Tilgiv siger Jesus.
Fra : Erik

Dato : 01-10-01 15:12

Matt 6 v 14-15

Det er kun den absolutte ægte tilgivelse der kan bærer frugt.

Kan du tilgive;

Regeringen der lyver om terroristerne assylophold i DK

De dansker der mener, de et gode fordi de ikke sender
massemorderne tilbage til straf i deres eget land.

Morderne selv.
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=139442

-----------
Hvis disse mennesker ikke ønsker tilgivelse, hvad hjælp
gør så min tilgivelse???

Erik.

Hvem fordunkler Guds ord.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 01-10-01 16:58

Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3R_t7.14312$lk7.227432@news.get2net.dk...
> Hvis disse mennesker ikke ønsker tilgivelse, hvad hjælp
> gør så min tilgivelse???

Godt spørgsmål!

I det daglige er tilgivelse med til at få tingene til at fungere mellem
mennesker. På regeringsplan er det sværere. Når man taler om politiske
beslutninger - mener jeg ikke, man kan tage tilgivelsesbegrebet i brug. Vi
møder jo aldrig disse mennesker, så vi kan vise dem omsorg og venlighed på
det personlige plan. At tilgive "ud i luften" kommer let til at være det
samme som at tilgive synden og ikke synderen.

Ægte tilgivelse tager tid. Det kræver tid at fortælle og lytte til det, som
er foregået. I nogle kirker bruger man at gå til syndsbekendelse. Bliver det
gjort ordentligt, er det ikke bare en opremsning af beskidte tanker og
tåbelige handlinger. Den gode syndsbekendelse kræver en præst, som er en
dygtig sjælesørger, og som kan lytte igennem fortvivlelsen, vreden og
magtesløsheden og finde ind til kernen af den person, han sidder overfor.

Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere.

Disse ord er centrale i ethvert kristenliv. Vi har brug for at kunne stå
rene, uden gammel bitterhed og selvbebrejdelser. Det er let at sige
"undskyld" og "det er helt i orden" men Gud ønsker, at vi tilgiver og bliver
tilgivet med hjertet.

Fra : Erik

Dato : 01-10-01 18:30

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det personlige plan. At tilgive "ud i luften" kommer let til at være det
> samme som at tilgive synden og ikke synderen.

Godt synspunkt.

> [...]
> dygtig sjælesørger, og som kan lytte igennem fortvivlelsen, vreden og
> magtesløsheden og finde ind til kernen af den person, han sidder overfor.

Nu skal vi passe på det ikke er en psykolog der tilgiver, men os i
fældesskab
med Jesus, for så er tilgivelsen mere kraftig, omfangsrig og udfriende.

Så sandt, som det kan siges!!

Erik

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-10-01 09:26

d. 01/10/01 17:57 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk i
artiklen 3bb89369$0$223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere.

Det sværeste er ofte at tilgive sig selv, og det skal vi vel også gøre.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik

Dato : 02-10-01 13:45

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> d. 01/10/01 17:57 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk
> artiklen 3bb89369$0$223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det sværeste er ofte at tilgive sig selv, og det skal vi vel også gøre.

Det har du ret i og for at tilgive dig selv skal man først indse den synd
man gør og omvende sig fra den.

Salme 55 v 23 " kast din byrde på Herren, så sørger han for dig,
den retfærdige lader han ikke i evighed rokkes
".

Erik

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-10-01 19:52

d. 02/10/01 14:44 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
Pfju7.15571$lk7.238554@news.get2net.dk:

> Det har du ret i og for at tilgive dig selv skal man først indse den synd
> man gør og omvende sig fra den.

Så er vi tilbage ved udgangspunktet.

De store problemer opstår, når man indser, man har begået en synd, forsøger
at undgå at begå samme synd igen og senere opdager, man alligevel bliver ved
med at begå synden. Hvad gør man så?

Ofte bliver man mere og mere led ved sig selv, fordi man ikke kan tilgive
sig selv og langt mindre forvente, andre mennesker eller Gud kan tilgive.
Konsekvenserne kan enten være en dyb depression evt. fulgt af selvmord,
eller man bliver ligeglad, vender sig væk fra Gud og lever et syndfuldt liv,
når det nu er det eneste, man kan finde ud af.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik

Dato : 02-10-01 20:28

> [...]
forsøger
> at undgå at begå samme synd igen og senere opdager, man alligevel bliver

Det minder om den konflikt Paulus beskriver i Rom 7 v 23-25

> [...]
liv,
> når det nu er det eneste, man kan finde ud af.

Kender vi det ikke alle, lige så snart man vil væk fra Gud dukker der noget
nyt op og Gud får den sidste chance for 117 gang.

Jeg tror der er en mening med disse op og nedturer, Gud der allerrede ved
hvor stor vor tro er, prøver hele tiden at lade os løbe trætte for at lærer
os
at stole på ham. Men aldrig får vi lov til at slippe Gud fordi vi er hans
købte
egendom. Rom 8 v 12-17

Erik

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-10-01 08:08

d. 02/10/01 21:27 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
Dyou7.15653$lk7.241823@news.get2net.dk:

> Kender vi det ikke alle, lige så snart man vil væk fra Gud dukker der noget
> nyt op og Gud får den sidste chance for 117 gang.

Hvem er "alle" i denne sammenhæng? Jo, Gud får ofte den sidste chance, ofte
i et naivt håb om, at han kan tilgive os de synder, vi ikke kan tilgive os
selv. Vi vender os mod Jesus, når vi føler os ensomme og udstødte fra
sociale relationer.

> [...]
> os
> at stole på ham. Men aldrig får vi lov til at slippe Gud fordi vi er hans

Det er bare underligt, at kristne mennesker som dig så ofte modarbejder Gud
ved at fortælle de søgende, hvor syndige de er og hvor nødvendig omvendelse
er for tilgivelse. I skal nok være blandt de første til at fordømme og
billedlig talt kræve stening af de syndige, hvor Jesus vil bede den syndfrie
kaste den første sten.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik

Dato : 03-10-01 14:12

> d. 02/10/01 21:27 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
> Dyou7.15653$lk7.241823@news.get2net.dk:

> Hvem er "alle" i denne sammenhæng?

"alle" der er døbt til kristus og derved er iført kristus (Gal 3 v 27)

> [...]
> er for tilgivelse. I skal nok være blandt de første til at fordømme og
> billedlig talt kræve stening af de syndige, hvor Jesus vil bede den

Nej; det mener jeg ikke, sandheden rammer altid synden aldrig
synderen og for at få åbenbaret synden skal den omtales. F. eks
de to Røver på korsene hvor de begge var dømt for deres synd,
blev den ene hård og den anden så sin synd. (Matt 24 v 40-41).

Dermed mener jeg, at når de kristne læser direkte op af bibelen,
(hvad er sandheden) som *du må ikke bedrive hor* 2 mos 20 v 14
og uddyber det med Luk 16 v 18, vil en del af befolkningen hører det
og forstå, medens en anden del af befolkningen vil finde det fordømmende.

Havde jeg sagt; "du skal lade være med at bedrive hor", ville du have haft
ret, fordi jeg ikke taler til alle eller taler bibelsk, men taler kun til de
der
bedriver hor.

Husk, at samtidig med forkyndelse om "utugtigt" skal der altid være en
tilbud om tilgivelse fra Jesus og vejledning til frelse.

Erik

Du danske kristendom, omvend dig til Gud og han vil frelse dig.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-10-01 14:42

d. 03/10/01 15:12 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
I8Eu7.15768$lk7.250100@news.get2net.dk:

> "alle" der er døbt til kristus og derved er iført kristus (Gal 3 v 27)

Hvad med alle andre? Hvad med alle de frafaldne? Må de ikke blive frelst?

> [...]
> de to Røver på korsene hvor de begge var dømt for deres synd,
> blev den ene hård og den anden så sin synd. (Matt 24 v 40-41).

Det er vel ikke hele historien. Begge røvere var bevidste om deres
lovovertrædelse.

> [...]
> og uddyber det med Luk 16 v 18, vil en del af befolkningen hører det
> og forstå, medens en anden del af befolkningen vil finde det fordømmende.

Hvad er det præcis, den første del af befolkningen vil forstå? At det kun
gælder de andre?

> Husk, at samtidig med forkyndelse om "utugtigt" skal der altid være en
> tilbud om tilgivelse fra Jesus og vejledning til frelse.

Hvad indeholder så denne vejledning til frelse? Svarer den til Jesu
vejledning og den måde, han arbejdede på, mens han gik på jorden? Han
spurgte overhovedet ikke, hvilke synder mennesker, han helbredte, havde
begået. Han gav dem blot syndsforladelse (ad libitum). Det skyldes sikkert,
at det enkelte menneske udmærket er klar over sine synder og Gud kan læse
tanker. Der er altså ingen grund til at snakke om, hvilke synder man ønsker
syndsforladelse for.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech jensen

Fra : Erik

Dato : 03-10-01 15:47

> d. 03/10/01 15:12 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
> I8Eu7.15768$lk7.250100@news.get2net.dk:

> Hvad med alle andre? Hvad med alle de frafaldne? Må de ikke blive frelst?

med "alle" henførte kun til de der er frelste, fordi det er et problem der
følger
dem der i hjertet ønsker at underkaste sig Jesus.

Hvis de frafaldende og ufrelste vil frelses, så er valget deres.

> Det er vel ikke hele historien. Begge røvere var bevidste om deres
> lovovertrædelse.

> Hvad er det præcis, den første del af befolkningen vil forstå? At det kun
> gælder de andre?

Sandheden, Joh 8 v 32

> [...]
> vejledning og den måde, han arbejdede på, mens han gik på jorden? Han
> spurgte overhovedet ikke, hvilke synder mennesker, han helbredte, havde

Og Jesus svarede dem; Joh 8 v 34
"sandelig, sandelig siger jeg eder: enhver, der gør synd er syndens træl."

Mon ikke Jesus talte til Jøderne om synd.

> [...]
> at det enkelte menneske udmærket er klar over sine synder og Gud kan læse
> tanker. Der er altså ingen grund til at snakke om, hvilke synder man

Deri er du forkert, i Danmark er det ikke længere forstået som en synd at
leve
med sin næstes hustru, de bliver endda gift og får kirkens velsignelse. B og
vil også være med i kirkens velsignelse da det ikke regnes for synd at leve
disse B og L parforehold. Luk 16 v 15

Desuden fortalte Jesus alle Farisærene deres synder. MAT 23, (Den anden
befolkningsdel.)

Det er lige min argument, er den del af bibelen der handler om utugt, ikke
ligeværtigt med resten af skriften, Salme 119 v 160.

Erik

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-10-01 18:02

d. 03/10/01 16:47 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
FxFu7.15778$lk7.250544@news.get2net.dk:

> "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> med "alle" henførte kun til de der er frelste, fordi det er et problem der
> følger dem der i hjertet ønsker at underkaste sig Jesus.

Det følger da også dem, der ønsker at underkaste sig Jesus, men ikke føler
sig værdige til at blive døbt. Det er i virkeligheden dem, der har mest brug
for Jesus, som Jesus sagde, mens han gik på jorden, og som den sydafrikanske
præst Desmond Tutu sagde, da han var i Århus tidligere på året.

> Hvis de frafaldende og ufrelste vil frelses, så er valget deres.

Det glæder mig at læse. De skal altså ikke forvente nogen fordømmelse fra
din side eller noget krav om, at de skal erkende deres synder overfor dig?

> Sandheden, Joh 8 v 32

Det er et meget upræcist begreb. Hvad er sandheden? Er sandheden, at de er
frelst og betragtes som syndfrie, fordi de er blevet døbt det rigtige sted?

> Og Jesus svarede dem; Joh 8 v 34
> "sandelig, sandelig siger jeg eder: enhver, der gør synd er syndens træl."
>
> Mon ikke Jesus talte til Jøderne om synd.

Jo, Jesus talte til både jøderne og andre, der lyttede til ham, om synd. Det
er der mange eksempler på. Han gjorde det bare under sine forelæsninger. Til
gengæld stillede han ingen enkeltpersoner til regnskab for hver enkelt af de
synder, de fik syndsforladelse for. Det var der åbenbart ingen grund til.
Han sagde blot: "Gå bort og synd ikke mere".

> [...]
> B og L
> vil også være med i kirkens velsignelse da det ikke regnes for synd at leve

Skidt med kirkens velsignelse. Kirkerne er kun menneskeskabte institutioner.
Langt de fleste mennesker ved udmærket, når de gør noget, der er forkert i
Guds øjne. Homoseksuelle par ved også udmærket, at de betaler en pris for
deres forhold, selvom de vælger at se bort fra det. Den mest åbenlyse pris
er, at der kræves kunstige foranstaltninger, før de kan få børn.

> Desuden fortalte Jesus alle Farisærene deres synder.

Det gjorde han. Gad vide, hvorfor han gjorde det? Det fremgår vist klart nok
af Matthæus 7, 1-3: Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I
dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få
tilmålt med.

Det er et ubehageligt skriftsted. Efter min opfattelse antyder det, at dem,
der dømmer deres medmennesker efter syndens lov (Moseloven) også vil blive
dømt efter samme lov. Dem, der dømmer efter nådens lov, vil også selv blive
dømt efter nådens lov.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik

Dato : 04-10-01 16:32

> [...]
sydafrikanske
> præst Desmond Tutu sagde, da han var i Århus tidligere på året.

Desmond Tuto, ved ud at Australsk TV afslørede ham som Terrorist på
åben skærm, efter at han havde opfordrede de indfødte til opstand mod
magthaverne, ved DT´s besøg i A tilbage i firserne da han fik fredsprisen.

Frelsen kommer kun med den rigtige dåb, f.eks. overøsningsdåben er ikke
en bibelsk dåb, og for dem der ikke vil lade sig døbe skal blive fordømt
Mak 16,16

Så virkeligheden er også, at mange tror de er døbt, men har kun modtaget
tre håndfulde vand i hovedet og har derved ikke modtaget Guds Nåden,
velsignelsen eller genfødslen. Men er blevet indbildt fra barnsben, at de er
døbte og alt er i orden.

klip
> [...]
> der dømmer deres medmennesker efter syndens lov (Moseloven) også vil blive
> dømt efter samme lov. Dem, der dømmer efter nådens lov, vil også selv

Ja det er sandt, det er også derfor Gud har skænket os Helligånden som gave
til
dem der omvender sig og bliver døbt. ApG 2,38
Erik

Fra : Live4Him

Dato : 05-10-01 13:42

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Frelsen kommer kun med den rigtige dåb, f.eks. overøsningsdåben er ikke
> en bibelsk dåb, og for dem der ikke vil lade sig døbe skal blive fordømt
> Mak 16,16
~~~~~~~~~~
Sludder, vrøvl og vranglære, Erik. Man kan sagtens være født påny, eje
frelsen i Jesus og have Helligånden, uden at være voksendøbt. Frelsen kommer
ved tro på Jesus Kristus alene.

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 05-10-01 18:18

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Sludder, vrøvl og vranglære, Erik. Man kan sagtens være født påny, eje
> frelsen i Jesus og have Helligånden, uden at være voksendøbt. Frelsen

Det er meget muligt, det er Sludder, vrøvl og vranglære

Men der er bibelen der lærer os at dåben er til Genfødsel
og fornyelse ved Helligånden. Tit 3 v 5 .

Det er endda også folkekirkens forkyndelse, at man bliver
Genfødt og får Helligånden i dåbsgave.

Desuden taler jeg aldrig om " voksendåb" fordi, er Gud ikke
med i dåber er den nytteløs, fordi er du ikke død og opstået
med Jesus i Dåben Rom 6 v4, har du ikke det nyt liv i Jesus
2 Kor 5 v 17 og er Gud ikke med i dåben kan man ikke iføre
sig kristus Gal 3 v 27

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 05-10-01 18:46

> Men der er bibelen der lærer os at dåben er til Genfødsel
> og fornyelse ved Helligånden. Tit 3 v 5 .
~~~~~~~~~~~~~~
Det ovenstående vers handler ikke om dåb. Tjek verset med en bibelkommentar
(hvis du altså har en).

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 05-10-01 19:17

> [...]
> ~~~~~~~~~~~~~~
> Det ovenstående vers handler ikke om dåb. Tjek verset med en

Hvad handler det så om??????????

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 05-10-01 21:43

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> bibelkommentar
>
> Hvad handler det så om??????????
~~~~~~~~~~
Hvordan Gud frelste os (her Titus og Paulus).

"Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev
åbenbaret, frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger,
men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og
fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus,
vor frelser, for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive
arvinger til evigt liv".

Jeg går ud fra at det er sætningen : "det bad, der genføder og fornyer ved
Helligånden" som du mener skulle være dåben ?

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 05-10-01 23:05

> [...]
>
> Jeg går ud fra at det er sætningen : "det bad, der genføder og fornyer ved
> Helligånden" som du mener skulle være dåben ?

Ja; Jeg kender ikke til nogen anden form for "bad" end dåben??

1 Pet 3 v 21 det er et forbilled på det Vand, som nu frelser
også jer, nemlig Dåben.

Nu er du vel en af dem der skriger "Dåben frelser ingen", og
deri har du ret, men Gud frelser, genføder og fornyer gennem
vandet, aftvætte, badet, dåben. Vi bliver endda omskåret i
dåben af Jesus Kristus selv. Kol 2 v 11-12
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Men prøv at se hvad jeg også skrev; -

[...]

Desuden siger Jesus at vi skal fødes på ny af Ånd og Vand.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 06-10-01 12:22

> [...]
> sig kristus Gal 3 v 27
>
> Desuden siger Jesus at vi skal fødes på ny af Ånd og Vand.
Det du siger er, at man ikke kan blive frelst uden man er døbt, og det er
altså stadig forkert - man bliver netop døbt fordi man *er* frelst og
genfødt. Man bliver ikke døbt for at *blive* frelst og genfødt.

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 13:35

> [...]
> altså stadig forkert - man bliver netop døbt fordi man *er* frelst og
> genfødt. Man bliver ikke døbt for at *blive* frelst og genfødt.

Den dåbsforkyndelse bruges i f.eks trosbevægelsen, hvor ordet "TRO"
er blevet et lighedstegn med at være Frelst.

Det er ikke hvad Bibelen fortæller, når Jesus siger vi skal fødes på ny
af Ånd og Vand. Mener Jesus ikke kun "af vand" Og Jesus mener
heller ikke kun "af Ånd". Men af Vand og Ånd.

I 1 Joh 5 v 6 - 8 tillægges enda Blodet. Vand og Blod og Ånd.

I Heb 9 v 13-14 Hvor Blodet renser vores sanvíttighed. Som Peter
i 1 Pet 3 v 21 påpeger at dåben er en god samvittighedspagt med
Gud.

Desuden står der KLART, og kan du vel ikke rokke ved??

" den der tror og bliver døbt, skal blive frelst "

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 06-10-01 13:54

> Desuden står der KLART, og kan du vel ikke rokke ved??
>
> " den der tror og bliver døbt, skal blive frelst "
~~~~~~~~~~
Det er rigtigt, men det betyder ikke at den som tror, men ikke bliver døbt,
automatisk går fortabt. Røveren på korset er et eksempel på at man godt kan
blive frelst uden at blive døbt.

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 14:48

> [...]
> ~~~~~~~~~~
> Det er rigtigt, men det betyder ikke at den som tror, men ikke bliver

Det gør der da i samme vers " den som er vantro skal fordømt" . Bibelen
regner det for vantro, når man ikke ville lade sig dåbe. Jeg forstår det
sådan,
når du tror dåben er nødvendigt er det "tro" og når du ikke tror dåben er
nødvendigt er det "Vantro".

>Røveren på korset er et eksempel på at man godt kan
> blive frelst uden at blive døbt.

Røveren levede under Moseloven, og Gud tilgav ham efter Moseloven.

Den Kristne dåb kom først efter Jesus død og opstandelse.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 06-10-01 14:10

> [...]
> af Ånd og Vand. Mener Jesus ikke kun "af vand" Og Jesus mener
> heller ikke kun "af Ånd". Men af Vand og Ånd.
~~~~~~~~~~~~
Igen gør du den fejlslutning, at når der er tale om vand så betyder det dåb.
Dette er ikke tilfældet. Jesus taler ikke om dåb når han til Nikodemus siger
:

"Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd,
kan ikke komme ind i Guds rige."

Du skal tolke Jesu ord til Nikodemus i lyset af Ez 36,24-27 hvor Israels's
genfødsel bliver beskrevet som et bad med vand."

....Ezekiel used both water and the Spirit with reference to the process of
spiritual birth, by which men entered into the kingdom of God...."

Der er en god artikel om det på :
http://www.bible.org/docs/nt/topics/l&m/l&m-06.htm#TopOfPage

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 14:52

> [...]
>
> Du skal tolke Jesu ord til Nikodemus i lyset af Ez 36,24-27 hvor Israels's
> genfødsel bliver beskrevet som et bad med vand."

Du har lært noget, du burde have vist Heb 6 v 1-4

> ...Ezekiel used both water and the Spirit with reference to the process of
> spiritual birth, by which men entered into the kingdom of God...."

> [...]

Den er æ så ring endda;

Erik

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 03-10-01 08:18

> [...]
> os
> at stole på ham. Men aldrig får vi lov til at slippe Gud fordi vi er hans

Jeg hørte engang en prædiken om dette som vil kalder modgang, prøvelser,
etc.
Han sammenlignede os som kristne, med en plante der vokser op i fuld
beskyttelse
i et drivhus kontra den samme plante der vokser op uden for i blæst, regn og
andet
uvejr. Jeg synes det var en god beskrivelse af, at vi er alt for sårbare og
let væltes
omkuld, hvis vi altid er i "drivhuset". En plante "uden for" bliver bedre
rustet til
virkelig prøvelser eller modgang. At være en bekendende kristen giver jo af
og
til nogle drøje hug. Men at hvile i troen på at Jesus er med os og ikke mod
os og
at vi ikke får flere "hug" end vi kan klare - det giver sjælefred.

Gud velsignelse
Ernst

Fra : Erik

Dato : 03-10-01 16:13

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mod
> os og
> at vi ikke får flere "hug" end vi kan klare - det giver sjælefred.

Tænk på stakkel Job, fik han ikke af Gud til han havde lært at Gud var
størst..

Erik

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 03-10-01 06:33

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7DFD8A7.33044%brahbech@post8.tele.dk...
> [...]
liv,
> når det nu er det eneste, man kan finde ud af.

Jeg tror stadig på at en god kristen ven eller præst kan lytte sig ind til
kernen af problemet - der hvor tilgivelsen skal ligge.

Min mor har et bofællesskab for hjemløse - ofte mennesker med psykiske
diagnoser og/eller alkohol/narkotika problemer. For et par måneder siden
havde de besøg af en rigtig pinseevangelist. På en dag prædikede han
omvendelse, åndsdab og udfrielse fra cigaretterne. Denne unge mand skabte en
del forvirring, men gudskelov tog han hjem igen - og de cigarreter der var
smidt i fyret kunne hentes på den lokale tankstation.

Tænk nu om han var blevet - og de stakkels plagede mennesker skulle pines af
hans småborgerlige ideer om kristendom - Jeg tror, de havde måtte opgive at
tro på Gud.

Jeg tror, vi må se i øjnene, at vi ikke er ens. Og møde hinanden der hvor vi
er. Rygning kan være en stor synd i et menneskes liv. Indesluttedhed i et
andet - men Gud arbejder ikke med os alle på samme felt.

Der hvor Gud virker, er der glæde og forløsning.

Lad os dog hjælpe hinanden med at finde frem til Gud i bøn.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-10-01 08:08

d. 03/10/01 07:33 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk i
artiklen 3bbaa2ef$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det eneste man kan finde ud af...
> Jeg tror stadig på at en god kristen ven eller præst kan lytte sig ind til
> kernen af problemet - der hvor tilgivelsen skal ligge.

Det tvivler jeg på. For det første tror jeg ikke, den syndige, som ikke kan
tilgive sig selv eller finde ud af at leve et liv uden synd, vil opsøge en
præst eller en god kristen ven, hvor vedkommende kun kan forvente yderligere
fordømmelse.

> Jeg tror, vi må se i øjnene, at vi ikke er ens. Og møde hinanden der hvor vi
> er. Rygning kan være en stor synd i et menneskes liv.

Det er vist for meget at betragte rygning som en stor synd. Derimod er det
en forholdsvis lille synd, man forholdsvis nemt kan vende sig bort fra.

For en 40 årig enlig mand som mig er Jesu definition af ægteskabsbrud et
større problem, og jeg har egentlig også problemer med Jesu definition af at
slå ihjel. Efter Jesu definition begår vi mænd ægteskabsbrud, når man kigger
med et lystent blik på en gift kvinde, og i en moderne verden må begrebet
"gift" vel omfatte alle i et fast parforhold. Efter Jesu definition
