E-Mail
webnoob 5265
Læse interne mails på internettet
Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 08-10-01 09:30

Vi har en Microsoft Exchange server (5.5, snart 2000) på vores
interne netværk bag en firewall. Men brugerne befinder sig til
tider alle mulige andre steder og vil gerne kunne læse deres
mails.

Vi videresender noget af posten til internet baserede mail-
servere (Yahoo, HotMail, ...), men det er ikke særlig smart af
flere grunde: Brugerne får deres mails to steder, det er ikke
nemt for administratorene at holde styr på hvilke mailkonti,
der hører til hvem, sikkerheden hos de eksterne udbydere er
ikke altid den bedste, ...

Er der nogen der kender et system, der kan kobles på Exchange,
så brugerne kan logge direkte på deres mailbox fra internettet
og læse, slette og sende mails (uden at Exchange serveren selv
skal åbnes ud mod internettet)?

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Jakob Kragelund

Dato : 08-10-01 11:41

Vi bruger en VPN (virtual private network) løsning på vores firewall. Med
VPN opretter man en krypteret tunnel mellem brugeren og firewallen. Dermed
har brugerne adgang til det interne netværk, og dermed også exchangeserveren
+ deres netværksdrev osv.

Det virker glimragende - dog lidt bøvlet at få til at virke!

Mvh
Jakob

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 08-10-01 15:36

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Jakob Kragelund"
<jk@kelmek.dk> mumbled in
> [...]
> også exchangeserveren + deres netværksdrev osv.
> Det virker glimragende - dog lidt bøvlet at få til at virke!

Vi bruger VPN hjemmefra og det virke sku' OK, men folk skal
gerne kunne læse deres post ligemeget hvor de er - uden at
skulle installere VPN, da de ikke har lov til det på de maskiner
de kommer i nærheden af!!!

Andrew

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 08-10-01 15:34

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Andrew Engels Rump
(formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> mumbled in
> [...]
> interne netværk bag en firewall. Men brugerne befinder sig til
> tider alle mulige andre steder og vil gerne kunne læse deres

Jeg glemte lige at skrive at brugerne gerne skulle kunne tilgå
deres mail (fra en webbrowser) på en vilkårlig maskine uden at
der skal installeres f.eks. VPN eller lign. (undskyld Jakob)!

Andrew

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-10-01 21:01

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) wrote in

Hvad med OWA + SSL ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : C. Overgaard

Dato : 09-10-01 07:47

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) <newandrew@rump.dk> skrev i
en news:Xns9134A7FDE2DE0newandrewrumpdk@212.242.40.196...
> [...]
> deres mail (fra en webbrowser) på en vilkårlig maskine uden at
> der skal installeres f.eks. VPN eller lign. (undskyld Jakob)!

Hvis Du ikke anvender VPN, er du nød til at åbne en lille smule for adgangen
ud til internettet. Det kan ikke være anderledes.

Installer Outlook Web Access på en anden maskine, evt. jeres normale
web-server, som et sub-domæne, således at en hacker ikke ved at hacke sig
igennem Outlook Web Access kan få den fulde adgang til Exchange.

Web-serveren skal patches i en uendelighed, så jo færre web-servere, des
bedre.

Der må selvfølgelig ikke være noget synlig link til sub-domænet fra
hoveddomænet. Ved korrekt indtastet URL skal brugeren promptes for et
password udover brugerens normale password.

Desuden skal brugere, som man i Exchange godkender til Outlook Web Access
stilles overfor særlige krav til netværkspassword.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 09-10-01 09:06

> Jeg glemte lige at skrive at brugerne gerne skulle kunne tilgå
> deres mail (fra en webbrowser) på en vilkårlig maskine uden at
> der skal installeres f.eks. VPN eller lign. (undskyld Jakob)!

Prøv at se nærmere på Outlook Web Access:
http://www.microsoft.com/danmark/products/exchange2000/news/pe2k4.asp

Fra : hla@azlan.dk

Dato : 09-10-01 12:39

Den helt klart enkleste løsning er at installere Outlook Web Access
(OWA).
Dette kræver en IIS 4.0, men ikke nødvendigvis på samme maskine som
Exchangeserveren.
Kør Exchange setup.exe og vælg punktet Outlook Web Access.
Hvis du installerer OWA på din Exch 5.5 (kræver IIS 4.0 installeret
først), skal du vælge fluebenet UDOVER de allerede satte krydser
(ellers afinstallerer du Exchange).
Hvis du installerer OWA på en anden maskine med IIS 4.0, kan du nøjes
med at vælge dette punkt.

Derefter skal der "mappes" rigtigt i jeres firewall.

Så kan alle brugere få fat på deres mail fra en vilkårlig browser med
link: "http:///exchange" (uden citationstegn og hvor
<servernavn> er navnet på den server (eller map til denne), hvor IIS
og OWA er installeret.
Brugerne vil naturligvis blive afkrævet brugernavn og password.
På den gule "velkomst-side" skriver man sine initialer.
Så kommer der en dialogboks, hvor man skal angive brugernavn og
password.
Hvis OWA-serveren er en member server, skal brugernavnet skrives som
"<NT domain-navn>/brugernavn" (uden citationstegn, naturligvis). Hvis
serveren er domain controller blot som brugernavn.

Vær dog opmærksom på følgende:
1. Installationen giver gruppen Everyone (alle brugere) LogOnLocally
ret på IIS/OWA-serveren - dette er nødvendigt.
2. Som standard sendes brugernavn og password i klartekst. Dette kan
ændres vha. certifikater, men er noget besværligt at sætte op og
bruge.

