Hvor udbredt er tyveri af motorcykler?
Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 07-10-01 17:28

Fra : bo thomsen

Dato : 07-10-01 18:16

>Hvad er risikoen for at den bliver stjålet? (Jeg bor i >København) Er det
>bindegalt ikke at kaskoforsikre?

nej, men sørg for at den er låst godt og grundigt og helst står indenfor. og
hvis ikk så min. en plastik-garage for at
fjerne opmærksomheden.
og en mc til 40k kr kan ikk svare sig at forsikre hvis du skal betale mere
en 8 - 10.000,- imo
Bo Thomsen
slet_bbt@worldonline.dk
www.vfr.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-10-01 18:19

>Jeg overvejer kun at ansvarsforsikre når jeg efter planen køber MC til
>foråret. Det er fordi jeg som nybegynder skal betale skyhøj præmie for en
>ikke særlig dyr MC. Planen er at købe en sag fra firserne til omkring
>40.000 og spørgsmålet er derfor nu:
>Hvad er risikoen for at den bliver stjålet? (Jeg bor i København) Er det
>bindegalt ikke at kaskoforsikre?

Det ville jeg ikke sige. Det kommer lidt an på hvor du bor. Hvis du har
mulighed for at stille den et sted, hvor der ikke kommer mange folk forbi,
evt. i en aflåst baggård, så ville jeg godt turde undvære en kasko.
Det kommer selvfølgelig også an på, hvor dyr MC'en er. 40.000 er jo også
mange penge.. Min egen MC gav jeg 18.000,- for, og jeg har ikke kasko på
den. Jeg har både skivebremselås og en god bøjlelås i baghjulet, så den er
ikke sådan lige at flytte med. Derudover står den sådan, at den næsten ikke
kan ses fra vejen. Hvis jeg skulle have kasko på den, skulle jeg ca. give
4000,- ekstra om året, og det synes jeg var lidt for meget. Når jeg så om
nogle år forhåbentligt har fået noget anciennitet, så overvejer jeg nok
kasko en gang til.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : james

Dato : 08-10-01 10:08

En "garage" af stof, skivelås, anden god lås og en alarm...aller helst et sted
at parkere indendørs eller aflåst. Vi tog også "garagen" med på ferie og
dækkede over om natten. Det virker meget godt, idet eventuelle tyve skal først
begynde at flå den af, som både forsinker og trækker opmærksomhed. Desuden,
følte man sig lidt overlegen om morgenen, når éns egen cykel var tør og de
andre var drivvåde fra nattens regnvejr....

-james

Fra : Pein

Dato : 07-10-01 20:19

Kaare Brandt Petersen skrev ...
>Hvad er risikoen for at den bliver stjålet? (Jeg bor i København)
>Er det bindegalt ikke at kaskoforsikre?

Jeg har kørt MC siden 1985 og har kørt ca. 220.000 km. og mine motorcykler
har været parkeret de mærkeligste steder. Jeg har også i perioder parkeret
midt i København dagligt, men dog ikke "natligt".
Jeg har aldrig fået stjålet en MC, og har desuden kørt uden kasko det
meste af tiden, men jeg har også for det meste boet nogle fredelige steder
med garager.
Men hvis jeg fik stjålet min TransAlp nu, så ville besparelsen på kaskoen
nok være ca. det dobbelte af den erstatning jeg kunne få.

Jeg blev godt nok lidt bleg, en morgen for godt 12 år siden, da jeg kom ud
til min næsten nye Yamaha XJ900 (uden kasko) og nogen havde haft en
skruetrækker i tændingen. Men den stod nu også frit fremme i Ålborg Øst.
Ikke det bedste sted. Det havde været et økonomisk problem hvis den var
blevet væk.

Hvis du passer godt på modellen, så er det en god start. Lås grundigt
_hver_ gang, hold MC'en udenfor opmærksomhed og sæt evt. en alarm på.
Alarmen har reddet min TransAlp en enkelt gang på en ferie.
Hvis du oven i købet kan leve med, at det nok skal gå op i det lange løb,
selvom du skulle være så uheldig, at den bliver stjålet i morgen, så er
der ingen grund til at have kasko.

Mvh. Pein

Fra : Pein

Dato : 07-10-01 20:27

Pein skrev ...

> [...]
>Hvis du oven i købet kan leve med, at det nok skal gå op i det lange løb,
>selvom du skulle være så uheldig, at den bliver stjålet i morgen, så er

Forresten, en god ting ved kasko er, at hvis du bliver indblandet i et
uheld klarer forsikringsselskabet papirnusseriet. Uden kasko skal du selv
kæmpe, og så bliver modpartens forsikringsselskab pludselig _meget_ tungt
at danse med.

Men man skal bare holde stædigt på sin ret, og ikke give sig en tomme. De
er ofte nogle skiderikker de forsikringsselskaber. De prøver enhver chance
for at spare penge, uden øje for retfærdighed.

/Pein

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-10-01 22:41

> Hvad er risikoen for at den bliver stjålet? (Jeg bor i København) Er det
> bindegalt ikke at kaskoforsikre?

