Yngleknolde af Gladiolus
Fra : basse

Dato : 21-11-00 20:47

Hejsa !

Jeg er gået igang med at tage de løg og knolde op af jorden, som skal
overvintres frostfrit. I den forbindelse har jeg konstateret, at mine
Gladiolus har sat en masse yngleknolde. Er der nogen der ved, hvordan jeg
skal behandle disse ?
Jeg har læst mig til, at de ikke må udtørre for meget i løbet af vinteren og
derfor skal opbevares i fugtigt sand eller plantes i så- og priklejord. For
at undgå svamp skulle de først behandles med et afsvampningsmiddel, men jeg
har på min lokale planteskole fået at vide, at dette middel er blevet
forbudt - hvad gør jeg så ?!

På forhånd tak for hjælpen.

Mange havehilsner

Rebekka

P.S. Hvis nogen skulle have lyst til at blive medlem af en havemailingliste,
så sørger jeg for tilmelding, hvis du sender mig en mail.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-11-00 19:00

On Tue, 21 Nov 2000 20:46:51 +0100, "basse" <Garp@get2net.dk> wrote:

> [...]
>at undgå svamp skulle de først behandles med et afsvampningsmiddel, men jeg
>har på min lokale planteskole fået at vide, at dette middel er blevet

Lader være med at bruge det?

Hvis du bruger sand eller indkøbt såmuld, så skulle det være
smittefrit. Brug også en ren kasse til at sætte dem i, så er der kun
minimale chancer for svampesygdomme.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk