Mos mellem fliser ?
Fra : John Laursen

Dato : 08-10-01 10:51

Er der nogen som kender til en nem måde at fjerne mos mellem fliser på,
eller er der kun den hårde måde.?

M.v.h. John

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-10-01 12:41

On Mon, 8 Oct 2001 11:50:44 +0200, John Laursen wrote:

>Er der nogen som kender til en nem måde at fjerne mos mellem fliser på,
>eller er der kun den hårde måde.?

Man kan vel æde sig ud af problemet, hvis ellers ikke fliserne er
møbeskidte? Mos med flæsketerninger og rødbeder er en dejlig spise

Nå, det var nok ikke lige den slags mos du mente. Der findes et lille
jern man kan bruge til at kradse mellemrummene op med. Det kan sikkert
købes i en planteskole eller et byggemarked.

Til vores Mantis-fræser kan der fåes (= købes i dyre domme) en
roterende stiv børste og den skulle vist være ret effektiv.

Det var et par forslag, men det er jo ikke sikkert det lige er dig med
det mekaniske, så du kan jo vælge den kemiske løsning (gys!).

Venlig hilsen
Kurt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-10-01 17:32

John Laursen <John.Laursen@tdcadsl.dk> skrev i en
> Er der nogen som kender til en nem måde at fjerne mos mellem fliser på,
> eller er der kun den hårde måde.?
>
> M.v.h. John

Jeg kradser op med et søm, der hvor der ser ud til at være mest fyldt op med
jord, og så bruger jeg Rodalon eller klor til at dræbe mosset, og det tager
så også evt. alger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aa. Worm

Dato : 08-10-01 17:39

Kogende vand er udmærket.
Af samme grund ønsker jeg mig en ukrudts-damper til jul, -jeg forventer, at
den har samme effekt. Og hvis den så også kan bruges mod ukrudt....
Hilsen
Aase

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 08-10-01 22:20

Jeg må mu altså sige, at jeg efter at have prøvet en damper et par
gange ikke planlægger at investere i en selv - det er altså ikke nogen
genvej til lugning efter min erfaring.

Linda

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-10-01 10:17

"Linda Christie Poulsen" <christie*fjerndette*@dk2net.dk> wrote in message

> Jeg må mu altså sige, at jeg efter at have prøvet en damper et par
> gange ikke planlægger at investere i en selv - det er altså ikke nogen
> genvej til lugning efter min erfaring.

Min erfaring er, at det på 400 kvm sten med store mellemrum, er 5-6 gange
hurtigere at dampe frem for at luge. Og så skal man ikke ligge på knæ
og have ondt i ryggen. Men jeg er nu også så pernitten med at få alt
ukrudtet og mos med.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 09-10-01 21:20

On Tue, 9 Oct 2001 09:16:34 +0000 (UTC), "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> twrote:

> [...]
>hurtigere at dampe frem for at luge. Og så skal man ikke ligge på knæ
>og have ondt i ryggen. Men jeg er nu også så pernitten med at få alt

Jamen er du ikke enig i, at man så bare har vissent ukrudt mellem
fliserne i stedet for grønt ukrudt - det skal da fjernes alligevel?
Eller er det mig der ikke kan finde ud af at bruge den ordentligt?

Linda

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-10-01 21:31

John Laursen skriver:

> Er der nogen som kender til en nem måde at fjerne mos mellem fliser på,
> eller er der kun den hårde måde.?

Ser det ikke pænt ud?

Fra : Anja Hammer Dubland

Dato : 09-10-01 15:13

John Laursen wrote:

> Er der nogen som kender til en nem måde at fjerne mos mellem fliser på,
> eller er der kun den hårde måde.?
>
> M.v.h. John

Hvor stort er meelemrummet? på mine fliser (som egetlige ere betonsten) er
det max 0,7 cm mellem hver, og der syler jeg med haveslangen på max styrke.
De bider der er harde at få væk skaber jeg bare med en strikkepinde elller
lignende.

--
Anja

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 04-11-01 17:28

Brug højtryksrenseren. Den tager også lidt af sandet i fugerne - dette
erstatter du med strandsand som er saltholdig = det varer længere før mosset
kommer igen!

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 04-11-01 18:07

"Ole Kristiansen" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Brug højtryksrenseren. Den tager også lidt af sandet i fugerne - dette
> erstatter du med strandsand som er saltholdig = det varer længere før
mosset
> kommer igen!

Jeg brugte også højtryksrenser til mine fliser i indkørslen. Når jeg en gang
får dem skiftet, kommer højtryksrenseren aldrig i nærheden af dem igen. Den
ødelægger den glatte overflade, så der virkelig bliver grobund for mos.
Højtryksrensning af cementfliser er en dårlig ide, men giver da en
undskyldning for at få nogle nye.

Med venlig hilsen
Ebbe