overtræder vi budet om at slå ihjel, når vi kalder andre for tåber, og det
gælder sikkert også andre skældsord og måske i det hele taget vrede ord.
Efter Jesu definitioner er man altså skyldig i en synd, bare man har lyst
til at begå den. Jeg tror, vi er mange, som ikke kan finde ud af at leve et
ordentligt liv uden at begå synder efter den definition.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-10-01 11:06

On Wed, 03 Oct 2001 09:08:13 +0200, Borge Rahbech Jensen
<brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>definition overtræder vi budet om at slå ihjel, når vi kalder andre
>for tåber, og det gælder sikkert også andre skældsord og måske

Nu er der jo dem som mener at Jesus i bjergprædikenen snarere
satiriserer over umuligheden i at overholde lovene hvis det da skal
gøres helt konsekvent end udstikker nye påbud til efterlevelse.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-10-01 14:29

d. 03/10/01 12:06 skrev Lars Erik Bryld på lars-erik@dadlnet.dk i artiklen
58olrtkl19ll063ibqi2i9rm9l79qev6bn@4ax.com:

> Nu er der jo dem som mener at Jesus i bjergprædikenen snarere
> satiriserer over umuligheden i at overholde lovene hvis det da skal
> gøres helt konsekvent end udstikker nye påbud til efterlevelse.

Det er rigtigt, og det er jeg enig i. Det store problem er, at Gud og Jesus
tænker på en helt anden måde, end vi mennesker gør, og det gør det svært for
os at forstå f.eks. frelsen. Vi mennesker vil jo så gerne lade omvendelse
være en forudsætning for tilgivelse, så vi behandler både hinanden og os
selv på den måde.

Det er, efter min mening, en helt anden måde, end Guds og Jesu tilgivelse
virker på. Egentlig er tilgivelse et forkert ord. Det rigtige ord er
syndsforladelse, hvor Gud simpelthen glemmer, vi har begået nogen synder,
der skal tilgives. Det eneste, Gud vil vide, er, om vi tilhører Jesus, og
det spørgsmål retter han til Jesus. En konsekvens må i øvrigt være, at
Livets Bog faktisk er en fortegnelse over de mennesker, der tilhører Jesus.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 03-10-01 12:29

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7E085F3.330BB%brahbech@post8.tele.dk...
> d. 03/10/01 07:33 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk
> artiklen 3bbaa2ef$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

Jeg har mange gode kollegaer på min arbejdsplads - og en dag valgte en at
fortælle mig en meget personlig historie. Han fortalte, om hvordan det havde
været at være single i mange, mange år. Hvordan han tit var træt, vred og
deprimeret. Først i fyrrene fandt han sig en kvinde at elske, og hun
forløste glæden i hans liv. Den historie har jeg husket på - og når du
fortæller om ensomhed og vrede kommer den frem igen.

Jeg sidder ikke med løsningen på ensomhedens gåde. Kun med en historie om
hvor gennemgribende negativt ensomhed kan være i et menneskes liv.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-10-01 14:29

d. 03/10/01 13:28 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk i
artiklen 3bbaf632$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
>
> Jeg sidder ikke med løsningen på ensomhedens gåde. Kun med en historie om
> hvor gennemgribende negativt ensomhed kan være i et menneskes liv.

Jeg kender desværre ensomheden alt for godt, og jeg forstår også, du ikke
sidder med løsningen på ensomhedens gåde.

Nu skriver du, at han først i fyrrene fandt en kvinde at elske, som også
forløste glæden i hans liv. Du glemmer sikkert en meget vigtig forudsætning:
Kvinden, han kunne elske, elskede sikkert også ham trods alle hans fejl.
Måske blev glæden forløst, fordi hun på en måde gav ham syndsforladelse, og
han havde ikke længere grund til at være vred på sig selv og deprimeret over
alle de fejl, han kunne se, men ikke kunne gøre meget ved. Måske troede han
slet ikke, han kunne elskes, men det overbeviste kvinden ham åbenbart om.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 03-10-01 15:25

> [...]

> dygtig sjælesørger, og som kan lytte igennem fortvivlelsen, vreden og
> magtesløsheden og finde ind til kernen af den person, han sidder

Jeg har det siden jeg blev kristen haft nemt at tilgive, for hvordan kan
jeg dog går og bære nag, mig der har fået så frygtelig meget tilgivet.

Jeg behøver ingen forklaring på folks fejl for at tilgive dem, det
eneste de behøver er at fortælle mig, at de har fejlet mod mig, så er
jeg parat til at begynde forfra med dem. også 2-3-5 og 10ende gang, jeg
har aldrig prøvet flere gange end det i andet end i ægteskabet og der
gælder det jo om at være parat til både at kunne bede om og give
tilgivelse..

Sig mig, hvad i alverden skal vi med de lange forklaringer som du
snakker om, når man blot ved at se et menneske i øjnene kan se, at der
er brug for tilgivelse og omsorg?

Se på Jesus, Han bad ikke om forklaringer.. det er muligt at Han kendte
det menneskes historien i forvejen med guddommeligt klarsyn, det er
muligt men ikke sansynligt, det Jesus gik efter var det der boede i
deres hjerter, ikke i deres hoveder.

Amen!

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 04-10-01 06:43

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:E5Gu7.2014$%D3.160139@news000.worldonline.dk...
> [...]

> det menneskes historien i forvejen med guddommeligt klarsyn, det er
> muligt men ikke sansynligt, det Jesus gik efter var det der boede i

Hvad med de mennesker som ikke føler behov for tilgivelse fordi de altid gør
det rigtige (Feks Anders And "Who never, never starts an argument, who never
