Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjemmeside opdatering 2
Fra : Bjarne G. Dam

Dato : 28-12-00 01:08

Til MAC brugere

Jeg er da rigtig ked af at høre at MAC brugerne har problemer med at se min
hjemmeside, både i IE 5.0 og netscape 4.75 på en MAC.

Men nu forholder det sig nok sådan at det er et fåtal af brugere i Danmark,
som siden er stilet til eftersom den er på Dansk, der bruger en MAC
computer. Desuden har jeg ikke, og får ikke en MAC, så det er jo lidt svært
at kontrolere siden, og jeg kender heller ingen der har en MAC. Så jeg
beklager MAC folk, i kunne jo anskaffe en PC, de er lidt billigere end MAC.

Siden er checket med IE 5.5 og Netscape 4.5 og der virker den.
Nu forholder det sig således at siden er amatørproduceret i frontpage 2000
af mig selv, og således ikke et bestilt produkt til adskillige tusinde
kroner, og skal derfor betragtes som sådan.

Men jeg vil gerne sige tak for alle de rosende ord til dem som har
tilkendegivet det her i gruppen og sendt mig private e-mail om siden, tak
for det.

http://neposweb.hjem.wanadoo.dk/

MVH
Bjarne G. Dam

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 28-12-00 02:24

On Thu, 28 Dec 2000 00:07:32, "Bjarne G. Dam" <bjarne.g.dam@wanadoo.dk>
wrote:

>Jeg er da rigtig ked af at høre at MAC brugerne har problemer med at se min
>hjemmeside, både i IE 5.0 og netscape 4.75 på en MAC.

Måske er det fordi siderne indeholder masser af Java? Hvordan er
situationen med Mac og Java?

Anyway, de fungerer fint her med Netscape 4.61 og Java 1.1.8 under OS/2
(uha, endnu en afviger .

>Men nu forholder det sig nok sådan at det er et fåtal af brugere i Danmark,
>som siden er stilet til eftersom den er på Dansk, der bruger en MAC
>computer.

Både HTML og Java er standardiserede, så så længe du holder dig til
disse (til nød lidt Shockwave Flash, men det er knap så velunderstøttet
på tværs af diverse platforme), burde det fungere. Ihvertfald så længe
man ikke gør brug af uautoriserede overbygninger på standarderne (såsom
f.eks. MS').

>Desuden har jeg ikke, og får ikke en MAC, så det er jo lidt svært
>at kontrolere siden, og jeg kender heller ingen der har en MAC.

Måske kunne du få nogle frivillige Mac-folk til at checke siderne, når
det behøves?

>Så jeg beklager MAC folk, i kunne jo anskaffe en PC, de
>er lidt billigere end MAC.

Ja, men de har jo valgt ud fra deres egne behov og ønsker, og det kan
man ikke rigtigt kritisere, uanset om man selv kan forstå det eller ej.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 28-12-00 02:33

Jeg kan se på dine sider, at du gør brug af en Minolta Dimâge Scan Dual
II. Jeg har netop selv erhvervet denne for nylig og har scannet som en
galning siden da.

Har du nogle guldkorn, som du vil dele ud af for at opnå de bedste
scanninger?

Jeg har bl.a. selv erfaret, at manuel fokusering af hvert billede er
nødvendigt for at opnå maksimal skarphed. Desuden bruger jeg næsten
udelukkende histogram-redskabet til korrektion og stort set aldrig den
automatiske korrektion.

Jeg har også prøvet at lege med dens autoeksponering, men jeg får stort
set kun ringere resultater ved andet end standardindstillingen. Nogle
erfaringer her?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-00 18:54

"Bjarne G. Dam" wrote:

> Til MAC brugere
>
> Jeg er da rigtig ked af at høre at MAC brugerne har problemer med at se min
> hjemmeside, både i IE 5.0 og netscape 4.75 på en MAC.

Det er da pænt sagt, men tænk lige over, at Internettet består netop af
en række fælles standdarder, som gør, at alle kan bruge nettet uanset
hvilket hardware, OS og browser de har.

Det er min holdning, at de websites, der skider på de fælles
standdarder, er forurening - der burde termineres...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 29-12-00 01:24

On Thu, 28 Dec 2000 17:53:55, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>
wrote:

> [...]
>
>Det er min holdning, at de websites, der skider på de fælles
>standdarder, er forurening - der burde termineres...!

Som nævnt fungere siderne fint under OS/2 med Netscape 4.61 og IBM's
Java 1.1.8. Det burde i sig selv være et bevis for, at der ikke er brugt
Windows-specifikke sager på siderne.

