Ukrudtssprøjtning?
Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 06-10-01 13:14

Findes der et ukrudtsmiddel, som er relativ harmløs (jeg er møgtræt af at
fjerne ukrudt - specielt på grusarealerne)?
m.v.h. Per

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-10-01 13:43

en gasbrænder
hilsen Finn

Fra : britta

Dato : 06-10-01 14:36

"Per Værum Mikkelsen" skrev d. 06-10-01 13:14 dette indlæg :
> [...]
at
> fjerne ukrudt - specielt på grusarealerne)?

Mvh
Britta

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-10-01 16:45

On Sat, 06 Oct 2001 13:36:21 GMT, "britta" <britta.news@kandu.dk>
wrote:

>at
>>
> Udtræk af Brændenælder. Damp.

Udtræk af brændenælder hjælper ikke spor mod ukrudt. Til gengæld
påstås det at være godt mod diverse skadedyr. Jeg har ikke selv
prøvet, men ud fra lugten at dømme så tror jeg gerne på at alt levende
flygter hvis det får et skud af dette udtræk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Anja Hammer Dubland

Dato : 06-10-01 18:23

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> prøvet, men ud fra lugten at dømme så tror jeg gerne på at alt levende
> flygter hvis det får et skud af dette udtræk.

Jepp. Det er meget effektivt på bladlus. Men man kan bruge "rondup"
sprøytemiddel. Meget effektivt, og ikke så farligt for dyr.

--
Anja

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-10-01 18:41

On Sat, 06 Oct 2001 19:23:10 +0200, Anja Hammer Dubland <anja@ttv.no>
wrote:

>Jepp. Det er meget effektivt på bladlus. Men man kan bruge "rondup"
>sprøytemiddel. Meget effektivt, og ikke så farligt for dyr.

...eller for mennesker.
Der bliver bare sådan en frygtelig ballade når man foreslår RoundUp
:-/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-10-01 19:00

> ..eller for mennesker.

Der er vel en grund til at stoffet (eller nedbrydningsprodukter af det) er
uønskede i grundvandet? Der er foresten også rygter der siger, at den
nuværende godkendelse af midlet trækkes tilbage eller i det mindste
revideres til næste år, da en ny undersøgelse (endnu engang) har påvist at
stoffet ikke nedbrydes som det burde.

> Der bliver bare sådan en frygtelig ballade når man foreslår RoundUp
> :-/

Nu er RoundUp jo heller ikke godkendt til brug på f.eks. grusarealer.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-10-01 19:23

On Sat, 06 Oct 2001 19:59:48 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Der er vel en grund til at stoffet (eller nedbrydningsprodukter af det) er
>uønskede i grundvandet?

_alle_ stoffer er uønskede i det danske grundvand.
Nu er det ikke fordi jeg kan henvise til love, regler eller bare noget
som lugter derhenad, men fra det dybeste af hukommelsen kan jeg svagt
huske at vi her i landet har et 'grundvandsprincip' som siger netop
sådan. Ikke noget med grænseværdier, næh, alt, i selv de mindste
koncentrationer er uønsket i grundvandet.

Muligvis er det drikkevandet jeg tænker på, og muligvis/sandsynligvis
er det en eller anden form for vandrehistorie... Det er ikke noget jeg
har sat mig nærmere ind i, princippet i det er jo rigtig flot og
studerer man sagen nærmere bliver det nok bare lidt, om jeg så må
sige, udvandet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-10-01 19:29

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> nuværende godkendelse af midlet trækkes tilbage eller i det mindste
> revideres til næste år, da en ny undersøgelse (endnu engang) har påvist at

Alle stoffer skal revurderes - det er ikke noget nyt.
Nedbrydningsrester fra Roundup optræder ikke på top-10
listen over de mest fundne midler i drikkevand ( de fleste stammer
forresten fra kilder udenfor landbruget! )
De fleste fund er langt under grænseværdien. I øvrigt er midlet
langt mindre giftigt end udtræk af brændenælder.
Det er lidt over tiden at anvende Round-up nu.
Round-up er det mest miljøvenlige midler der kan foreslås -
inclusive de andre ikke godkendte- salt etc.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-10-01 20:44

Hej Per

> I øvrigt er midlet langt mindre giftigt end udtræk af brændenælder.

Det er vel et spørgsmål om koncentration og hvad man mener med giftigt? Jeg
vil nu til hver en tid foretrække suppe kogt på brændenælder fremfor
RoundUp. Men smag og behag er selvfølgelig forskellig.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-10-01 21:44

On Sun, 07 Oct 2001 21:44:13 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Det er vel et spørgsmål om koncentration og hvad man mener med giftigt? Jeg
>vil nu til hver en tid foretrække suppe kogt på brændenælder fremfor
>RoundUp. Men smag og behag er selvfølgelig forskellig.

Jeg ville også til hver en tid foretrække brændenældesuppe frem for
stegt lever.

Men det betyder vel ikke at stegt lever er giftigt?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 07:01

Jeg

> Jeg ville også til hver en tid foretrække brændenældesuppe frem for
> stegt lever.
>
> Men det betyder vel ikke at stegt lever er giftigt?

Har "videnskaben" egentligt fundet ud af om Round Up er skadelig ??. Sidst
jeg hørte om det sagde de " tjaa...nej...ja...måske?"

Jeg sprøjtede en gang (Ja fy ! ) et større stykke med ukrudt hvor jeg skulle
have græsplæne. Bagefter gik hunden ud og åd nogle af ukrudtsplanterne så
jeg blev lidt bekmret og ringede til dyrlægen som blot sagde at Round Up
knap kunne tage livet at ukrudt og langt mindre livet af en hund så jeg
skulle ikke være urolig. Hunden viste heller ikke nogle tegn på
forgiftninger. Jeg vil dog anbefale at holde dyr væk fra disse områder
trodsalt!. Efter 3 ugers tid begyndte ukrudtet at blive lidt gult men heller
ikke mere for blot at vælte op igen en uges tid senere. Og da man kan plante
i et stykke som har været behandlet med Round Up et par uger efter så kan
det vel næppe være "så farlig"?.

At sprøjte sin havegang et par gange om året kan vel næppe være mere
skadelig med al det "lort" bønderne spreder på deres marker?.

Så længe Round Up ikke er forbudt så er der vel ingen grund til at dunke de
mennesker der stadig bruger det oven i hovedet blot fordi man selv har en
anden mening.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-10-01 18:34

> [...]
> vil nu til hver en tid foretrække suppe kogt på brændenælder fremfor
> RoundUp. Men smag og behag er selvfølgelig forskellig.

Det er ikke smagen der afgør giftigheden, der er sikkert
meget velsmagende svampe, der er dødeligt giftige.
Midler mod skadevoldere skal jo ikke spises eller drikkes.

Giftighed måles i LD-50-værdien - ( 50% af forsøgsdyrene
dør ved vedkommende mængde.)
Pesticider med en LD-50 værdi over 2800 mg/kg legemsvægt
betegnes som ugiftige. Glyfosat i Roundup har værdien 5600
mg/kg - altså ca. 3-400 g aktivt stof dagligt for personer i
80 kg. klassen.
( Koffein i kaffe ligger på 190 mg/kg)

I brændenælder er der bl.a. myresyre, den er meget mere giftig end
glyfosat. Den nedbrydes så hurtigt i organismen at man
roligt kan spise endog store mængder af den.
Konklusionen må være, at ingen af de midler, der er godkendte
til formåler er på nogen måde farlige at anvende - blot man
følger brugsanvisningen nøje - herunder at man retter sig efter
behandlingstidspunktet.

Per A. Hansen

Fra : Dan Andersen

Dato : 08-10-01 23:11

Det er godt nok utroligt at fortælle at RoundUp er miljø venlig....
Det er det mest skadelige stof, der findess - den nedbrydningsprodukter
siver ned i grundvandet og har allerede lukket adskillige brønde!
Prøv at spørge Miljøministeriet!
Dan Andersen, Boks 109, 3060 Espergærde
Tlf.: 4913 5555, Fax: 4913 3455, Mobil: 4011 4555
Hjemmeside: www.dbamott.dk
Se også flg. sider: www.regnvand.dk - www.agenda21helsingor.dk -
www.tandlaegelyngby.dk - www.cafezugarbaby.dk -
www.bastetogbundet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-10-01 22:47

Dan Andersen <dan@dbamott.dk> skrev i en
> [...]
> Det er det mest skadelige stof, der findess - den nedbrydningsprodukter
> siver ned i grundvandet og har allerede lukket adskillige brønde!

