Hvad er forskellen?
Fra : Lars Poulsen

Dato : 07-10-01 15:43

Hej!

Min familie og jeg har i dag været til en dejlig gudstjeneste i en
apostolsk kirke. I den forbindelse kom vi til at snakke om hvad
forskellen mellem apostolsk kirke og pinsekirken er.

Er der nogen her der ved det?

Mvh

Lars

----------
God said it - I believe it - That settles it!

Fra : Karsten Olesen

Dato : 07-10-01 16:05

"Lars Poulsen" <mig@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> apostolsk kirke. I den forbindelse kom vi til at snakke om hvad
> forskellen mellem apostolsk kirke og pinsekirken er.

**************

Pinsekirken er de unges kirke.
Dem jeg har snakket med, siger
præsten, eller hvad man kalder ham der
lejer forsamlingshuset, er meget mere
levende og spændende at høre på end
i den bedre etablerede folkekirke..

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-10-01 15:37

Karsten Olesen <gakke@email.dk> wrote in message

> Pinsekirken er de unges kirke.
> [...]

Det skal du nu ikke sige, jeg var i folkekirken i dag, og der var der en
gammel præst, af den gamle skole, der var substans, fylde, og liv bag hele
prædikenen.

Ole Madsen

http://www.creationdays.dk - The Gap Theory Page
http://www.danmarkforjesus.dk
http://www.israelnu.dk - nyheder og artikler

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-10-01 19:24

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> writes:

> Pinsekirken er de unges kirke.
> [...]

1) Det var overhovedet ikke forskellen mellem pinsekirke og folkekire
han spurgte om.

2) Det var dog noget forfærdeligt sludder af flere grunde:

a) Der er masser af gamle mennesker, som er spændende at høre på
netop fordide har levet et langt liv, så "spændende" og "ung" er
ikke synonymt.

b) Der findes kedelige, ensformige pinsekirker, hvor alt kører på
rutinen og der findes levende, spændende folkekirker. Så du
overgeneraliserer.

Pietchen.

Fra : Live4Him

Dato : 07-10-01 16:22

> [...]
> apostolsk kirke. I den forbindelse kom vi til at snakke om hvad
> forskellen mellem apostolsk kirke og pinsekirken er.

~~~~~~~~~~
Forskellen er så lille at du næppe oplever den ved en gudstjeneste. Måske
hælder Apostolsk kirke's forkyndelse lidt mere over mod trosbevægelsen end
pinsekirken's - men i praksis er der næppe nogen forskel.

jørgen.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 07-10-01 16:50

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
end
> pinsekirken's - men i praksis er der næppe nogen forskel.

Jeg troede at det var en "kamp" der stod for år tilbage, og at "fårene
blev skilt fra bukkene" dengang - om jeg så må sige.

Måske skal jeg høre lidt bedre efter næste gang

Lars

Fra : Mr. D

Dato : 07-10-01 18:05

Lars Poulsen <mig@kvalme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pptmf$52q$2@news.cybercity.dk...

> Jeg troede at det var en "kamp" der stod for år tilbage, og at "fårene
> blev skilt fra bukkene" dengang - om jeg så må sige.
> Måske skal jeg høre lidt bedre efter næste gang

Du har hørt godt nok efter, Lars. Faktisk er du den, der med blot disse
dine tre linier har forstået mest af, hvad der skete engang mellem ApK
og Pinsemenighederne, og hvad der egentlig gjorde, at vi har en ApK
idag.

Det er så sørgeligt at høre idag, selv fra apostolere, at de stort set
ikke ved, hvorfor de eksisterer eller hvad begrebet "apostolsk menighed"
egentlig står for. Det er dybt bedrøveligt, at folk, der prøver at tegne
forskellen, kun kan komme på ting som, at den ene gren er mere
konservativ end den anden, at den ene har en yngre medlemsskare end den
anden. Tragisk bliver det, når man påpeger at foskellen mellem de to er,
at den ene hælder til trosbevægelsen og at Apk kendetegnes ved for
eksempel Moses Hansen.Dybt tragisk, når man ved, hvor meget plathed, der
udgydes fra nogle af ApKs såkaldte tjenere idag i forhold til det
budskab, de gamle engang stod for, og dybt grotesk bliver det med Eriks
indspark om at ApK er pavestyret.

Jeg skriver ikke dette, blot fordi det har været svarene i denne gruppe.
Meget få apostolere idag har den fjerneste anelse om, hvorfor de
overhovedet eksisterer som apostolere, eller hvad de er sat i verden
for.

Når jeg skriver dette, så vil jeg lige poientere, at jeg ikke selv er
medlem af den apostolske kirke, og aldrig har været det.

Der *var* et opgør. Der var et opgør engang - ikke blot fordi man ikke
kunne enes og blev sure på hinanden og ødelagde det for hinanden, sådan
som vi har set det i sidste år med trosbevægelsens togter inden for de
etablerede kirker. Opgøret dengang var indenfor de åndsdøbte menigheder.
Og opgøret var i forhold til tro, forkyndelse og åbenbaring.
Pinsemenighederne har altid set det som det eneste rigtige, at hver
menighed er selvstændig og har en forstander med nogle ældste til at
hjælpe sig. Men der opstod en tanke om, at dette ikke kunne være
rigtigt.

Jeg vil lade andre om at skrive om pinsens syn på menighedsopbyggelse.
Jeg vil blot lige kort fortælle lidt om, hvad det egentlig var, de
første "apostolere" ville. Og jeg vil kun koncentrere mig om deres tro,
drømme og forhåbninger. Den apostolske kirke, vi kender idag er et
resultat, som slet ikke ligner det, man gik efter og arbejdede så hårdt
for dengang. Når der stort set er fred idag, så skyldes det nok to ting.
De to menighedssystemer er begge etablerede og har egen identitet, og de
kan acceptere hinanden. Dengang var der opgør inden for samme kredse, og
det var en splittelsestid, hvor man valgte menighed ud fra ens stærkeste
overbevisning om, hvordan en menighed skulle køre og fungere. Den anden
grund til, at der ikke længere er strid, er nok, at apostolsk kirke
stort set ikke kan huske, hvorfor de brød med pinsemenighederne.

Der udbrød en vækkelse i Wales, som bar et bestemt menighedssyn med sig.
Dette menighedssyn spredte sig ud over verden, og har vel idag sin
største fremgang bl.a. i afrikanske og asiatiske lande. Synet kom også
til Danmark sammen med den feterede skuespillerinde Anna Bjørner Larsen,
der sammen med sin mand fik startet en apostolsk kirke i Danmark. Synet
gik dels på åbenbaringen af menigheden som Kristi levende og virkende
legeme og dels på tjenestesyn.

Man gjorde oprør imod den struktur, hvor der sad en "enevældig"
forstander i hver menighed og bestemte sammen med sit ældsteråd, uden
mulighed for andre til at give sit besyv med. Man mente også, at denne
ene mand ikke var nok til at dække alle de behov, der var i en menighed.
Var forstanderen læremæssigt præget, ville det blive en meget lærepræget
menighed. Var han evangelistisk præget, ville det blive en meget
evangelisk menighed osv. Der måtte være en langt større bredde i
tjenesten i menighederne. Der skulle være en mulighed for at der i alle
menigheder kunne forkyndes og tjenes bredt, således at alle sider blev
dækket. Og man ville gå fra én til flere tjenere med flere sider.

Sit Bibelske grundlag for en sådan tanke fandt apostolerne i talen om
Guds gave til menigheden, nemlig de 5 tjenestegerninger; apostle,
profeter, evangelister, hyrder og lærere, der tilsyneladende alle i
bibelsk perpektiv havde hver sin tjeneste, hvert sit ansvar og hver sin
funktion. Hvis sådanne tjenere kunne rejses, og hvis menighederne ville
give plads for dem, ville man få en langt mere bred og dermed også stærk
og varieret forkyndelse og tjeneste. Men en stor del af de pågældende
menigheder ønskede ikke at give plads for sådan et tjenestesyn, og ville
ikke rokke ved forstanderens ansvar og magt i den lokale menighed.

Apostolsk Kirke blev hurtigt til en meget fasttømret organisation, men
det var egentlig ikke det, man ville fra starten. Det var - som det
dengang blev sagt - ikke død organisation, men levende organisme, man
ville. Og med levende organisme mente man menigheden som det synlige
udtryk for Kristi legeme i verden. Man så de isolerede Pinsekirker, der
styredes centralt og lokalt som en hæmsko for den menighed, Gud virkelig
ville have. En menighed, som hang sammen, som én organisme, ét legeme,
ét vintræ, ud over hele landet og ud over hele verden. Lokalmenigheder,
opbygget med hyrder og ældsteråd, men ikke lokalt isolerede, derimod
knyttet sammen af omrejsende prædikanter, der som i beretningerne i
Apostlenes Gerninger, besøgte menighederne og underviste, og tjenere,
som kunne udkaldes til bestemte byer og bestemte områder i kortere eller
længere perioder. Inspirationen fandt man i den måde Paulus rejste rundt
og oprettede menigheder på, og bl.a. i apostlenes gerningers beretninger
om evangelister, profeter og apostle, der rejste rundt.

På den måde kunne man skabe, både den lokale menighed, men også det
store fællesskab, der kunne brede sig ud over hele landet. Et
fællesskab, som vi idag måske ville kalde et netværk, men som apostlene
på Bibelens tid kaldte "et legeme".

De omrejsende tjenere skulle ikke først og fremmest rejse rundt og
bestemme i menighederne. Det havde man hyrderne og ældsterådene til. De
havde i større grad ansvaret for forkyndelse og lære. Apostelen, som
kom, havde mere det åndelige ansvar end det praktiske og økonomiske
ansvar. Man måtte også have samling på alt dette, og derfor oprettede
man et landsråd bestående af apostle og profeter. Det var nok (og ellers
må nogen rette mig) oprettelsen af dette landsråd, der gjorde, at man
alt for hurtigt faldt ind i en meget firkantet organisationsmodel.
Landsrådet blev oprette, dels fordi det hurtigt viste sig, at der var et
helt reelt behov for et eller andet til at samle, og vel også dels ud
fra, at der i de Bibeleske menigheder, på trods af deres store lokale
selvstændighed, og på trods af de omrejsende prædikanters
selvstændighed, dog var et ældsteråd i jerusalem, som ikke engang Paulus
ønskede at gå uden om.

Pinsemenighederne på deres side var skarpt imod alt dette. De holdt den
lokale menigheds selvstændighed meget højt, og en del mente at bl.a.
profeten fik alt for meget plads i apostolsk kirke. Der gik mange
historier om profeter, som havde sagt og gjort det ene og det andet, som
så viste sig at være forkert. Midt i alt dette, måtte medlemmerne tage
stilling. Fronterne var tegnet meget skarpt op, og dem som ikke var for
den ene part var imod og omvendt. I dette skiltes man, og ApK opstod.

Apostolerne dengang sagde, at det var Guds vilje at menigheden skulle
have en rig og blomstrende variation af tjenere, som på alle områder
kunne bidrage med forkyndelse og tjeneste i menighederne. De mente, at
dette var et "must". At tjenerne var Guds gave til menighederne, ja, at
de var Guds hånd (med hver tjeneste som én af de fem fingre) i Guds
menighed. Uden disse tjenere ville menigheden aldrig kunne nå til at:

1) Være fuldt beredt til deres tjenestegerning
