G4 der ikke kan se DVD drev.
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-10-01 18:45

Jeg er ved at ordne et par G4 400 mhz maskiner, hvoraf den ene ikke kan
mounte CD'ere overhovedet.

Den skal formateres, men det er jo lidt problematisk da den ikke kan se
drevet.

Kan jeg benytte et eksternt drev i form af en Que FireWire brænder ??

Vil det tage længere tid at lave en zero all data og hvordan sikrer jeg
mig at den kan se drevet efter formateringen samt installation af Mac OS
9.1 ??

Den anden G4 har der ingen problemer været med bortset fra at det tager
meget lang tid at formatere.

På den ene G4 er der en ekstern FireWire HD. an jeg lave file sharing på
kun den og ikke på selve G4'eren den er tilsluttet ?

--
Ciao Jesper )

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 19:15

> [...]
> drevet.
>
> Kan jeg benytte et eksternt drev i form af en Que FireWire brænder ??

prøv. de fleste drev kan boote hvis du vælger CD'en i "startdisk"

> Vil det tage længere tid at lave en zero all data

ja, det tager altid længere tid.

> og hvordan sikrer jeg mig at den kan se drevet efter formateringen samt
> installation af Mac OS 9.1 ??

hvis ikke du kan komme i kontakt med drevet nu, er der ikke større
chance for at du kan komme i kontakt med det efter formatering (forudsat
at der ligger en CD-ROM driver i den nuværende systemmappe)

> Den anden G4 har der ingen problemer været med bortset fra at det tager
> meget lang tid at formatere.

bad blocks ? hvis du laver en almindelig formatering skulle det kun tage
lang tid hvis der er dårlige sektore på disken. Husk at du _ikke_ kan
lave en grundformatering på en IDE disk! Hvis du skriver nuller i alle
sektore tager det selvfølgelig længere tid på en stor disk.

> På den ene G4 er der en ekstern FireWire HD. an jeg lave file sharing på
> kun den og ikke på selve G4'eren den er tilsluttet ?

det kommer an på hvad du mener? hvis du mener om du kan lave fildeling
på den via G4'eren, uden at dele G4'eren diske kan det sagtens lade sig
gøre.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-10-01 20:36

> prøv. de fleste drev kan boote hvis du vælger CD'en i "startdisk"

Den kan godt se CD'en via FireWire brænderen. Spørgsmålet er bare
hvilken genvejstast jeg skal bruge forat få den til at boote fra
brænderen ??

> [...]
> chance for at du kan komme i kontakt med det efter formatering (forudsat
> at der ligger en CD-ROM driver i den nuværende systemmappe)

Det ved jeg godt, men da jeg skal lægge nyt OS på den, kan den vel se
drevet efter det er gjort ?

> [...]
> lave en grundformatering på en IDE disk! Hvis du skriver nuller i alle
> sektore tager det selvfølgelig længere tid på en stor disk.

Det ved jeg godt.

> det kommer an på hvad du mener? hvis du mener om du kan lave fildeling
> på den via G4'eren, uden at dele G4'eren diske kan det sagtens lade sig
> gøre.

Det er det jeg mener, men hvordan slår jeg file sharing til på kun den
eksterne FireWire disk ?

--
Ciao Jesper )

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-10-01 21:08

In article <1f0rvuj.p9q0yiliblo1N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Den kan godt se CD'en via FireWire brænderen. Spørgsmålet er bare
> hvilken genvejstast jeg skal bruge forat få den til at boote fra
> brænderen ??

Skiftespor.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 21:45

> Skiftespor.

jeg elsker det navn...

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-10-01 22:14

In article <1f0rxtg.197lik6pll0boN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jeg elsker det navn...

Jeg faldt også for det

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 04-10-01 22:51

> Jeg faldt også for det

Har I så hørt denne (som æ forka'l i Biddet siger) om æble-tasten:

"Museums-tast"

Nå?

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 23:21

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Har I så hørt denne (som æ forka'l i Biddet siger) om æble-tasten:
>
> "Museums-tast"
>
> Nå?

ismand, øv en tiger, den har vi set...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 21:45

> Den kan godt se CD'en via FireWire brænderen. Spørgsmålet er bare
> hvilken genvejstast jeg skal bruge forat få den til at boote fra
> brænderen ??

alt - så kommer du ind i OF's grafiske boot-manager.

> Det ved jeg godt, men da jeg skal lægge nyt OS på den, kan den vel se
> drevet efter det er gjort ?

som jeg skrev før, hvis ikke du kan se den nu, tror jeg heller ikke du
kan se den bagefter. drevet er muligvis defekt.

> Det ved jeg godt.

hvorfor spør' du så ?

> Det er det jeg mener, men hvordan slår jeg file sharing til på kun den
> eksterne FireWire disk ?

som du ville gøre på en hver anden partition, mount disken, slå
filesharing til, arkivdel selve partitionen (æble+i) og gør den
tilgængelig for hvem der skal have adgang, evt gæster. Administrator
login vil _altid have adgang til samtlige diske på computeren når
fildeling er slået til, uanset om der er delete mapper eller ej.