Det er direkte forkert.
Hvilken skadelige stoffer er der tale om?
Efter 25 års brug har man kun fundet nogle
ganske få tilfælde med spor af stoffet.
De fleste tilfælde har været forureninger fra
behandlinger med Roundup på grunden ved boringen.
Her siver stofferne ned langs det dræn, som selve
boringen udgør. Det virksomme stof bindes meget
fast til jordpartiklerne.
Kan du nævne nogle stoffer, der er mere ugiftige
end glyfosat??
Jeg kender alle tallene vedrørende stoffer der er
fundet i drikkevandeet - de kan ses på min hjemmeside.
Glyfosat og dens nedbrydningsprodukter er ikke på
top 10 listen!
Miljøstyrelsen har erkendt forlængst at brug af pestivider ikke
er noget problem i Danmark.
Dine kilder er ikke pålidelige - desværre.

Per A. Hansen

Fra : Bettina

Dato : 08-10-01 08:14

Jeg har selv købt sådan en damper-ting og det har ikke ret meget effekt.
Mens jeg stod ude ved vejen og forsøgte at dampe alle mælkebøtterne ihjel,
stoppede en venlig mand på cykel og foreslog mig at bruge vejsalt i stedet.
Jeg protesterede lidt over ideen, da det ikke er godt for hundepoter, men
det havde han skam også tænkt på..."opløs det i noget vand og vand så det
område du vil ha ryddet"

Jeg har ikke prøvet det endnu,. da det er umuligt at skaffe vejsalt om
sommeren, men jeg har efterfølgende lagt mærke til, hvor mange der benytter
det i mit kvarter, både til grusbelægningen mellem hækken og fortovet og til
mælkebøtterne der kommer op mellem fliserne.
Jeg har da helt klart tænkt mig at prøve det selv så snart byggemarkederne
får hevet vejsaltet frem af gemmerne.

Og det er da i hvert fald en økologisk løsning min samvittighed kan være med
til

Bettina

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 08:18

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er da i hvert fald en økologisk løsning min samvittighed kan være
med
> til

Måske og måske ikke?.

Husk at vejsalt tager livet af de fleste planter så rammer du ligusterhækken
eller nogle prydstauder så går disse også til.

Men du har ret ang. ukrudtsdampere....de er ikke meget værd.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Marlene

Dato : 08-10-01 18:41

Bettina <pruehs@mocka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc15208$0$9446$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Jeg har ikke prøvet det endnu,. da det er umuligt at skaffe vejsalt om
> sommeren,

Byggemarkederne omkring Århus Syd har vejsalt i butikkerne nu.

> Og det er da i hvert fald en økologisk løsning min samvittighed kan være
med
> til

Desværre forurener vejsalt rigtig meget (dette går også i grundvandet). Men
jeg forsvarer absolut ikke brugen af Round Up - tværtimod. Jeg har prøvet at
holde mig selv i snor for at undgå at deltage i denne diskussion, da jeg
deltog i en større i foråret, og der var nogle knap så behagelige
bemærkninger fra andre deltagere............

Held og lykke med "flise-kniven"!!!!

Mvh. Marlene.

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 08-10-01 22:17

I artiklen <3bc15208$0$9446$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, skrev Bettina
<pruehs@mocka.dk>:

> [...]
> snart byggemarkederne får hevet vejsaltet frem af gemmerne.

> Og det er da i hvert fald en økologisk løsning min samvittighed kan

At bruge vejsalt mod ukrudt har ikke noget med økologi at gøre. Mange
tror åbenbart, at hvis man bruger noget andet end de til formålet
godkendte midler - som f.eks. eddikesyre, salt, atamon, for at nævne
nogle af dem der er omtalt her i gruppen - så er det økologisk.

Økologi er _læren_ om planters og dyrs indbyrdes forhold og deres
forhold til omgivelserne.