Men ellers er jeg da enig med dig i, at medmindre man ønsker at sortere
grupper af brugere fra, må man følge standarderne.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 29-12-00 12:42

> [...]
> af mig selv, og således ikke et bestilt produkt til adskillige tusinde
> kroner, og skal derfor betragtes som sådan.

Hey... det er altså ikke (ret meget) sværere at lave en side som også virker
på en Mac. Jeg er sikker på at selv Frontpage kan klare det.

Prøv evt. at spørge efter tips & tricks i dk.edb.internet.webdesign

Godt nytår,

mads

PS. Siden virker heller ikke i Netscape 6 f/Mac
--------------------------------------
If thine eye offend thee...
http://imv.au.dk/~mads/

Site news 13/12 2000:
Uuuhh... almost three months since my last update. Next one is not that far
away My snack for you today is a new special exhibition. 12 photos taken
during my recent visit to San Francisco.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-12-00 14:56

Mads Pedersen wrote:

> Hey... det er altså ikke (ret meget) sværere at lave en side som også virker
> på en Mac. Jeg er sikker på at selv Frontpage kan klare det.

FrontPage er bevidst lavet som et våben i krigen mellem MS Internet
Explorer og Netscape, og den laver netop en masse forskellige ting, som
kun understøttes af IE, eller som fungerer dårligt i Netscape.

FrontPage skaber iøvrigt også problemer for brugere, som anvender andre
typer browsere f.eks Opera, Icab o.s.v.

Og den form for destruktiv adfærd overfor fælles standdarder, bør vi
ikke støtte, for så saver vi den gren over, som vi selv sidder på.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 29-12-00 15:09

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-12-00 15:09

Erik Aalund wrote:

> Og når man laver en hjemmeside, burde man sikre sig at alle
> styresystemer kan vise siderne, da nette jo netop er for alle, uanset
> rase og politisk holdning......computermærke for den sags skyld.

Dengang jeg i '94, hvor jeg så småt startede på at lave web-sites, var
hovedparten af de sites der fandtes på www produceret på Mac'er, og på
andenpladsen lå sites produceret på Unix maskiner.

Det var først en gang i '97 - '98, at der var lige så mange sites på
www, der var produceret på Windows maskiner, som der var sites der var
produceret på Mac'er.

Så det er vel rimmeligt, at vi opfordrer til Windows brugerne, at de
lige tager sig sammen, og viser at de respekterer de fælles standarder
på www.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 30-12-00 23:35

> Så det er vel rimmeligt, at vi opfordrer til Windows brugerne, at de
> lige tager sig sammen, og viser at de respekterer de fælles standarder
> på www.

Hvilke fælles standarder er det du hentyder til?

Fx. understøtter hverken IE5 eller NS6 vel det fulde HTML 4.0 sæt? Og de har
hver sin udgave af javascript/j-script osv ..?

mvh Steffen

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 31-12-00 03:23

On Sat, 30 Dec 2000 22:34:52, "Steffen Poulsen"
<steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote:

Vi er vist ved at være waaaay off-topic her.... :-/

>Hvilke fælles standarder er det du hentyder til?
>
>Fx. understøtter hverken IE5 eller NS6 vel det fulde HTML 4.0 sæt?

Netscape 6 er baseret på Mozilla-projektet, der netop skulle have fuld
understøttelse for HTML 4. Men Mozilla er jo "work in progress", så...

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 31-12-00 07:36

<torsten.balle.koefoed@somewhere.dk> wrote in message
> [...]
>
> Netscape 6 er baseret på Mozilla-projektet, der netop skulle have fuld
> understøttelse for HTML 4. Men Mozilla er jo "work in progress", så...

Et hurtigt kig på:

http://www.mozilla.org/newlayout/faq.html

og

http://bugzilla.mozilla.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&b
ug_status=REOPENED&email1=&emailtype1=substring&emailassigned_to1=1&email2=&
emailtype2=substring&emailreporter2=1&bugidtype=include&bug_id=&changedin=&v
otes=&chfieldfrom=&chfieldto=Now&chfieldvalue=&short_desc=&short_desc_type=s
ubstring&long_desc=&long_desc_type=substring&bug_file_loc=&bug_file_loc_type
=substring&status_whiteboard=&status_whiteboard_type=substring&keywords=html
4&keywords_type=anywords&field0-0-0=noop&type0-0-0=noop&value0-0-0=&cmdtype=
doit&newqueryname=&order=Reuse+same+sort+as+last+time

Kan nok forvisse de fleste om at der ikke er tale om et fuldt sæt (indtil
videre, i hvert tilfælde).

mvh Steffen

Fra : Erik Aalund

Dato : 31-12-00 10:07

> [...]

> Så det er vel rimmeligt, at vi opfordrer til Windows brugerne, at de
> lige tager sig sammen, og viser at de respekterer de fælles standarder

Hørt.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund