Password på biblioteker
Fra : Nfu (elevafdelingen)

Dato : 08-10-01 13:57

Jeg vil gerne sætte password på et par biblioteker. Jeg har en række
maskiner (win 98) i et lille netværk.
Jeg har forsøgt med at dele et bibliotek og give adgang med password, men
når en maskine på lokalnettet én gang har været inde i et bibliotek så skal
jeg ikke skrive password mere, for at få adgang??

Fndes der evt. et Freeware program til at sætte password på biblioteker?

ml

Fra : Alex Holst

Dato : 08-10-01 14:25

Nfu (elevafdelingen) <nfuelev@post9.tele.dk> wrote:
> [...]
> jeg ikke skrive password mere, for at få adgang??
>
> Fndes der evt. et Freeware program til at sætte password på biblioteker?

Du kan ikke umiddelbart forhindre en bruger i at automatisere
brugervalideringsprocessen -- alt brugeren behoever at goere er at faa sit
klient software til at huske f.eks. brugernavne og kodeord. Dette gaelder
for baade NetBIOS, FTP og HTTP klienter.

Hvis det er vigtigt for dig at dine brugere ikke goer dette skal du uddanne
dem saa de ved hvordan de bruger jeres netvaerk korrekt. Det hjaelper hvis
der er konsekvenser ved forkert brug.

Alternativt kan du kigge paa noget challenge-response eller to faktor
authentication.

Hvis mit svar ikke passer til din situation maa du fortaelle lidt mere om
den, saa jeg kan faa en bedre forstaaelse og give raad derefter.