Lakering i al almindelighed
Fra : Peder Eskildsen

Dato : 03-10-01 13:03

Nu har jeg med interesse fulgt foskellige menneskers rapporter om
mellemslibning og lak, der skifter farve afhængig af lysets vinkel.
Alt sammen meget interessant, men kan nogen komme med nogle
grundlæggende regler for lakering af metal og plastikdele?

Grunden er, at min cykel efter en smule botanisering delvist trænger
til omlakering
Jeg har egentlig besluttet mig for at anskaffe det nødvendige udstyr,
og så øve mig til det bliver godt nok, men nogle grundlæggende tips er
nok ikke en dårlig ide.

Indtil videre har jeg lade mig fortælle, at plast dele skal grundes
med en speciel "primer", da lakeringen ellers skaller af, når plasten
giver sig. Hvad er det for en grunder, man taler om?

Og nogen har så nævnt noget om "bagning" efter lakering a.h.t
udflydning og deraf følgende jævn overflade. Hvilke temperaturer taler
vi om - og hvor længe?

Og slutteligt: Hvor køber man lak og maling til sprøjtelakering, hvis
det skal være til rimelige penge, men stadig i fornuftig kvalitet
(bedste kompromis søges)
--
Peder - m/Mille
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : Sports-MC / Claus Be~

Dato : 03-10-01 17:38

Hej Peder,

Du har vel ikke været ude at botanisere /igen/ vel?

Peder Eskildsen wrote:

> Jeg har egentlig besluttet mig for at anskaffe det nødvendige udstyr,
> og så øve mig til det bliver godt nok, men nogle grundlæggende tips er
> nok ikke en dårlig ide.

Hmm, nødvendigt for at sprøjtemale med supergodt resultat kræver min. 6-8
bar.
Normale hjemme-kompressore går ikke så højt op - det høje tryk sikrer bla.
at
malingen flyder pænt ud. Endvidere er dyserne på de billige sprøjter ikke
nær gode
nok til at lave superlakeringer. Det kan helt sikkert bedre betale sig at
købe selve
sprøjten fra nogen der sælger til professionelle.

> Indtil videre har jeg lade mig fortælle, at plast dele skal grundes
> med en speciel "primer", da lakeringen ellers skaller af, når plasten
> giver sig. Hvad er det for en grunder, man taler om?

Du kan ikke prime dig ud af skal-problemet. Jeg mener ikke det er aktuelt

din mille da kåbedelene er ret stive i det. Alternativt kan du købe noget
der gør
malingen elastisk (fås kun til 2-komponent maling). Dette er dog på
bekostning
af glans og overflade holdbarhed, så jeg ville klart gå efter helt
almindelige lak -
uden nogen form for 'funky' (læs: elastik-) effekter.

> Og nogen har så nævnt noget om "bagning" efter lakering a.h.t
> udflydning og deraf følgende jævn overflade. Hvilke temperaturer taler
> vi om - og hvor længe?

Bagning er kun nødvendigt ved 2-komponent maling. Det er muligt du også
kan
fremskynde hærdningen ved bagning af almindelig lak, men uanset er det kun

det den gør - fremskynder hærdningen. Man siger (sagde for 8 år siden) at
en
nylakeret bil ikke må vokses før 30 dage efter lakering, da malingen ikke
har fuld
styrke før. Dette er 100% sikkert også tilfældet hvis du ikke bruger
2-komponent
maling.

En anden ting er at male i ovn - det sikrer at malingen sætter sig
hutigere og at du
bedre kan hælde tilstrækkelig med maling på til at få maks glans uden
'appelsinhud'.

> Og slutteligt: Hvor køber man lak og maling til sprøjtelakering, hvis
> det skal være til rimelige penge, men stadig i fornuftig kvalitet
> (bedste kompromis søges)

Ordentlig maling / lak fås vel for omkring en tusse til din cykel - prøv
at høre
din lokale autolakerer - han vil som regel gerne blande og sælge lidt til
dig - og
så er det som regel også billigere da han ikke skal leve af at sælge det.

Husk at spørge om blandingsforholdet mellem hærder, fortynder og maling.
Jeg mener at huske noget med 10-20-70 i ovennævnte rækkefølge. Men
det kan meget vel have ændret sig.

