Formbrød
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-10-01 16:51

Er der nogen der ligger inde med en simpel opskrift på et formbrød?

På forhånd tak

Bolette

Fra : Kim Juul

Dato : 08-10-01 19:53

"Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ligger inde med en simpel opskrift på et formbrød?
>
> På forhånd tak
>
> Bolette

Franskbrød.

Til 2 brød.

50 g gær
6 dl mælk
4 spsk. raps olie
2 spsk. sukker
2,5 groft salt
1 kg hvedemel
1 æggeblomme til pensling
Fremgangsmåde:

Gæren udrøres i håndlunt mælk. Tilsæt olie, sukker og salt. Rør godt. Tilsæt
halvdelen af melet og rør dejen ensartet. Tilsæt yderligere mel og ælt dejen
godt igennem. Det er ikke sikkert at man får brug for alt melet. Dejen er
klar til hævning når den er æltet blank - den må godt hænge lidt i. Hæver
tildækket på et lunt sted ca. halvanden time. Ælt dejen igennem igen og del
i 2 brød der hæver ca. 45 min. i bageform. Pensl brødene med æggeblomme rørt
op med lidt koldt vand. Drys evt. birkes eller sesam frø på brødene og bag
ca. 30 min. på midterste rille ved 200 grader forvarmet ovn. Hvis du bruger
varmluft skal der kun bages i 25 min.

Hilsen

Kim Juul
kim-juul@mail.dk

www.kim-juul.dk www.bager-kim.dk
Country musik Bager og konditor faget
og slægtsforskning

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-10-01 21:41

Hej Kim

Det er en rigtig god hjemmeside du har, og jeg er ikke itvivl om, at jeg vil
komme til at benytte den meget
Tak for hjælpen

Til andre

Jeg tager gerne imod andre opskrifter på formbrød, hvis andre også ligger
inde med en opskrift, jo flere jo bedre.

Hilsen fra
Bolette

Kim Juul <kim-juul@mail.dk> skrev i en

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-10-01 04:07

"Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk> skrev i meddelandet...
> Til andre
>
> Jeg tager gerne imod andre opskrifter på formbrød, hvis andre også
> ligger inde med en opskrift, jo flere jo bedre.

Her er opskriften - som din lokale bager ville benytte...

Franskbrød/formbrød:
(3 stk a 550 g)

1 kg mel
10 g salt
10 g melis
50 g fedtstof (smør/margarine)
50 g gær
ca. ½ liter vand

Fremgangsmåden som du plejer.

Variation: Prøv og bland hakkede, friske urter og finthakkede,
soltørrede tomater i dejen.

Go' bagedag!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Den gl. ordbog:
BAGER-SJÆL '-en... (ty. bäckerseele; næppe alm. br.) Vist kun
i flt., "om hullerne i franskbrød", (når brødet er for stærkt hævet,
mener folketroen, at bageren har bagt sin sjæl ind i brødet);
jf. ty. der bäcker hat seine seele ins brot gebacken, jf. også:
Bageren sidder i brødet. hej hej!

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-10-01 06:05

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i meddelandet

> Her er opskriften - som din lokale bager ville benytte...
>
> Franskbrød/formbrød:
> (3 stk a 550 g)

Korrektion:
Det var 2 stk á 550 g. -undskyld!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-10-01 10:42

Hej Peter

> Fremgangsmåden som du plejer.

Jeg plejer ikke bage formbrød, så jeg ved ikke hvad fremgangsmåden er ?
håber du vil skrive den.

hilsen fra
Bolette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 10-10-01 07:07

"Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk> skrev i meddelandet

> Jeg plejer ikke bage formbrød, så jeg ved ikke hvad fremgangsmåden er
> ? håber du vil skrive den.

Benyt evt. Kim Juel's udmærkede beskrivelse af fremgangsmåden (samme
tråd). - Blot vil jeg dog tilføje at de store formbrød skal have 225° i
35 min.

Hvis du er nybegynder i at bage, så kig evt. i Mortens elektroniske
opskrifter under kategorien bagværk:
http://opskrifter.sol.dk/samlingen/main.html

Eller...kig i Tørsleffs Husmoder Service hjemmeside, og søg i
bage-opskrifter, og/eller bestil/køb evt. "Den Blå Bagebog" via nettet
til 40 dkk. http://www.toersleff.dk/

Og endelig kan du låne koge/bagebøger på bilioteket (Frk. Jensen, Suhr,
Hüttemeyer osv... www.bibliotek.dk/enkel.zap

I København: www.kkb.bib.dk/kkbbase.htm

Go' fornøjelse med bagningen!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Børn spiser ikke så meget brød og grønt, hvis de selv
skal bestemme, - men senere i livet vender de tilbage
til forældrenes madmønstre.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2001&m=9&d=27#id62880

Fra : Neta & Peter

Dato : 09-10-01 08:05

> Jeg tager gerne imod andre opskrifter på formbrød, hvis andre også ligger
> inde med en opskrift, jo flere jo bedre.

Jeg har haft stor glæde af følgende. Det er et groft formbrød, som er meget
nemt og hurtigt at lave. Det holder sig friskt længe og er fremragende til
at riste.

Doris Grant brød (2 stk)

1 1/2 kilo grahamsmel (brug det økologiske, det er mere fintmalet. Hvis du
kun kan få det almindelige grahamsmel, så brug 1 kilo af det og 1/2 kilo
hvedemel)
2 tsk salt
50 gram gær
3 spsk sirup, honning eller rørsukker (eller melassesirup)
ca. 1 liter vand

Det hele røres sammen i en stor skål. Det er nemmest med hænderne. Dejen
bearbejdes, til den føles elastisk, men den skal være blød og klistret, og
den skal ikke egentlig æltes. Fordel dejen i to smurte 1 1/2 liters forme.
Dæk formene med et fugtigt klæde og lad dem hæve en god halv time, til dejen
næsten når formens kant. Bag ved 200 C i 40 minutter.

Doris Grant var en britisk britisk "reformkost"-guru fra tiden omkring 2.
verdenskrig, vel nærmest deres svar på Mikkel Hindhede.

MVH

Peter