shows a bit of temperament, Whos's never wrong, but always right, who never
dreams of starting a fight, who get's stuck with alle the bad luck? Noone
but Donald Duck!" citat Disney sjov)

Eller de, som påtager sig skylden for andres synder. Den forslåede hustru,
eller den voltagne pige f.eks?

Ikke alle besidder din ligevægt - derfor kan det være godt at have gode
venner eller en god præst. Eller selvfølgelig møde Jesus som person, men
selv han brugte tid til at tale med den enkelte f.eks den samaritanske
kvinde. (Jeg ved godt at nogle siger, at Jesus er nok, men jeg har også brug
for levende mennesker omkring mig. Længere er jeg ikke kommet siden Adam)

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 04-10-01 08:02

> [...]
never
> dreams of starting a fight, who get's stuck with alle the bad luck?

Kommer det os ved om andre beder om tilgivelse, Anders gik ofte til
Joakim med hatten i hånden, er det ikke nok for os?

Befalingen om at tilgive var en envejsfunktion, vi skal tilgive hvad
enten der bliver bedt om tilgivelse eller ej.. Gud har en anden ordre
til synderen og det er "Omvend dig", men det er ikke op til dig eller
mig om vedkommende gør det eller ej.. vores opgave i den henseende er at
tilgive, ikke at dømme.

> Eller de, som påtager sig skylden for andres synder. Den forslåede
hustru,
> eller den voltagne pige f.eks?

Hvad har det med os at gøre, hvis folk ikke har brug for reel tilgivelse
er der vel ingen grund til at give den.. hustruen og den voldtagne har
brug for omsorg, forståelse og masser af kærlighed, ikke tilgivelse.

> Ikke alle besidder din ligevægt - derfor kan det være godt at have
gode
> venner eller en god præst.

Vi kristne har altid brug for rigtig mange gode venner og en god præst..

Og nej, jeg er ikke altid ligevægtig.. i denne tid flyver mit humør fra
ligevægt til kulkælderen.

> [...]
også brug
> for levende mennesker omkring mig. Længere er jeg ikke kommet siden

Velkommen i klubben..

Jesus er NOK altid, når det gælder det guddommelige..

Men jeg ville nødigt undvære de små samtaler med gode venner, hvor jeg
som gode venner regner min kone som den bedste.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 04-10-01 14:17

d. 04/10/01 09:01 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk i
artiklen zYVu7.1488$uQ.219068@news010.worldonline.dk:

> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer det os ved om andre beder om tilgivelse, Anders gik ofte til
> Joakim med hatten i hånden, er det ikke nok for os?

Jeg ved ikke, om du har set filmen fra indledningen til Disney Sjov, hvor
ovenstående tekst synges i baggrunden, men det er næsten nødvendigt for at
forstå spørgsmålet. Filmen viser tydeligt, at Anders And netop starter
skænderier, viser temperament og alt det andet, sangen fortæller, han ikke
gør. Anders And går ikke til Joakim von And for at få tilgivelse. Han kommer
mest for at få penge, hvilket svarer meget godt til, vi beder Gud om
materiel velstand, selvom Jesus ofte fortæller os, det er et forkert sted at
fokusere. Faktisk siger han helt klart et sted, at vi ikke både kan tjene
Gud og Mammon.

> Gud har en anden ordre til synderen og det er "Omvend dig"

Det er ikke rigtigt efter min opfattelse. Jesus spørger kun, om vi ønsker at
tilhøre ham, og Jesu far spørger kun, om vi tilhører Jesus.

Når det er fastslået, vi tilhører Jesus, bliver alle vore synder glemt og
fjernet fra alle optegnelser. Vi får altså lov til at starte forfra.
Omvendelsen er konsekvensen af vores taknemmelig overfor Jesus. Det svarer
egentlig til, vi oplever en ubetinget og ubegrænset kærlighed fra et andet
menneske, og vi ikke ønsker at skuffe vedkommende, selvom vi ved, vi bliver
tilgivet.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 04-10-01 15:51

> [...]
sted at
> fokusere. Faktisk siger han helt klart et sted, at vi ikke både kan

Har set det, men svarer det ikke til at sige at vort liv altid er som et
øjebliksbillede..

Kender man anders ved man jo at han er temmelig alsidig, både i
temperament og i praktik.

> Det er ikke rigtigt efter min opfattelse. Jesus spørger kun, om vi
ønsker at
> tilhøre ham, og Jesu far spørger kun, om vi tilhører Jesus.

Og hvad kræver skriften der skal ske ved det tilhørsforhold?..
Matt 3,2-6
Matt 4,17
Mark 1,5
Mark 1,15
ApG 2,38
ApG 8,22
o.s.v.

> Når det er fastslået, vi tilhører Jesus, bliver alle vore synder glemt
og
> fjernet fra alle optegnelser. Vi får altså lov til at starte forfra.

Øhh, ja og nej..

> [...]
andet
> menneske, og vi ikke ønsker at skuffe vedkommende, selvom vi ved, vi

Undskyld jeg siger det Børge,
men for mig lyder det til at du argumenterer for at både tilhøre Jesus
og så ellers gøre lige hvad du vil.

Prøv at slå ovenstående referencer efter, så ser du at der faktisk skete
en bekendelse af synd!

1 Kor 6,19
Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er
i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv,

Ja, Jesus tog al vor synd, og vi bliver automatisk renset når vi giver
vores liv til Ham..

Men vi skal nok ikke ignorere hvad der står om bekendelser af synd ved
dåb, det kan blive fatalt for os.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 04-10-01 19:56

d. 04/10/01 16:50 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk i
artiklen 5I%u7.1566$uQ.237717@news010.worldonline.dk:

> Og hvad kræver skriften der skal ske ved det tilhørsforhold?..

Skal eller vil? Er det en ordre eller noget automatisk?

> Undskyld jeg siger det Børge,
