IBM 75GXP
Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 05-10-01 08:13

Jeg fangede lige denne her på /.

<http://slashdot.org/askslashdot/01/10/04/0050238.shtml>

Tilsyneladende oplever mange brugere harddiskcrashes med IBM's harddiske
- specielt 75GXP'erne. Nu ved jeg, at der for ca et halvt år siden var
en masse fra denne gruppe (jeg var selv en af dem), der pludseligt
udskiftede deres harddiske med diske fra netop denne serie fordi de var
så forbandet billige (man burde vide bedre!) Er der nogen, der har haft
problemer med deres IBM harddiske? Jeg oplever selv, at harddisken
klikker mere end den gamle - fra nu af vil jeg have betydeligt mere sved
på panden, når det sker! :/

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = florent@post3.tele.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 05-10-01 13:02

Michael Florentin Nielsen <florent@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> problemer med deres IBM harddiske? Jeg oplever selv, at harddisken
> klikker mere end den gamle - fra nu af vil jeg have betydeligt mere sved

Jep - jeg har netop kontaktet forhandleren hvor jeg købte min 30 gb 75
GXP (DTLA 307030) i januar.

Jeg oplevede at den begyndte at hyle (det hjalp ikke at trøste den...) i
perioder - og pludselig blev nogle af mine dokumenter ulæselige/ødelagt
(giver en mærkelig, slæbende lyd når harddisken prøver at læse dem).

Så jeg testede den både med norton og drive setup og begge fandt bad
blocks. :(

Heldigvis havde jeg kort forinden installeret et UW raid - og dét
fungerer! :)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-10-01 19:39

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg oplevede at den begyndte at hyle (det hjalp ikke at trøste den...) i
> perioder -

Du skulle have givet den et klap i r.... erhhh omkring stikpartiet.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Richard Nees

Dato : 05-10-01 16:54

Jeg har haft en 45GB siden februar '01.
Ingen problemer endnu - fingers crossed.

/Richard

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 05-10-01 21:13

Jeg købte en 15 GB i juli 2000 og den har indtil videre kørt upåklageligt
- og håber den fortsætter.
Mht. støj (hvis det det du mener med "klikker"), så er det den mest
støjsvage jeg hidtil har haft og har.
MacAllan

Fra : Simon T

Dato : 05-10-01 22:17

Men den er heller ikke fra 75GXP-serien. Jeg kender et par stykker der
har haft netop de problemer med deres 75GXP'er, så det er ikke just
enkeltstående tilfælde.

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 05-10-01 23:21

Ifølge mærkat er det en model "DTLA-307015", som er den mindste i 75GXP -
serien!
MacAllan

Fra : Simon T

Dato : 05-10-01 23:37

Arrghhh! Jeg var ellers helt sikker på at den mindste i 75GXP-serien var
på 30GB... Og ganske rigtigt (efter 12 sekunder på IBM's hjemmeside:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/dtla/dtlamod.htm) Pinligt! Nu går
jeg i seng og angrer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-01 04:51

Hej Michael

> [...]

> <http://slashdot.org/askslashdot/01/10/04/0050238.shtml>
>
> Tilsyneladende oplever mange brugere harddiskcrashes med IBM's harddiske

Ja, 75GXP serien er nok noget nær det mest katastrofale, som IBM har sendt
på markedet, - så der _er_ grund til at være nervøs...(-

> [...]
> udskiftede deres harddiske med diske fra netop denne serie fordi de var
> så forbandet billige (man burde vide bedre!) Er der nogen, der har haft

Ja, jeg fik en skiftet 3 gange i min Beige G3/233, - og nr. 4 blev så en
Seagate istedet for... Og jeg har ingen problemer haft med den disk.

> Jeg oplever selv, at harddisken klikker mere end den gamle - fra nu af
> vil jeg have betydeligt mere sved på panden, når det sker! :/

Sørg ihvertfald for, at du tager _meget_ jævnlige backups af især dine
dokumenter, så du ikke mister dit arbejde, hvis den pludselig dør. - For
når og hvis den dør, så sker det pludselig - som regel uden forvarsel.

IBM har heldigvis lært af deres erfaringer, så den nyeste 60GXP er langt
mere stabil, og den regnes nu blandt de allerbedste helt på linie med både
Barracuda IV og V, Atlas IV, V og VI og andre af de bedre - men også dyrere
diske.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : tom dissing

Dato : 06-10-01 12:18

Hvad er alternativet i denne prisklasse.. ?
Kan det betale sig at gå "op" i kvalitet.. Altså betale lidt mere pr. MB.?
Tom
Jeg taler om +50GB diske (ATA)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-01 16:10

Hej Tom

Quantum og Seagate er nok de mest nærliggende. Jeg har nu FireBall (Quantum) ATA
100 i min Beige G3, og de kører aldeles fremragende. Og i en PM 7600 har jeg
Seagate Barracud (FastSCSI)

Min Quantum FireBall 30gb er en ATA 100 / 7200rpm med 1mb cache og den originale
4gb er en ATA 66 / 5400rpm 1mb cache, så den er knap så hurtig, men stadig
forbavsende hurtig i forhold til den oprindelige 4gb.

Ja, og så er der den nye 60GXP fra IBM, den har hidtil fået gode anmeldelser,
men jeg har selv ingen erfaringer med den.

Fra : Kell Christensen

Dato : 06-10-01 16:54

Set på pricerunner:

Maxtor DiamondMax Plus 60 60GB/IDE100

Laveste pris 1642 kr
Rotationshastighed 7200 rpm
Cache 2048 kB
Accesstid 8.7 ms
Transfer Rate 100 MB/s
IDE Ultra ATA/100

Maxtor har altid bare kørt og kørt og kørt... (her i huset)

Med venlig hilsen
Kell Christensen