Jesus Mesias
Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 03-10-01 14:38

Er der en eller anden der kan komme på om der er nogle skriftstæder i NT.
hvor Jesus siger at Han er den lovede Messias.
Hilsener fra mig.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-10-01 14:49

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en eller anden der kan komme på om der er nogle skriftstæder i NT.
> hvor Jesus siger at Han er den lovede Messias.
> Hilsener fra mig.

Han havde jo desværre en dum vane med altid at lade andre formulere tanken
(bla. Peter), og Han omtaler altid sig selv som Menneskesønnen i tredje
person, men der er vist et par steder, hvor Han lægger ret kraftigt op til
tanken.

Men prøv at søge under synonymet Kristus (som jo er græsk for Messias) på
Bibelslskabets on-line Bibel, og du kan derved finde alle de skriftsteder,
hvor ordet omtales.

Her skal du nok lige holde dig til de fire evangelier i første omgang, da du
ellers løber ind i apostlenes senere vidnesbyrd i brevene.

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-10-01 04:00

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

Det finder du ikke. Ordet "Messias" forekommer kun to gange i det nye
testamente, og der er det andre, der taler. Disse to steder hører dog
til kuriositeterne - normalt bruges nemlig ordet "Kristus" med samme
betydning, da "Kristus" netop er en græsk oversættelse af det hebræiske
ord "Messias". Med dette i sinde kan du bruge nedenforstående vers:

Han siger det indirekte i Matt 16:20 »Da bød han sine Disciple, at de
måtte ikke sige til nogen at han var Kristus.«

Eller Markus 14:61-62 »Men han tav og svarede intet. Atter spurgte
Ypperstepræsten ham og siger til ham: "Er du Kristus, den Højlovedes
Søn?" | Men Jesus sagde: "Jeg er det; og I skulle se Menneskesønnen
sidde ved Kraftens højre Hånd og komme med Himmelens Skyer.«

Johannes 10:24-25 »Da omringede Jøderne ham og sagde til ham: "Hvor
længe holder du vor Sjæl i Uvished? Dersom du er Kristus, da sig os det
rent ud!" | Jesus svarede dem: "Jeg har sagt eder det, og I tro ikke. De
Gerninger, som jeg gør i min Faders Navn, de vidne om mig;«

>Her skal du nok lige holde dig til de fire evangelier i første omgang, da du
>ellers løber ind i apostlenes senere vidnesbyrd i brevene.

Æhh..... Det er meget logisk, at Jesusord primært er at finde i
evangelierne, men brevene er for så vidt jo tidligere end evangelierne.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så er det nok din forpulede lille selvtægtsmus!!! Jeg har fanme aldrig
kunnet lide dig!!!"

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-10-01 12:34

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

> Æhh..... Det er meget logisk, at Jesusord primært er at finde i
> evangelierne, men brevene er for så vidt jo tidligere end evangelierne.

Jo, men der er vel alligevel en vis forskel på om det er brevenes
forfattere, der hylder Jesus sum Kristus, eller om Han Selv skulle have sagt
det. Problemet er selvfølgelig at det kan være lagt Ham i munden af senere
kristne...

Børge var vist også KUN interesseret i Jesu egne udtalelser om Sig Selv, og
kan vel derfor ikke bruge apostelbrevene til noget i denne sammenhæng...Er
vi nu uenige om det?

Anders Peter Johnsen

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 04-10-01 12:36

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Mvh
> Anders Peter Johnsen
>
> Jeg er kun intereset her om dette spørgsmål hvem Jesus sagde han var
Masias eller ej.

--
Med Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen fra Viborg.
se ind på www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 04-10-01 14:17

d. 04/10/01 13:35 skrev Børge Højlund Jensen fra Viborg på bhj@tdcadsl.dk i
artiklen 3bbc498e$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jeg er kun intereset her om dette spørgsmål hvem Jesus sagde han var
> Masias eller ej.

Jesus var vist lidt speciel på det punkt, idet han ikke sagde direkte, hvad
eller hvem han var. Faktisk mener jeg kun, han kaldte sig "Menneskesønnen".

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-10-01 16:40

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> d. 04/10/01 13:35 skrev Børge Højlund Jensen fra Viborg

> Jesus var vist lidt speciel på det punkt, idet han ikke sagde
> direkte, hvad eller hvem han var. Faktisk mener jeg kun, han
> kaldte sig "Menneskesønnen".

Har du ikke læst hvad Rasmus skrev i sit indlæg:
MsgId: news:fljnrto65aqcbu8133gv370v1o33q9r5o0@4ax.com>

Der kommer han faktisk med en del fakta om netop dette spørgsmål!

NYT - NYT - Om skabelsen og syndfloden <http://www.syndflod.dk>
Josef i Egypten: <http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm>
"Det evige Evangelium" - <http://www.sda-net.dk>

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 03-10-01 15:30

> [...]
NT.
> hvor Jesus siger at Han er den lovede Messias.

Matt 16, 13-20
Luk 23,3

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Willy Brochs

Dato : 03-10-01 20:37

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i melding
> Er der en eller anden der kan komme på om der er nogle skriftstæder i NT.
> hvor Jesus siger at Han er den lovede Messias.
> Hilsener fra mig.

Luk 4:16-21
16 Og han kom til Nasaret, hvor han var oppfostret. På sabbatsdagen gikk
han inn i synagogen, slik han pleide å gjøre, og stod opp for å lese for
dem.
17 De gav ham da profeten Jesajas bok, og da han hadde åpnet boken, fant
han stedet der det står skrevet:
18 Herrens Ånd er over meg, for han har salvet meg til å forkynne
evangeliet for fattige. Han har sendt meg for å forkynne for fanger at de
skal få frihet og for blinde at de skal få syn, for å sette undertrykte fri,
19 for å forkynne et nådens år fra Herren.
20 Han lukket boken, gav den til tjeneren og satte seg. Alle som var i
synagogen hadde sine øyne festet på ham.
21 Han begynte så med å si til dem: I dag er dette Skriftens ord blitt
oppfylt for ørene deres.

Joh 5:46:
For hvis dere trodde Moses, så hadde dere trodd meg. For det er meg han har
skrevet om.
Hilsen
Willy