USAs nationalsang
Fra : Michael Sørensen

Dato : 01-10-01 23:36

Hejsa.

Er der nogen, der ved, hvad den sang hedder, som de spiller i USA, inden
præsidenten holder tale eller når man bliver student osv.

Hvis i evt. har den på computeren, vil jeg blive glad, hvis i ville lægge
den ud.

På forhånd tak.

Michael Sørensen

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 01-10-01 23:59

> Er der nogen, der ved, hvad den sang hedder, som de spiller i USA, inden
> præsidenten holder tale eller når man bliver student osv.

Jeg tror den de spiller i de anledninger er Amazing Grace, men da børsen i
NY åbnede igen spillede de God bless America (som et eller andet geni på DR
havde stavet Good bless america), så det er nok en af de to du søger...

/Troels

Fra : Rick Madsen

Dato : 02-10-01 07:46

Michael Sørensen skrev:

> Er der nogen, der ved, hvad den sang hedder, som de spiller i USA, inden
> præsidenten holder tale eller når man bliver student osv.

USAs nationalsang hedder 'The Star Spangled Banner'; ikke at forveksle
med J.P.Sousas 'Stars and Stripes Forever', som også lystigt tralles på
danske fodboldstadions når hjemmeholdet kommer solidt foran...

Inden præsidenten holder tale spilles i reglen 'Hail to the Chief'.

Ved den traditionelle dimission spilles et tredje, men ikke
nationalistisk musikstykke, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder...

hvm

--
Amerikanske præsidentperioder 1988-2012:
Bush, Clinton, Clinton, Bush, Clinton, Clinton.

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 02-10-01 14:54

On Tue, 02 Oct 2001 08:46:29 +0200, Rick Madsen <hvm@mail.uni2.dk>
wrote:

>Ved den traditionelle dimission spilles et tredje, men ikke
>nationalistisk musikstykke, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder...

Elgars Pomp and Circumstances March no. 1 (hymnen - Land of Hope and
Glory) bliver brugt nogle steder herhjemme ved dimission - ved ikke
lige hvad der er I tænker på.

/Thomas

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 02-10-01 15:30

> Elgars Pomp and Circumstances March no. 1 (hymnen - Land of Hope and
> Glory) bliver brugt nogle steder herhjemme ved dimission - ved ikke
> lige hvad der er I tænker på.

hmm... så kunne jeg åbenbart ikke have mere uret..... Men de to andre er da
også go'e

/Troels

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 03-10-01 16:35

On Tue, 2 Oct 2001 16:30:28 +0200, "Troels Lund Laursen"
<tllund@hotmail.com> wrote:

>hmm... så kunne jeg åbenbart ikke have mere uret..... Men de to andre er da
>også go'e

Jeg ved ikke helt hvad man oprindeligt ledte efter... indtil videre
har der været nogle gode forslag...
"Guadeamus Igitur" bliver også sunget lystigt ved dimissioner... men
det er nok ikke lige den der bliver spurgt efter... hva'?

/Thomas

Fra : bonfils

Dato : 03-10-01 18:48

"Michael Sørensen" <m-s@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Er der nogen, der ved, hvad den sang hedder, som de spiller i USA, inden
> præsidenten holder tale eller når man bliver student osv

Præsidentens taler bliver tit introduceret af "Hail to the chief".

Studenterdimissioner er traditionelt (som nævnt) noget med "Pomp and
circumstance" (Også kendt som "Land of hope and glory").

--
bonfils
http://bonfils.com