> men for mig lyder det til at du argumenterer for at både tilhøre Jesus
> og så ellers gøre lige hvad du vil.

Ja. Er det ikke netop, hvad ufortjent frelse går ud på - at man hverken kan
eller skal gøre sig fortjent til den?

> Prøv at slå ovenstående referencer efter, så ser du at der faktisk skete
> en bekendelse af synd!

Ja, vist sker der en bekendelse af synd: Man erkender, man er en synder, der
har brug for Jesus for at blive frelst.

> Ja, Jesus tog al vor synd, og vi bliver automatisk renset når vi giver
> vores liv til Ham..

Jamen, hov! Det er jo noget helt andet end at påstå, vi aktivt skal bekende
vore enkelte synder og vende os bort fra dem. Som du skriver, sker det helt
automatisk: Jesus betragter os som syndfrie, og vi kan starte forfra, men
denne gang med Jesus som forbillede.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 04-10-01 20:37

> Skal eller vil? Er det en ordre eller noget automatisk?

Hmm, "vil" er vist det der kommer nærmest..
"kan ikke lade være" er også god men lidt sjælnere )

Men døm selv..

Joh 14,15
Elsker I mig, så hold mine bud;

Joh 14,24
Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I
hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig.

Jesus

> Ja. Er det ikke netop, hvad ufortjent frelse går ud på - at man
hverken kan
> eller skal gøre sig fortjent til den?

Ja og nej..

Fra at være synder (ikke frelst) og til at være frelst er det afgjort
JA.

Herefter er det meningen at Helligånden skal flytte ind..

Paulus siger det sådan:

Gal 2,20
Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på
jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv
hen for mig.

Vores gamle syndige liv er simpelthen ikke foreneligt med et liv i
Kristus.

men slap af jo mere vi søger Herren, jo mere råderum har Han i os.

> [...]
helt
> automatisk: Jesus betragter os som syndfrie, og vi kan starte forfra,

Hmm, ja, men det er nu ikke helt ufarligt IKKE at gøre som Paulus
anbefaler, nemlig dagligt at omvende os.

Risikoen derved for at glide væk fra Gud er ret stor!

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 05-10-01 08:25

d. 04/10/01 21:36 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk i
artiklen c73v7.3204$%D3.252046@news000.worldonline.dk:

> [...]

> Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I
> hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig.

Står der nogen steder, man _skal_ elske Jesus for at blive frelst?

> Fra at være synder (ikke frelst) og til at være frelst er det afgjort
> JA.
>
> Herefter er det meningen at Helligånden skal flytte ind..

Underligt. Jeg troede egentlig, det var omvendt: At Helligånden kan flytte
ind, før vi bliver frelst. Grundlæggende er det vel Helligånden, der lærer
os at elske Jesus og forsøge at overholde hans og hans fars bud.

> [...]
> hen for mig.
>
> Vores gamle syndige liv er simpelthen ikke foreneligt med et liv i

Det gik da fint for Paulus, som også påstod, han måtte omvende sig hver dag.
Han levede altså et syndigt liv, samtidig med han levede i troen på Jesus.
Det største problem er jo, at vi er splittet mellem "kødets lyster" og
sjælens tro på Jesus.

> Hmm, ja, men det er nu ikke helt ufarligt IKKE at gøre som Paulus
> anbefaler, nemlig dagligt at omvende os.
>
> Risikoen derved for at glide væk fra Gud er ret stor!

Det er risikoen også ved hele tiden at være opmærksom på sine mange synder,
således der ikke levnes plads til f.eks. den ufortjente kærlighed fra Gud
eller til at følge Jesus. I så fald vil vi jo afvise Jesus med synden som
undskyldning.

Hvordan mon det nye testamente havde set ud, hvis Jesus bad nogle mennesker
følge ham, og de mennesker, han udvalgte, takkede pænt nej med henvisning
til, de var syndere og ikke værdige til at følge ham.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 05-10-01 15:05

> Står der nogen steder, man _skal_ elske Jesus for at blive frelst?

Ja og nej, mest som en frivillig sag men Jakob siger:

Jak 1,12
Salig er den, som holder ud i prøvelse, for når han har stået sin
prøve, vil han få livets sejrskrans, som Gud har lovet dem, der elsker
ham.

Om sejrskransen
se evt.
Fil 4,1
2 Tim 2,5
1 Pet 5,4
Åb 2,10
Åb 3,11

> [...]
lærer
> os at elske Jesus og forsøge at overholde hans og hans fars bud.

Helligånden kan ikke bo i en synder, men Helligånden kan påvirke os og
lede os til Kristus.

> [...]
Jesus.
> Det største problem er jo, at vi er splittet mellem "kødets lyster" og

Der er intet i skriften der tyder på at Paulus levede specielt syndigt,
men Han kendte Kristus og vidste at hans skrøpelige legeme ville sit
eget.

> [...]
Gud
> eller til at følge Jesus. I så fald vil vi jo afvise Jesus med synden

Ikke enig..
jvn. ovenstående

> [...]
henvisning
> til, de var syndere og ikke værdige til at følge ham.

Han havde fået stenene til at prædike!

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 05-10-01 20:54

d. 05/10/01 16:05 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk i
artiklen 1Wmv7.2346$uQ.314148@news010.worldonline.dk:

> Helligånden kan ikke bo i en synder, men Helligånden kan påvirke os og
> lede os til Kristus.

Hvordan kan den påvirke os uden at bo i os?

> Der er intet i skriften der tyder på at Paulus levede specielt syndigt,
> men Han kendte Kristus og vidste at hans skrøpelige legeme ville sit
> eget.

Nej, ikke specielt syndigt. Kun almindeligt syndigt.
Hvis han ikke var syndigt, skulle han jo kun omvende sig én gang for hver
synd og altså ikke nødvendigvis hver dag. Når han påstod, han skulle omvende