I Exchange 2000 er OWA indbygget og kræver ikke nogen ekstra
opsætning.

Mvh.
Hans Lynge Andersen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-10-01 16:25

<hla@azlan.dk> skrev

> Vær dog opmærksom på følgende:
> 1. Installationen giver gruppen Everyone (alle brugere) LogOnLocally
> ret på IIS/OWA-serveren - dette er nødvendigt.

YES! Fysisk sikkerhed omkring serveren, endnu en grund til at tage
bøssen med på arbejde.

Skal man egentlig have jagttegn, for at skyde indendøre?

Det gør ikke noget, hvis du klipper i det du besvarer og besvarer un-
der det.

Fra : Betin@

Dato : 09-10-01 17:28

In article <Xns9134A7FDE2DE0newandrewrumpdk@212.242.40.196>,
newandrew@rump.dk says...

> Jeg glemte lige at skrive at brugerne gerne skulle kunne tilgå
> deres mail (fra en webbrowser) på en vilkårlig maskine uden at
> der skal installeres f.eks. VPN eller lign. (undskyld Jakob)!
Prøv at kigge her:
<http://www.microsoft.com/exchange/en/55/help/default.asp?
url=/exchange/en/55/help/documents/server/xog18001.htm?id=685>

Betin@

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 09-10-01 20:20

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg glemte lige at skrive at brugerne gerne skulle kunne tilgå
> deres mail (fra en webbrowser) på en vilkårlig maskine uden at
> der skal installeres f.eks. VPN eller lign. (undskyld Jakob)!

Outlook Web Access, kræver en IIS server med et ben på Internet.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Format C:\\

Dato : 10-10-01 14:23

Har I ikke en IT-ansvarlig der kan sætte noget web-mail op for jer på
Exchange serveren? Jeg tror ikke du vil få den store succes selv - exchange
kan være meget bøvlet hvis man ikke eksakt ved hvad man laver. Held og
lykke.

Format C:\

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> wrote
in message news:Xns9134A7FDE2DE0newandrewrumpdk@212.242.40.196...

Fra : news.sektornet.dk

Dato : 13-10-01 21:16

Hvorfor installerer du ikke Exchange Web- access?

Mvh
Lars Nielsen

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns9134A7FDE2DE0newandrewrumpdk@212.242.40.196...

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 15-10-01 08:35

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "news.sektornet.dk"
<ln@vl.dk> mumbled in news:9qa7cb$ldc$1@news.net.uni-c.dk:
> Hvorfor installerer du ikke Exchange Web- access?

Fordi jeg ville gerne høre om der var en mere sikker måde at lave
det på, for hverken IIS eller OWA er kendt for at være hacker-proof!

Andrew

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-10-01 08:55

> [...]
>
> Fordi jeg ville gerne høre om der var en mere sikker måde at lave
> det på, for hverken IIS eller OWA er kendt for at være hacker-proof!

jeg har skiseme aldrig hørt om et "hacker-proof" stykke software ... hvor
finder du dem ?

--
.... der søger lejlighed fremleje/leje i Københavnsområdet. Max. kr. 5000 om
måneden alt inklusive.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 19-10-01 15:50

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Jesper Stocholm
<spam@stocholm.dk> mumbled in
> jeg har skiseme aldrig hørt om et "hacker-proof" stykke software ...
> hvor finder du dem ?

Dem laver jeg selv!

Nej jeg er udemærket klar over at bug-frit og derfor hacker-sikkert
software ikke findes, men der er helt klart noget software som er
designet og udviklet med sikkerhed for øje og noget der ikke er -
med uoverskuelige konsekvenser til følge!

Andrew

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-10-01 00:21

On Mon, 8 Oct 2001 08:29:51 +0000 (UTC), "Andrew Engels Rump
> [...]

> så brugerne kan logge direkte på deres mailbox fra internettet
> og læse, slette og sende mails (uden at Exchange serveren selv

Det kan gøres med Outlook Web Access (OWA) på en server på et
DMZ-ben. Hvis username/password ikke findes Sikkert Nok(TM), kan
du supplere det med token-kort eller lignende.

-A
PS: Jeg læser ikke d.e.i.s.m+n. Diskussion af OWA foregår nok
mere passende i dk.edb.system.ms-windows.server end denne gruppe.
--
> What [language] do you think [Windows NT] is written in?
Line noise fed through an APL compiler, is my guess.

Fra : mop

Dato : 10-10-01 10:53

ØØØØØ hvad med Outlook web access som kommer med exchange ???????

Mogens fra Azlan
"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> wrote
in message news:Xns91346A3747D61newandrewrumpdk@212.242.40.196...

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 10-10-01 14:39

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "mop" <mop@azlan.dk>
mumbled in news:3bc41a90$0$9446$4d4eb98e@news.dk.uu.net:
> "Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk>
> wrote in message news:Xns91346A3747D61newandrewrumpdk@
212.242.40.196...
> ØØØØØ hvad med Outlook web access som kommer med exchange ???????

Jeg burde måske have skrevet at vi har en ganske stor Exchange og
web-expertise og at vi kender til OWA, men at vi ikke er så glade
for løsningen, da den og IIS har mange sikkerhedsmæssige problemer.

Men I peger alle sammen på OWA, så nu må vi bare se om vi kan lave
det sikkert nok.

Andrew