Å i PDF
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-10-01 20:15

Er der nogen der ved hvorfor "å" i Helvetica-Black truetype kommer frem
som en "a" med noget der ligner et spørgsmålstegn klistret under det,
når man laver en PDF fil ud af det eller for den sag skyld når jeg
printer det ud via en Brother PostScript printer.

Jeg har brugt PageMaker 6.0, og det ser ud til at være når der laves en
postscript fil af siden at der sker ting og sager. Dette sker også
selvom Helvetica-Black indlejres i PDF filen.

Er det fordi der kræves en postscript beskrivelse af fonten?

/Martin

Fra : Ninzen

Dato : 02-10-01 20:35

"Martin Bredthauer" <mb@talent.dk> skrev

> Er det fordi der kræves en postscript beskrivelse af fonten?

Ja, True Type kunne i gamle dage ikke embeddes på grund
af manglende tilladelse til gratis distribution af skriften!
Den politik er vist ændret med nyere versioner
- og det er jo nok klogt.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-10-01 00:05

Ninzen wrote:

> [...]
> af manglende tilladelse til gratis distribution af skriften!
> Den politik er vist ændret med nyere versioner

True Type understøttes ikke i PDF filer - kun type 1 og Mutiple Master
fonte.
Og det er IKKE ændret.
Desværre ser vi flere gange ugentlig PDF filer der ikke er i orden -
fonte er ikke embeddet - opløsningen er 72 DPI - der er brugt OPI
kommandoer.
Det er specielt fra private der anvender PC - men også fra større
reklamebureauer.
Ofte er det en korrektur PDF som man sender videre til printbrug - det
dur bare ikke.
Man kan hente vejledning i PDF og hjælpefiler her:
http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/HTDocs/start.html

Venlig hilsen
--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-10-01 01:02

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> True Type understøttes ikke i PDF filer - kun type 1 og Mutiple Master
> fonte.
> Og det er IKKE ændret.

Så forstår jeg ikke følgende i Destiller hjælpefilen:

"When you embed Type 1 and TrueType fonts in PDF
files, Acrobat viewers can display and print the
fonts on computers that do not have them installed.

You can embed a PostScript Type 1 font in a PDF
file only if it is included in the PostScript file or is
available in one of the font locations monitored by
Acrobat Distiller.

TrueType fonts can be embedded
only if they are included in the PostScript file."

Jeg har faktisk prøvet at få PageMaker til at inkludere Helvetica-Black
i den PS fil den laver. Den PDF fil jeg får lavet viser også at
Helvetica-Black er "embedet" - men jeg får altså nogle underlige "Å"er
(Og det er kun å der er problemet.) (Et andet problem er at Acrobat
Reader erstater Helvetica med ArialMT. Hvorfor det?)

/Martin

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-10-01 06:19

Martin Bredthauer wrote:

> Så forstår jeg ikke følgende i Destiller hjælpefilen:
>
> "When you embed Type 1 and TrueType fonts in PDF
> files, Acrobat viewers can display and print the
> fonts on computers that do not have them installed.

Du har ret. Men skal jobbet fotosættes må der alligevel ikke bruges True
Type fonte (ttf). Mange fotosættere kan ikke håndtere ttf.
Skal jobbet printes på laserprinter eller farvekopimaskine er det OK at
bruge ttf.

> [...]
> i den PS fil den laver. Den PDF fil jeg får lavet viser også at
> Helvetica-Black er "embedet" - men jeg får altså nogle underlige "Å"er

1: Bruger du Distiller 4.05 eller senere - 4.0 dur ikke.

2. Fonten er i stykker. Kan f. eks. have været åbnet i Fontografer og døbt
om.
Jeg har tidligere været udsat for at en kunde har døbt en font om - her var
der tale om Stone Sans (medsendt til udkørsel) og ø der ikke duede.
Da jeg erstattede fontene i dokumentet med de originale var der intet i
vejen.

> (Et andet problem er at Acrobat
> Reader erstater Helvetica med ArialMT. Hvorfor det?)

Har måske relation til ovenstående.

Venlig hilsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-10-01 22:33

> [...]
> Type fonte (ttf). Mange fotosættere kan ikke håndtere ttf.
> Skal jobbet printes på laserprinter eller farvekopimaskine er det OK at

Langt de fleste moderne RIP'er har ikke problemer med TrueType. Det var
mere i gamle dage med hardware-RIP'er, at man oplevede problemer.

En moderne RIP, som kan acceptere PDF vil med "glæde" tage imod en PDF
med TrueType skrifter.

> [...]
> der tale om Stone Sans (medsendt til udkørsel) og ø der ikke duede.
> Da jeg erstattede fontene i dokumentet med de originale var der intet i

Ja, det har vi vist alle prøvet... Det er utroligt, hvad sådanne
"kreative" mennesker kan finde på at rode med!

> Har måske relation til ovenstående.

Jeg vil mene, at det er fordi Helvetica ikke er inkluderet i PS-filen og
ikke er åben på computeren. Det kan også være en forkert instilling i
Distiller, som gør at skriften ikke kommer med.

--
René

Fra : Villy Erichsen

Dato : 04-10-01 00:43

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> mere i gamle dage med hardware-RIP'er, at man oplevede problemer.
>
> En moderne RIP, som kan acceptere PDF vil med "glæde" tage imod en PDF

Ikke alle - jeg har oplevet at en pdf fil ikke kunne køres ud (1 af 20)
da jeg tjekkede fontene - var der en ttf font imellem - skiftede til type 1 - ny
pdf og så var det OK

Der må også være en grund til Danske Dagblades Forening og Danske
Reklamebureauer fraråder brug af ttf fonte i deres vejledning til fremstilling
af pdf filer

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-10-01 16:35

> [...]

> jeg tjekkede fontene - var der en ttf font imellem - skiftede til type 1 -

Der kan selvfølgelig være tale om dårlige skrifter, men bare det at man
gemmer en PDF om, kan gøre underværker. Generelt kan man dog sagtens
sige, at Truetype accepteres, men anbefales ikke!

> Der må også være en grund til Danske Dagblades Forening og Danske
> Reklamebureauer fraråder brug af ttf fonte i deres vejledning til
> fremstilling af pdf filer

Det er selvfølgelig for at være på den sikre side. Truetype skrifter er
et risikoelement idet man ikke ved, hvilke RIP'er som de forskellige
bladhuse ligger inde med. Skaden er jo sket, når annoncen er trykt og
skriften er forkert og så bliver det ligepludselig dyrt.

At man ikke må bruge Truetype skrifter kan sidestilles med de normale
råd om, at der kun må bruges TIFF i CMYK og uden LZW kompression, samt
EPS i CMYK med Binær kodning og uden Transfer- og Halftone-funktioner.
Det er gode rettesnore, men i mange tilfælde virker meget andet også.

--
René

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-10-01 21:00

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> (Og det er kun å der er problemet.) (Et andet problem er at Acrobat
> Reader erstater Helvetica med ArialMT. Hvorfor det?)

Underligt å:
Har testet med Acrobat 5.0 og teksteditoren Style: Samme resultat.
Konklusion: Der er en fejl i TrueType-skriften. Hvilken, hvorfor,
hvordan? Ingen anelse. Eller måske er skriften for "gammel". Min kopi
stammer fra Apple Font Pack fra 1995 eller 1996. Hmmm...

Helvetica og ArialMT:

Flg. sakset fra dansk Acrobat Reader 5.0, jeg tror den engelske tekst
ville være om muligt endnu mere pædagogisk

Skrifterne Helvetica og Times
Acrobat Reader 5.0 bruger nu skrifterne Helvetica og Times i
PDF-arkiver, som ikke har disse arkiver integreret. Acrobat Reader 4.0
kræver, at brugeren anbringer disse skrifter i biblioteket Acrobat
Reader 4 og kræver også, at du fjerner skrifterne ArialMT og/eller
TimesNewRomanPSMT fra biblioteket med skrifter i Acrobat, før Times og
Helvetica kan bruges.

Følgende betingelser skal overholdes, for at Acrobat Reader kan bruge
Adobe Type 1-skrifterne Times og Helvetica, når et PDF-arkiv opdages,
som ikke har disse skrifter integreret (almindeligvis):
-De nyeste skrifter Adobe Type 1 Helvetica og TimesRoman skal være
installeret på dit system. De skal indeholde Euro, ZCaron & zcaron
specialtegn, på samme måde som de senest tilgængelige versioner i Adobe
Type-standarder gør det.
-Adobe ATM skal være installeret. Hvis du ikke har det, skal du placere
disse skrifter i Acrobat Readers bibliotek med skrifter, som er placeret
i biblioteket Resource.
-Hvis du bruger Adobe ATM, må der ikke være ældre kopier af disse Type
1-skrifter installeret på computeren. Hvis der findes ældre versioner,
som ATM kan genkende, vil Acrobat Reader erstatte standardskrifterne
ArialMT og TimesNewRomanPSMT i stedet for.[303849]

<gonk>

Thomas Tvegaard