Stofanet problemer
Fra : (Lars Kristian S

Dato : 08-10-01 14:39

Hej alle!

OK, her er der et problem, der er ved at give mig grå hår i hovedet:

Jeg har netop købt mig en ny iMac. Pragtfuld maskine til den helt
rigtige pris! Problemet er bare det, at jeg ikke kan få den til at køre
på Stofanet, and I wonder why....?

Til at starte med lavede jeg et lille netværk imellem den og min iBook
og smed indstillingsfilerne over. Jeg forsøgte altså nu at komme på
Stofanet med de samme indstillinger som på iBook´en, men nej: Det
virkede ikke. Så smed jeg de gamle indstillingsfiler ud til TCP/IP og
Stofanet SignOn og udfyldte dem manuelt. Samme resultat: Virker ikke.
Nå, tænkte jeg, og lavede en clean install på hele systemet, startede
det op og udfyldte alt manuelt. Men det virkede stadig ikke! Smider jeg
imidlertid kablet over i min iBook med nøjagtig de samme indstillinger,
så virker det perfekt!

Her er jeg sgu´ ude i noget, jeg ikke kan forstå. Og slet ikke, når den
faktisk har været i stand til at køre netværk i forvejen. Er der nogle
af d´herrer eller damer, der kan?

iMac´en er en "Early 2001 CDRW" (blue dalmantine), 500 mhz, 512 mb ram,
OS 9.1 dk, rom version 7.5.1

Venlig hilsen
Lars Kr. Sørensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-10-01 14:52

In article <1f0ytas.8sv9c61j7wincN%lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk>,
lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk (Lars Kristian Sørensen) wrote:

> Her er jeg sgu´ ude i noget, jeg ikke kan forstå. Og slet ikke, når den
> faktisk har været i stand til at køre netværk i forvejen. Er der nogle
> af d´herrer eller damer, der kan?

Er der ikke noget med at man kun må have en computer på Stofanet?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 08-10-01 15:12

> Er der ikke noget med at man kun må have en computer på Stofanet?

Jo. Jeg har skam også altid kun én på ad gangen...)

Nej, seriøst: Jeg glemte lige at skrive før, at maskinen faktisk
kommunkerer med modemmet, men der sker bare ikke noget. Beats me...

Hilsen
Lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-10-01 15:39

In article
<1f0yvl1.1h8jip21f65ev4N%lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk>,
lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk (Lars Kristian Sørensen) wrote:

> Jo. Jeg har skam også altid kun én på ad gangen...)

Og når man har den slags regler, så sikrer man sig at de bliver
overholdt.

> Nej, seriøst: Jeg glemte lige at skrive før, at maskinen faktisk
> kommunkerer med modemmet, men der sker bare ikke noget. Beats me...

Stofa låser sikkert på MAC-adressen. Hvor lang deres leasetid er, aner
jeg ikke, men du kan da prøve i en af de interne stofa-grupper, da
problemet ikke er ukendt.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bech

Dato : 08-10-01 16:02

In article
<1f0yvl1.1h8jip21f65ev4N%lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk>,
lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk (Lars Kristian Sørensen) wrote:

> Jo. Jeg har skam også altid kun én på ad gangen...)

Prøv at SignOff på iBook'en, flyt kablet til iMac'en og (gen)start den
og lav et SignOn. Så skulle den køre. Når du så bliver træt af den
procedure (inden længe, tror jeg), så køber du en router.

Hilsen Martin Bech

Fra : Thøger

Dato : 08-10-01 15:12

in article newsspam3-CE0DB6.15521908102001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 08/10/01 15:52:

> Er der ikke noget med at man kun må have en computer på Stofanet?

Jo!

Fra : Thøger

Dato : 08-10-01 15:14

in article newsspam3-CE0DB6.15521908102001@test.edlich.dk, Martin Edlich at

Problemet er at dit modem sikkert er låst til iBook netværkskortet, ring til
stofa, de kan hjælpe dig i gennem proceduren, men man må kun have en maskine
på stofanet!

Du skal have et program klar der kan pinge, evt. Telnet

/Thøger

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 08-10-01 15:38

Thøger <tterp@mac.com> wrote:

> Problemet er at dit modem sikkert er låst til iBook netværkskortet, ring til
> stofa, de kan hjælpe dig i gennem proceduren, men man må kun have en maskine
> på stofanet!

Damned - er det _så_ besværligt?? Sikke dog en protektionisme! Nå, men
jeg prøver at ringe til deres support, så må vi se. Men er der ikke
andre her, der har prøvet at skifte maskine på Stofanet?

Hilsen
Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-01 03:43

Hej Martin

Jo, i et 'personligt' / 'privat' abonnement må du kun have _en_ computer på
nettet _ad gangen_. Du må godt skifte mellem flere, bare de ikke kører
samtidig.

Har du et 'business' abonnement må du have dem på, du har lyst til, og det
betaler du så efter.

Martin Edlich wrote:

> Er der ikke noget med at man kun må have en computer på Stofanet?

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : N/A

Dato : 08-10-01 15:45

Fra : Michael Petersen

Dato : 08-10-01 15:45

> [...]
>
> Nej, seriøst: Jeg glemte lige at skrive før, at maskinen faktisk
> kommunkerer med modemmet, men der sker bare ikke noget. Beats me...

Når du først har haft en maskine koblet på modemet så er det låst til den
maskines netkort. Hvis du skal have det på en anden maskine skal du hive
strømmen fra modemet, vente 10 - 15 minutter og tilslutte den anden maskine
- så resetter det og låser til den anden maskines netkort. Sådan virker det
i hvert fald hjemme i min stue og det er skide irriterende. (Af samme grund
er jeg ved at lave et lille router-netværk som du kan se af en anden tråd).

Mvh, Michael Petersen

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 09-10-01 14:29

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> [...]
> hive strømmen fra modemet, vente 10 - 15 minutter og tilslutte den anden
> maskine - så resetter det og låser til den anden maskines netkort.

Yep, det var det. Nu virker det! Tusind tak for hjælpen.

Hilsen
Lars Kr. Sørensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-01 03:39

Hej Lars

Kopier blot dine indstillinger fra din iBook over til imac'en. De
indstillinsfiler, du skal have med er:

Dine browserindstillinger, (hvis Netscape, så hele mappen Netscape Users)
TCP/IP-Indstillinger
AppleTalk indstillinger
Stofanet SignOn Preferencer
Open Transport-indstillinger (mappe, der indeholder flg. 'Aktuelt område'
[dokument] og 'Standardområde' [mappe med en del referencefiler]).

Luk din iMac ned og flyt ethernetkablet over i den. Genstart iMac'en

Åbn 'Stofanet SignOn', - klik på 'Sign On' - og som du siger, sker der
højst sandsynlig intet.

Hvis dit modem er en COM21 (std. fra Stofanet), så skal du nu trykke på
'Resetknappen', - den lille knap, der sidder lige ved siden af
strømstikket. Lysdioderne på displayet vil nu forsvinde og komme igen. Den
næstyderst til venstre vil blinke langsomt og derefter hurtigere og skifte
lidt farve mellem gul og grøn. Når den er helt konstant grøn, så trykker
du igen på 'Sign On', hvis den ikke allerede selv har aktiveret
forbindelsen.

Dit netkort er nu blevet 'registreret' med dets IP-nummer i Stofanets
database sammen med dine sign-on og kontooplysninger.

Start din browser / mailklient, hvis du bruger seperate programmer. Du
skal regne med, at du skal indtaste dit password i din mailklient
ihvertfald første gang du flytter kablet, når du så åbner din mailklient
på iMac'en.

Det er den metode, jeg selv brugr, hvis jeg skifter fra min G3 til min PM
7600. - Og det virker perfekt! - Det eneste du skal huske er, at du skal
'resette' modem _hver_ gang, du flytter kablet.

mvh. Erik Richard

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 10-10-01 12:54

Med programmet "Relocated" (http://web.ukonline.co.uk/sixkiller/files.html)
kan man modificere sin computers MAC-adresse, så begge (eller flere)
computere har samme adresse.

Man kan så nøjes med at flytte på ethernet-kablet, logon via browser eller
Ginnerups signon og vupti så er man online!

Obs: Man skal bare huske kun at have en computer tilsluttet ad gangen, eller
bliver det noget rod. Det er i det hele taget en fuskerløsning, fordi man
piller ved systemfilen, men hvad f....., det har nu virket et års tid
herhjemme.

Apropos: Sidst jeg snakkede med Stofa mumlede ekspedienten noget om et
"family-logon", der vidstnok skulle gøre alle disse krumspring unødvendige.
Er der nogen der kender mere til det?

- Toke

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-01 03:24

Hej Toke

Hvis du mener, om det bliver sådan, at man kan bruge alle de computere, der er
i en husstand på samme abonnement og med samme modem _samtidig_, - så ja, det
har jeg også hørt fra dem, men de véd endnu ikke helt, fra hvornår det vil
komme til at gælde.