Lave ASP-kode om til en dll
Fra : Jakob Munck

Dato : 04-10-01 09:37

Jeg har helt uerfaren på Visual Basic, men jeg har arbejdet en tid med ASP.
Jeg kunne tænke mig at omforme noget ASP-kode til en dll-fil for at se
hvordan det fungerer.

Jeg har Visual Basic 6.0, men jeg kender kun programmet overfladisk. Jeg
bruger Win2000 styresystem.

Hvordan gør jeg, når jeg vil omforme noget ASP-kode til en dll?
Hvilken mappe indsætter jeg dll filen i?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Niels Henriksen

Dato : 04-10-01 11:10

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg har helt uerfaren på Visual Basic, men jeg har arbejdet en tid med
ASP.
> Jeg kunne tænke mig at omforme noget ASP-kode til en dll-fil for at se
> hvordan det fungerer.

Det er noget der kører godt hvis det bliver lavet ordentligt

> Hvordan gør jeg, når jeg vil omforme noget ASP-kode til en dll?
> Hvilken mappe indsætter jeg dll filen i?

Faktisk er du så heldig, så ASP og VB er næsten det samme. Du skal blot
huske at skabe en reference til asp.dll for at bruge indbyggede asp
funktioner som Session, Server, Response og Request.

Jeg har icq 5739420 hvis du vil vide mere..

--
Niels Henriksen
Systemudvikler

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-10-01 10:58

> [...]
> funktioner som Session, Server, Response og Request.
>
> Jeg har icq 5739420 hvis du vil vide mere..

Tak skal du have, men jeg har ikke icq, så der kan jeg ikke kontakte dig.
Derfor spørger jeg lige igen her, for måske at få det opklaret lidt mere.

- Er det nok at jeg bare lagrer en fungerende ASP-fil med endelsen dll og så
er den blevet til en dll ?

- Når du skriver, at man skal "lave en referance til asp.dll" så mener du
vel, at man i den eksisterende ordinære ASP-kode, skal lave en "include",
hvor der henvises til den dll hvor resten af koden befinder sig. Er det
korrekt forstået?

- Hvad skal man så bruge Visual Basic til ?

Undskyld de mange spørgsmål.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 04-10-01 11:55

Jakob Munck wrote in

> [...]
> lidt mere.
>
> - Er det nok at jeg bare lagrer en fungerende ASP-fil med endelsen dll

nej ... en dll-fil er pre-kompileret kode, der ligger på serveren - typisk i
sys32-bibbet.

> [...]
> du vel, at man i den eksisterende ordinære ASP-kode, skal lave en
> "include", hvor der henvises til den dll hvor resten af koden befinder

Nej ... :) ... som du kender det i ASP, så kan man lave referencer til fx
JMail ved at skrive

<%
set mailobj = server.createobject("JMAIL.<something>")
%>

det er på samme måde du skal henvise til din .dll-fil .

> - Hvad skal man så bruge Visual Basic til ?

du skal bruge VB til at lave din pre-kompilerede kode med.

I store træk:

Du tager dit ASP-script og fjerner alle output-statements fra det. Derefter
åbner du VB ogg vælger "New ActiveX-Dll" og paster din kode ind. Derefter
vælger du "Make <>.dll"

Derefter finder du din server frem, og registrerer din nye komponent via

Run Regsvr32 <>.dll

.... herefter skulle du kunne bruge din komponent via metoden ovenfor
(server.createobject)

Og "ja" ... det er ikke så simpelt som det her beskrevne ... du skal ikke
regne med at det er en ren "drop-and-click" operation, der bare virker fra
første gang.

Held og lykke ... :)

--
Do you also think surveillance has gone too far ?
http://www.salon.com/comics/tomo/2001/07/09/tomo/index.html

- Jesper Stocholm - http://Stocholm.dk