anchors i Netscape
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-10-01 00:04

Undskylder hvis jeg er alt for offtopic (så får jeg det nok lige tilbage
i hovedet...)

Jeg sidder og leger lidt med lidt hjemmeside. Min mission er at _alt_
skal virke både til NN 7.x og IE (og iCab for den skyld), men jeg har
problemer med anchors i NN 7.8

Kan det passe at NN kun kan håndtere et anchor ad gangen?

Jeg ville gerne lave lidt link man kan hoppe rundt i en tekst med, og
jeg kan simpelthen ikke få NN til at forstå mere en et anchor ad gangen

Jeg bruger Golive 5.

Hvis det kan lade sig gøre, hvordan skal html koden så evt se ud?

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg

Fra : J.C. Voss

Dato : 03-10-01 00:18

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Hvis det kan lade sig gøre, hvordan skal html koden så evt se ud?

Det skulle virke...

Link til anchor på samme side:

Link til anchor på en anden side:
side</a>

der hvor man skal hoppe hen til:

<a name="banjo">Tekst</a>

Det eneste jeg kan komme i tanke om der kunne være et problem er, at
netscape gerne vil have angivet en absolut sti - dvs med
http://www.yadda.yadda/blah/pladder.html#banjo før den gider at hoppe
til et anchor på en anden side.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-10-01 00:52

J.C. Voss <macaddict2k@operamail.com.ugyldig> wrote:

> Det skulle virke...
>
> Link til anchor på samme side:

Takker for kanon hurtigt respons

Koden har jeg åbenbart lavet rigtigt, det eneste jeg ikke lige havde med
var target... (den lagde jeg lige ind)

Det pudsige er bare at i alt andet end NN 7.8 virker det?!

Det ser ud som om at hvis jeg trykker på linket og derefter reloader
siden så hopper den... Men det jo ikke meningen at man skal reloade
siden hver gang man vil hoppe...

Jeg lurer lidt på om det kun er min NN der ikke kan finde ud at at bruge
anchors... Eller om det kan skyldes jeg har en masse scripst + et
stylesheet liggende... Er der ikke noget med at NN 7.8 ikke er særligt
glad for stylesheets?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-10-01 00:55

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Det pudsige er bare at i alt andet end NN 7.8 virker det?!

Doh... klokken er mange, men jeg har åbenbart fundet en browser på
nettet der ikke eksistere endnu... Det er selvfølgelig NN 4.78...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-10-01 08:32

Nicolai Brandt wrote:

> Doh... klokken er mange, men jeg har åbenbart fundet en browser på
> nettet der ikke eksistere endnu... Det er selvfølgelig NN 4.78...

Godt nok - jeg lurede også noget på om der var kommet nye versioner af
Netscape Navigator, som jeg ikke havde hørt om.

Du kan evt. tage et kik på koden i http://www.niels-ebbesen.net - jeg
bruger anchors flittigt, og mine sider virker i Netscape Navigator, jeg
udvikler til Netscape Navigator og tester så efterfølgende, om det også
virker i andre browsere.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 04-10-01 12:10

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> bruger anchors flittigt, og mine sider virker i Netscape Navigator, jeg
> udvikler til Netscape Navigator og tester så efterfølgende, om det også

Jeg benytter i øvrigt samme trick... Hvis det virker i Netscape så
virker det i alle andre

Jeg har lige tjekket efter og NN kan kan godt fungere med mere end 2
anchors... Blot ikke med den kode jeg lægger det ind i... Jeg finder en
anden løsning...(eller laver koden om

Tak for svaret

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-10-01 09:59

Hej Nicolai

> Koden har jeg åbenbart lavet rigtigt, det eneste jeg ikke lige havde med
> var target... (den lagde jeg lige ind)

Den er heller ikke nødvendig -- med mindre du arbejder med frames, og vil
linke til at andet frame-vindue.

> [...]
> anchors... Eller om det kan skyldes jeg har en masse scripst + et
> stylesheet liggende... Er der ikke noget med at NN 7.8 ikke er særligt

Nej, NS 4.x er fyldt med fejl -- især når det kommer til CSS/stylesheets. Du
kan jo evt. prøve at slette JavaScript- og CSS-delen, og se om dine anchors
så virker -- mit bud er dog, at du har lavet en fejl i dine anchors. Det er
trods alt en så grundlæggende funktionalitet, at det brurde virke selv i NS
4.x. Jeg kan ikke huske de præcise regler, men der findes regler for hvilke
tegn et anchor må bestå af. ÆØÅ er selvfølgelig udelukkede, og jeg er ikke
helt sikker mht. mellemrum. Problemet er så, at nogle browsere er mere
tolerante end andre.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 04-10-01 12:10

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> tegn et anchor må bestå af. ÆØÅ er selvfølgelig udelukkede, og jeg er ikke
> helt sikker mht. mellemrum. Problemet er så, at nogle browsere er mere

Jeg tror det er det med tolerancen... Nu tjekkede jeg lige efter med en
næsten blank side. NN kan godt håndtere flere anchors. Jeg tror ikke der
er decideret fejl i koden jeg skriver men NN kan ikke håndtere når jeg
lægger det ind i en table...

Jeg takker for svarene. Jeg er nok nødt til at finde en anden løsning en
at bruge anchors...

Fra : J.C. Voss

Dato : 04-10-01 13:12

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Jeg takker for svarene. Jeg er nok nødt til at finde en anden løsning en
> at bruge anchors...

Ellers så upload den side hvor du ikke kan få det til at virke, så kan
vi andre prøve at få fingrene i suppen...

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-10-01 17:14

Hej Nicolai

> [...]
> næsten blank side. NN kan godt håndtere flere anchors. Jeg tror ikke der
> er decideret fejl i koden jeg skriver men NN kan ikke håndtere når jeg

Har du prøvet at køre koden igennem en validator? Det vil da i det mindste
give dig svar på om der er deciderede syntaksfejl eller ej.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-10-01 18:02

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Nicolai

> Har du prøvet at køre koden igennem en validator? Det vil da i det mindste
> give dig svar på om der er deciderede syntaksfejl eller ej.

Ok, undskylder jeg ikke lige har svaret tilbage, men jeg har brugt de
sidste par dage til at få valideret koden... Det er ikke lige så nemt
når man er vant til en wysiwyg editor... Men sikkert sundt nok...

Jeg kan så afsløre at NN godt kan virke med anchors, og at det højst
sandsynligt er på grund af Golive's måde at skrive koden på der gør at
jeg ikke kan få det til at virke... Så det er bare tilbage til
tegnebordet ind til koden er i orden.

Tak for hjælpen

Fra : J.C. Voss

Dato : 06-10-01 22:58

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Så det er bare tilbage til
> tegnebordet ind til koden er i orden.

Jeg vil stadig gerne hjælpe hvis du får brug for det.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-10-01 11:42

J.C. Voss <macaddict2k@operamail.com.ugyldig> wrote:

> Jeg vil stadig gerne hjælpe hvis du får brug for det.

Ok, hjælp

Jeg har lagt et indlæg i dk.edb.internet.webdesign.ris+ros under navnet
Validering, ris og ros

Jeg har for øjeblikket droppet mine anchors og lige nu koncentreret mig
mest om valideringen... Den er hård, når man ikke er vant til
håndkodning.