E-Mail
webnoob 5265
News server program?
Fra : Ukendt

Dato : 06-10-01 18:59

Hej Gruppe

Jeg har overvejet at køre en lille news server for et begrænset antal
mennesker..... Hvilken software kan anbefales hvis flg nøgleord skal
bruges?

- Freeware / evt shareware
- Simpel opsætning
- Bruger og Password logon
- Køre på Win98

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 06-10-01 19:10

Således skrev "Rea721"
<Svar-ikke-i-mail-på-indlæg-fra-nyhedsgrupperne@8585858.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Sat, 6 Oct 2001 19:58:50 +0200:

>Hej Gruppe
>
>Jeg har overvejet at køre en lille news server for et begrænset antal
>mennesker..... Hvilken software kan anbefales hvis flg nøgleord skal
>bruges?

Hamster.

Jeg har ikke lige et friskt link til den sidste udgave, men google er
din ven.

Knud
--
Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum
immane mittam.

Fra : Rea721

Dato : 06-10-01 21:08

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev

> Hamster.

> Jeg har ikke lige et friskt link til den sidste udgave, men
> google er din ven.

Ja, jeg har kigget lidt....men det er sgu ikke lige så simpelt Jeg
må hellerer se mig om efter noget letterer, ellers tak.

Fra : Betin@

Dato : 06-10-01 21:27

In article <3bbf6480$0$42039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, rea721
@fabel.dk says...

> Ja, jeg har kigget lidt....men det er sgu ikke lige så simpelt Jeg
> må hellerer se mig om efter noget letterer, ellers tak.

Hvis du kigger på http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml
kan du faktisk komme ret langt.

Betin@

Fra : Dino

Dato : 06-10-01 21:13

I <news:3bbf4972$0$8079$edfadb0f@dtext.news.tele.dk> 6-10 2001, skrev Knud
Winckelmann:

<http://home.knuut.de/tgl/own/hamtools.htm>

--
Mvh Dino

Sign the petition:
http://www.9-11peace.org/petition.php3

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 06-10-01 21:51

Rea721, du skrev:

> Ja, jeg har kigget lidt....men det er sgu ikke lige så simpelt Jeg
> må hellerer se mig om efter noget letterer, ellers tak.

Jeg har prøvet et par andre og Hamsteren er efter min mening den der
er lettest at sætte op, og vi er efterhånden en del her i grupperne
der bruger den, så du kan da nemt få svar på dine spørgsmål.
--
Henrik
En grundig, men letforståelig gennemgang af

Fra : Rea721

Dato : 06-10-01 22:31

"Henrik K Hansen" <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com> skrev

Ja ja, i er sgu gode til at overtale Jeg prøver at smugkigge...men
har lige et par spørgsmål inden jeg begynder at flå håret af.

Jeg har ikke tænkt mig at bruge hamsteren til at "suge" fra andre
serverer, kun til at lave min egen lille news server...med en enkelt
gruppe til at starte med. ( jeg har et specielt formål)

Jeg vil (indtil vidre) hente min news fra den normale TDC server.

Jeg bruger winroute som mailserver program, og ønsker derfor ikke at
hamsteren skal fungere som mailserver....er det et problem?

> En grundig, men letforståelig gennemgang af
> hvordan du sætter Hamsteren op, finder du her
> http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Ja, jeg har kigget.... men som sagt, jeg er ikke en ørn, og ved ikke om
det er muligt _kun_ at hoste sin egen lille news-server med èn gruppe,
uden alle de andre funktioner.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 06-10-01 23:03

Således skrev "Rea721" <rea721@fabel.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Sat, 6 Oct 2001 23:31:24 +0200:

> [...]

>serverer, kun til at lave min egen lille news server...med en enkelt
>gruppe til at starte med. ( jeg har et specielt formål)

Intet problem. Du kan oprette alle de lokale grupper du har brug for.

>Jeg vil (indtil vidre) hente min news fra den normale TDC server.
>
>Jeg bruger winroute som mailserver program, og ønsker derfor ikke at
>hamsteren skal fungere som mailserver....er det et problem?

Næh, den slår du så bare fra.

>Ja, jeg har kigget.... men som sagt, jeg er ikke en ørn, og ved ikke om
>det er muligt _kun_ at hoste sin egen lille news-server med èn gruppe,
>uden alle de andre funktioner.

Gå du bare igang.

Knud
--
"Ah'm thinkin'! . . . And muh head hurts."
-- Yosemite Sam

Fra : Rea721

Dato : 06-10-01 23:50

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev

> Gå du bare igang.

Ja, jeg prøver

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 06-10-01 22:59

Rea721, du skrev:

> Ja ja, i er sgu gode til at overtale Jeg prøver at smugkigge...men
> har lige et par spørgsmål inden jeg begynder at flå håret af.

Ja ikke, Hamsteren rulez og den vokser med opgaven.
Jeg har oversat temmeligt meget, hvis det kan hjælpe
http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Hamstersiden.html

> Jeg har ikke tænkt mig at bruge hamsteren til at "suge" fra andre
> serverer, kun til at lave min egen lille news server...med en enkelt
> gruppe til at starte med. ( jeg har et specielt formål)

Det er der ingen problemmer i.

Jeg indretter lige en konto til dig på min server, så du kan se hvad
hamsteren kan. lukker igen om et par dage.
minserver.myftp.org port 129 Rea/Rea

> Jeg bruger winroute som mailserver program, og ønsker derfor ikke at
> hamsteren skal fungere som mailserver....er det et problem?

Nej
--
Henrik

Fra : Rea721

Dato : 06-10-01 23:51

"Henrik K Hansen" <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com> skrev

> Jeg indretter lige en konto til dig på min server, så du kan
> se hvad hamsteren kan. lukker igen om et par dage.
> minserver.myftp.org port 129 Rea/Rea

Ok...men hvilken type server er det??? News?

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-01 23:59

"Rea721" <rea721@fabel.dk> skrev

> Ok...men hvilken type server er det??? News?

Ja ja...fandt ud af at jeg havde glemt port 129

Fra : Rea721

Dato : 07-10-01 00:00

"Henrik K Hansen" <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com> skrev

> Jeg indretter lige en konto til dig på min server, så du kan
> se hvad hamsteren kan. lukker igen om et par dage.
> minserver.myftp.org port 129 Rea/Rea

Prøvede lige at sende et indlæg til tele.test via din server...er det
korrekt at jeg ikke kan poste??

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-10-01 00:06

Rea721, du skrev:

> Prøvede lige at sende et indlæg til tele.test via din server...er det
> korrekt at jeg ikke kan poste??

se godt efter i signaturen, det vigtigste når man giver folk adgang
til sin server, er at sætte regler op for hvilke grupper de kan poste
til, og hvilke grupper de må læse.
--
Henrik

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-10-01 00:12

Rea721, du skrev:

> Ja ja...fandt ud af at jeg havde glemt port 129

Husk at du ikke kan bruge port 119, hvis andre skal have adgang til
din server, porten er firewalled af TDC.
--
Henrik

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-01 00:26

Henrik K Hansen wrote:

> Jeg indretter lige en konto til dig på min server, så du kan se hvad
> hamsteren kan. lukker igen om et par dage.
> minserver.myftp.org port 129 Rea/Rea

Kan du ikke lige give mig et par stikord til hvordan man gør det?
Jeg har hamsteren til at køre på min webmaskine og det fungerer
fint sålænge jeg befinder mig her på lokalnettet. Nysgerrig som
jeg er har jeg også forsøgt at kontakte hamsteren fra mit arbejde.

Min ipaccess ser således ud:

ALL, RW, 192.168.0.0, 192.168.255.255
ALL, RW, xxx.xxx.xxx.xxx # arbejdets ipnummer
ALL, RW, 127.0.0.1

Jeg har oprettet en dummybruger og givet rettigheder og password.

Når jeg prøver udefra får jeg bare ikke fat i hamsteren og det
forstår jeg ikke helt, er det fordi jeg ikke bruger port 129?

Jeg har prøvet at slukke firewallen både her og på jobbet, så jeg
er ret overbevist om at det ikke er den der stikker en kæp i
hjulet. Jeg har sågar prøvet med et modemopkald for at være helt
sikker. Hvad mangler jeg??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-10-01 00:40

Thomas Strandtoft, du skrev:

> Når jeg prøver udefra får jeg bare ikke fat i hamsteren og det
> forstår jeg ikke helt, er det fordi jeg ikke bruger port 129?

Nej det er fordi du bruger port 119, prøv f.eks port 120
og husk også at ændre det i din nyhedslæser.
--
Henrik

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-10-01 11:01

Henrik K Hansen wrote:

> Nej det er fordi du bruger port 119, prøv f.eks port 120
> og husk også at ændre det i din nyhedslæser.

Okay, det tester jeg lige imorgen når jeg er tilbage på jobbet..

--
Hygge..
Thomas