Stjerne Magnolie
Fra : kim & Jael

Dato : 02-10-01 20:53

Vi har en stor gammel Stjerne Magnolie i vores have, som vi vil skære helt
ned så den kan skyde påny og forhåbentlig være lidt mindre dominerende.
Jeg har læst, at når man forynger skal man beskære om efteråret, men på den
anden side står der også, at Stjerne Magnolien skal beskæres efte blomstring
om foråret da den ellers vil bløde meget.
Hvad skal vi gøre?

Dernæst ville jeg også gerne have nogle tips til hvad man kan så/plante i
det bed som bliver blotlagt når Magnolien skæres ned. Jeg har selv tænkt på
blå lupiner, men de skal vist i lidt sandet jord, og omkring en magnolie er
der såvidt vides let sur jord. Bedet ligger næsten i fuld sol hele dagen.

Hilsen

Jael

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-10-01 06:55

kim & Jael skriver:

> Vi har en stor gammel Stjerne Magnolie i vores have, som vi vil skære helt
> ned så den kan skyde påny og forhåbentlig være lidt mindre dominerende.

Den dør bare.
> [...]
> anden side står der også, at Stjerne Magnolien skal beskæres efte blomstring
> om foråret da den ellers vil bløde meget.

Fæld den!

> [...]
> der såvidt vides let sur jord. Bedet ligger næsten i fuld sol hele dagen.

Lupiner kan gro hvor mange andre planter ikke kan gro, så de skal bare
have lys.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-01 14:29

On Tue, 2 Oct 2001 21:53:02 +0200, "kim & Jael" <jaelkim@wanadoo.dk>
wrote:

> [...]
>anden side står der også, at Stjerne Magnolien skal beskæres efte blomstring
>om foråret da den ellers vil bløde meget.

Jeg ville ikke beskære før efter blomstringen - det ville da være synd
at gå glip af magnoliens flotte blomster.

Dernæst ville jeg nok foretage foryngelsen over et par år, altså kun
klippe højst halvdelen af grenene af helt nede (20-30 cm). Bare for at
være sikker... Hvis man husker at træde et par skridt tilbage inden
man klipper en gren af, så kan man sagtens få en flot plante ud af
det, selv om halvdelen af grenene fjernes.

> [...]
>der såvidt vides let sur jord. Bedet ligger næsten i fuld sol hele dagen.

Primula og hosta kan begge lide let sur jord. De brogede typer af
hosta klarer solen bedst. Og både primula og hosta er ikke glade for
alt for tør jord, så hvis det er et sted hvor der bliver meget tørt
skal der nok vandes et par gange i løbet af sommeren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : kim & Jael

Dato : 03-10-01 19:48

Tak for de venlige svar.
Det ser jo ud til, at vi kan vælge at gå mere eller mindre hårdhændet til
værks, afhængigt af temperament.

Jael

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1d4mrt0u5aokm3oau2g00kt7g40g87upgj@4ax.com...