I moderne landbrug og skovbrug (og vel også havebrug) bruges ordet
økologi forkert som udtryk for tiltag så vidt muligt uden kemikalier.
Nogle kemikalier er dog tilladt i økologisk landbrug, da det ellers
er umuligt at fremstille varer af nogenlunde kvalitet.

For at dyrke økologiske afgrøder efter ovenstående terminologi, skal
frøet høstes af planter, der ikke har været tilført kemikalier,
ligesom jorden frøet sås i, også skal være kemikaliefrit. Brugen af
ordet økologi har intet med forurening at gøre, økologiske brug
udvasker f.eks. lige så meget nitrat som konventionelle brug.

At bruge vejsalt mod ukrudt er forurening, ligesom alt andet vi
mennesker foretager os. Det gælder om at mindske forureningen så
meget som muligt, derfor er nogle midler godkendte til
ukrudtsbekæmpelse. De er fremstillet specielt til formålet og er
gennemprøvet og undersøgt i alle ender og kanter. Hvis nogen tvivler
på det er det deres egen sag, men det ændrer ikke på kendsgerningerne.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - OS 3.7

Fra : G&H

Dato : 08-10-01 14:31

Jeg har prøvet noget på skvalderkål, og det virkede !
Eddikesyre .......... Godt fortyndet og så sprøjtede jeg det ud med en
rygsprøjte ........ 2 ture og så var mine Skvalderkål væk ........
Der findes sikkert andet man kan "hekse" sammen, jeg har blandt andet hørt
her i gruppen at atemon skulle være godt mod hekseringe og anden svamp i
græsplænen ...........
Jeg syntes at tråden er en god ide, men den bliver som regel ødelagt af
diskussioner omkring de mere "professionelle" ukrudtsbekæmpningsmidler.
Ellers bruger jeg en anden metode ........... mekanik ................
brummmm brummmm ......... og det er jo også meget sjovt

Mvh
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-10-01 20:00

On Mon, 8 Oct 2001 15:30:56 +0200, "G&H" <hendeham@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>her i gruppen at atemon skulle være godt mod hekseringe og anden svamp i

Jeg ved ikke om eddikesyre er skadeligt, tror det ikke, ved heller
ikke med atamon.

Men jeg syntes altså det er en umanerlig underlig holdning at midler
som er godkendte til et formål, gennemtestet og som bliver leveret med
en udførlig brugsvejliedning, det skyr man som pesten. Men samtidig er
det helt i orden at 'hekse' noget sammen, noget, hvor man yderst
sjældent har den fjerneste anelse om om det virker eller om det er
skadeligt for miljøet på kort eller lang sigt.

Jeg forstår det simpelthen ikke...

>Jeg syntes at tråden er en god ide, men den bliver som regel ødelagt af
>diskussioner omkring de mere "professionelle" ukrudtsbekæmpningsmidler.

Man _bør_ holde sig til det som er godkendt til formålet. At få et
bekæmpelsesmiddel godkendt her i landet er mig bekendt ikke nogen nem
sag og jeg har rimelig stor tiltro til at midlerne kun bliver godkendt
hvis de er i orden.

>Ellers bruger jeg en anden metode ........... mekanik ................
>brummmm brummmm ......... og det er jo også meget sjovt

Havemaskiner i alle størrelser er altid sjove.
Jeg havde f.eks en 'ged' til låns denne weekend og morede mig herligt

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 08-10-01 23:16

Et meget effektivt "våben" mod ukrudt er at blande en halv liter 32%
eddikesyre (8,95 kr i Netto) til en hel spredekande med vand og vande din
havegang med det.
Den eneste bivirkning er eddikelugt hvis det er varmt og en måske lidt
surere jordbund. Fliserne er selvfølgelig af kalk mm. men jeg har brugt i
adskillige uden min havegang er forvitret.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-10-01 19:08

> [...]
> surere jordbund. Fliserne er selvfølgelig af kalk mm. men jeg har brugt i
> adskillige uden min havegang er forvitret.

Hmm.
Det skal bemærkes at brug af eddikesyre *ikke* er godkendt
til bekæmpelse af ukrudt - spørg i Miljøstyrelsen.
Det er langt mere giftigt end f.eks. Round-up der *er* godkendt
til formålet - endnu da.

--
Med venlig hilsen.
Per A. Hansen

http://hjem.get2net.dk/per.hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-10-01 10:09

> Findes der et ukrudtsmiddel, som er relativ harmløs (jeg er møgtræt af at
> fjerne ukrudt - specielt på grusarealerne)?

Hele sommeren har jeg "hygget" mig med 400 m2 gårdsplads, belagt med
natursten og dermed med store mellemrum med alt for god plads til
ukrudt. Konlusioner:
Ukrudtsdamperen tager lang tid og det skal gøres hver 3.-4. uge.
Kogende vand virker ikke ret længe og ikke ret godt.
Kogende vand med salt virker lidt længere, men stadig ikke ret godt.
Edike/edikesyre virker ikke ret godt og holder ikke mere end et par dage.
Strøsalt (almindeligt kogsalt til 2 kr/kg - 3-5 m2 pr. kg) virker fint, men
kun til det bliver regnvejr - det skylles åbenbart ud selv om det er flere
dage siden det blev strøet. Kan ikke bruges på fliser.
Almindelig lugning tager 5-6 gange så lang tid som damperen og holder lige så
længe.
Round-Up er dyrt (ca. 50 gange så dyrt som damp) og skal gøres hver 2.-3. uge.
Jeg har ikke prøvet en gasbrænder pga faren for ild - vi har lidt buske og
planter, som helst ikke skulle fjernes.

Der skal luges/sprøjtes/dampes første gang i marts, så man får holdt det nede
fra starten. Den del af pladsen, som først blev dampet første gang midt
i april, har vi haft bøvl med hele sommeren.

Jeg vil vælge damp i marts og april, salt når det er tørt (dvs maj og juni),
men damp, hvis det ikke er, samt damp frem til oktober. RoundUp bliver valgt,
hvis der kommer rigtigt meget græs - det er damperen ikke så god til - og som
afslutning på sæsonen, hvis jeg ikke er i bund til vinteren.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Finn Jensen

Dato : 09-10-01 18:26

Hej alle
Som den første svarede jeg at man skulle bruge en gasbrænder jeg har en meget stor
gårdsplads og den brænder jeg en gang om året lige efter frosten er væk og så ser
jeg ikke mere til noget nævne værdigt på min gårdsplads som er delt mellem min
nabo og mig de bruger unævnelige ting (Roundup hjælper ikke en skid det eneste det
hjælper er er fabrikanten der kan narre en hel masse til at tro det er godt) hos
dem gror alt fint mens jeg kun har meget lidt græs og andet i løbet af året .
Det er også en udbredt misforståelse at man skal brænde i lang tid jeg kører
brænderen meget langsomt hen over det ønskede sted , hvis man er bange for der
skal gå ild i noget er der jo ingen der forbyder en at vande på det man er bange
for.
Det er ikke svært man skal bare få det lært.
Hilsen Finn E Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-10-01 19:06

On Tue, 09 Oct 2001 19:26:28 +0200, Finn Jensen
<kirfin@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

>nabo og mig de bruger unævnelige ting (Roundup hjælper ikke en skid det eneste det
>hjælper er er fabrikanten der kan narre en hel masse til at tro det er godt) hos

RoundUp er faktisk særdeles effektivt - men man skal pinedød overholde
de doseringsangivelser som findes på pakken. At give dobbelt dosis får
ikke midlet til at virke dobbelt så godt eller dobbelt så hurtigt, at
give halv dosis får det ikke til kun at tage halvdelen af ukrudtet,
næh, halv dosis gør nærmere at der ingen effekt ses.

Og sådan er det i øvrigt med de fleste midler, mange siger f.eks det
samme om en gasbrænder. Sandsynligvis fordi de bruger den forkert, som
du selv er inde på.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars Pedersen

Dato : 10-10-01 11:33

> [...]
> give halv dosis får det ikke til kun at tage halvdelen af ukrudtet,
> næh, halv dosis gør nærmere at der ingen effekt ses.

Hej Mads

Jeg er overvejende enig med dig. Men en udbredt misforståelse er, at RoundUp
kan bruges forebyggende. Det kan det IKKE. Det virker faktisk bedst jo
større bladarealer planterne har, og normalt vil man jo ikke lade
eksempelvis en gårdsplads vokse op til noget særligt, inden man sprøjter.

En helt anden ting er, at de nedvisnede planter næsten ser værre ud end de
grønne, og de skal osse fjernes mekanisk, og der går temmelig lang tid inden
de bare kan fejes op med en stiv kost.

Personligt vil jeg kun anvende RoundUp på arealer med eksempelvis kvik,
skvalderkål eller skræpper, og som jeg skal til at bruge til noget
"fornuftigt". På gårdspladsen tror jeg mest på behandling med koncentreret
jern - hakkejern.....

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-10-01 18:37

On Wed, 10 Oct 2001 12:32:31 +0200, "Lars Pedersen" <lars@tyf.dk>
wrote:

> [...]
>større bladarealer planterne har, og normalt vil man jo ikke lade
>eksempelvis en gårdsplads vokse op til noget særligt, inden man sprøjter.

Det er ganske rigtigt at det ikke virker forebyggende. Men selv ret
små planter virker det på, men derfor skal man jo ikke sprøjte i tide
og utide.

>En helt anden ting er, at de nedvisnede planter næsten ser værre ud end de
>grønne, og de skal osse fjernes mekanisk, og der går temmelig lang tid inden
>de bare kan fejes op med en stiv kost.

Enig.

>Personligt vil jeg kun anvende RoundUp på arealer med eksempelvis kvik,
>skvalderkål eller skræpper, og som jeg skal til at bruge til noget

Det er også min måde at bruge det på. Og jeg bruger det for en gang
for alle at få bund i et stykke jord som er overgroet med kvik, for
derefter at plante stykket til med noget 'fornuftigt'. Og dette bliver
altid plantet så tæt at det lukker for ukrudt i løbet af højst 2
sæsoner - det er møgkedeligt at luge.

>"fornuftigt". På gårdspladsen tror jeg mest på behandling med koncentreret
>jern - hakkejern.....

Jeg så engang en gårdsplads belagt med gammeldags piksten som blev
renholdt med en roterende kost på en fræser. Men vel at mærke en kost
med børster af en form for ståltråd. DEt var effektivt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Sus

Dato : 10-10-01 22:19

Jeg bruger selv med glæde og god samvittighed Round Up i min have! Jeg gør
det, at jeg tager en lille pensel eller en vatpind, dypper den i Round Up,
og pensler de uønskede planter.
Metoden bruger jeg dog kun steder hvor jeg ikke kan komme til med min
ukrudtsdamper f.eks. pga. andre planter.

Med denne metode har jeg ren samvittighed, og undgår samtidig bøvl fra min
far, der er landmand, og godt og grundig træt af, at landmændene får skyld
for haveejernes overforbrug af sprøjtegifte og kunstgødning!

Mvh.
Sus

Fra : Finn E Jensen

Dato : 11-10-01 01:24

Nu må du holde op hvordan kan du få bøvl fra din far når Round Up er så
ufarligt som du siger nu må du tage din far i skole han må have sovet i timen.

Venlig hilsen Finn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-10-01 20:04

Sus <sus@vittig.dk> skrev i en
> Jeg bruger selv med glæde og god samvittighed Round Up i min have! Jeg gør
> det, at jeg tager en lille pensel eller en vatpind, dypper den i Round Up,

Bliv bare ved med det - sålænge midlet er godkendt
til formålet at vore skrappe og kompetente myndigheder.
Round-up er vel nok det mest skånsomme middel der
er på markedet. Og ugiftigt for mennesker og dyr.
Den eneste ulemte midlet har er at det virker
noget langsomt og de visne planter er ikke noget
kønt syn for øjet. Det gælder også for damp og gas.
Det undgår man hvis man kan overkomme at luge det væk.

Per A. Hansen

Fra : Finn E Jensen

Dato : 12-10-01 03:57

Ja brug du bare løs og du skal slet ikke tænke på at amøber ikke kan
identificere hinanden mere når de får Round Up og du skal slet ikke tænke på at
sædceller måske også får det på samme måde naturen er noget skit.
Venlig hilsen Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-10-01 07:29

"Finn E Jensen" <kirfin@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
på at
> sædceller måske også får det på samme måde naturen er noget skit.

