/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Program
Fra : Helle


Dato : 06-12-00 22:54

Findes der slet ikke et program der kan lave et digitalbillede direkte til
et format på 10*15,
Det er meget besværligt at skal side og beskære begge ender, og lave større
og mindre, det tager utroligt lang tid.

Hilsen Helle.



 
 
Nicolai Lang (07-12-2000)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 07-12-00 06:48

On Wed, 06 Dec 2000 21:54:12 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:

>Findes der slet ikke et program der kan lave et digitalbillede direkte til
>et format på 10*15,
>Det er meget besværligt at skal side og beskære begge ender, og lave større
>og mindre, det tager utroligt lang tid.

Jeg ved ikke om det kan opfylde dine krav, men jeg bruger Pie Studio,
kig på http://www.picmeta.com/. Her kan du downloade en trial. Vær
opmærksompå at PrintStation er nok, hvis du kun skal udskrive.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Thomas F. Pedersen (07-12-2000)
Kommentar
Fra : Thomas F. Pedersen


Dato : 07-12-00 12:18


"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> wrote in message
news:k29u2tgnc5evcv37bqp1le5la3e6p7oa9n@4ax.com...
> On Wed, 06 Dec 2000 21:54:12 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:
>
> >Findes der slet ikke et program der kan lave et digitalbillede direkte
til
> >et format på 10*15,

[]
>
> Jeg ved ikke om det kan opfylde dine krav, men jeg bruger Pie Studio,
> kig på http://www.picmeta.com/. Her kan du downloade en trial. Vær
> opmærksompå at PrintStation er nok, hvis du kun skal udskrive.


Men ellers så er det meget let i Adobe Photoshop, men det koster
selvfølgelig også en del!

mvh
Thomas



N/A (08-12-2000)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 08-12-00 17:17



Nicolai Lang (08-12-2000)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 08-12-00 17:17

On Fri, 08 Dec 2000 10:59:12 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:

>Den Print Station virker som en almindelig printer, hvad skal jeg med den.
>Nu er den hentet, men den kan kun printe billerne ud i det format billedet
>har i forvejen ?????

Nej, ved at ændre antallet af rows / columns og space% kan du ændre
størrelsen af billedet. Og ved at højrekikke i printdialogen, kan du
sige at nogen billeder skal være størrer eller mindre, eller i flere
eksemplarer.

Men måske har jeg misforstået hvad det var du ville?

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Helle (08-12-2000)
Kommentar
Fra : Helle


Dato : 08-12-00 23:34


"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse
news:q9223tseo9c4o9cdnm0ktm6aftergdqmss@4ax.com...
> On Fri, 08 Dec 2000 10:59:12 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:

> Nej, ved at ændre antallet af rows / columns og space% kan du ændre
> størrelsen af billedet. Og ved at højrekikke i printdialogen, kan du
> sige at nogen billeder skal være størrer eller mindre, eller i flere
> eksemplarer.
>
> Men måske har jeg misforstået hvad det var du ville?

Billederne skal måle 10*15, og hvad betyder rows / columns og space%, for
jeg har nævnt at jeg ikke kan engelsk.
Ja, jeg har fundet ud af at programmet kan vise dem større eller mindre, men
det har jeg ikke noget at bruge til, for billederne bliver jo ved med at
være firkantet, og jeg skal have dem aflange 10*15.

I al den tid jeg har været med i gruppen har jeg aldrig været med til at
nogen ikke kunne hjælpe.
Det er så nemt for andre bare at skrive 1-2 linier uden nogen form for
forklaring med menuen, når man nu ikke kan sproget.
Og så skulle det jo være givet at man kan få lavet billederne af ungerne ud
fra jeres forklaringer på ikke dansk.
Hilsen Helle.


Hilsen Helle.
> http://nicolai.hjorth.com



Nicolai Lang (09-12-2000)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 09-12-00 10:54

On Fri, 08 Dec 2000 22:34:21 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:

>> Men måske har jeg misforstået hvad det var du ville?

>Billederne skal måle 10*15, og hvad betyder rows / columns og space%, for
>jeg har nævnt at jeg ikke kan engelsk.

Det havde jeg ikke lagt mærke til. Men som regel kan man godt lære de
5 ord der skal til for at kunne bruge et engelsk program.

>Ja, jeg har fundet ud af at programmet kan vise dem større eller mindre, men
>det har jeg ikke noget at bruge til, for billederne bliver jo ved med at
>være firkantet, og jeg skal have dem aflange 10*15.

Aha, så du vil ændre på størrelsen?

Det kan du jo ikke gøre, uden at ændre højde-bredde forholdet. Med
mindre du beskærer billedet.

For at få dem præcis 10 x 15 ville jeg tage billederne ind i f.eks.
Adobe PageMaker og derinde beskære & skalere indtil jeg havde et
passende resultat.

Samme kan formodentlig gøres i ethvert program som kan behandle
billeder: Word, WordPerfect, Publisher, Quark Express, InDesign m.fl.

En anden vej at gå, er at tage det igennem et descideret
billedbehandlingsprogram (Photoshop, Paint Shop Pro, GIMP), og jeg vil
formode det giver et bedre resultat mht til skalering? Men jeg tror
ikke du vil kunne se forskellen i udskrift.

>I al den tid jeg har været med i gruppen har jeg aldrig været med til at
>nogen ikke kunne hjælpe.

Nej, men nogen gange kan det være svært at forstå hvad der egentlig
spørges om.

>Det er så nemt for andre bare at skrive 1-2 linier uden nogen form for
>forklaring med menuen, når man nu ikke kan sproget.

Jeg vil næsten anbefale dig at køre et 39kr's hæfte om
billedbehandling - det fås på dansk. Det er en meget god måde at lære
det rigtig fra starten af.

>Og så skulle det jo være givet at man kan få lavet billederne af ungerne ud
>fra jeres forklaringer på ikke dansk.

Jeg kunne godt bruge engelske programmer, også før jeg kunne engelsk.

Det drejer sig til dels om at prøve sig lidt frem, og så lære nogle
enkelte ord. I løbet af ganske kort tid har du lært nok engelsk til
også at bruge engelsksprogede programmer.

Du skal bare ikke være nervøs for at trykke på knapperne, så skal det
nok lykkes.

- Nicolai


--
http://nicolai.hjorth.com

Ib Pico (09-12-2000)
Kommentar
Fra : Ib Pico


Dato : 09-12-00 14:10

Helle.

Problamatikken er nok at hvis du bare laver strøelsen om til 10 x 15 cm.
bliver billedet forvrænget. Du kan, så vidt jeg ved, kun ændre strøelsen ved
at beskære. Jeg har lige efterprøvet i PhotoShop og hvis man bare ændre
bliver det noget være forvrænget noget. Hvis du siger den skal bevare
proportionerne kan du ikke ændre til de størrelser du vil.

Med venlig hilsen
Ib Pico
Pico@mail.dk
http://home9.inet.tele.dk/pico/

Nicolai Lang skrev i meddelelsen
<2uv33t0svekg9l22c8f2kb9jo0q6rhfj15@4ax.com>...
>On Fri, 08 Dec 2000 22:34:21 GMT, "Helle" <Helles@privat.dk> wrote:
>
>>> Men måske har jeg misforstået hvad det var du ville?
>
>>Billederne skal måle 10*15, og hvad betyder rows / columns og space%, for
>>jeg har nævnt at jeg ikke kan engelsk.
>
>Det havde jeg ikke lagt mærke til. Men som regel kan man godt lære de
>5 ord der skal til for at kunne bruge et engelsk program.
>
>>Ja, jeg har fundet ud af at programmet kan vise dem større eller mindre,
men
>>det har jeg ikke noget at bruge til, for billederne bliver jo ved med at
>>være firkantet, og jeg skal have dem aflange 10*15.
>
>Aha, så du vil ændre på størrelsen?
>
>Det kan du jo ikke gøre, uden at ændre højde-bredde forholdet. Med
>mindre du beskærer billedet.
>
>For at få dem præcis 10 x 15 ville jeg tage billederne ind i f.eks.
>Adobe PageMaker og derinde beskære & skalere indtil jeg havde et
>passende resultat.
>
>Samme kan formodentlig gøres i ethvert program som kan behandle
>billeder: Word, WordPerfect, Publisher, Quark Express, InDesign m.fl.
>
>En anden vej at gå, er at tage det igennem et descideret
>billedbehandlingsprogram (Photoshop, Paint Shop Pro, GIMP), og jeg vil
>formode det giver et bedre resultat mht til skalering? Men jeg tror
>ikke du vil kunne se forskellen i udskrift.
>
>>I al den tid jeg har været med i gruppen har jeg aldrig været med til at
>>nogen ikke kunne hjælpe.
>
>Nej, men nogen gange kan det være svært at forstå hvad der egentlig
>spørges om.
>
>>Det er så nemt for andre bare at skrive 1-2 linier uden nogen form for
>>forklaring med menuen, når man nu ikke kan sproget.
>
>Jeg vil næsten anbefale dig at køre et 39kr's hæfte om
>billedbehandling - det fås på dansk. Det er en meget god måde at lære
>det rigtig fra starten af.
>
>>Og så skulle det jo være givet at man kan få lavet billederne af ungerne
ud
>>fra jeres forklaringer på ikke dansk.
>
>Jeg kunne godt bruge engelske programmer, også før jeg kunne engelsk.
>
>Det drejer sig til dels om at prøve sig lidt frem, og så lære nogle
>enkelte ord. I løbet af ganske kort tid har du lært nok engelsk til
>også at bruge engelsksprogede programmer.
>
>Du skal bare ikke være nervøs for at trykke på knapperne, så skal det
>nok lykkes.
>
>- Nicolai
>
>
>--
>http://nicolai.hjorth.com


Steffen Poulsen (07-12-2000)
Kommentar
Fra : Steffen Poulsen


Dato : 07-12-00 13:57

"Helle" <Helles@privat.dk> wrote in message
news:8AyX5.2497$72.35441@twister.sunsite.auc.dk...
> Findes der slet ikke et program der kan lave et digitalbillede direkte til
> et format på 10*15,
> Det er meget besværligt at skal side og beskære begge ender, og lave
større
> og mindre, det tager utroligt lang tid.

Flere af kameraerne kan i dag optage direkte i et 2:3 format (som 10*15
er) - så måske var det et sted at starte, lige at chekke dit kamera ud, om
det kunne være behjælpeligt der.

Så er der muligheden for at bruge softwaren fra www.photocare.dk - der er en
utrolig nem beskære-funktion med, som virker efter hensigten.

Og endeligt er der som allerede foreslået, muligheden for at benytte sig af
et større program, som fx Adobe Photoshop - her kan du hurtigt definere en
"Action", som tilskærer billedet efter en skabelon, og gemmer det nye
billede et nyt sted - helt automatiseret.

Hvor automatiseringen ikke slår til er det hurtigt med "M" (marqee) på 2:3,
markere udsnittet, og ALT+I, P for at beskære overflødige væk. Hvis du på
forhånd har kopieret billederne ind i et "kopi-bibliotek" kan du
lyn-afslutte med CTRL-S (billedet gemmes oveni det gamle) og CTRL-F4 - meget
hurtigere bliver det ikke for manuel behandling.

mvh Steffen





The Webcat (07-12-2000)
Kommentar
Fra : The Webcat


Dato : 07-12-00 23:06

Nej.


"Helle" <Helles@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:8AyX5.2497$72.35441@twister.sunsite.auc.dk...
> Findes der slet ikke et program der kan lave et digitalbillede direkte til
> et format på 10*15,
> Det er meget besværligt at skal side og beskære begge ender, og lave
større
> og mindre, det tager utroligt lang tid.
>
> Hilsen Helle.
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste