Opskrift på Chilli Bønner
Fra : Robert B Andersen

Dato : 05-10-01 20:56

Hej

Hvordan laver man nogle gode Chilli Bønner uden at skulle betale 10 Kr.
dåsen når man kan få Kidney bønner til 3,25 Kr. dåsen?

--
Venlig hilsen
Stud.Psych BA AUC

WEB-Sites:
www.slayerjam.com
www.hum.auc.dk/~rban99/aof

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-10-01 21:30

Robert B Andersen skrev:

> Hvordan laver man nogle gode Chilli Bønner uden at skulle
> betale 10 Kr. dåsen når man kan få Kidney bønner til 3,25
> Kr. dåsen?

Jeg har været glad for flg. på slump-opskrift:

Sæt en halv pose kidneybønner i blød natten over. Smid iblødsætnings-
vandet væk og kom bønnerne i en gryde sammen med et helt pillet hvid-
løg delt i fed (men ikke presset, det er unødvendigt), en lille dåse
koncentreret tomatpuré, chili ad libitum, måske en suppeterning (har
osse i flæng brugt tamari (klæder bønnerne godt), østerssovs og fiske-
sovs (ansjosekstrakt)), ½-1 dl god olivenolie, og så ellers vand så
det står 2-3 cm over bønnerne, og så koge, koge, koge i ca. 2½ time
under jævnlig omrøring. Måske skal der tilsættes en smule mere vand
undervejs. Bønnerne jævner sig selv når de så småt begynder at koge
ud, men de langt de fleste bønner forbliver hele og er dejligt møre.

Flot farve, i øvrigt.

Passer smaddergodt til scrambled eggs, ovenpå ristet brød og sammen
med både polenta (gult majs-halløj, som angiveligt er populært i
Italien - man kan købe minutpolenta i Irma, og det smager faktisk
hæderligt) og nshima (hvidt majs-halløj, som er zambiernes foretrukne
kost og som udgør hovedparten af deres diæt), eller bare for sjov.
Jeg er ret pjattet med disse bønner og laver gerne en stor portion.

God fornøjelse.

// Klaus