2) På behørig vis at opbygge menigheden som Kristi legeme
3) være ét i troen
4) Nå til erkendelse af Guds søn
5) Nå til mands modenhed
6) Nå dertil, hvor menigheden kunne rumme hele Kristi fylde
7) Blive myndige, så de ikke skulle kastes hid og did af alle mulige
lærdomme efter som vinden blæser ved menneskers terningespil, når de
underfundigt forleder til vildfarelse (Hvilket i høj grad netop har
været ApKs problem de sidste årtier)

Som det direkte udtrykkes i Efeserne 4.11-16.

Drømmen var at man "sandheden tro" og "i kærlighed" som menighed sammen
skulle vokse op til Ham, som var hovedet selv (for legemet) Kristus
(Ef.4.15) og man lagde vægten på, at det måtte ske ved at hvert enkelt
led hjalp til og knyttede alt efter den kraft, som Gud gav det
(Ef.4.16).

Det var drømmen, det var dette specielle syn, som skabte vækkelsen, og
det var også dette, som skabte den store splittelse. Og det er vel
mangelen på dette, som har gjort ApK til den mest sårbare af alle i
forhold til trosbevægelsens raider med ødelagte menigheder til følge.

Venligst

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-10-01 21:17

On Sun, 7 Oct 2001 19:04:30 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>uden mulighed for andre til at give sit besyv med. Man mente også,
>at denne ene mand ikke var nok til at dække alle de behov, der var i
[klip]
> [...]
>man i den måde Paulus rejste rundt og oprettede menigheder på, og
>bl.a. i apostlenes gerningers beretninger om evangelister, profeter og

Tak for et et sjældent informativt indlæg - meget synd at så hæderlige
intentioner kunne skabe så ulykkelig en splittelse.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Mr. D

Dato : 07-10-01 20:15

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fkc1sts1itg0tgrtlqapqjjj6nm5hhmaoj@4ax.com...
> On Sun, 7 Oct 2001 19:04:30 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> wrote:
>
> Tak for et et sjældent informativt indlæg -

Selv tak

> meget synd at så hæderlige
> intentioner kunne skabe så ulykkelig en splittelse.

Ja, det var virkelig synd.

Og det mest ærgelige - som jeg ser det - er at der idag stort set ikke
er noget tilbage af det, man egentlig gerne ville.

(Det skal også siges, at jeg blot tegnede et billede af intensionerne.
jeg tror der skete en hel del rent menneskelige fejl på begge sider
også)

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lars Poulsen

Dato : 07-10-01 21:21

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dine tre linier har forstået mest af, hvad der skete engang mellem ApK
> og Pinsemenighederne, og hvad der egentlig gjorde, at vi har en ApK

Orv mand - og det helt uden at vide noget om nogen ting
Men, noget siger mig at vi ikke taler om den samme splittelse. Den jeg
tænker på ligger måske 10 år tilbage, hvor bl.a. en ApK forstander fra
Århus, eller Herning tror jeg han flyttede til (Dupont?), og flere med
ham tippede meget i Trosbevægelsens retning, og at det førte til en
intern splittelse i ApK. Det måske bl.a. det du mener når du skriver
"trosbevægelsens raider med ødelagte menigheder til følge"?

> Der *var* et opgør.

Hvornår ligger dette opgør?

[Klip af meget grundig redegørelse]

Har jeg forstået dig ret når mit resonnement er, at der egentlig ikke er
forskel på forkyndelsen mellem Pinsekirkerne og ApK?

Til sidst en stor tak for din redegørelse, det var interessant læsning!

Fra : Mr. D

Dato : 07-10-01 20:34

Lars Poulsen <mig@kvalme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pqdil$14qg$1@news.cybercity.dk...

> Orv mand - og det helt uden at vide noget om nogen ting

Jeps

> [...]
> Århus, eller Herning tror jeg han flyttede til (Dupont?), og flere med
> ham tippede meget i Trosbevægelsens retning, og at det førte til en

Nå, det havde jeg misforstået. Så havde jeg jo ikke behøvet skrive det
lange indlæg.

Det du her referer til var ikke så meget en splittelse i forholdet Apk
og Pinsen. ApK og Pinsen reagerer generelt ret forskelligt. mens Pinsen
var afventende og skeptisk, absorberede ApK stort set Trosbevægelsen,
der sprængte store dele af ApK indefra.

> Det måske bl.a. det du mener når du skriver
> "trosbevægelsens raider med ødelagte menigheder til følge"?

Ja

> Hvornår ligger dette opgør?

T.B. Barratt, der var forgansmand for pinsevækkelsen i Norge kom til
Danmark i 1908 og mødte for dørste gang skuespillerinden Anna Bjørner
