kædeslid
Fra : Carsten

Dato : 03-10-01 11:28

Hvor slidt kan man tillade kæden at blive, uden at det bliver uforsvarligt.

Jeg har lige strammet min og i det ene hak er den løs - i det næste for
stram. Når man trækker i leddene, kan man mærke, at der er lidt slip. Jeg
skal køre indtil det bliver sne/isglat og vil nødig skifte kæde nu, hvis
ikke det er nødvendigt.

Venlig hilsen

Carsten
Yamaha SR 250

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-10-01 11:34

Hvis du kan trække kæde ud fra tandhjul, så du kan kigge igennem, så skift.
Og/eller hvis den bliver skiftevis stram og slap når du kører hjulet rundt,
så er det på høje tid at få skiftet kædekittet. Det kan blive meget dyrt at
vente.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Armand

Dato : 03-10-01 16:35

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
rundt,
> så er det på høje tid at få skiftet kædekittet. Det kan blive meget

- - - - Endsige at komme til at efterspænde efter det slappe stykke =>
yderligere opstramning til smertegrænsen når hjulet roteres og kædens
strammere område viser sig

Og det kan hænde ikke kun at blive dyrt (der snakkes her om smadret
motorblok!); men også ligefrem fatalt (hvor i trafikken vil du
foretrække at baghjulet pludselig blokerer uden at man kan koble sig ud
af det? - - - Nej vel!).

--
Armand.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 04-10-01 18:38

Armand wrote:

> [...]
> motorblok!); men også ligefrem fatalt (hvor i trafikken vil du
> foretrække at baghjulet pludselig blokerer uden at man kan koble sig ud

Tak for tippet,
jeg gik straks ud i Asylet og checkede efter, ihukommende at jeg lige
havde strammet kæden.
Op på pinden med bagsvingeren og rundt med hjulet, GYS!
Jeg havde heldigvis strammet på det 'korteste' sted.
På det 'længste' sted var der ca 3-4 cm slup.

Dette forklarer måske at jeg under sidste tur ved jævn kørsel på 60-70
km/t følte at motoren gik ujævnt (i ryk)?

Hvad er årsagen, er det kæden som på forunderlig vis er slidt ujævnt,
eller tandhjulene?

p.s. Min kammyrat fortalte også om fenomenet, oplevet på sin Transalp.

Kæden har som resten af maskineriet kørt 18.000 km

Birger (som nu ønsker sig et kædekit)
SV

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-10-01 20:58

Hvis du kigger godt efter vil du sikkert kunne se at kæden nærmest "rider"
over på tandhjulet (stram kæde), eller rettere forsøger på. Det skyldes at
ledene er strukket så meget at de ikke længere passer med tænderne. Kæden er
ikke slidt ens, så nogle gange lykkedes det næsten at komme på plads på
tandhjulet og derved er kæden slap.

Fra : Armand

Dato : 04-10-01 21:51

> [...]
> Dette forklarer måske at jeg under sidste tur ved jævn kørsel på 60-70
> km/t følte at motoren gik ujævnt (i ryk)?

Heey! En ægte Ahaa-oplevelse (TM by ego)!

> Hvad er årsagen, er det kæden som på forunderlig vis er slidt ujævnt,
> eller tandhjulene?

Som det gamle ord siger:
Ingen kæde er (slid-)stærkere end sit svageste led!

Mads Lund gjorde også engang opmærksom på at hvis kædens antal led går
lige op med kædehjulets tandantal, vil samme tænder altid sidde i samme
led

Derved vil et skævt tandhjul kunne slide en række led ekstra meget!
Modsat vil en række slidte led i samme fald kunne slide mere på et
enkelt sted på tandhjulet, hvorefter at sagen kun forværres igennem
mer-slid på kæden :-/

Hvis kæden har været overspændt og derved er blevet strukket. vil de led
der holdes på plads på tandhjulene ikke kunne strækkes, hvorved at det
kun bliver en kortere række led på den frithængende del der strækkes!

