Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IBM's 340 MB microdrive ?
Fra : poul

Dato : 14-01-01 12:09

Kan den anvendes i Canon G1 direkte som CF 16 MB og billeder ovf. via
USB ?
Jeg har læst noget om adapter et sted, hvad skal det bruges til ?
--
poul@munk.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 14-01-01 13:01

"poul" <poul@munk.dk> wrote in message
> Kan den anvendes i Canon G1 direkte som CF 16 MB og billeder ovf. via
> USB ?

Ja.

> Jeg har læst noget om adapter et sted, hvad skal det bruges til ?

Fx. til PCMCIA - så kortet kan passe i en almindelig bærbar og bruges som
harddisk der.

mvh Steffen

Fra : poul

Dato : 14-01-01 15:25

tak !!!

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 14-01-01 15:26

poul <poul@munk.dk> wrote:

> Kan den anvendes i Canon G1 direkte som CF 16 MB og billeder ovf. via
> USB ?
> Jeg har læst noget om adapter et sted, hvad skal det bruges til ?

IBM Microdrive 340 Mb kan anvendes direkte ja. Men der kører en del
diskussion på rec.photo.digital om to modeller af den, hvoraf den ene
model har voldt problemer for nogle men ikke alle G1 ejere.

Drevet skulle fungere som et alm. CompactFlash kort, men virker kun i
drev, som kan læse CompactFlash type II (dit G1 kamera er et af de få,
osm kan det). Der følger vist enten en pccard adapter eller en usb
adapter med, da drevet jo ofte sælges til andet end kameraer med eget
USB stik. Det behøver du så ikke bruge, men har du en bærbar med pccard
adapter, er det hurtigere og efter min mening behageligere end usb.

De to Microdrive 340 modeller skulle have produktionskoderne DMDM 10340
og DSCM 10340 hvoraf det er førstnævnte, der er rapporteret nogle
problemer med. Nu kan man jo ikke vælge, om man vil have den ene eller
den anden, når man bestiller et 340 Mb Microdrive online, så det er
noget med at tale godt med leverandøren, hvis du vil være sikker.

Jeg overvejer selv køb af netop 340 Mb udgaven til mit G1 kamera, men
afventer lige nu en medarbejder hos IT butikken, som har lovet at
undersøge sagen. Hvad han har fortalt indtil nu, tyder på at han gør sit
arbejde grundigt, så jeg venter tålmodigt.

Hvis du eller andre også er interesseret i at høre fra ham, så send mig
en email om det og jeg vil sende den videre til ham. Jeg synes ikke, kan
kan tillade mig at poste hans email adresse her, men evt. forwardede
emails kan jo sikkert være med til at fremskynde sagen lidt.

1 Gb udgaven af Microdrive skulle der ikke være nogen som helst
problemer med, men så nærmer vi os jo også prisen for en billig og let
bærbar, som man kan tage med overalt blot til at downloade billeder.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg har selv brugt en del tid på
at researche, og den tid kan jeg vel ligeså godt spare dig for

Vh. Kjeld

PS: Jeg kan iøvrigt kun anbefale G1 ejere at kigge forbi
http://www.lensmateonline.com/ (der gik selv lidt tid inden jeg
opdagede, at det eksisterede) Jeg er selv ved at bestille og har derfor
ikke prøvet det endnu, men jeg har læst et par gode uafhængige
anmeldelser af den.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 14-01-01 16:33

"Kjeld Jensen" <kjeld@cetus.dk> wrote in message

> IBM Microdrive 340 Mb kan anvendes direkte ja. Men der kører en del
> diskussion på rec.photo.digital om to modeller af den, hvoraf den ene
> model har voldt problemer for nogle men ikke alle G1 ejere.

Hvilke problemer er der tale om?

mvh Steffen

Fra : Kjeld Jensen

Dato : 14-01-01 23:32

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote:

> Hvilke problemer er der tale om?

Tjah, det er faktisk lettest at søge i rec.photo.digital hvor problemet
er dukket op nogle gange indenfor det sidste stykke tid.

Problemerne rangerer vist lige fra diverse problemer med drev, som skal
omformatteres jævnligt pga. mistede data til enkelte der har haft så
store problemer, at drevet skulle udskiftes.

Men hæng mig ikke op på det, jeg mente at have læst noget om det, inden
jeg købte mit G1 og startede så en tråd med spørgsmålet på
rec.photo.digital, da også jeg opdagede, at selv et 64 Mb kort sammen
med det medfølgende 16 Mb ret hurtigt bliver brugt op.

Jeg vil lige gentage, at tilsyneladende er der slet ingen problemer med
DSCM udgaven. Hos flertallet virker DMDM udgaven vist også fint, mens
nogle altså har rapporteret om forskellige fejl fra G1 ejere. Fejlene er
desuden mig bekendt kun rapporteret i forbindelse med G1 og altså ikke
med andre kameraer/computere.

Jeg har svært ved at tro, at IBM leverer dårlig kvalitet generelt (jeg
er end af de, som er overbevist om, at der er forskel på kvalitet hos
forskellige mærker), så hvis blot jeg kan få en DSCM udgave eller
alternativt en god aftale om hurtig ombytning eller pengene tilbage i
tilfælde af fejl, så har jeg ikke selv de store skrupler ved at købe en.

Vh. Kjeld

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 15-01-01 10:14

> [...]
> alternativt en god aftale om hurtig ombytning eller pengene tilbage i
> tilfælde af fejl, så har jeg ikke selv de store skrupler ved at købe en.

Det er da (vel?) fuldt ud dækket af købeloven. Hvis du oplyser forhandleren
om formålet med købet og du så får leveret en vare der ikke kan bruges til
det formål, kan du lade handelen gå tilbage. Det er jeg sikker på, men der
givetvis nogle finurligheder.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 14-01-01 19:52

Kjeld Jensen wrote:

> [...]
> den anden, når man bestiller et 340 Mb Microdrive online, så det er
> noget med at tale godt med leverandøren, hvis du vil være sikker.

Man kan jo pænt spørge i butikken om man må se det før man køber det.
Hvis det drejer sig om postordre har man jo 14 dages returret.

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)