Scannerhovedet gået??
Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-10-01 07:47

Når jeg scanner sort/hvid fotos på min AGFA DuoScan T1200 kommer der en
streg i billederne. Det ses i sorte områder hvor der kommer en lidt
lysere streg.
Hvis jeg scanner et s/h billede i RGB farve bliver stregen blålig.
Stregen har samme retning som scannerhovedets bevægelse.
Min frygt er, at der er gået nogle pixels, pixelelementer eller hvad de
hedder, i scannerhovedet. Er der nogen der kan give mig begrundet håb
om, at dette ikke er tilfældet? I så fald er der forslag til at få
stregen væk?

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-01 04:25

Hej Jørgen

Det _kan_ være, at der er gået noget galt i scannerhovedet, men prøv lige
først at kigge på lysstofrøret, om der er en fuldstændig jævn lysfordeling
i _hele_ rørets længde.

Noget andet, du kan prøve er at kigge efter, om der skulle ligge noget
fremmedlegeme som fx. et fnug el.lign. på røret eller på de andre
bevægelige dele under selve glasset. Og fx. en meget svag ridse i glasset,
hvor du lægger det, der skal scannes kan også give samme resultat.

Det at du nævner, at når du scanner i farve, så bliver stregen blålig,
kunne tyde på en eller anden form for ridse, da en ridse vil bryde lyset,
så det bliver blålig til blå-grønlig, - afhængig af farvetemperaturen på
lysstofrøret.

mvh. Erik Richard

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> hedder, i scannerhovedet. Er der nogen der kan give mig begrundet håb
> om, at dette ikke er tilfældet? I så fald er der forslag til at få

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-10-01 10:29

Jørgen Angel wrote:

> Min frygt er, at der er gået nogle pixels, pixelelementer eller hvad de
> hedder, i scannerhovedet.

Hvis stregen kun en pixel bred, og så er det en hardware fejl, det kan
være to ting, som du selv foreslår, at der er gået et pixelelement i
scannerhovedet, eller at forbindelsen til det pågældne pixelelement er brudt.

Jeg har set den samme fejl på en gammel Apple ColorOne scanner, og det
kan ikke repareres.

Du kan retuchere stregen væk, men det er jo temmelig besværligt.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-10-01 14:48

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvis stregen kun en pixel bred, og så er det en hardware fejl, det kan
> være to ting, som du selv foreslår, at der er gået et pixelelement i
> scannerhovedet, eller at forbindelsen til det pågældne pixelelement er brudt.

Når jeg blæser det scannede billede op (scannet i 300 ppi) kan jeg se,
at stregen er ca 29 pixels bred. Mest markant i midten og fader lidt ud
i siderne. På en greyscale scan ses stregen kun i områder der nærmer sig
100% sort - som altså bliver lidt lysere. Men da mnge af de billeder jeg
scanner er scenebilleder med mørk baggrund er det et generende problem.
Giver ovenstående et klarere billede af problemet?

Som Erik Richard foreslår, vil åbne scanneren og se om der er et fnug på
røret. Jeg kan ikke se nogen ridse. Det ville vel også være mærkeligt,
hvis der pludselig skulle komme en helt lige ridse i hele glaspladens
længde, ikke?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-01 00:21

Jørgen Angel wrote:

> Giver ovenstående et klarere billede af problemet?

Ja for som du her beskriver det, så er det nok snarre et støvkorn. der
ligger og dækker et eller andet sted, det er ikke på lyskilden, det
ligger nok på selve cencoren eller i optiken.

Jeg vil fraråde at du skiller scanneren ad, du kan prøve at blæse den
ren med trykluft, husk at det skal være ren luft.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-10-01 10:16

> [...]

> ligger og dækker et eller andet sted, det er ikke på lyskilden, det
> ligger nok på selve cencoren eller i optiken.

Det var da positivt i forhold til at scannerhovedet måske var kaput!

> Jeg vil fraråde at du skiller scanneren ad, du kan prøve at blæse den
> ren med trykluft, husk at det skal være ren luft.

Jeg havde tænkt mig at tage toppen der holder glaspladen af. Det plejer
jeg at gøre når glasset skal rengøres på undersiden. Mere ville jeg ikke
skille den ad. Og så prøve at puste. Ren luft? Jeg havde tænkt mig at
bruge KenAir, er det ikke okay?

Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-01 12:14

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> jeg at gøre når glasset skal rengøres på undersiden. Mere ville jeg ikke
> skille den ad. Og så prøve at puste. Ren luft? Jeg havde tænkt mig at

Ja det går nok, hvis du nøjes med afmotere glaspladen.

Når jeg skrev ren luft, så var det med den tanke, at mange har en lille
hobby kompressor, de mangler som regel et vand/olie filter, og så er det
ikke ren luft, men luft på dåse er helt ren, men lidt dyr.

Pas nu på, at du ikke puster på for tæt afstand, det kan også skade.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-10-01 13:15

> [...]

> hobby kompressor, de mangler som regel et vand/olie filter, og så er det
> ikke ren luft, men luft på dåse er helt ren, men lidt dyr.

Ja, det ved jeg. Jeg bruger det til at puste på glaspladen og billedet
hver gang jeg scanner et nyt billede. Forbavsende så hurtigt sådan en
dåse løber tom.

> Pas nu på, at du ikke puster på for tæt afstand, det kan også skade.

Det er jeg med på, men tak for advarslen.

Jørgen

PS Har iøvrigt fundet det efter sigende mest velegnede middel til at
rense glaspladen. Alm. vinduesrens efterlader en film på glaspladen. Kan
ikke lige huske hvad den hedder, men hvis nogen er interesseret skal jeg
finde dåsen.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 10-10-01 15:11

> [...]

> ligger og dækker et eller andet sted, det er ikke på lyskilden, det
> ligger nok på selve cencoren eller i optiken.

Hurra!! Jeg blæste KenAir på lysrørene og lidt her og der. Og rensede
spejlet (det var blevet noget mat). Nu er stregerne væk.
Jeg siger tusind tak for tips!!

Jørgen