Hmm, Da jeg havde haft min første SV650S'er i 4 måneder blev den stjålet.
Jeg var en uge i London, og havde derfor parkeret den hos mine
svigerforældre, som har boet i det samme fredelige villakvarter i 20 år. De
havde aldrig haft indbrud, men fik det desværre i den uge jeg var væk. Min
SV'er havde selvfølgelig styrlås, ABUS bøjle i baghjulet (den store til
1500,-), ABUS skivebremselås for samt fjernbetjent startspærre monteret.
Mine nøgler og fjernbetjening lå desværre også i mit motorcykeltøj på 1. sal
i huset, så tyvene klædte sig på og kørte med det hele. Det kan nævnes i
parantes at mine svigerforældre mistede for ca. 140.000,- den dag, men det
meste fik de igen da tyvene blev fundet (kun CD'er og kontanter var faktisk
væk).

Jeg så aldrig hverken MC eller tøj igen, og måtte spise TopDK's selvrisiko
på godt 20.000,-. Herudover røvrendte TopDK mig også, så jeg måtte betale en
ekstra måneds præmie, men det er en anden historie.

Personligt vil jeg have kasko på mine maskiner, sålænge jeg ikke ville kunne
magte at miste den værdi MC'en repræsenterer. For mit vedkommende betyder
det at jeg sandsynligvis vil have kasko på en MC der er under 3-5 år
gammel - i hvert fald indtil jeg får bygget mit eget Fort Knox

Man skal også tage i betragtning hvad en kasko koster, hvis man har meget
lav anciennitet. I så tilfælde vil det nok være vigtigere at spare kaskoen
end hvis man er elitefører (men sandsynligvis også være sværere at undvære
pengene). Alt i alt er det vel det potentielle økonomiske tab du må opveje.

Mvh
Steen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-10-01 10:01

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> på godt 20.000,-. Herudover røvrendte TopDK mig også, så jeg måtte betale en
> ekstra måneds præmie, men det er en anden historie.

Hvis tyvenen blev snuppet må det vel være dem der skal stå for erstatningen af
din SV'er?

/Robert
XJ600S '98 m. kasko
Kawa S1 u. kasko

Fra : Steen Schmidt

Dato : 08-10-01 19:15

> Hvis tyvenen blev snuppet må det vel være dem der skal stå for
erstatningen af
> din SV'er?

Grunden til at tyvene blev fundet, var at man stoppede én af dem i en
stjålen bil. I den bil lå den ene af mine låse, hvilket dog ikke var nok til
at dømme dem for tyveriet - de "havde jo ikke set en skid til nogen
motorcykel"....

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-01 22:37

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> stjålen bil. I den bil lå den ene af mine låse, hvilket dog ikke var nok
> til at dømme dem for tyveriet - de "havde jo ikke set en skid til nogen

Røvhuller :-/ De skulle lige have besøh af et tæskehold, når det åbenbart
er den eneste måde at få lidt retfærdighed på ;o(

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 08-10-01 22:01

> Røvhuller :-/ De skulle lige have besøh af et tæskehold, når det åbenbart
> er den eneste måde at få lidt retfærdighed på ;o(

Ja, det tog lang tid at komme over den følelse!

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 00:19

Steen Schmidt wrote:

> Ja, det tog lang tid at komme over den følelse!

Jeg tror sq ikke at jeg vil kunne komme mig over den overhovedet
--
mvh Jes Vestervang - der helt sikkert vil overveje Fair's
avsvar+brand+tyveri, når mc'en skal opgraderes...

Fra : Anja & Jacob

Dato : 08-10-01 19:33

> Hvis tyvenen blev snuppet må det vel være dem der skal stå for
erstatningen af
> din SV'er?
samt at de heller ikke kan rykke dig i Bonustrin, men selvfølgelig kun hvis
de fik de rigtige tyve!!

Jacob

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 08-10-01 07:52

Kaare Brandt Petersen <kaare@fys.ku.dk> wrote:

>Jeg overvejer kun at ansvarsforsikre når jeg efter planen køber MC til
>foråret. Det er fordi jeg som nybegynder skal betale skyhøj præmie for en
>ikke særlig dyr MC.

Du kunne også prøve at spørge Fair forsikring. Der kan du tegne ansvar
+ tyveri/hærværk. Det er noget billigere end kasko.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-10-01 08:57

> Planen er at købe en sag fra firserne til omkring 40.

Har du råd til at den er væk en morgen ?

Hvis ikke så unersøg i det mindst disse to muligheder
1) Fair, Ansvar, Brand og Tyveri - Dyrere end ansvar men billigere end kasko
2) GF, De forsikrer efter aktuel værdi og ikke kun nypris. Det burde give en
billigere præmie (hvis du er over 30)

Ovenstående gælder sikkert også andre selskaber så ring rundt.

/Anders
41kkr "mc" fra 98' kaskoforsikret for 25kkr til 1060kr årligt (incl vinter)
med 6års ancienitet i GF