Alt i alt er det en konstanteringssag: Kæden ER færdig :-|

> Kæden har som resten af maskineriet kørt 18.000 km

Ikke urimeligt !

På min tidligere Ninja 900'er, hvorpå jeg nåede at slide 5 kædesæt op,
blev kæden altid pludselig færdig det forår hvor den havde passeret
20.000 km, hvilket kunne være såvel 20.100 km, som 25.000 km - Eneste
faste faktor var at det skete om foråret hver gang (= elendig
vinterkonservering af en halvslidt (O-ringene?) kæde?) :-/

> Birger (som nu ønsker sig et kædekit)

Ryg på!
Hellere i dag end i morgen!
En af mine klubkammerater kostede det en motorblok at satse på at den
lige holdt bededagene med: Den knækkede samme eftermiddag =

--
Armand.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 05-10-01 15:29

> [...]
> En af mine klubkammerater kostede det en motorblok at satse på at den
> lige holdt bededagene med: Den knækkede samme eftermiddag =

Skal jeg vælge X ellr O ringskæde?

Birger

Fra : Armand

Dato : 05-10-01 18:23

> Skal jeg vælge X ellr O ringskæde?

Jeg ha aldrig prøvet X-ring - O-ring har til gengæld været gode nok, jvf
min tidligere beskrivelse af mid kædeslid-billede!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-10-01 18:52

> Jeg ha aldrig prøvet X-ring - O-ring har til gengæld været gode nok, jvf
> min tidligere beskrivelse af mid kædeslid-billede!

Jeg har prøvet en, men jeg tror det er en salgs-gimmick, jeg kunne ikke lige
finde nogen reel forskel på O og X ring kæder i daglig brug.

Nu vi snakker kæder og den slags...
Jeg kører med 520 kæde på alle mine cykler (undtagen 125'eren, men den er jo
også lidt en knallert), og Arne Nielsen (Barum import) og andre Barum /
Mitas forhandlere sælger 10 meter CZ O-rings kæde incl. 10 samleled til ca.
1500,-
Af 10 m får jeg 5 kæder, så det er 300 kr. pr. O-ring kæde i en kvalitet der
holder en sæson til 250cc motocross (dvs. en stærk kæde der holder til grov
mishandling). De, der er gamle nok (det er jeg ikke) kan huske at tjekkisk
værktøj engang havde ry for at være af meget høj kvalitet, og det er denne
kæde også. Ulempen er at jeg selv skal knække de 10 m i 5 passende stykker.
Der er dog et minus ved CZ kæder: Bredden. En DID kæde, eller andre moderne
kæder i samme styrke er faktisk over 1 mm smallere, og det har betydning på
motocross og enduro cykler, fordi deres kædestyr og glide-skinner typisk
ikke er dimensioneret efter en CZ kæde med oldnordisk bredde. Det løser sig
i løbet af den første halve times kørsel, hvor nylon'en slides til, men CZ
kædens samleled er meget bredt, og derfor ER det nødvendigt for os der
bruger motocross-kædestyr at få 2 samleled pr. kæde, og holde øje med
hvornår det er tid at skifte samleleddet. Når samleled nr. 2 er slidt ned,
er kæden det typisk også.
Det vil jo ikke være et problem på gadecykler... Men hvem køber 5 kæder ad
gangen? Går man nogle stykker sammen når der skal købes ind er der dog en
god slat skejser at spare.

Rittig
(Medlem af en klub hvor vi tit "går nolge stykker sammen" når der skal købes
ind.)

Fra : Anders Vinther

Dato : 05-10-01 18:44

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Rittig
> (Medlem af en klub hvor vi tit "går nolge stykker sammen" når der skal
købes
> ind.)

Også når der skal købes ænder?

Mvh.

Anders V.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-10-01 21:58

"Anders Vinther" <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> købes

> Også når der skal købes ænder?

Hmmm...
Der skal nok ligge en skjult fornærmelse der et sted...

Rittig

Fra : Jakob Barfod

Dato : 08-10-01 10:23

> Hmmm...
> Der skal nok ligge en skjult fornærmelse der et sted...

Niks. Vi er flere, der er behørigt imponerede.

--
Jakob

Fra : Anders Vinther

Dato : 08-10-01 16:26

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in message
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Niks. Vi er flere, der er behørigt imponerede.

Jeps, jeg undrede mig bare over hvorfor du var den eneste der gik med den

Mvh.

Anders V.
- Der hellere vil have en kongesmølf -

Fra : Birger Poulsen

Dato : 06-10-01 09:33

Claus Rittig wrote:

> [...]
>
> Rittig
> (Medlem af en klub hvor vi tit "går nolge stykker sammen" når der skal købes
Tak for de mange tips.
Helt enig, det er mange penge at spare, især når man splitter en eller
flere kæder ad på en sæson =:-|
Jeg vil nu købe mig et D.I.D. o-rings kædekit fra Germanerriget til
1000kr som burde holde i 2 - 3 år med mit kørselsmønster - det er vel
ikke så ringe endda. (så behøver jeg heller ikke at skulle investere i
specialværktøj).

Birger

Fra : Armand

Dato : 09-10-01 15:52

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> Jeg kører med 520 kæde på alle mine cykler, og Arne Nielsen (Barum
> import) og Barum /Mitas forhandlere sælger 10 meter CZ O-rings kæde
> incl. 10 samleled til ca. 1500,-

Er 420'er kæder så vanlig en (cross-)str. at man kan regne med at kunne
skaffe den dimension under samme betingelser??

--
Armand

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-10-01 17:04

> Er 420'er kæder så vanlig en (cross-)str. at man kan regne med at kunne
> skaffe den dimension under samme betingelser??

Det ved jeg faktisk ikke. Alle "senior" racere - altså fra 125cc op
opefter - kører med 520, men jeg ved ikke om 80cc måske kører med 420, ring
til en motocross forhandler og spørg.

Rittig

Fra : Søren L Hansen

Dato : 10-10-01 14:46

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
> Det ved jeg faktisk ikke. Alle "senior" racere - altså fra 125cc op
> opefter - kører med 520, men jeg ved ikke om 80cc måske kører med 420,
ring
> til en motocross forhandler og spørg.

Ja, eller osse bare Arne Nielsen, Roskilde, 46361692

.. I den julegave jeg fik fra ham sidste år var der en håndfuld samleled,
hvoraf jeg tror nogen er 420, de er i hvert fald noget spinklere end dem
jeg tør bruge.
--
Søren

Fra : Armand

Dato : 10-10-01 21:51

Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en

> . I den julegave jeg fik fra ham sidste år var der en håndfuld
> samleled, hvoraf jeg tror nogen er 420, de er i hvert fald noget
spinklere end
> dem jeg tør bruge.

420'er = ½" X ¼" (tap-afstand X indv. bredde!)

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-10-01 11:25

On Wed, 3 Oct 2001 12:33:49 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>så er det på høje tid at få skiftet kædekittet. Det kan blive meget dyrt at
Så bliver det dyrt at bruge Regina-kæder, for lige så snart man har
monteret en splinter ny Regina-kæde m/tandhjul, opdager man at den er
for stram/løs/stram/... Og så må man jo sætte en ny på, og sådan kan
man fortsætte i det uendelige. Er det måske ikke også dyrt?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Evan Agerbo

Dato : 04-10-01 09:21

Hej. Jeg kan huske at da jeg kørte med kæde, (lang tid siden) havde jeg
altid en skydelære med for at være sikker på at få de kædehjul, som var
MINDST ovale, det kunne nogle gange være svært, men det kan være at
fabrikanterne er blevet bedre til at lave kædehjul, hvem ved.
VH E Agerbo