CD-ROM brænding i Mac OS X
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-10-01 17:54

Hejsa,

Er der nogen her, der ved hvordan man justerer brændehastigheden i Mac
OS X. Altså med den indbyggede DiscBurner?

Jeg synes jeg så en boks, hvor det kunne indstilles da jeg installererde
10.1, men jeg må have set syner, for nu kan jeg ikke finde en sådan
indstilling.

Mit problemer er, at jeg har en 16x brænder, men mine medier er ikke de
allerbedste og er vist nok kun godkendt til 8x. Jeg har haft et par
fejlbrændinger og jeg tror et skyldes, at Mac OS X brænder med 16x.

Jeg kan ikke brænde med Toast, da den ikke understøtter filnavne længere
end 31 tegn...

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 18:16

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg synes jeg så en boks, hvor det kunne indstilles da jeg installererde
> 10.1, men jeg må have set syner, for nu kan jeg ikke finde en sådan
> indstilling.

iTunes ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-10-01 19:19

> iTunes ?

Der kan man indstille det, men mon også den indstilling gælder for
brænderfunktionen i Finder?

Jeg fatter det ikke, for jeg husker at jeg så et sted, hvor man kunne
vælge alverdens hastigheder, helt op til 40-50x?!?

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 21:46

> Der kan man indstille det, men mon også den indstilling gælder for
> brænderfunktionen i Finder?

det kunne jeg forstille mig (uden at have prøvet 10.1), hvis altså du
ikke kan se det andet steds. det er jo ikke itunes der brænder CD'en den
komunikerer jo bare med et andet stykke software, mon ikke en
indstilling er global?

> Jeg fatter det ikke, for jeg husker at jeg så et sted, hvor man kunne
> vælge alverdens hastigheder, helt op til 40-50x?!?

er discburn er et seperat program? ellers kan du jo se om det virker at
pille ved itune's indstillingen - brug en CD-RW til at teste, du kan jo
bare slette den igen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-10-01 23:35

> [...]
> ikke kan se det andet steds. det er jo ikke itunes der brænder CD'en den
> komunikerer jo bare med et andet stykke software, mon ikke en

Jeg prøver det lige og vender tilbage.

> er discburn er et seperat program? ellers kan du jo se om det virker at
> pille ved itune's indstillingen - brug en CD-RW til at teste, du kan jo
> bare slette den igen.

Jeg prøver med en alm. CD-R skive, for ellers brænder den jo ikke så
hurtigt. Så dyre er de heller ikke

--
René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-10-01 23:56

> [...]
>
> er discburn er et seperat program? ellers kan du jo se om det virker at
> pille ved itune's indstillingen - brug en CD-RW til at teste, du kan jo

Har nu testet det og selvom iTunes står til 1x hastighed, så tog en
brænding af 600 MB i Finder kun 5 min. = ca. 13x hastighed...

Gad vide om den kigger på mediet og vurderer hastigheden ud fra det? Jeg
mener bare ikke at min medier kan klare mere end 8x og jeg har altså
også haft et par fejlbrændinger under OS X, hvilket jeg ikke har via
Toast med 8x hastigheder.

--
René

Fra : N/A

Dato : 11-10-01 10:46

Fra : Pete

Dato : 11-10-01 10:46

> [...]

> mener bare ikke at min medier kan klare mere end 8x og jeg har altså
> også haft et par fejlbrændinger under OS X, hvilket jeg ikke har via

Prøv at åbne Disk Copy preferences. Jeg mener at kunne huske at Disc Burners
hastighed skal indstilles der......

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-10-01 15:58

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Prøv at åbne Disk Copy preferences. Jeg mener at kunne huske at Disc Burners
> hastighed skal indstilles der......

....og bifaldet vi ingen ende tage!!

Der var den jo og rigtigt mange tak for det. Nu har jeg ikke lige
brænderen i dag, men det var den boks jeg havde set lige efter
installeringen af 10.1, så mon ikke det virker.

Fedt!

(det er bare lidt underligt, at Apple's website eller hjælpefiler ikke
nævner dette...)

--
René