/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stelkontrol
Fra : Uffe Ibh Iversen


Dato : 07-10-01 13:27

Hej

Er det muligt på en eller anden måde at kontrollere om et stel er ret?
Der kan jo være små skævheder, som man ikke kan se og som kan give
vibrationer og dårlige køreegenskaber osv.

Uffe



 
 
RpR (07-10-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 07-10-01 14:28

> Hej
>
> Er det muligt på en eller anden måde at kontrollere om et stel er ret?
> Der kan jo være små skævheder, som man ikke kan se og som kan give
> vibrationer og dårlige køreegenskaber osv.

Den nemmeste måde er hvis man har en jernstang der er 100% ret og så lægge
den så tæt på midten af hjulene som muligt. Så skal den kunne røre hvert
hjul 2 steder, altså i hver "ende" af hjulet.
Kan den ikke det, så er der et eller andet der er skævt, det kan være stel,
forgaffel, hjul, bagsvinge osv.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"
--



Uffe Ibh Iversen (07-10-2001)
Kommentar
Fra : Uffe Ibh Iversen


Dato : 07-10-01 15:15

Ja, men "gælder" den regel ikke kun hvis dækkene er af samme bredde?
Uffe



origo@earthling.net (07-10-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 07-10-01 15:42


"Uffe Ibh Iversen" <Uffeibh@nork.auc.dk> wrote in message
news:9ppo0g$iah$1@sunsite.dk...
> Ja, men "gælder" den regel ikke kun hvis dækkene er af samme bredde?

Du måler ved dekkets sentrum. Men den beskrevne metode duer kun ved temmelig
store skjevheter. Det kan sagtens være mindre skader som ikke umiddelbart
kan måles, hertil kommer skjevheter som gjør at hjulene ikke står vertikalt.
Skal du være helt sikker, skal du levere maskinen til et verksted som har
det fornødne utstyr til å foreta en digital oppmåling, som f.eks Computrack.


JS



Armand (07-10-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-01 20:20


<origo@earthling.net> skrev i en news:9pppjb$nu2$1@sunsite.dk...
>
> "Uffe Ibh Iversen" <Uffeibh@nork.auc.dk> wrote in message
> news:9ppo0g$iah$1@sunsite.dk...
>
> Du måler ved dekkets sentrum. Men den beskrevne metode duer kun
> ved temmelig store skjevheter. Det kan sagtens være mindre skader
> som ikke umiddelbart kan måles, hertil kommer skjevheter som gjør at
> hjulene ikke står vertikalt.

Jørunds mellemliggende posting er ikke gledet ind hos mig; men i
princippet vil man altid kunne justere baghjulet ind til at køre lige
bag forhjulet. Kun hvis bagakslen derved bliver markant skæv jvf.
opspændingsindikeringerne på siden af bagsvingeren, er stellet skævt
"på langs"

Prøv, når der smøres kæde, at lægge mærke til at hverken fælgkanten,
endsige dækkanten slår sidelæns! Dette er et umiskendelig tegn på at
fælglkant, såvel som dækkant er et pålideligt målepunkt til
efterfølgende
test:
I byggemarkeder og andre steder kan man i dag finde digitale waterpas (=
0,1° nøjagtighed!) til en femhundredekrone-seddel.
Køb et sådant og gør følgende:
1) Klem (v.h.a. skruetvinger?) et par planker sammen om forhjulet samt
forenden af baghjulet på den up-linede model (á tidligere nævnte
bagakseljustering!), for at få rettet hjulene ind efter hinanden!
2) ret modellen op at stå lodret v.h.a. digi-pas'et og baghjulet!
3) Fixér modellen sikkert i denne position og "vend" plankeopspændingen
således at den klemmer om baghjulet og bageste ende af forhjulet!
4) Mål forhjulets lodrette tilstand v.h.a. digi-pas'et.
5) Målets afvigelse fra det lodrette giver et sikkert tegn på om stellet
er vredet!

> Skal du være helt sikker, skal du levere maskinen til et verksted som
> har det fornødne utstyr til å foreta en digital oppmåling, som f.eks
> Computrack.

Mange mc-værksteder har en rettebænk og tager et par tusinde kr for en
opretning; men jeg tror nu ikke at en udmåling alene kan gøres for det
halve
:-/
Trick'et med digi-pas'et koster som nævnt kun indkøb (hvis ikke leje
eller lån?), som ellers er en investering i husstandens
værktøjsbeholdning på
langt sigt!

--
Armand.
(der netop har forsøgt at lokke sin værkfører til at købe et digi'pas
med samme bagtanke!)






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408678
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste