Oliemængde i forgaffel til baby gixxer
Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 03-10-01 23:37

Hej folkens,
er der nogen der ved hvor meget olie der skal i forgaflen på en GSX-R 250?
Og er der nogen (måske Jes eller andre babygixxer-ejere) der ved hvor man
kan købe en haynes, Clymer eller tilsvarende til sådan en cykel?
og til sidst er der nogen der ved hvor man billigt kan købe bremseskiver til
'zukien.
jeg har set at de et sted koster i nærheden af kr 1700 (!) men det må da
kunne gøres billigere?
Måske findes der uoriginale skiver til sådan en?
På forhånd tak Jacob

Fra : albert

Dato : 04-10-01 06:39

> er der nogen der ved hvor meget olie der skal i forgaflen på en GSX-R 250?

Jeg har lige et tillægsspørgsmål :

Hvordan måler man oliemængden ? Der står en eller anden højde i min Haynes
det
skal have, men :
Er det med fjedren i ?
Hvad kan jeg bruge til at måle med - hvad end jeg putter i vil jo høve
højden ?

mvh Albert

Fra : Armand

Dato : 04-10-01 21:49

albert <albert@albertsmc.dk> skrev i en
> [...]
> Haynes det skal have, men :
> Er det med fjedren i ?
> Hvad kan jeg bruge til at måle med - hvad end jeg putter i vil jo

Målet er oliespejlets afstand til overkant af inderrøret, og måles uden
fjederen i!

Hvis du bruger en tommestok og stikker den i inderrøret til 100 mm
længere end målets opgivelse, vil du kunne se hvor mange mm over/under
100 mm mærket at oliespejlet befinder sig - akkurat som på en oliepind
på en motor!

Er der kommet for meget olie i, fjernes det på samme måde let ved at
stikke tommestokken i gentagne gange hvorimellem at den aftørres.
Vær opmærksom på at metoden fjerner noget mere olie end man umiddelbart
regner med, hvorfor hyppig eftermåling er anbefalelsesværdig

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 05-10-01 16:01

> [...]
> længere end målets opgivelse, vil du kunne se hvor mange mm over/under
> 100 mm mærket at oliespejlet befinder sig - akkurat som på en oliepind

Sjovt, plejer man ikke at måle i ml og så bare hælde den mængde i der står
skrevet i manualen?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-10-01 22:55

> [...]
> Vær opmærksom på at metoden fjerner noget mere olie end man umiddelbart
> regner med, hvorfor hyppig eftermåling er anbefalelsesværdig

En anden metode består i at montere et plastrør (fx det fra den dunk du fik
forgaffeolien i) i en tom plastflaske således at det stikker 100 mm ud. Du
kan evt lave det så det jan justeres frem og tilbage. Det behøver ikke være
helt tæt, jeg borede et hul gennem proppen af en opvaskeflaske og fandt et
stykke 6 mm rør st stikke igennem. Du kan du bare sætte flasken på kan af
røret og suge dem overskydende olie op. Det er ikke altid så væsentligt om
den er en milimeter højere lavere, men det er en fordel at den er ens i
begge rør.

Mvh Jesper

Fra : Tommy Fer

Dato : 04-10-01 07:55

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> wrote in message
> [...]
> kunne gøres billigere?
> Måske findes der uoriginale skiver til sådan en?

Hej Jacob

346ml i hvert ben.... du måler det ved at tømme den helt og fylde nyt i....

L.C. Racing i rønnede... har brugte skiver med 0.4 mm slid tilbage ´til ca
600 kr. Fra nye er der 0.5mm slid.

mvh Tommy Fer
GSXR250

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 11-10-01 23:20

"Tommy Fer" <fer@FJERNMIGcool.dk> wrote in message

> 346ml i hvert ben.... du måler det ved at tømme den helt og fylde nyt
i....
> mvh Tommy Fer
> GSXR250
hhhmmmm, i følge den service vejledning som Allan Bojesen, lagde på
binaer.motor skal hvert ben have 417ml istedet
hvor har du fået din information fra?

hvad kan der ellers ske ved at jeg fylder for meget olie på?
hvad er et tegn på at der er for lidt olie på?
mvh Jacob

Fra : RpR

Dato : 12-10-01 02:50

> hvad kan der ellers ske ved at jeg fylder for meget olie på?

Så blir den hård og dæmper ikke som den skal.

> hvad er et tegn på at der er for lidt olie på?

Så er den "lalle" og kan finde på at lave nogle rigtigt spedalske hop over
selv små bump, men så skal oliestanden nu også være rigtig lav.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"

Fra : Armand

Dato : 12-10-01 16:45

Jacob Stegelmann <stegelmann@privat.dk> skrev i en

> hvad kan der ellers ske ved at jeg fylder for meget olie på?

Forestil dig ekstremfald:

1) Efter at fjederen er isat inderrøret efterfyldes lige til randen
inden at top-proppen monteres!
Hvad vil der ske derefter??? - Teleskopet er proppet med olie og kan
ikke trykkes blot en mm. sammen (hvor skal den overskydende oliemængde
blive af?)!

2) Hvad vil der ske med luftmængden der befinder sig inde i et olietomt
teleskop,
når det trykkes sammen til halv(?) længde??? - Teleskopets luftindhold
vil blive komprimeret og derved stige i tryk!