Larssen, der blev døbt med Ånden på et af hans møder (som jeg husker
det). Hun var på karrierens højdepunkt, og samlede på det tidspunkt
fulde huse i Dagmarteateret. Hun besluttede dog at lægge skuespilleriet
fra sig, og rejste i 1912 var hun til møde i KFUM (dengang KFUM virkelig
var KFUM) og mødte der Sigurd, der blev hendes mand. Den apostolske
vækkelse startede vel egentlig i karetmager Jens Folkersens hjem. han
var ægte Indre Missionsk (fra dengang IM virkelig var IM), og vækkelsen
sprdte sig ud over landet. I 1923 rejste Sigurd og Anna til Wales, hvor
man for første gang havde hørt om "The Apostolic Church". Apostolsk
Kirke i Danmark optrådte under dette navn allerede i 1916.

Det er spændende at se forskellen på, hvorledes man dengang og idag
definerer begrebet vækkelse. Dengang var der, hvad man kaldte
forunderlige møder med stærk forkyndelse, lovsang og bøn. Mennesker
oplevede Jesus til ånd, sjæl og legeme. Men det var ikke dette, der var
vækkelsens fokus. Det var åbenbaringen og forkyndelsen. F.eks. skete det
på et møde den 6. februar 1924 dette, at 700 mødedeltagere rejste sig og
bekendtgjorde deres tro på, at denne måde at drive menighed på, var
intet mindre end en åbenbaring fra Gud, og de tilsluttede sig
menigheden - Ikke fordi der skete ting og sager, eller fordi der var
"go" på møderne, eller fordi mennesker faldt under Åndens kraft, eller
fordi mange samledes i denne periode - men fordi de inderligt troede på,
at dette var et skridt i Guds restaurering af hans kirke, og at dette
var det rigtige.

> Har jeg forstået dig ret når mit resonnement er, at der egentlig ikke
er
> forskel på forkyndelsen mellem Pinsekirkerne og ApK?

Suk!

Fra : Lars Poulsen

Dato : 07-10-01 22:22

> Nå, det havde jeg misforstået. Så havde jeg jo ikke behøvet skrive det
> lange indlæg.

Det vil jeg nu ikke sige, det var skam rigtig godt og informativt.

[Klip af fin redegørelse om ApK's historie]

> er
>
> Suk!

Suk = jeg har ikke fattet en sk.. af det, eller....?

Lars

Fra : Mr. D

Dato : 07-10-01 21:00

Lars Poulsen <mig@kvalme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pqh5e$1bag$1@news.cybercity.dk...

> Suk = jeg har ikke fattet en sk.. af det, eller....?

LOL

Ja, noget i den retning.

Der var oprindeligt (jeg ved ikke så meget med idag) nogen forskel i
forkyndelsen af de "små åbenbarelser", såsom retfærdiggørelse ved tro,
helliggørelse ved tro, troendes dåb, Helligåndsdåb, nådegavernes brug
osv. Så langt har du altså ret, forkyndelsen er (var) den samme, og der
var intet her, som skilte. ApK og den danske Pinsekirke er to
"Pentacostal churches", altså er de begge så at sige pinsekirker, selvom
den ene stort set har taget patent på navnet.

Men den største af alle åbenbarelser; Åbenbarelsen om Guds folks hele
eksistensgrundlag, kald, funktion, opbygning, mål, samlede tjeneste og
destination, var man ikke enige om.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 02:07

> [...]
> osv. Så langt har du altså ret, forkyndelsen er (var) den samme, og der
> var intet her, som skilte. ApK og den danske Pinsekirke er to

Hvis man læser de gamle bøger om de forskelligt prædikanter gennem
PK og ApK korte historie. Vil man let kunne spore en forandring væk
fra det centrale i skrifterne. F.eks Chr. Nerskov i PK har på biblioteket
stående flere værker hvori man kan følge hans forandring, i dag tror han
ikke på det samme som i tresserne. Kurt Mortensen ApK var ren
Pinsemand, medens hans søn Jørgen Mortensen har en helt moderne forkyndelse.

Nikolaj Hansen fra PKs begyndelse ville vende sig i graven hvis han kunne
høre dagens fortolkning af bibelen, som den f.eks. er udlagt af Moses
Hansen.

Erik

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 07-10-01 23:27

> [...]

> Men den største af alle åbenbarelser; Åbenbarelsen om Guds folks hele
> eksistensgrundlag, kald, funktion, opbygning, mål, samlede tjeneste og

Det bliver man nok heller ikke.. jeg forstår godt opbygningen af
organisationen samt organiseringen af de 5 tjenester, det er fint og
rigtigt.. men du sætter det op som om Pinsekirken slet intet har af
disse funktioner.. det kan selvfølgelig forklares ved at du kun
forklarede Apg's baggrund.

men lad det ikke stå alene Simon..

For lige så langt jeg kan huske tilbage har P haft et bredt samarbejde
på tværs af enhederne, fælles efterskoler, bibelskoler, lejre - og et
godt samarbejde lederne imellem..

menighedsplantning foregår ved at en pinsekirke sender en præst ud,
støtter ham nogle år, og hvis menigheden derefter ikke kan stå selv,
lukker den og præsten flytter derhen hvor han vil!

Præsterne bliver ikke sendt rundt, men bliver af menighederne inviteret
(næsten som i folkekirken) og lønnen kommer af det medlemmerne kan give.

Selvfølgelig har vi også haft vores andel af kriser og forsøg på
infiltration af herlighedsteologi med splittelser til følge ect. men
sjovt nok har jeg oplevet at de gamle i vore menigheder bagefter et
sådant forsøg har rejst sig og bedt om ordet og i ganske få vendinger
fortalt menigheden hvor forkyndelsen der havde lydt var afveget fra
skriften.

Og det er altså bare "herligt"

Men jeg har også oplevet angst for nådegavernes funktioner, janteloven
trives også fint der.. ligeså lokalpolitik og magtmisbrug.. præsis som i
den verden der omgiver os.
Når det er sagt, skal det også siges at jeg har set at der bliver gjort
op med disse ting.

Niels

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 14:47

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> For lige så langt jeg kan huske tilbage har P haft et bredt samarbejde
> på tværs af enhederne, fælles efterskoler, bibelskoler, lejre - og et
> godt samarbejde lederne imellem..

Det er vist ikke rigtigt, måske har enkelte PK samarbejde med ApK
men fælles efterskoler, bibelskoler, lejre har jeg aldrig hørt om. Det
kan være du mener f.eks skoler som Brande Bibelskole, men den er
ikke tilhørende PK eller ApK men for alle. Mariager og Kolding er
ikke i samarbejde.

> [...]
> sådant forsøg har rejst sig og bedt om ordet og i ganske få vendinger
> fortalt menigheden hvor forkyndelsen der havde lydt var afveget fra

[Selvfølgelig har vi også ] Hvem er VI ??

> [...]
> den verden der omgiver os.
> Når det er sagt, skal det også siges at jeg har set at der bliver gjort

Rart at hører

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 12-10-01 14:10

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ezaw7.3893$uQ.484586@news010.worldonline.dk...

> [...]
> rigtigt.. men du sætter det op som om Pinsekirken slet intet har af
> disse funktioner.. det kan selvfølgelig forklares ved at du kun

Ja, jeg forklerede kun ApKs baggrund. Men der var jo en grund til
opgøret. De så ikke ens på det

> For lige så langt jeg kan huske tilbage har P haft et bredt samarbejde
> på tværs af enhederne, fælles efterskoler, bibelskoler, lejre - og et
> godt samarbejde lederne imellem..

Det er sandt og hatten af for det. Men når alt kommer til alt, er det
dog stadig små selvstændige enheder, men én bestemmende hyrde.
Præsikanter kommer på besøg, men hvem der kommer, hvornår, og om de skal
komme igen, er helt op til den lokale forstander. De fremmede kan
aflevere en mere eller mindre god prædiken, men egentlig indflydelse har
de ikke.

Her ville ApK i stedet genindføre de rejsende prædikanter (selvfølgel
prædikanter inden for kirken) som også havde en hvis myndighed og
autoritet, således at menighedens teologiske standpunkt og åndelige
vækst ikke afhanh kun af den lokale pastors hyrde (Der dog selvfølgelig
havde hovedansvaret) men var fordelt på flere og mere varierede hænder.
Der er stor forskel på dette, og så Pinsen lokale pastor, der inviterer
en gæsteprædikant.

> Men jeg har også oplevet angst for nådegavernes funktioner, janteloven
> trives også fint der.. ligeså lokalpolitik og magtmisbrug.. præsis som
> den verden der omgiver os.

Trist og sandt

Mr. D

Simon Griis

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 21:55

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Pastor D. du kan dine lektier.

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 07-10-01 20:36

Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Li3w7.17841$lk7.280082@news.get2net.dk...

> Pastor D. du kan dine lektier.

Tak for de pæne ord, Erik

Jeg rødmer næsten

Mr. D

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 07-10-01 23:28

> [...]

den
> anden. Tragisk bliver det, når man påpeger at foskellen mellem de to

BaNG, slab, sus, en ørefigen der sang )

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 08-10-01 18:14

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gzaw7.3894$uQ.484698@news010.worldonline.dk...

> BaNG, slab, sus, en ørefigen der sang )

Hehe... må have haft nogle aggresser, jeg skulle af med

Mr. D

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 07-10-01 16:29

Lars Poulsen <mig@kvalme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pppov$30do$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> apostolsk kirke. I den forbindelse kom vi til at snakke om hvad
> forskellen mellem apostolsk kirke og pinsekirken er.

Ja - faktisk kun en lille detalje. I apostolsk kirke har man et samlet organ
på landsplan. Pinsekirkerne er indbyrdes uafhængige. (det har engang været
et stort stridsemne - men nu er der vist fred og fordragelighed mellem de to
kirker)

Marina

Fra : Lars Poulsen

Dato : 07-10-01 16:49

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
været
> et stort stridsemne - men nu er der vist fred og fordragelighed mellem

Det var jeg godt klar over, men jeg troede bare at der var mere end
det - noget i forkyndelsen, dåbssyn eller hva' ved jeg.

Mvh

Lars

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 07-10-01 17:41

> organ
> været
> de to

der ER fred og fordragelighed nu )

> Det var jeg godt klar over, men jeg troede bare at der var mere end
> det - noget i forkyndelsen, dåbssyn eller hva' ved jeg.

Forkyndelsen er den samme..

Apostolerne er måske lidt mere konservative, men jeg tror at det ligger
i den organisatoriske struktur.. idet præsterne bliver lidt mere
ensrettet )

he he, de har heldigvis også en masse rebeller..

Og det er så dem man lægger mest mærke til!

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Erik

Dato : 07-10-01 16:57

> [...]
> apostolsk kirke. I den forbindelse kom vi til at snakke om hvad
> forskellen mellem apostolsk kirke og pinsekirken er.

Moses Hansen

ApK har profeter, PK er mere forsigtig

Deres ældsteråd (Tjænester) er opbygget forskelligt.
ApK har en "pave", det har PK ikke, og PK er
selvstændige menigheder. ApK er en kirke.

Og de betaler tiende på vær deres måde

Og er begge en familieforetagen.

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 08-10-01 05:13

"Lars Poulsen" <mig@kvalme.dk> wrote in message

> ----------
> God said it - I believe it - That settles it!

Forskelen mellem de to kirkesamfund er lig nul i dag her i Viborg er der
stor samarbejde.
men for endel år siden da AP. blev stiftet var det fordi Gud oprejste en ny
vækelse, en bibeltro vækelse for at få Bibelens ord tilbage. Læser man kirke
historie er der kommet bølge efter bølge først op røret mod paven så
Batister også videre

--
Med Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen fra Viborg.
se ind på www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 08-10-01 10:31

> [...]
> apostolsk kirke. I den forbindelse kom vi til at snakke om hvad
> forskellen mellem apostolsk kirke og pinsekirken er.

Der er jo så fint beskrevet i denne streng, at der "teologisk" ikke er
forskel. Som altid er det menneskene der laver problemerne. "Kødet"
råber jo bestandigt på at få ret og bestemme o.s.v. Som vi jo sikkert
kan blive enige om, er der jo kun een Gud og han er sandheden.
Forskellen som du søger, findes i dag mere i, hvordan den enkelte
menighed "kører" og ikke teologiske forskelle.
Et verdslig eks.: Der er forskel på 2 købmænd i en by, men sukkeret
de sælger er det samme.
Venlig hilsen
Ernst

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 14:41

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Et verdslig eks.: Der er forskel på 2 købmænd i en by, men sukkeret
> de sælger er det samme.

I 83 var PK og ApK til byfest i Århus, der havde de opstilled et telt på
Tellefortorvet i fældesskab.

Jeg husker en diskution mellem de menige medlemmer, om hvem der
skulle have de frelste, der kom ud af de fældes teltmøderne.

Ynkværdigt kristen fældesskab.

Erik

Fra : Lars Poulsen

Dato : 09-10-01 06:53

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg husker en diskution mellem de menige medlemmer, om hvem der
> skulle have de frelste, der kom ud af de fældes teltmøderne.
>
> Ynkværdigt kristen fældesskab.

Fra min tid i MC Kilden (www.mckilden.dk) husker jeg mange af den slags
diskusioner. Kilden er en tværkirkelig MC klub, og i forbindelse med div.
fremstød havde vi altid diskusioner om hvem der skulle have dem - det var en
stående joke der bare skulle fyres af hver gang, for naturligvis var der
ikke tale om at de forskellige kirker vi hver især repræsenterede var på
jagt efter nye medlemmer, vi skulle bare fortælle mennesker om Jesus.
Du har ikke overvejet om den diskusion du overværede også kunne være for
sjov? Det tror jeg. Jeg har kommet i både Pinsekirken og ApK i Århus, og
skulle kende de mennesker dårligt hvis de seriøst giver sig til at diskutere
sådan noget.

Lars

Fra : Erik

Dato : 09-10-01 14:50

> [...]
> sjov? Det tror jeg. Jeg har kommet i både Pinsekirken og ApK i Århus, og
> skulle kende de mennesker dårligt hvis de seriøst giver sig til at

Nej, Jeg tror ikke det var for sjovt. Men det er jo 18 år siden og de fleste
er
langt væk. (Ham evangelisten der er gift med Garby blev frelst dengang)

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 12-10-01 14:03

Ernst Pedersen <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc172b3$0$11603$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Der er jo så fint beskrevet i denne streng, at der "teologisk" ikke er
> forskel.

Det er stort set sandt

> Som altid er det menneskene der laver problemerne. "Kødet"
> råber jo bestandigt på at få ret og bestemme o.s.v. Som vi jo sikkert
> kan blive enige om, er der jo kun een Gud og han er sandheden.

Der var selvfølgelig også en del kød og kampe i forløbet, men det er en
misforståelse at kalde opgøret for blot en kødelig magtkamp. Striden
stod om den største teologi, den største åbenbaring, nemli opbyggelsen
og beredelsen af Guds tempel i overensstemmelse med Herrens vilje og
Guds Ord.

> Forskellen som du søger, findes i dag mere i, hvordan den enkelte
> menighed "kører" og ikke teologiske forskelle.
> Et verdslig eks.: Der er forskel på 2 købmænd i en by, men sukkeret
> de sælger er det samme.

Forskellen er, at den ene købmand har puttet salt i sukkerskålen

Mr. D

Simon Griis

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 12-10-01 22:39

> [...]
> stod om den største teologi, den største åbenbaring, nemli opbyggelsen
> og beredelsen af Guds tempel i overensstemmelse med Herrens vilje og

Det var nu heller ikke ment som om ALT er kød, men det er nu menneskets
syndige natur, at vi gerne vil have ret i vore påstande, teorier,
overbevisninger,
o.s.v. og det er jo både godt og skidt.

> Forskellen er, at den ene købmand har puttet salt i sukkerskålen

Her måtte jeg lige le lidt. Det var jo en fin "udlægning".
Mit eks. var jo nærmest ment menigheder, som fortolkede evangeliet
på samme måde, men alligevel vil nogle foretrække den ene "købmand"
frem for den anden. - Fy, fy ingen salt i sukkerskålen, nix forbudt.

M.v.h.
Ernst

Fra : Lars Poulsen

Dato : 08-10-01 11:27

"Lars Poulsen" <mig@kvalme.dk> skrev i en meddelelse

Hej!

Jeg vil bare lige sige 1000 tak for de mange gode svar på mit spørgsmål!

Mvh

Lars

----------
God said it - I believe it - That settles it!

Fra : Erik

Dato : 08-10-01 15:17

> [...]
> apostolsk kirke. I den forbindelse kom vi til at snakke om hvad
> forskellen mellem apostolsk kirke og pinsekirken er.

Jeg har fundet en bog skrevet i halvtredserne; bogen siger

Forskellen på den ApK og den øvrige pinsemission er mere af organisatorisk
en af dogmatisk art. Den ApK gælder således stort set den øvrige
pinsemission.

1) Guddommens enhed og treenighed.

2) Den menneskelige naturs abslutte fordærvelse; nødvendigheden af
omvendelse og genfødsel.

3) De ubodfærdiges evige dom.

4) Jesu fødsel af en jomfru, hans syndfri liv, forsonnde død, sejrrige
opstandelse, himmelfart og vedvarende forbedergerning, hans genkomst og
tusindårige regering på jorden.

5) Den troendes retfærdiggørelse og helliggørelse gennem Jesu Kristi
fuldbragte værk på Golgatha.

6) Dåben med den Helligeånd for de troende og de medfølgende tegn.

7) Den Helligeånds gaver til opbyggelse af Kristi legeme som menighed.

8) Dåb i vand ved neddykkelse og brødsbrydelsens sakramente.

9) De hellige skrifters Guddommelige inspiration og autoritet.

10) Menighedens ledelse ved apostle, profeter, evangelister, hyrder, lærer,
ælste og diakoner.

11) Muligheden for at falde ud af nåden

12) Tiende og gaver.

Uligeheden drejer sig mest om rette praktisering af læresætning nr. 10, idet
den ApK her forfægter et ganske spicielt menighedssyn, den såkaldte
"apstolske åbenbarelse".

DVS, at PK indsætter en præst fordi han har vist sig værdigt over en længere
periode, men ApK udvælger præsterne ved profitier.

Materialet er taget ud af bogen "TUNGER AF ILD" skrevet af Tage Juul Lassen

Erik