firewall
Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 03-10-01 14:31

Nu har der igen være en ind på min computer.
en Jonas Bergtsen\\JONASB
Da jeg ville slukke for min maskine og at den anden også var slukke fik jeg
en
meddelelse om at jeg ville slukke, for der er en bruger der bruger computer
nu.

Jeg Har ADSL, en mini D-Link Switch og 2 computer
men hver sin netkort, DFE-650 og DFE-538TX
og bruger Norman Firewall

Skal man engang imellem gå ind og rens indgående adresser
og hvordan sikker man sig bedst.

ps. jeg har ellers den fordel med min DE-650 netkort, sider der 3 lysdioer
og når
den ene begynder at blinke, kan jeg se at der er noget trafik,.

på forhånd Tak
Jørgen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-10-01 15:41

"Jørgen Bodholdt" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> en
> meddelelse om at jeg ville slukke, for der er en bruger der bruger computer

Jeg antager du bruger en version af Windows... din brug af
"dobbelt-backslash" lyder som om det var en der havde tilgået dine
sharede windows-directories. Det betyder at din egen maskine står
og råber op på nettet om at den har er der og har windows-shares,
og andre kan måske direkte se det i deres windows netværk.

En løsning: Lad være med at share noget. Ikke optimalt, hverken for
almindeligt brug (der er vel en grund til at de er der) eller for
sikkerhed, da windows stadig lytter selvom du ikke har nogle directories
sharede.

> Jeg Har ADSL, en mini D-Link Switch og 2 computer
> men hver sin netkort, DFE-650 og DFE-538TX
> og bruger Norman Firewall

Jeg ved ikke noget om ADSL opkoblingen. Er den forbundet til switchen,
eller direkte til den ene computer?
Hvis det er det først, så kan du måske slå windows-sharing fra på
ADSL og beholde det mellem de to maskiner.
Hvis ADSL 'modemmet' er forbundet til switchen, så er den mulighed
desværre forsvundet. Du kunne overveje at købe et ekstra netkort
til at forbinde til ADSL'en med, og så forbinde de to maskiner
på de andre kort (og switchen du får i overskud kan du bare sende til
mig :).

> Skal man engang imellem gå ind og rens indgående adresser
> og hvordan sikker man sig bedst.

Jeg ved ikke hvad indgående adresser er, men jeg gætter på at det kun er
en liste af folk der allerede har haft forbundet til din maskine. et
burde ikke gøre noget, de har allerede været der.

Den mulighed jeg selv har valgt til at have flere (Windows-)computere på
en forbindelse er en unix-maskine som firewall og gateway (jeg bruger
OpenBSD, men Linux er også fint). Den skal naturligvis sættes op af en
der ved hvordan, ellers er den bare endnu et svagt led, men så kan den
også stå og være gateway og firewall i årevis uden vedligeholdelse (ok,
man BURDE sørge for at patche sikkerhedshuller, men det skulle helst
være begrænset hvad der er åbent for med en paranoid firewall). Det kan
gøres med en 386'er med ikke ret meget ram og to billige netkort (selv
billige 10Mbit netkort kan følge med en ADSL forbindelse).

Det er under alle omstændgheder bedst ikke at bruge samme forbindelse
til internettet som man bruger til andre (lokale) maskiner.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@daimi.au.dk
This message may be reproduced freely for non commercial purposes.

Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 03-10-01 16:37

Tak for svarene, da jeg er ny bruger vil jeg spørge hvordan han slår share
fra
på forhånd tak

hilsen Jørgen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-10-01 15:42

"Jørgen Bodholdt" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> writes:

> Tak for svarene, da jeg er ny bruger vil jeg spørge hvordan han slår share
> fra
> på forhånd tak

Der er en beskrivelse på http://grc.com/su-fixit.htm

/L 'husk at svare under det du svarer på, og at slette det du ikke
svarer på'

Fra : Tom Hansen

Dato : 03-10-01 16:09

> Jeg Har ADSL, en mini D-Link Switch og 2 computer
> men hver sin netkort, DFE-650 og DFE-538TX
> og bruger Norman Firewall

Min erfaring med Norman firewall er at ens computer ikke bliver beskyttet
godt nok.
så jeg vil anbefale dig at installere en anden firewall, de findes gratis på
nettet

http://www.sygate.com/free/spf_download.htm

http://www.zonealarm.com/zap26_za_grid.html

Du kan evt. tjekke din firewall på https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Hilsen Tom Hansen

Fra : LecTer

Dato : 03-10-01 23:09

og
> Min erfaring med Norman firewall er at ens computer ikke bliver beskyttet

Hvorfor kalder i det norman?? Det hedder det jo ikke!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-10-01 23:46

On Thu, 4 Oct 2001 00:08:36 +0200, "LecTer"
<thomas.hartz@privat.dk> wrote:

> Hvorfor kalder i det norman?? Det hedder det jo ikke!

Siger du, at Norman (Personal) Firewall ikke hedder Norman?
Hvad hedder det så?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Tom Hansen

Dato : 04-10-01 13:59

> Hvorfor kalder i det norman?? Det hedder det jo ikke!

http://www.norman.com/

Det er en del af den sikkerhedspakke som man kan købe til TDC bredbånd

Hilsen Tom Hansen