Vask af "cykeltøj"
Fra : Camilla Reib

Dato : 02-10-01 11:40

Hej!

Min kæreste har et par bukser der trænger til at blive vasket... de hedder:
IXS motorcykle fasion "REISSA"
Mit problem er at jeg ikke kan tage de beskyttende puder ud, og jeg ved ikke
om de kan tåle en tur i vaskemaskinen. Ved nogen herinde måske hvad jeg
ellers kan gøre?? Det skal lige siges at det er min kat der ikke har været
særlig sød, så bukserne er nød til at blive skyllet godt igennem.... *s*

Håber én har erfaring med vasketøj, selv om det nok mest er gutter der
benytter denne nyhedsgruppe... *g*

Hilsen Camilla.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-10-01 12:43

> Håber én har erfaring med vasketøj

Kører en lang tur i regnvejr Det skulle ikke blive svært at ramme en
byge eller to indenfor de næste dage ...

Mvh
Anders Majland

PS er der ikke en vaskeanvisning et sted i bukserne ?

Fra : Camilla Reib

Dato : 02-10-01 12:39

Hmmm... nu er det bare sådan at de ikke lugter videre godt... og så er de jo
vandtætte, så en lang tur i regnvejret dur nok ikke... ;0) Jeg har vendt
vrangen ud på bukserne, og der er ingen vaskeanvisning, og den sidder heller
ikke uden på...:0)

-Camilla.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-10-01 13:35

> [...]
> vandtætte, så en lang tur i regnvejret dur nok ikke... ;0) Jeg har vendt
> vrangen ud på bukserne, og der er ingen vaskeanvisning, og den sidder

Med hårde skaller i, vil jeg nok ikke vaske dem i maskine med mindre
vaskeanvisningen tillod det. Så but dem i en spand med lunken vand og sæbe
(Hvis der er *tex membran i så en speciel sæbe til formålet - men er er vist
ikke i meget ixs)

/Anders
- Der var på vaskeri i søndags for at få vasket et på soveposer og en dyne
der ikke kunne være i maskinen derhjemme(og skulle tørretumbles) Over 200kr
på en time for tre gange vask og en tørretumbling - Det må squ give godt at
være vaskeriejer.

Fra : Michael K.S.

Dato : 02-10-01 12:54

On Tue, 2 Oct 2001 12:40:18 +0200, "Camilla Reib"
<c_reib@post.cybercity.dk> wrote:

> Ved nogen herinde måske hvad jeg
>ellers kan gøre??

En forespørgsel til producenten måske ?

http://www.ixs.de/

Eller måske i første omgang den danske importør :

http://www.yamaha-motor.dk/

>Håber én har erfaring med vasketøj, selv om det nok mest er gutter der
>benytter denne nyhedsgruppe... *g*

Du mener ikke vi vasker tøj eller.... ) ?

-M

Fra : Camilla Reib

Dato : 02-10-01 13:29

Tak for linket, nu har jeg skrevet dem en mail... Og tjo... I vasker vel
tøj, hvis ikke mor eller kæresten gør det... *g*
Jeg tror i hvert fald ikke noen nyder det...!!? ;0)

Endnu engang tak for hjælpen!!

-Camilla.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-10-01 13:31

> Håber én har erfaring med vasketøj, selv om det nok mest er gutter der
> benytter denne nyhedsgruppe... *g*

Hvad med at lægge dem i blød natten over i Rodalonvand ? - det gør jeg med
mine cykelbukser, og det kan fint tage lugten af rovdyr.

mvh

Andreas M. Hansen

- Jeg håber ikke at i bliver alt for sure over at jeg smuglæser jeres
nyhedsgruppe, selvom jeg "kun" kører på racercykel ! - den har forresten
flere gear end jeres cykler

Fra : Camilla Reib

Dato : 02-10-01 13:53

ROVDYR!!!! Må jeg da lige være fri... den skulle jo bare lige lette lidt på
vandet.... Forkert sted den valgte... Men ok, man kan jo ikke holde på noget
man ikke har i poterne... :0)

200,- Det var da også en vild pris... det ville da nok være billigere på et
renseri...!?

Jeg vil prøve det med rodalon-vand, hvis ikke Yahama skriver noget
fornuftigt til mig...!

Jeg tror ikke folk bliver sure over du smugkigger... så skulle de jo også
være sure på mig "vaskekonen", for jeg bruger ellers aldrig motorcykel, kun
den lille model... knallert... men det kan da være jeg en dag bliver jeres
"kollega" jeg er jo på vej! ;0)

Fra : Anneli

Dato : 02-10-01 21:56

Hej Camilla!

Rodalon-vand er et rigtig godt fif, det tager lugten - og forhindrer misse i
at bruge kærestens bukser som kattebakke en anden gang! :0)

Stor hilsen Anneli - med kat, der aldrig ku' finde på dén slags ;0)
og MCbukser, der faktisk kun er blevet "vasket" i regnvejr..... :0(
www.anneli.subnet.dk

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-10-01 14:10

Pas på, du kan risikere at ødelægge imprægneringen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Jan Meyer

Dato : 02-10-01 17:16

Hej Camilla
Prøv at ringe til forhandleren der har solgt tøjet .Hvis det er købt brugt
så prøv at ringe til Special Motorcykler i Aalborg 98127110.
Vi sælger meget tøj , også Ixs.
Buksen hedder ikke Reissa , dette er navnet på den vandtætte membran der
sidder i tøjet.

Mvh.
Jan Meyer

Fra : Armand

Dato : 02-10-01 20:38

Jan Meyer <janmeyer@privat.dk> skrev i en
> [...]
> Vi sælger meget tøj , også Ixs.
> Buksen hedder ikke Reissa , dette er navnet på den vandtætte membran

= behov for dertil beregnet vaskemiddel, som fået i sportsforretninger
(til skitøj mm!)
En skånevask ved lav temperatur kan det meste tøj vel klare. Tumbling og
aslyngning derimod skal man nok være varsom med
Derefter er det kun et spørgsmål om tid til at puderne tørrer op også.

Efter tørring bør overfladen have et pust af noget imprægnering (også
fra sportsforretningen?!), som får vand til at perle af istedet for at
væde stoffet (hvorved membranen ikke længere er nyttig).

- -
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-10-01 21:11

"Jan Meyer" <janmeyer@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi sælger meget tøj , også Ixs.
> Buksen hedder ikke Reissa , dette er navnet på den vandtætte membran der

Jan Meyer?
DEN Jan Meyer? Som lever af at sælge den slags tøj?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 03-10-01 00:39

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Jan Meyer" <janmeyer@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jan Meyer?
> DEN Jan Meyer? Som lever af at sælge den slags tøj?

Bemærk sætningen: "Vi(!) sælger.................."!

--
Armand.

Fra : Jan Meyer

Dato : 03-10-01 18:12

Er det ikke ok at give gode råd selvom jeg "lever" af at sælge tøj?
"Vi" i svaret var med fuld overlæg og uden bagtanker.

Den Jan Meyer

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-10-01 20:44

> Er det ikke ok at give gode råd selvom jeg "lever" af at sælge tøj?
> "Vi" i svaret var med fuld overlæg og uden bagtanker.
>
> Den Jan Meyer

Joda, så absolut! Det var ikke kritik, jeg var bare lidt overrasket over at
rende ind i dig herinde. Vi er måske lidt touchy? Vi har måske PMS? Næh, jeg
tænkte såmænd at ved at gøre opmærksom på dit levebrød kunne man gøre
kildekritikken lidt lettere for de andre læsere, herinde er der altid en
eller anden der har en mening og hvadsomhelst, og som læser kan det somme
tider være svært at vurdere om det er en kvalificeret mening, eller bare et
løst gæt camoufleret med rigelige mængder selvtillid.
Hvis du nu i en bisætning gjorde opmærksom på at det her emne VED du faktisk
noget om, så gør det sorteringen lettere for alle os brugere.
Hej!

Jeg kommer iøvrigt rendende med et 17" forhjul med Dunlop Sportmax en af
dagene, som skal vendes! (så det vender modsat fælgens omløbsretning).
Yamaha TZR125RR har nemlig ikke skivebremsen i samme side som KTM EXC 380,
og så han du nok regne ud hvad det hjul skal bruges til...

Rittig

Fra : Thomas Makro

Dato : 02-10-01 19:09

> [...]

>særlig sød, så bukserne er nød til at blive skyllet godt igennem.... *s*
Sådan en kat har jeg også! Og hold da op hvor blev han upopulær
dengang han strintede på min jakke, sidste år. Og det var lige før jeg
skulle ud at køre...
Nå, men jeg har nu vasket mit MC tøj i vaskemaskinen flere gange. Jeg
plejer at fjerne 'skallerne' og foret først, og så bruger jeg ikke
sæbe, da jeg er bange for at sæben skal sætte sig i goretex-hullerne.
Og jeg er nu ret ligeglad med om vaskeanvisningen ikke tillader
maskinvask. Vaskes skal det!

>Håber én har erfaring med vasketøj, selv om det nok mest er gutter der
>benytter denne nyhedsgruppe... *g*
Hmmmm jeg er måske den eneste han-køn der kan finde på at vaske sit
MC-tøj?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Anneli

Dato : 02-10-01 21:58

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Og jeg er nu ret ligeglad med om vaskeanvisningen ikke >tillader
> maskinvask. Vaskes skal det!

Imprægnerer du det bagefter?

Stor hilsen Anneli - der gerne vil have vasket MCtøj :0)

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-10-01 20:45

On Tue, 2 Oct 2001 22:58:22 +0200, "Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk>
wrote:

>Imprægnerer du det bagefter?
Nej, der er goretex i både jakke og bukser, så det er ikke nødvendigt.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-10-01 07:11

Thomas Makro <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote in article
<cc0krtcskigmpk41bphd62oj1ps65l7bcl@4ax.com>...

> Hmmmm jeg er måske den eneste han-køn der kan finde på at vaske sit
> MC-tøj?

Det er nemmere bare at ignorere lugten - man kan blive helt god til at
fornægte virkeligheden til sidst (det kan man nemlig også bruge i andre
sammenhænge

Jeg har nu også vasket min IXS jakke før i maskine uden problemer. En lille
smule sæbe, masser af vand og ingen centrifuge. Den er da stadig vandtæt

--
Mikkel
#54 Vinterhi

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-10-01 20:48

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lille
> smule sæbe, masser af vand og ingen centrifuge. Den er da stadig vandtæt

Jeg vasker også jævnligt min hjelm, den kommer nemlig også til at lugte lidt
brugt. Jeg bruger lidt hårshampoo og masser af kærlighed, så bliver dne fin
igen. Det med at tørre den er vigtigt, og det har jeg ikke rigtig fået
finpudset endnu. Tørretumbler dur nok ikke, så indtil videre lukker jeg den
inde på gæsteværelset og skruer termostaten op til "sauna". Jeg ville gerne
finde en mere økonomisk måde (forslag er velkomne), jeg har prøvet at lade
hjelmen stå i bryggerset hvor jeg også plejer at kunne hænge alm. vasketøj
til tørre, men det dur ikke, den er flere dage om at tørre, og så lugter den
surt bagefter. Det dur heller ikke at stille den op ad brændeovnen...

Rittig

Fra : Steffler

Dato : 03-10-01 21:54

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]

den
> surt bagefter. Det dur heller ikke at stille den op ad brændeovnen...

Har du ikke så'n smart ovn der kan justeres fra at holde varm (30-35
grader)
og så op til 240 grader med grill ?... Så vil jeg da anbefale ca. 3 kvarter
med
240 grader og grill. Evt. lidt mindre hvis det begynder at lugte

/Steffen

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-10-01 17:11

"Steffler" <steffen.hansen@dba.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kvarter
> med
> 240 grader og grill. Evt. lidt mindre hvis det begynder at lugte

Jeg tror jeg springer den løsning over, den minder for meget om min geniale
ide med at stille hjelmen på en taburet ved siden af brændeovnen. Den
begyndte ikke bare at lugte, den boblede op og blev lysebrun.

Rittig

Fra : Steffler

Dato : 04-10-01 19:08

> "Steffler" <steffen.hansen@dba.dk> skrev i en meddelelse

<Snip tørretumbler>

> [...]
> ide med at stille hjelmen på en taburet ved siden af brændeovnen. Den
> begyndte ikke bare at lugte, den boblede op og blev lysebrun.

Jeg tænkte selvf. på at skrue ovnen ned på de 30-35 som er minimum
og så gi den lidt tid der...

/S

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-10-01 23:20

> Jeg tænkte selvf. på at skrue ovnen ned på de 30-35 som er minimum
> og så gi den lidt tid der...

Jow, ja, men der er ikke rigtig nogen "skrue ned" knap på min brændeovn...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-01 18:53

Claus Rittig wrote:

> "Steffler" <steffen.hansen@dba.dk> skrev i en meddelelse

> Jow, ja, men der er ikke rigtig nogen "skrue ned" knap på min brændeovn...

Mon ikke ha mener sådan en af de der ovne, som man laver mad i?
Jeg har med succes tørret en gennemblødt mobilos ved 50 grader varmluft

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 05-10-01 07:34

> [...]
> ide med at stille hjelmen på en taburet ved siden af brændeovnen. Den
> begyndte ikke bare at lugte, den boblede op og blev lysebrun.

*GRILL*

Jeg får minder frem: Jeg ved fx, hvad der sker, når man kører med en
lego-bil på en tændt brændeovn. Men igen; det opdagede jeg, da jeg var ca. 5
år gammel.

--
Jakob (tidl. legomishandler)
GSX750F (forvokset legetøj)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 05-10-01 09:56

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in article
<9pjk98$5vq$1@sunsite.dk>...
> Jeg får minder frem: Jeg ved fx, hvad der sker, når man kører med en
> lego-bil på en tændt brændeovn. Men igen; det opdagede jeg, da jeg var
ca. 5
> år gammel.

Og hvad sker der når en ledig stikkontakt til videobatteriopladeren er lige
ved siden af den kolde brændeovn?? Og pludselig er stuen lidt kold ...
og...
Sådan en oplader kan godt blive lidt flad...
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 03-10-01 23:22

> [...]

gerne
> finde en mere økonomisk måde (forslag er velkomne)...

Hej Claus,
når det kommer til tøring af tøj og lign. så er det ikke et spørgsmål om
varme men derimod om træk.
hvis dit vasketøj komme i et rum med kraftig gennemtræk vil du registrere at
der tører væsentligt hurtigere.
det samme vil sansynligt vis (har ikke prøvet på hjelme) også gøre sig
gældende på en hjelm.
hvis du har en lille blæser så sæt den til at blæse ind i hjelmen og den
skulle gerne tørre "hurtigt".

Mvh Jacob

Fra : Anders Vinther

Dato : 04-10-01 16:56

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> wrote in message

> [...]
> gældende på en hjelm.
> hvis du har en lille blæser så sæt den til at blæse ind i hjelmen og den

Måske en hårtørrer?

Mvh.

Anders V.

Fra : Armand

Dato : 04-10-01 21:52

Anders Vinther <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> skrev i en

> "Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> wrote in message

> Måske en hårtørrer?

En CPU-køler på en primitiv trefod!?

--
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 05-10-01 08:27

> En CPU-køler på en primitiv trefod!?

Orv ja. Eller drøn ned til nærmeste elektronikforretning og køb to
110V-blæsere (til vekselstrøm) og sæt dem i serie og derefter i
stikkontakten(!). Billigt & flytter en hulens masse luft. Har selv prøvet
med succes, men opfindelsen faldt mig ikke lige ind, da jeg læste om Rittigs
kvaler.

Disclaimer: Nejnejnej. Når du får stød, er det _ikke_ min skyld.

--
Jakob (med loftet fuld af dimser)

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-10-01 17:09

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> skrev i en meddelelse

> når det kommer til tøring af tøj og lign. så er det ikke et spørgsmål om
> varme men derimod om træk.

Okay, det lyder jo logisk, så det var ikke lige faldet mig ind.

> hvis du har en lille blæser så sæt den til at blæse ind i hjelmen og den
> skulle gerne tørre "hurtigt".

Hey - jeg har faktisk prøvet med kærestens hårtørrer! Det tog næsten 2 timer
med fuld varme på, så det er nok heller ikke måden, men jeg har en gammel
oliekøler med blæser stående (model ENORM), kombineret med varmen fra
brændeovnen har vi måske en gangbar løsning?

Rittig

Fra : Søren L Hansen

Dato : 05-10-01 09:55

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
> [...]
> oliekøler med blæser stående (model ENORM), kombineret med varmen fra
> brændeovnen har vi måske en gangbar løsning?

Jeg har nogen små elektronikblæsere fra en ophugget telefoncentral, dem kan
jeg lige tage en med af. De skal godtnok have 48 volt, men det finder du
sagtens ud af. De er endda monteret ien alukasse, så kunne man lave en
slags "hjelmtørrekasse". Eller også kunne man bare sætte hjelmen oven på en
lun radiator i sit værksted som Ole og jeg altid gør...
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Armand

Dato : 04-10-01 00:56

> [...]
gerne
> finde en mere økonomisk måde (forslag er velkomne),

Hvad med mindre vand???

Løsning: Møbelrens á la skumspray!

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-10-01 10:38

> [...]
gerne
> finde en mere økonomisk måde (forslag er velkomne)

For et par år siden på en ferie i norge var der et tørreskab. Dvs nærmest en
krydsning mellem et garderobeskab og en tørretumbler. Det var alletiders til
at tørre tøj i.

Måske det var en mulighed - omend jeg ikke ved om den vil være mere
økonomisk ...

Mvh
Anders Majland

Fra : Jakob Barfod

Dato : 04-10-01 11:37

> [...]
til
> at tørre tøj i.
>
> Måske det var en mulighed - omend jeg ikke ved om den vil være mere

Sådan et skab har jeg ønsket mig, det er nemlig rigtig smart. Indtil jeg på
en ferie kom til at se, hvor meget strøm sådan en fætter bruger, så ønskede
jeg mig ikke sådan et mere. Men den bekymring har de jo ikke i Norge

--
Jakob

Fra : Anneli

Dato : 04-10-01 23:17

> [...]
en
> krydsning mellem et garderobeskab og en tørretumbler. Det >var alletiders

Kan MC-tøj tåle tørreskabe?! Vi har adskillige på mit arbejde, men jeg har
ikke haft lyst til at eksperimentere!

Stor hilsen Anneli - og Savage
www.anneli.subnet.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-10-01 08:34

> Kan MC-tøj tåle tørreskabe?! Vi har adskillige på mit arbejde, men jeg har
> ikke haft lyst til at eksperimentere!

Det skab jeg så i norge havde en temp regulering. En tørring ved 40 grader
burde være uproblematisk, men jeg ville nok være forsiktig med at gå højere
op. Men hvad du har vel også 8 timer til at få det tørt inden du skal hjem
igen ....

/A

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-01 12:25

> [...]
lille
> smule sæbe, masser af vand og ingen centrifuge. Den er da stadig vandtæt

Jeg sidder lige og kigger i min 'Owners Manual' til mit Rukka gore-tex tøj.
Det lyder lidt fint med en Owners Manual til tøj.
Men der står bl.a.:

Q: Kan jeg vaske mit GORE-TEX tøj?
A: Ja, GORE-TEX-tøj kan maskinvaskes (ved 30 eller 40 grader). Husk dog
aldrig at bruge skylle- eller blegemiddel. Hvis du bruger
pletfjerningsmiddel, skal tøjet vaskes bagefter. Vaskerådene i tøjet skal
altid følges.

Q: Hvor tit kan jeg vaske mit GORE-TEX tøj?
A: GORE-TEX-tøj har godt af at blive vasket. For at opnå den bedste komfort
skal vaskerådene i tøjet altid følges. GORE-TEX-materialets egenskaber kan
ikke vaskes væk.

Q: Kan jeg tørretumble mit GORE-TEX tøj?
A: Ja, når det tørres i tørretumbler eller tørreskab ved lav varme,
genaktiveres imprægneringen i ydermaterialet.

Jeg fik desuden at vide i butikken at det er bedst at man normalt fjerner
beskyttelserne, der er i tøjet (v. knæer, skuldre m.v.), når det skal
vaskes. Det kan jeg nemt gøre ved at åbne en lynlås.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 04-10-01 10:54

>dengang han strintede på min jakke, sidste år. Og det var lige før jeg
>skulle ud at køre...

Aha, det er altså ikke DIG der lugter

>Hmmmm jeg er måske den eneste han-køn der kan finde på at vaske sit
>MC-tøj?

Ja !

Jeg plejer at stille mig op når jeg vasker sukien, og så får jeg en til at
spule løs.
Det fungere dog bedst om sommeren, da det kan blive en smule koldt

Mvh
Tim

Fra : Thomas Makro

Dato : 05-10-01 17:18

On Thu, 4 Oct 2001 10:54:11 +0100, "Tim Hoffmann"
<tim@hoffmann-data.dk> wrote:

>Aha, det er altså ikke DIG der lugter
Nej, det er det ikke. Men hvad er din undskyldning?