Pandekager ?.
Fra : Brian.

Dato : 07-10-01 13:42

Hvem har en kanon opskrift på pandekager, som vil bringe glæde i det lille
hjem til aftensmaden ?.
Det skal være pandekage til at servere med sukker, marmelade eller is .

Mvh. Tina.

Fra : Kim Juul

Dato : 07-10-01 15:54

"Brian." <NoSpam@Spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
.

> Mvh. Tina.
>
> Je har nogle liggende på min hjemmeside.

eller også en her.

Amerikanske pandekager.

2 -3 personer
Ingredienser
250 g mel
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
25 g sukker
1 stor æg
2½ dl mælk
1 spsk. olie eller smeltet smør
Serveres med
Ahornsirup eller
lys sirup
måske smør
syltetøj

Fremgangsmåde
De tørre ingredienser sigtes i en skål. Lav en fordybning i midten. Slå
ægget ud, og kom halvdelen af mælken i og pisk godt. Tilsæt resten af mælken
lidt ad gangen sammen med olie eller smeltet smør, pisk kraftig. Dejen skal
være som en tyk pandekagedej.
Varm en tykbundet pande og smør den. Kom dejen på i 4 -5 klatter med en stor
spiseske. Lad dem bage til overfladen bobler. Vend dem og bag til undersiden
er gylden.
Hold pandekagerne varme i en sammenfoldet viskestykke, indtil alle er bagt.

Servering:
Man kan spise dem , en 2 - 3 stykker oven på hinanden med smør mellem lagene
og sirup over, eller med syltetøj som danske pandekager.

Print opskriften ud
www.bager-kim.dk

--
Kim Juul
kim-juul@mail.dk

www.bager-kim.dk www.kim-juul.dk

Fra : Brian.

Dato : 07-10-01 16:06

> Amerikanske pandekager.

Lyder ikke helt dårligt , har lige fundet ud af at der ingen æg er i
køleren , kan de undlades ?.

Tina.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-10-01 17:17

Brian. skrev:

> har lige fundet ud af at der ingen æg er i køleren ,
> kan de undlades ?.

Jeg har aldrig hørt om pandekager uden æg. Kan du ikke smutte ned i
døgneren efter en bakke?

// Klaus

Fra : Neta & Peter

Dato : 07-10-01 17:40

> Lyder ikke helt dårligt , har lige fundet ud af at der ingen æg er i
> køleren , kan de undlades ?.

Nej, du får meget svært ved at lave ordentlige pandekager uden æg.

MVH

Peter

Fra : Brian.

Dato : 07-10-01 18:11

> Nej, du får meget svært ved at lave ordentlige pandekager uden æg.

Det blev også min konklusion, så "Tanken" måtte stå for tur .

Jeg vil lige sige at pandekagerne blev rigtig gode , det blev en
kombination af opskriften på Amerikanske pandekager, og en anden opskrift.

Så tak for hjælpen !.

Mvh. Tina.

Fra : Kim Juul

Dato : 07-10-01 22:44

> [...]
>
> Jeg vil lige sige at pandekagerne blev rigtig gode , det blev en
> kombination af opskriften på Amerikanske pandekager, og en anden opskrift.

Tak. Det er rart at høre I kunne bruge dem
Skulle I få lyst til pandekager en anden aften, er der nu her til aften lagt
4 nye opskrifter på pandekager på min side.

--
Kim Juul
kim-juul@mail.dk

www.kim-juul.dk www.bager-kim.dk
Country musik Bager og konditor faget
og slægtsforskning

Fra : Kim Juul

Dato : 07-10-01 23:44

Lidt historie om panderkager.

Pandekager.

Pandekager er tynde, flade kager, der er tilberedt af forskellige former for
meljævninger, rørt med æg og tilsat smagsstoffer efter ønske. Derefter bagt
på pande i fedtstof.
Pandekager under forskellige form har verden over altid været anset for at
være en himmerigs mundfuld, lige siden menneskene først fandt ud af, at man
fik en helt slags mad, når man blandede korn med vand og bagte det.

Som udviklingen har fundet sted og under en masse forskellige, særprægede
navne og fyldt med en masse forskellige ting, er pandekagen blevet spist
gennem århundreder i alverdens lande.

I Mexico optræder den som Tortilla, bondens majspandekager, i Kina som den
sprøde forårsrulle, mens amerikanerne helst spiser deres pandekager til
morgenmad, flydende i smeltet smør og ahornsirup. Russerne fortrækker deres
som blinis, en lækker hors d'æuvre, fyldt med kaviar og sur fløde.

Her i Danmark kan vi i hvert fald gå det første århundrede tilbage i tiden
og konstatere en flittig anvendelse af pandekagen, hvor husmoderen ofte
serverede grød og pandekager.

Udviklingen hat også med pandekagen været stor her i landet, idet vi nu
serverer denne med alskens lækkerier, fra ostefyld til de dejligste søde
sager, endda brændende.

Af alverdens pandekageopskrifter stammer den berømteste fra Frankrig, nemlig
"Crêpes Suzette".

De historier, der går om denne berømte desserts tilblivelse, er lige så
forskellige som opskrifterne, man støder på.

Her er en af dem:

Den berømte, franske køkkenchef Henri Carpentier var i færd med at tilberede
Crêpes med likør til Kong Edward den syvende af England, da der ved et uheld
gik ild i pandekagerne. Køkkenchefen lod sig imidlertid ikke bringe ud af
fatning, men bar den flammende pande med sine Crêpes ind til bordet, og da
flammerne var døet hen, serverede han de små pandekager for kongen og hans
gæster.

Kong Edward erklærede, at de var vidunderlige, og spurgte, hvad de hed. "De
er lige blevet opfundet, Deres majestæt," svarede Henri, "og de skal hedde
Crêpes Princesse".

Kongen rystede smilende på hovedet. "Det var ikke særlig galant, Henri"
sagde han. Så vendte han sig mod sin værts unge datter og erklærede: "De
skal hedde Crêpes Suzette til ære for mademoiselle":

Fra "Mesterkonditorens store dessertbog" af Gert Sørensen.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 08-10-01 06:15

"Brian." <NoSpam@Spam.com> skrev i meddelandet...

> Jeg vil lige sige at pandekagerne blev rigtig gode , det blev en
> kombination af opskriften på Amerikanske pandekager, og en
> anden opskrift.
> Mvh. Tina.

Næste gang, - så prøv evt. og bag nogle stå-pandekager (bliv bare
siddende)...

Stå-pandekager:
500 g mel
1½ liter mælk
1½ dl øl
50 g melis
10 g salt
3 æg
1 stang vanille
citronskal

Pandekagerne bages halvfærdige på en varm pande, overhældes med varm
friture, vendes og bages færdig heri, bukkes sammen på midten og hænges
til afdrypning på en palet eller lign.
Vanillesukker og syltetøj serveres à part.

En mere moderne form for anretning af stå-pandekager er fx, at anbringe
pandekagen på en asiet, hvor der er lagt en kugle is eller skiver af
fromage. Stå-pandekagen trykkes så forsigtigt ned over dette.

-oo-

eller prøv...

Marengs-pandekager:

Alm. pandekager påsmøres et tyndt lag italiensk marengs¹), tilsmagt med
likør. Rulles sammen og skæres i skrå firkanter. Anbringes på en plade,
dekoreres med marengs, drysses med flormelis og flamberes i en hed
ovn. -Bon appétit!

¹) Italiensk marengs: 4 æggehvider + 140 g flormelis

--
Mvh.
²) P. Boss Hosama bin Satan

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 07-10-01 17:20

Hej Kim
Det er en spændende hjemmeside. Den er blivet lagt ind som foretrukne
her hos mig.
Mvh. Margit

Kim Juul <kim-juul@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc06c34$0$42069$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 07-10-01 17:23

Altså den med bager-kim

Fra : Lise

Dato : 07-10-01 22:25

Brian. <NoSpam@Spam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc04e09$0$14823$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> hjem til aftensmaden ?.
> Det skal være pandekage til at servere med sukker, marmelade eller is

Nu vi er ved emnet, vil jeg gerne spørge efter en god opskrift på mexicanske
pandekager (gerne fedtfattig).

På forhånd tak.

Fra : Kim Juul

Dato : 07-10-01 23:51

> Nu vi er ved emnet, vil jeg gerne spørge efter en god opskrift på
mexicanske
> pandekager (gerne fedtfattig).
>
> På forhånd tak.