Vh,
Claus

> "Inside every old person is a young person wondering what happened"
> - Terry Pratchet, "Moving Pictures" (DiscWorld)

Duct tape is like the force. It has a light side, and a dark side,
and it holds the universe together ...
--Carl Zwanzig

Sports-MC.dk Fax: +45 3833 4071
Tomsgaardsvej 76 - 1 Phone: +45 3833 4070
2400 Copenhagen e-mail: info@sports-mc.dk
DK - Denmark www: http://www.sports-mc.dk
VAT number: 17 70 71 40

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-10-01 19:23

Sports-MC / Claus Bernth wrote:

> Hmm, nødvendigt for at sprøjtemale med supergodt resultat kræver min. 6-8
> bar.

Det må være en speciel højtrykslakering. Normalt ligger trykket på 2-3 bar. Og
der findes nyere typer sprøjter der er nede på 1 bar.

> Normale hjemme-kompressore går ikke så højt op

Det gør de da vist de fleste. Både dem fra HN og Silvan.

> - det høje tryk sikrer bla.at malingen flyder pænt ud.

Det meste er forlængst fløjet der hen hvor det ikke gør gavn. Den rigtige
vikositet og temperatur er langt vigtigere parametre.

> Endvidere er dyserne på de billige sprøjter ikke nær gode nok til at lave
> superlakeringer.

Det er til dels rigtig. Men en fra HN til kr.200 med en mindre dyse end den
den leveres med kan sagtens gøre det. Men afgjort, en Devilbiss til kr.4000 er
da lettere at arbejde med.

> Det kan helt sikkert bedre betale sig at købe selve sprøjten fra nogen der
> sælger til professionelle.

De er dyre. Det er billigere at sende det hele ud i byen. Så vil jeg hellere
anbefale et godt luftfilter og en god reduktionsventil.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Sports-MC / Claus Be~

Dato : 03-10-01 21:21

Ib Jakobsen wrote:

> Det må være en speciel højtrykslakering. Normalt ligger trykket på 2-3 bar. Og
> der findes nyere typer sprøjter der er nede på 1 bar.

Ok, det er muligt jeg ikke er helt up-to-date her, men den gang jeg 'legede' med
sprøjter
(maler-, forstås) krævede det ret stort tryk.

> De er dyre. Det er billigere at sende det hele ud i byen. Så vil jeg hellere
> anbefale et godt luftfilter og en god reduktionsventil.

He-he, jeg havde nu valgt en bagdæmper fra Wilberts eller Penske

Nu var det også mest for at fortælle at man altså ikke bare bliver sprøjtemaler af

at købe udstyret. Noget de fleste hjemmemalere glemmer er, at forarbejdet er
altafgørende. Selv den allermindste ridse bliver tydeligere efter lakering - hvor
mange tror at den nok bliver 'fyldt ud' med maling.

Laver du maler arbejde? Det lyder næsten sådan!

Vh,
Claus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-10-01 22:24

Sports-MC / Claus Bernth wrote:

> Ok, det er muligt jeg ikke er helt up-to-date her, men den gang jeg 'legede' med
> sprøjter
> (maler-, forstås) krævede det ret stort tryk.

Det var også den fejl jeg begik til start. Ellers ville skidtet ikke ud af sprøjten.
Fordi man turde ikke fortynde, for så løb den. Men erfaring og håndelag, så er det
ikke så svært.

> Nu var det også mest for at fortælle at man altså ikke bare bliver sprøjtemaler af

Så sandt som skrevet. Men øvelse gør mester.

> at købe udstyret. Noget de fleste hjemmemalere glemmer er, at forarbejdet er
> altafgørende. Selv den allermindste ridse bliver tydeligere efter lakering - hvor
> mange tror at den nok bliver 'fyldt ud' med maling.

Mange tror at sprøjte arbejdet er det sværeste/vigtigste. Det er det så absolut ikke.
Det er det der kommer lige før. Tidligere var der en der snakkede om at vandslibe med
korn 1200. En korn 600 er så langt rigeligt. Mange autolakere bruger korn 320 tørslib.
De siger det ikke kan ses. Det mener jeg nu kan ses. De får ikke den rigtige glans.

> Laver du maler arbejde? Det lyder næsten sådan!

Forrige vinter satte jeg en BSA M22 i stand. Der lavede jeg alt malerarbejde selv. Fra
sandblæsning til det færdige resultat. Grøn med sorte felter og guldstafferinger og
klarlak. I vinters var det en BMW R80 der fik samme tur. Denne gang sortmetellic med
en special klarlak der er ekstra ridsefast. Ingen spindelvævsridser efter vask her.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 04-10-01 15:48

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
<3BBB8205.EDCE073F@post.tele.dk>...

> Det var også den fejl jeg begik til start. Ellers ville skidtet ikke ud
af sprøjten.

Det er mængden af luft der typisk er problemet med hobby kompressorer, de
har for lille tank og motor til at kunne følge med til at male i et
fornuftigt tempo.
--
Søren. Der har malt biler i en gårdsplads, flot resultat, ingen løbere osv,
men både støv og insekter, øv.

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 05-10-01 00:34

On Wed, 03 Oct 2001 23:24:21 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
En del gode råd om maling/lakering

Det var netop det, jeg var efter (også dine råd Claus (tak tak))
Så jeg er allerede blevet en del klogere.
Flere der vil byde ind?

Fra : Niels Dvinge

Dato : 05-10-01 09:19

Det vil jeg godt !

To ting der ikke er nævnt:
Brug altid en vandudskiller, og den må ikke monteres for tæt på
kompressoren, da luften er for varm. Selv bruger jeg 2 slanger, en lang fra
kompressoren til vandusdkilleren, og en kort fra udskilleren til sprøjten.
Så når luften at blive kølet tilstrækkelig til at kondensere, og dermed at
blive opfanget i vandudskilleren.
Brug kun to-komponent lak, det giver et flottere resultat, og en meget
hård overflade, men som tidligere nævnt, så er vikositeten utrolig vigtig
for et flot resultat. Metallak er normalt en-komponent, og skal derfor have
en tur med 2-komponent klarlak, både for styrke og glans. (På alu-dele har
jeg anvendt den glatte sølvfarvede hammerlak, og afsluttet med en omgang
klarlak. Det ser godt ud.)

Det er faktisk ikke så svært, og husk på, at held er noget der kommer med
øvelse, og mixer du det med omhu, så får du et godt resultat.

Hilsen Niels

Fra : RpR

Dato : 04-10-01 00:10

> Ordentlig maling / lak fås vel for omkring en tusse til din cykel

Gav 1500,- for lakering af kåben til min GPR, det var inkl. nedslibning,
sprøjtespartel, slibning og lakering, alt hvad der hører til. Perfect
resultat, har ikke set noget bedre =)

Billeder: http://www.mopedgallery.hpg.ig.com.br/mine_knallerter.htm

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 05-10-01 00:36

On Thu, 4 Oct 2001 01:09:31 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Gav 1500,- for lakering af kåben til min GPR, det var inkl. nedslibning,
>sprøjtespartel, slibning og lakering, alt hvad der hører til. Perfect
>resultat, har ikke set noget bedre =)

Jeg går ud fra, at du så fik det gjort ude i byen, og vil pointere, at
det næppe kan svare sig at begynde selv.
Det er jeg klar over, men jeg havde en idé om, at det måske ikke var
sidste gang, sådanne evner kunne være nyttige, hvorfor jeg gerne ville
lære det.

Fra : RpR

Dato : 05-10-01 06:08

> [...]
> Det er jeg klar over, men jeg havde en idé om, at det måske ikke var
> sidste gang, sådanne evner kunne være nyttige, hvorfor jeg gerne ville

Nemlig min pointe. At mit så var "orange" er så hvad det er.
Men man tager jo aldrig skade af at lære det! (så skal man da stå med næsen
for længe i maling spanden )

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 05-10-01 00:31

On Wed, 03 Oct 2001 18:38:25 +0200, Sports-MC / Claus Bernth
<claus-bernth@sports-mc.dk> wrote:

>Hej Peder,
>
>Du har vel ikke været ude at botanisere /igen/ vel?

Hæy!!
Narj. Det er de gode gamle ridser jeg skal igang med.
Fandt du iøvrigt din cykel igen?
Og hvad med de priser du lovede?