Mac-nybegynder
Fra : Bart

Dato : 02-10-01 16:15

Hej

Jeg overvejer at købe en Mac for jeg har hørt så meget om det men har lige
et par spørgsmål.

Jeg har dog ikke hørt om sprog i MacOS-styresystemerne - findes de på dansk?
Hvad med programmer?

Skærmfarver og musmarkør
Er det muligt at ændre skærmfarverne sådan at de kan vise sort i baggrund og
hvid tekst fordi jeg er svagsynet og lyst baggrund blænder mig.
Kan man gøre musmarkøren større og med farver, man selv vælger?

Kan I fortælle om Mac kontra PC - hvad forskel og funktion?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Bart

Fra : Jesper

Dato : 02-10-01 19:07

Bart <bart@privat.dk> wrote:

> [...]
> et par spørgsmål.
>
> Jeg har dog ikke hørt om sprog i MacOS-styresystemerne - findes de på dansk?

Både MacOS 9 og det nye UNIX baserede MacOS X findes på Dansk. Der er
ikke så mange programmer til MacOS X endnu, men MS Office X er på vej,
den skulle komme til November. Der findes pænt mange programmer til
MacOS 9, men spillene kniber det med. Store økonomistyringssystemer a la
Concorde og Navision er der heller ikke meget af til Mac.

> [...]
> hvid tekst fordi jeg er svagsynet og lyst baggrund blænder mig.
> Kan man gøre musmarkøren større og med farver, man selv vælger?

Du kan sikkert finde shareware og freeware programmer der kan lave den
slags i OS 9. OS X er det en anden sag, fordi systemet ikke tillader
udvidelser. Men er man UNIX nørd er det da sikkert muligt at gå ned og
pille i systemet og ændre curser- og baggrundsfarve.

> Kan I fortælle om Mac kontra PC - hvad forskel og funktion?

MacOS 9, meget intuitiv og brugervenlig og da kommandoliniebrugerflade
ikke understøttes kommer man heller aldrig til at blive præsenteret for
en sådanne, men den kan gå ned. Der er ca. 70 vira til MacOS 9 og over
50.000 til Windows/DOS. US Army strittede deres Win NT/IIS server ud da
de blev hacket og indkøbte Mac computere med MacOS 9 og WebStar 4
servere i stedet. De er næsten umulige at hacke.

MacOS X. Stadig et ufærdigt system der har sine børnesygdomme, det er
dog klippestabilt. Brugerfladen har ikke meget tilfældes med MacOS 9 og
den er heller ikke konsekvent. Mere brugervenligt end andre UNIX
systemer.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-01 04:15

Hej Jesper & Bart

Jesper wrote:

> [...]
> MacOS 9, men spillene kniber det med. Store økonomistyringssystemer a la
> Concorde og Navision er der heller ikke meget af til Mac.

Mig bekendt findes der en version af Concorde til Mac, og ellers er der jo
MacConomy - dog ikke til OS X.

> [...]
> udvidelser. Men er man UNIX nørd er det da sikkert muligt at gå ned og
> pille i systemet og ændre curser- og baggrundsfarve.

Jeg fik så sent som i går at vide fra Apple, at det _er_ på vej, og at det
allerede vil være muligt at ændre på nogle af tingene i OS X 10.1, og at de er på
vej med et helt nyt forstørrelsessystem i stedet for PixelView, som iflg. deres
Tech Center 'kun' er en X'ificering af CloseView.

> MacOS 9, meget intuitiv og brugervenlig og da kommandoliniebrugerflade
> ikke understøttes kommer man heller aldrig til at blive præsenteret for
> en sådanne, men den kan gå ned.

Ja, men kun _1_ gang for hver _100_ gange en PC'er gør det. - Men i øvrigt
Jesper, synes jeg det er en lidt 'kryptisk' formulering, du bruger..-)

> [...]
> de blev hacket og indkøbte Mac computere med MacOS 9 og WebStar 4
> servere i stedet. De er næsten umulige at hacke.

Det med vira er rigtig nok Jesper, men jeg tror just ikke, at det andet har den
store betydning for en svagtseende bruger. Her er det primært brugervenligheden,
det drejer sig om.

> [...]
> dog klippestabilt. Brugerfladen har ikke meget tilfældes med MacOS 9 og
> den er heller ikke konsekvent. Mere brugervenligt end andre UNIX

Ja, men som svagtseende skal man - endnu - holde sig langt væk fra OS X. Selvom
der kommer forbedringer allerede i 10.1, så er det langt fra tilstrækkeligt
endnu. - Fx. er talesynteseunderstøttelse en ren farce endnu, og kun ViaVoice fra
IBM fungerer, - og det endda ikke særlig godt.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Jakob H K

Dato : 03-10-01 08:51

> Ja, men kun _1_ gang for hver _100_ gange en PC'er gør det

Det vil jeg altså protestere imod. Min pm 4400 med os 9.1 har altså gået
ned (fryser) nogen gange. Jeg kender folk med pc hvor maskinen stort set
aldrig går ned. Der er helt sikkert mac folk hvor maskinen aldrig går
ned, men at komme med så generelt et udsagn på dette område mener jeg
ikke er objektivt.

Hygge

Jakob H K

Fra : Armitage

Dato : 02-10-01 20:27

"Bart" <bart@privat.dk> wrote in message
> Hej
>>
> Kan I fortælle om Mac kontra PC - hvad forskel og funktion?

Jeg bruger selv Windows XP. Uden at være afhængig af hjælpemidler til
svagtseende så virker XPs løsninger til svagtseende meget gennemtænkte og
stærke.

Jeg gør ud fra at XP kan alt det de tidligere versioner af Windows også
kunne. I XP kan man ændre størrelse på musemarkøren eller sætte en "hale" på
den. Farver på skrift og baggrunde kan man også ændre samt skriftstørrelser.
Af nyt er der kommet en "accessibility wizard" som konfigurer computeren til
brugerens individuelle behov som f.eks. svagtseende.

Der er bl.a. en fortæller indbygget som fortæller hvad der er på skærmen,
men måske findes den kun på engelsk - hvordan den virker i dagligdagen ved
jeg ikke. Derudover er der et forstørrelsesglas befinder sig i skærmens
øverste del, dette kan sikkert flyttes fra top til bund og ændres i
størrelse, der forstørrer et område under musemarkøren.

Også på dette område virker XP som enormt gennemtænkt og gennemarbejdet -
men for nærmere information om hvilke muligheder XP kan tilbyde en
svagtseende så er det nok mere relevant at spørge i
microsoft.public.dk.windowsxp

På Mac området er jeg ikke til meget hjælp da det er for lang tid siden jeg
har brugt en Mac. Men med hensynt til Os X så kunne jeg forestille mig at
docken vil være problematisk da den er flydende dvs. at placeringen af
objekter i docken kan ændre sig, men det kan være at der er blevet ændret på
i den seneste patch til Os X.

> På forhånd mange tak for hjælpen.

Håber det hjælper, men for ekspertbistand medhensyn til Windows XP så prøv

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-01 03:56

Hej bart

Bart wrote:

> [...]
> et par spørgsmål.
>
> Jeg har dog ikke hørt om sprog i MacOS-styresystemerne - findes de på dansk?

Ja, du kan få alle styresystemerne - både OS X og 9.1/9.2 på dansk.

> Skærmfarver og musmarkør
> Er det muligt at ændre skærmfarverne sådan at de kan vise sort i baggrund og
> hvid tekst fordi jeg er svagsynet og lyst baggrund blænder mig.

Jeg går ud fra, du både mener farverne på 'skrivebordet' og fx. i det åbne
tekstvindue i et tekstbehandlingsprogram.... Ja, det kan man godt, men det
kræver, at du har kontrolpanelet CloseView installeret. CloseView er et
forstørrelsessystem, der kan forstørre skærmbilledet fra 2x til 16x på samme
måde som ZoomText til PC, hvis du kender den. Forskellen er bare, at CloseView
er en del af styresystemet, mens ZoomText er et købeprogram, som du selv skal
købe, hvis du ikke er så svagtseende, så du kan få det bevilget gennem amtet
som hjælpemiddel..

En yderligere fordel ved CloseView er, at den sætter en ramme omkring den del
af skærmen, der bliver forstørret, og både pilen, indsætningsmærket og i de
fleste programmer også blinkmærket vil altid være inden for den ramme, så de
bliver lettere at finde.

> Kan man gøre musmarkøren større og med farver, man selv vælger?

Ja, der findes adskillige både kontrolpaneler og udvidelser, der både forøger
pilen, indsætningsmærkeet og blinkmærket. De mest brugte er FatCursor og Biggy.
FatCursor gør både pilen og indsætningsmærket ca. dobbelt så store, men den kan
ikke ændre farverne. Hvis de skal ændres i den, så skal du ind og ændre dem i
selve resourcerne. Jeg arbejder i øjeblikket på at ændre FatCursor noget, så
den bl.a. får en lidt pænere filform samt også andre farver.

Biggy er et købeprogram/kontrolpanel, svjh. koster det omkring $25USd, hvad jeg
synes er for dyrt. Det er ret dårligt opbygget, og du har godt nok nogle
forskellige farvevalg, udseender og størrelser, men det er endnu ikke lykkedes
mig at få den til at virke på noget system nyere end 7.6.x, selvom
programmøreren påstår, den er fuldt OS 9.x kompatibelt.

> Kan I fortælle om Mac kontra PC - hvad forskel og funktion?

Hvis du specifikt tænker i forhold til svagtseende? - Så er min erfaring -
modsat den Dansk Blindesamfund og Statens Blindeinstitu i Hellerup har, at Mac
er væsentlig bedre og langt mere brugervenlig for en svagtseende. Du har fx.
ikke dine udvidelser spredt i 20 forskellige mapper og directories, som på en
PC. - Man kan også sige det på den måde, at Mac'en er mere logisk opbygget end
PC'en.

Hvad angår forstørrelse, så er der også bedre muligheder end til PC - rent
kvalitetsmæssigt. Som sagt ovenfor er CloseView med i systemet, mens det andet
af de store programmer - InLarge' (findes også til PC) er et ret dyrt
købeprogram, selvom opsætning og virkemetode stort set er identisk med
CloseView. Begge kontrolpaneler blev i sing tid udviklet af Berkeley Systems i
USA, hvor CloseView blev licenseret og senere købt af Apple, mens InLarge altid
har været et rent kommercielt produkt.

Hvad angår talesyntese, - ja så er det helt klart Apple, der ligger langt forud
for alle andre producenter med deres Text-To-Speech (TTS) og Speech Recognition
(SR), og der findes talemoduler til adskillige sprog, - nu også inkl. dansk. De
to sprog, der som standard - og gratis - følger med systemet er TTS English og
TTS Mexican-Spanish. Hvis man vil have andre sprog, - dansk, norsk, svensk,
tysk, fransk osv., - så er det købeprogrammer som på en PC. Du kender
formentlig 'Jaws for Windows'? - og véd hvor dårlig, den rent faktisk er til at
læse dansk. Og du kender højst sandsynlig også InfoVox talesynteserne til PC? -
InfoVox laver faktisk det bedste talesyntese på dansk til Mac'en, men det er
som sat et købeprogram.

Jeg er selv svagtseende og har nøjagtig de samme problemer med at den hvide
baggrund 'blænder' når man ser på skærmen. Det var netop i sin tid bl.a.
CloseView og den logiske opbygning, der fik mig til at vælge Mac'en som
compputer.

Jeg arbejder en hel del med at teste og finde software, der er velegnet til
svagtseende og blinde, der gerne vil beholde deres Mac, - måske fra en tid,
hvor de kunne se noget, og nu, hvor de ikke kan, men hvor de kender ders
computer ud og ind. - Så istedet for at skulle lære et helt nyt system, kan
de/vi for nogle få tusinde kroner få ændret coputeren, så den bliver
brugervenlig også for os.

Du er meget velkommen til at kontakte mig off-list, hvs du gerne vil have mere
at vide om brugen af Mac og så det at være svagtseende, og bor du i
Århus-området, er du også velkommen til at komme ud og se, hvordan det hele
fungerer i praksis. - Og hvis du ikke bor her, men alligevel vil rejse efter
det, så er du også velkommen alligevel.

Vi er nogle svagtseende her i området, der kun bruger Mac som vores daglige
computer. Så det er ikke et nyt fænomen, at svagtseende bruger Mac. Går du til
USA er der langt flere end herhjemme, der bruger det. Én af grundene til, at
det nok blev PC'en, der er det mest foretrukne herhjemme, er, at der i sin tid
sad et par stykker på Blindeinstituttet, der absolut ikke kan fordrage bare
lyden af navnet 'Macintosh'. Jeg har haft mange slagsmål med dem omkring det
emne, men de _vil_ ikke gi' sig en tøddel.

Dengang tiltog Blindeinstituttet sig også en 'bevilgende' myndighed, selvom de
officielt kun havde 'rådgivende' myndighed, men de fleste kommuner valgte
alligevel at følge Blindeinstituttets 'beslutning', - og de kommuner der gik på
tværs heraf, blev særdeles ilde sete. - Men heldigvis er der sket en opblødning
efter, at det er blevet amterne, der fx. tager sig af bevillingerne af
hjælpemidler. Især her i Århus Amt har vi en leder af Synscentralen, der gerne
ser flere Mac'er som hjælpemidler. Han er især begejstret for iMac'en, -
fordi... "den jo har det hele i bare en maskine", og jeg har et godt samarbejde
med ham, når det gælder information om, hvad en Mac kan.

Og som sagt, må du gerne kontakte mig direkte - også pr. telefon, hvis du
hellere vil det.