Er det ikke blot formodninger?. Videnskaben har vist endnu ikke fundet nogle
beviser på den påstand.

Round Up er _altså_ stadig lovlig at bruge.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-10-01 18:56

> [...]

på at
> sædceller måske også får det på samme måde naturen er noget skit.

Du tager en smule fejl - jeg anvender overhovedet ikke Round-up eller
nogle af de ikke-godkendte midler, man undertiden ser havefolk
anbefale. Jeg klarer mine 1200 kvm med håndkraft og kompostbunke.

Derimod gør jeg opmærksom på de mange myter, der
florerer om anvendelse af planteværnsmidler - og som
desværre i stor grad skyldes ukyndinge mediefolk.
Round-up har ingen påviselig indvirkning på sædkvaliteten,
Skakkebæks teorier om pestividernes virkning på herpå
er forkert - hvilket han selv har måttet erkende.

Man skal faktisk konsumere ca. 100 tons vand dagligt for at
få en skaldelig mængde miljøfremmede stoffer - forudsat vandet
indeholder op til de tilladte, politisk fastsatte værdier.
Så er vi oppe i nærheden af giftvirkningen af en enkelt Panodil eller
et glas Cola. ( Det er et ret enkelt regnestykke)
Det afgørende for mig i denne diskussion er om midlerne er godkendte -
og at diverse havefolk benytter dem som brugsanvisningen
foreskriver.

Per A. Hansen

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 09-10-01 15:48

I artiklen
<ee2031f5fdd61196ab63029f5e7dd242.27685@mygate.mailgate.org>, skrev
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk>:

[snip]
> Round-Up er dyrt (ca. 50 gange så dyrt som damp)

Ca. 35 kr/l + moms hos foderstoffen eller Hedeselskabet!

--
Helge.
StrongArm RiscPC - OS 3.7

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-10-01 18:19

On Sat, 6 Oct 2001 14:13:53 +0200, "Per Værum Mikkelsen"
<prikke@mail.dk> wrote:

>Findes der et ukrudtsmiddel, som er relativ harmløs (jeg er møgtræt af at
>fjerne ukrudt - specielt på grusarealerne)?

Flisearealer kan man feje _mindst_ en gang om ugen med en almindelig
stiv havekost, så kan man holde ukrudtet næsten væk. Ukrudt mellem
fliser kommer nemlig yderst sjældent nedefra, næh, det kommer fra frø
som spirer i rillerne.

Grusarealer kan renholdes med et skuffejern, brug et af de
dobbeltvirkende, det som virker både når man trækker og skubber det.
Hvis bare man gør det i tørvejr, allerhelst i solskinsvejr og ellers
sørger for et godt skarptslebent skuffejern, så er det faktisk ikke så
besværligt som det lyder. 6-8 gange om året er for det meste nok til
at holde ukrudtet væk. Især hvis man samtidig sætter en opsamler på
sin græsslåmaskine så der ikke bliver spredt græsfrø rundt over det
hele.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 18-10-01 21:18

> [...]
> at holde ukrudtet væk. Især hvis man samtidig sætter en opsamler på
> sin græsslåmaskine så der ikke bliver spredt græsfrø rundt over det

Det lyder da som et godt tip, og måske løsningen på mit mareridt af en
grusbelagt indkørsel.
Jeg orker ikke at sidde op pille det stads op ved håndkraft og har som mange
andre også lidt svært ved det med kemikaliebehandling af den jord hvorfra
mine æbler, blommer, og diverse bær får deres næring fra.
Og damperen, den er lige til at lukke op og ski.. i.

--
Venlig hilsen
Tonny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-01 21:33

On Thu, 18 Oct 2001 22:18:22 +0200, "Tonny Sejr Kromann"
<tskromann@hotmail.com> wrote:

>Det lyder da som et godt tip, og måske løsningen på mit mareridt af en
>grusbelagt indkørsel.

Ideen er god nok, man skal bare huske at man pinedød _skal_ få det
gjort i god tid. Bliver ukrudtet først for stort, så er det at det
bliver hårdt. Giver man det bare en tur med skuffejernet mens ukrudtet
er ret småt og gør det i solskin/blæsevejr, så kan man holde det pænt
uden at skulle andet end at skufle.

http://www.gartneriet.dk