3) Der ihældes akkurat så meget olie at det svarer til et sammentrykket
teleskops indre volumen med fjeder monteret!
Hvad vil der ske i tilfælde af at teleskopet derefter knaldes helt
sammen under kørslen?? Teleskopet vil ikke kunne trykkes helt sammen
eftersom den luftmængde der befinder sig i det udstrakte teleskop (inden
montering af top-proppen) ikke kan finde plads i det helt sammentrykkede
teleskop - Trykket i luftlommen vil stige til et maksimum hvor
teleskopet vil føles stenhård allerede halvvejs(?) i sammentrykningen,
hvis ikke at pakdåserne forinden har opgivet og vendt vrangen ud p.g.a.
overtrykket

For meget olie, vil tendere imod den sidstnævnte situation; men en
anelse højere oliespejl á 5 mm. eller en anelse mere, vil medføre en
øget understøtning af fjederen eftersom at det derved mindre plads til
luften medfører et stigende tryk under sammenpresningen!

Men alt i alt er det altså pakdåserne at man smadrer ved for høj
oliestand!!

> hvad er et tegn på at der er for lidt olie på?

At pumpen (som en støddæmper i princippet er) får luft med under
arbejdet og begynder at "slupre"!
Luftindholdet vil samtidig virke fortyndende på olien i praksis =>
ringere dæmpning!
Det er dog ikke mekanisk fatalt, medmindre at det drejer sig om ekstrem
oliemangel hvor smøringen af den indre mekanik udebliver

Hvis man af nød måler den oliemængde der tappes af teleskopet, incl. den
mængde der kan dryppe af fjederen, og benytter det mål som basis, evt.
tillagt ca. 5 ml, og bruger dén mængde til genpåfyldning, er man ikke
gået helt galt i byen!

--
Armand.

Fra : Mogli

Dato : 04-10-01 14:55

Hej Jacob

Ang manualen så (tror jeg) har Jes Vestervang lagt en indscannet version af
den ud på nettet, men kan ikke huske adressen (selvfølgelig) - men hvis han
ikke har den til at ligge på nettet mere, så har jeg den, og skal nok sende
den hvis det er (6.75 Mb)

Hilsen
Miki Vester
gsx-r250

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-10-01 18:25

Mogli wrote:

> [...]
> han
> ikke har den til at ligge på nettet mere, så har jeg den, og skal nok

Tadaa
http://the.subnet.dk/ -> Motorcykler - gsxr250 manual
Rart at kunne hjælpe
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-10-01 16:36

"Jes Vestervang" wrote in message news:5qenp9.cq.ln@127.0.0.1...

> Tadaa
> http://the.subnet.dk/

Mange tak Jes, jeg har allerede været derinde (jeg kunne nemlig godt huske
adr )
og jeg har kigget på den.
mange tak.
Jacob

Fra : boe

Dato : 05-10-01 07:13

> [...]
til
> 'zukien.
> jeg har set at de et sted koster i nærheden af kr 1700 (!) men det må da

Her http://www.sayjes.dk/suzukiframe.htm kan du købe skiver til kr.971,00.

Bo, VF1000F

Fra : Jon Larsen

Dato : 06-10-01 09:08

"> Og er der nogen (måske Jes eller andre babygixxer-ejere) der ved hvor man
> kan købe en haynes, Clymer eller tilsvarende til sådan en cykel?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Haynes og Clymer..... Glem det.... Den findes KUN på japansk, og et
oversætningsfirma tager 800 kr. pr side eksl. moms.
MVH.
Jon Larsen
Gixx'er 250 ( Som har undersøgt meget omkring rep.manual )

Fra : RpR

Dato : 06-10-01 14:23

> Haynes og Clymer..... Glem det.... Den findes KUN på japansk, og et
> oversætningsfirma tager 800 kr. pr side eksl. moms.

lolda
tror lige jeg har fundet ud af hvilken slags firma jeg skal ha' startet op
=)

Fra : Jens U

Dato : 06-10-01 16:21

RpR skrev i meddelelsen <3bbf059c$0$42030$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>lolda
>tror lige jeg har fundet ud af hvilken slags firma jeg skal ha' startet op
>=)

Kan du Japansk

Jeg kan da godt sende et par sider du kan øve dig på

Har prøvet, men det er som om at de skriver baglæns
"leskæd ensøl go etlob retnomfa"
",retlif retfe reh nrejf"
"egatnom nedni eilo dem gninkap immug røms ksuh"
Jeg giver op, de har jo også rattet siddende i den forkerte side i deres madkasser,
det har dog heldigvis ikke smittet af på mc'erne, gashåndtag og forbremse med venstre

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Anders Vinther

Dato : 06-10-01 22:47

"Jens U" <reveredk@studmc.dkX> wrote in message

> [...]
madkasser,
> det har dog heldigvis ikke smittet af på mc'erne, gashåndtag og forbremse

*GRILL*

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-10-01 16:48

"Jon Larsen" wrote in message
> Haynes og Clymer..... Glem det.... Den findes KUN på japansk, og et
> oversætningsfirma tager 800 kr. pr side eksl. moms.
> Jon Larsen
> Gixx'er 250 ( Som har undersøgt meget omkring rep.manual )

det lyder sgu da træls!....man tak for oplysningen.
Jacob