/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Benzin
Fra : Rune Hansen


Dato : 02-10-01 11:11

Jeg har nu set flere steder at okatan tallet kan have betydning for hvordan
MC'en kører. Men hvordan hænger det sammen, er det sådan at jo højere
oktantal jo bedre eller hvordan?

Mvh. Rune som lige har købt en Suzuki GS500E



 
 
Mads Lund (02-10-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 02-10-01 12:05

> MC'en kører. Men hvordan hænger det sammen, er det sådan at jo højere
> oktantal jo bedre eller hvordan?

Tjo. Højere oktantal brænder roligere og har mindre tendens til
tændingsbanken.

Men motorer der er konstrueret og trimmet til "lav oktan" bensin yder som
regl mindre og bruger dermed mere bensin hvis man fylder 98 okt på. Så i
tilfældet med din cykel er det bedste at bruge 92 eller 95 oktan, da det
giver flest hk, km/l og økonomi i det hele taget.

Hvis en motor er konstrueret til høj oktan bensing (typisk med høj
kompression og tidlig tænding, turbo osv.) vil lav oktan bensin selvantænde
(tændingsbanke) hvilket meget hurtigt ødelægger motoren.

Mads Lund
Ninja9RT



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408678
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste