Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
farve(de) billeder
Fra : Thomas Lytje

Dato : 18-01-01 10:07

Jeg har lige købt et nyt kamera og glædede mig meget til at få fremkaldt min
første (test)-film. Men den viste sig at være helt anderledes end jeg havde
troet.

Alle billeder var skarpe og korrekt belyste (hvilket overrakser mig en smule
da jeg havde leget med lyset - åbenbart ikke nok. Et enkelt eller to
blændetrin bliver let korrigeret). Men tilgengæld var farverne fuldstændig
håbløse på samtlige billeder. De var _alt_ for blå.

Hvad gør jeg galt?
O.k. de er fotograferet med blitz, men skulle det ikke også være muligt?

Med venlig hilsen
Thomas Lytje

Fra : Jan Jespersen

Dato : 18-01-01 10:14

Hvilket kamera og hvilken film? Hvordan fik du dem fremkaldt?

Mvh
Jan

Fra : Thomas Lytje

Dato : 18-01-01 11:10

Kamera: Canon EOS300 - sprit ny
Linse: Sigma 28-200 f3.5-5.6
Film: Japan Photo 200 ASA
Fremkaldelse: Billig fremkaldelse hos PhotoTeam (50 kr for 24 billeder)

Håber det hjalp

MVH
Thomas Lytje

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 18-01-01 11:40

Hvis du bruger blitz indendørs får ofte meget "blå" billeder, da blitzen ca.
har dagslysfarve - og dagslys er mere blåt end glødelamper. Især tøj skifter
tilsyneladende meget farve.

Du kan slippe for at bruge blitz ved at bruge et mere lysstærkt objektiv
(men så ryger zoom eller bunker af penge) og en hurtigere film (som så er
mere grynet).

Med en alm. fremkaldelse justeres papirbillederne til "normalt", hvilket som
regel er godt nok, men et problem når man har under- eller overbelyst
enkelte billeder. En løsning er at bruge dias i stedet for negativfilm. Du
kan også genbestille de billeder der er tale om, med angivelse af hvordan de
skal fremkaldes. Du kan nok ikke slippe for en automatisk korrektion med en
standardfremkaldelse.

Tillykke med dit nye kamera iøvrigt - du må gerne delagtiggøre os andre i
dine erfaringer.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Thomas Lytje

Dato : 19-01-01 09:05

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ca.
> har dagslysfarve - og dagslys er mere blåt end glødelamper. Især tøj

Øh, det forstår jeg ikke helt.
Bliver mine dagslys billeder så også blå? (Jeg har kun taget to film. Den
ene er ikke fremkaldt endnu og den anden er alle med blå indendørs billeder
taget med blitz - Ved nærmere eftertanke har jeg ikke taget et eneste
udendørsbillede med det kamera endnu)

Hvis ikke (og det må jeg antage - der er trods alt folk der kommer ud i ny
og næ - dog helst ikke på denne årstid) hvordan finder fremkaldemaskinerne
så ud af om de skal fremkalde til indendørs eller udendørs?

Kan man evt. snyde den til at fremkalde til udendørs og dermed få korrekte
(eller i hvert fald bedre) farver?

> Du kan slippe for at bruge blitz ved at bruge et mere lysstærkt objektiv
> (men så ryger zoom eller bunker af penge) og en hurtigere film (som så er
> mere grynet).

Ja, det kan man nok - men det bliver det nok ikke til.

> [...]
> regel er godt nok, men et problem når man har under- eller overbelyst
> enkelte billeder. En løsning er at bruge dias i stedet for negativfilm. Du

Tja, jeg vil nu helst have papirbilleder - og det er vidst temmelig dyrt fra
dias ikke?

> [...]
de
> skal fremkaldes. Du kan nok ikke slippe for en automatisk korrektion med

Eller købe en dyr fremkaldelse? - Hvis jeg nu havde betalt for en
fremkaldelse med klagemulighed så kunne jeg vel forvente at få næsten
perfekte farver ikke?

Er der i øvrigt nogen der har erfaring med gode fremkaldelser til en rimelig
penge.
Jeg har mulighed for PhotoTeam (hvor jeg fik problemet på deres billige
fremkaldelse), Foto-Experten, Japan Photo (hvor jeg endda har klippekort) og
Photo Care.
Derudover har jeg også mulighed for at få fremkaldt på et Kodak FotoCenter
(via supermarked).

> Tillykke med dit nye kamera iøvrigt - du må gerne delagtiggøre os andre i
> dine erfaringer.

Tja, jeg kan nok heller ikke helt lade være

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 14:12

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 19-01-01 14:12

Knud Nielsen <knud.nielsen@skolekom.dk> wrote in message
> fra
>
> Jo, og de er sædvanligvis heller ikke af helt så høj en kvalitet som ved
> brug af farvenegativ. Men når jeg anbefalede dig at anvende en diasfilm,

> var det af to årsager.

Bingo foto tager vist omkring 5 kr. pr 10x15 kopi, så det er ikke specielt
dyrt - men næsten det dobbelte af kopier fra negativ, så det kan
selvfølgelig hurtigt løbe op.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
Se en ged: http://hjem.get2net.dk/footech/Fauna.htm

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 19-01-01 14:11

> [...]
> og næ - dog helst ikke på denne årstid) hvordan finder fremkaldemaskinerne
> så ud af om de skal fremkalde til indendørs eller udendørs?