Tortilla Pandekagedej:
2 æg
1 dl majsmel
1 dl durum hvedemel
2 dl mælk
1/2 dl olie
1 tsk salt

Det hele blandes sammen og er klar til brug.

Hilsen

Fra : Kim Juul

Dato : 08-10-01 00:18

>Nej, du får meget svært ved at lave ordentlige pandekager uden æg.<
Ja det troede jeg heller ikke, men jeg fandt i mine gemmer i opskrift
samlingen denne opskrift på pandekager uden æg.
Allergivenlig opskrift. Inspiration fundet i Karolines køkken af
Mejeribrugets Hjemmekøkken og Retter til allergikere skrevet af Lene Buhl
Christoffersen.

Ingredienser:
Æg erstatning:
2 strøgne spsk. grødris
1/2 l. vand
Æbleskiver:
6 spsk. æg erstatning
3 spsk. sukker
1 1/2 tsk. kardemomme
1 1/2 tsk. vanillesukker
3 1/2 dl kærnemælk
2 1/2 dl fløde 13% eller piskefløde
250 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
Revet skal af en appelsin eller citron

Tilbehør:
Flormelis og solbærsyltetøj

Æg erstatning:
Grødris og vand koges i 1 time. Derefter presses massen igennem en si eller
blendes. (Kan fryses i f.eks. isterningebakker) (2 spsk. svarer til 1 æg).
Anvendes kold.

Æbleskiver:
Æg erstatning, sukker, kærnemælk og fløde piskes godt sammen. Tilsæt
hvedemel, kardemomme og vaniljesukker og rør godt rundt til alle klumper er
forsvundet. Lad dejen stå gerne en times tid. Tilsæt herefter bagepulver og
revet skal af appelsin eller citron og rør igen godt rundt. Bag nu
æbleskiverne i smør, margarine eller olie. (Tip: Kom evt. 50 g. smeltet smør
i dejen. Herved kan der spares på fedtstoffet ved bagningen)

Server æbleskiverne varme sammen med tilbehøret.

Jeg har ikke prøvet den endnu.

Fra : Lise

Dato : 08-10-01 00:31

Kim Juul <kim-juul@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc0dc00$0$51408$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> mexicanske

> Tortilla Pandekagedej:
> 2 æg
> 1 dl majsmel
> 1 dl durum hvedemel
> 2 dl mælk
> 1/2 dl olie
> 1 tsk salt
>
> Det hele blandes sammen og er klar til brug.

Tak!

Fra : Lise

Dato : 08-10-01 10:21

Kim Juul <kim-juul@mail.dk> skrev i en
> [...]

Det bliver til en fast dej, ikke? Du har vel ikke opskriften på en dej, der
kan hældes direkte på panden?

Venlig hilsen
Lise

Fra : Neta & Peter

Dato : 08-10-01 11:39

"Lise" <liseaa@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det bliver til en fast dej, ikke? Du har vel ikke opskriften på en dej,
der
> kan hældes direkte på panden?

Næppe, med de proportioner tor jeg, at det må være en flydende dej. Men prøv
ellers følgende fra Kirsten Skaarups "Med vinger til solens køkken"

100 gram fint majsmel
25 gram hvedemel
2 tsk salt
3 dl vand
2 æg
1 spsk (majs)olie

Piskes sammen i nævnte rækkefølge og hviler ca 1 time elelr længere. Bages
til ca. 8 pandekager.

Mexikanerne bruger ikke denne type pandekager, men de er en antagelig
erstatning for rigtige tortillaer i mange retter.

MVH

Peter

Fra : Kim Juul

Dato : 08-10-01 13:07

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Lise
>

> Desværre kender jeg ikke andre opskrifter på Mexico pandekager ud over
denne her. Så skal jeg først i kælderen og hente mine gamle opskrifter
mapper.

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 08-10-01 20:41

Brian. <NoSpam@Spam.com> wrote:

> [...]
> hjem til aftensmaden ?.
> Det skal være pandekage til at servere med sukker, marmelade eller is .

prøv at få fat i informationens kulturtillæg i2 fra den 07-09. I der
kulumne tygger Søren Wedderkopp og Claus Christensen på de flade dejlige
pandekager.

hilsen
Sebastian