Chokoladekage
Fra : Fie

Dato : 02-10-01 17:19

Hej Gruppe

Jeg er ny her i gruppen, men hvor er det dog en dejlig og hyggelig tone, I
bruger herinde

Nu et spørgsmål : Er der nogen, der har en lækker opskrift på en fedtfattig
chokoladekage, evt. med godt fyld så det ikke kun er tør kage?

Hilsen
Fie

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 02-10-01 18:45

"Fie" <fie@blaesenborg.net> wrote:
> [...]
fedtfattig
> chokoladekage, evt. med godt fyld så det ikke kun er tør kage?

følgende opskrift er fra anne larsens opskriftsarkiv
(http://www.annelarsen.dk/).
jeg er ikke den store tilhænger af hendes principper - synes først og
fremmest ikke, det behøver at være så dyrt at lave fedtfattig og samtidig
lækker mad! - men min veninde er en stor anne-fan og laver ofte disse kager,
og de er faktisk rigtigt gode

mvh kristina nr. 1
Chokolademuffins

12-16 muffins

Ingredienser:
2 æg
1,5 dl gyldent rørsukker
1,5 dl puddersukker af rørsukker (Molasses fra Urtekram), købes i
helsekosten eller i supermarkedernes helsekostafdelinger
6 tsk. bagepulver
korn fra 2 vanillestænger
2 mosede (med gaffel!) bananer
revet skal fra 1 ubehandlet appelsin
saft fra samme
5 dl hvedemel
1 dl Cheasy A38
1 dl skummetmælk
6 tsk. god kakao
50 gram hakket mørk chokolade med højt kakaoindhold.

Tilberedning:
Pisk æggene grundigt med sukker og tilføj resten af ingredienserne.
Fyld dejen i muffinsforme og bag kagerne ved 180 grader i 30 minutter.

Der findes muffinsforme med en god belægning, som kan sprayes med en
god olie: mandel, valnødde, solsikke eller macadamia!. Ellers køb aluforme,
her slipper muffins uden at de først skal sprayes. Men det giver en hyggelig
skorpe og fedtmæssigt er det okay, bare det ikke sejler i olie. Muffinsforme
er en god julegaveidé. Lad denne opskrift og eventuelt en oliesprayer og
eventuelt en flaske macadamia olie ledsage formen - jeg kan kun forestille
mig modtageren ville blive glad, hvis man er til fedtfattig filosofi og til
chokolademuffins!