Indendørsbilleder har, især om vinteren, som regel en underlig (fotografisk
set) belysning med en blanding af dagslys, glødelamper og ofte halogenlamper
og stearinlys. Det er alt sammen lyskilder med forskellige temperaturer og
farvebalancer. Det er derfor nok nærmest umuligt at kompensere til "det
rigtige" - uanset hvad fremkaldelsen koster.

> Kan man evt. snyde den til at fremkalde til udendørs og dermed få korrekte
> (eller i hvert fald bedre) farver?

Der findes specifikke indendørsfilm, men de er mest til professionel brug og
kan alligevel ikke klare en kombination af forskellige typer lyskilder.

> Ja, det kan man nok - men det bliver det nok ikke til.

Jeg foretrækker at give afkald på zoom og få "naturligt" lys på filmen i
stedet - men det er jo netop ens eget valg. Se evt. billederne på:
http://hjem.get2net.dk/footech/Photos/BirtheFrimer/BirtheFrimerIndex4.htm

Belysningen er primært stearinlys med glødelamper langt væk.

<snip>

> [...]
> Photo Care.
> Derudover har jeg også mulighed for at få fremkaldt på et Kodak FotoCenter

Bingo foto laver ok billige fremkaldelser (55 kr. for 36 billeder). De
bruger Fuji's bedre papir (med det fjollede navn "Fujicolor Crystal Achive
Paper Supreme), hvilket står godt til de Fuji film jeg bruger.

Hvis du går meget op i "korrekte" farver er det værd at undersøge hvilke
papirer du får dine film tilbage på, da filmfabrikanterne udvikler papirer
der matcher deres egne film.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 16:20

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> wrote in message

> Der findes specifikke indendørsfilm, men de er mest til professionel brug
og
> kan alligevel ikke klare en kombination af forskellige typer lyskilder.

Umiddelbart _kunne_ forklaringen være, at der var brugt en "rigtig"
indendørsfilm, der er lavet til brug sammen med glødelyspærer, og derfor
kompenserer for disses manglende blå farver - en kompensation, der får
blitzbilleder til at fremvise et kraftigt blåstik.

mvh
Jan

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 19-01-01 17:38

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
> kompenserer for disses manglende blå farver - en kompensation, der får
> blitzbilleder til at fremvise et kraftigt blåstik.

Nå, ja. Jeg regnede ikke med at han ville bruge sådan en. Photocare får dem
sikkert heller ikke pakket i deres egne æsker.

Mikkel Rasmussen

Fra : N/A

Dato : 18-01-01 11:52

Fra : Jan Jespersen

Dato : 18-01-01 11:52

> Når man vælger en billigfremkaldelse løber man altid risikoen for mindre
> pænt/nøjagtigt farvearbejde. Det siger næsten sig selv. Til den pris man
> giver er der ikke tid/mulighed for at kæle for billederne endsige holde
øje
> med om der skal korrigeres.
>
> En fremkaldemaskine vil altid prøve at korrigere for over-/underbelysning.
> Hvis du vil have den fulde fornøjelse af dette eller for brug af farvede
> filtre må du anvende en lysbilledfilm.
>
> Med fotohilsen
>
> Knud Nielsen

Lige mine ord. Jeg tror ikke kamera eller objektiv fejler noget. Det kunne
måske være noget falsk lys som kommer ind hvis bagklappen ikke er helt tæt,
og på denne måde giver et blåt skær. Men så ville det nok ikke være en jævn
blå farve, som du beskriver.

Men test det af med en lysbilledefilm!

Mvh
Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-01-01 12:51

Thomas Lytje skrev...
> [...]
fuldstændig
> håbløse på samtlige billeder. De var _alt_ for blå.

Hvis du har betalt fuld pris for din fremkaldelse (dvs med
reklamationsret)
skal du bringe dem tilbage til butikken og klage over det kraftige
blåstik.
Har du anvendt en "50kr incl ny film og fotoalbum" fremkaldelse, leverer
forretningen første-gangs kopier og de kan falde _højst_ forskelligt ud.
Det er nok i overkanten at mistænke dit nye kamera for at være
årsag til farvestikket, men er du alligevel i tvivl: Prøv med en
diasfilm, som de andre skriver, men sørg for at købe een der ikke har
"indbygget"
farvestik, diasfilm er nemlig også højst forskellige.
Forhør dig her i gruppen om anbefalinger til netop dette.
(Du kan også kun vurdere om belysningen er korrekt med dias)
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 18-01-01 14:33

> [...]
>
> Hvad gør jeg galt?
> O.k. de er fotograferet med blitz, men skulle det ikke også være muligt?

*salt i såret*

Det er når man læser sådan noget man bliver lidt ekstra glad for sit
digitalkamera ..

*/salt i såret*

mvh Steffen

Fra : N/A

Dato : 18-01-01 19:08

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 18-01-01 19:08

"hammerfest" <jesper_outzen@hotmail.com> wrote in message
> Må vi se dine mesterværker

*g* dem har jeg ikke nogen af - men det jeg har skudt bliver trods alt på
papiret som jeg forventer - man må glæde sig over det man kan få, som
digital undermåler.

Der er dog en lille smule billeder fra min hånd på:

http://www.iben.kordegarden.dk/

mvh Steffen