sig hver dag, tyder det på, han begik enten nye eller gamle synder hver dag.

Hvad skulle det hjælpe?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 06-10-01 01:23

> [...]
omvende
> sig hver dag, tyder det på, han begik enten nye eller gamle synder

Det kunne nu også være omvendelse fra "Liv efter eget hoved", "Gå egne
veje", "irritation over tumperne", "vrede på jødernes dumhed" der er så
meget vi kan gøre som ikke direkte er synd, men et udslag af vort gamle
menneskelige tankegang som ikke altid går i samme retning som Jesu måde
og vej for os!

> Hvad skulle det hjælpe?

Spørg mig ikke, men det står også i Bibelen )

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 06-10-01 07:38

d. 06/10/01 02:23 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk i
artiklen uNsv7.4538$%D3.335595@news000.worldonline.dk:

> [...]
> meget vi kan gøre som ikke direkte er synd, men et udslag af vort gamle
> menneskelige tankegang som ikke altid går i samme retning som Jesu måde

Vrede og irritation over andres dumhed er også synder, da de betragtes som
forgængere for drab iflg. Jesus. Argumentet var vist, at Kain slog Abel
ihjel i vrede.

> Spørg mig ikke, men det står også i Bibelen )

Og så vil du ikke selv tænke over det?

Gad vide, hvad stenene ville prædike, hvis de kunne? Ville de prædike, at vi
alle er synder, og vi må omvende os for at blive frelst? Ville de derefter
gøre det klart, at vi aldrig kan omvende os godt nok, fordi vi er underlagt
kødets synd og derfor altid vil begå synder?

Det er muligt, men i så fald vil det sikkert kun være hyklerne, der vil anse
sig for at være frelste, idet de overser deres egne og fremhæver andres
fejl. Jeg tror, det var dét, Jesus mente, da han beklagede sig over
farisæerne og de skriftkloge, som havde nøglerne til Paradis, men ikke selv
gik ind og ikke tillod andre at gå ind.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 06-10-01 09:30

> Og så vil du ikke selv tænke over det?

Jeg behøver ikke nødvendigvis at spekulere over alt det jeg ikke
umiddelbart forstår!

> [...]
> fejl. Jeg tror, det var dét, Jesus mente, da han beklagede sig over
> farisæerne og de skriftkloge, som havde nøglerne til Paradis, men ikke

Kan du ikke datere dette brev et par år ind i fremtiden så den står som
overskrift for nyhedsgruppen?

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 06-10-01 09:43

d. 06/10/01 10:30 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk i
artiklen Nfzv7.4559$%D3.344042@news000.worldonline.dk:

> "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg behøver ikke nødvendigvis at spekulere over alt det jeg ikke
> umiddelbart forstår!

Nej. Det kan bare ofte være en god idé, især hvis man forsøger at finde ud
af, hvad Jesus egentlig ønsker, vi skal gøre. Der er alt for meget, som ikke
fremgår helt bogstaveligt, og der er også en risiko for, at det, vi opfatter
som sandheden, ved nærmere eftertanke og på baggrund af andres argumenter
viser sig at være forkert.

> Kan du ikke datere dette brev et par år ind i fremtiden så den står som
> overskrift for nyhedsgruppen?

Hvad mener du med det? Læs Matthæus 23. Især vil jeg pege på vers 13, som
var det budskab, jeg tænkte på: Ve jer, skriftkloge og farisærer, I hyklere!
I lukker Himmeriget for mennesker. Selv går I ikke ind i det, og dem, der
vil ind, tillader I det ikke.

I den forbindelse mener jeg, det kræver en nøgle at lukke Himmeriget, og
hvis de kan lukke det, kan de sikkert også åbne det, hvis de vil.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 06-10-01 10:39

> [...]
opfatter
> som sandheden, ved nærmere eftertanke og på baggrund af andres

Det har jeg intet problem med.. jeg tager ALDRIG andres ord for den
endegyldige sandhed og forventer ikke at andre tager mine ord for den
endegyldige sandhed, men selv ser efter om det forholder sig som jeg
siger!

> Hvad mener du med det? Læs Matthæus 23. Især vil jeg pege på vers 13,
som

Misforståelse.. afsnittet ville være en god reminder for gruppen..

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 06-10-01 17:04

d. 06/10/01 11:38 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk i
artiklen fgAv7.2932$uQ.365696@news010.worldonline.dk:

> Misforståelse.. afsnittet ville være en god reminder for gruppen..

Spørgsmålet er så, hvor misforståelsen ligger. For at finde ud af det, må vi
se på, hvem Jesus skældte ud. Hvem var de skriftkloge og farisæerne?

Følgende er citeret fra ordforklaringen i den autoriserede oversættelse af
Bibelen fra 1999:

Farisæer: Egentlig "afsondret" tilhænger af et af de religiøse partier i
jødedommen. Farisæerne lagde vægt på at overholde Moseloven til punkt og
prikke, også de regler, som kun gjaldt for templets præster. De overholdt
også "de fædrene overleveringer", der var udformet og samlet af jødiske
skriftlærde.

Skriftklog: I det nye testamente det samme som lovkyndig, en person, der
kunne udlægge Moseloven og dets bestemmelser. De skriftkloge udgjorde en
professionel stand af de jødiske jurister; de fleste af dem var farisæere.

Det var altså disse to grupper, Jesus anklagede for at lukke Himmerig ved
dels ikke selv at gå derind og dels nægte andre at gøre det. Det gør man jo
netop ved at fastholde menneskene i deres opfattelse af, at de er syndere,
som må omvende sig for at blive frelst. Alle begår jo synder, så der vil
altid være noget, man skal omvende sig fra. Samtidig tillader man ikke Gud
at give nåde som en ufortjent gave. Resultatet er mærkeligt nok, at ingen
kommer i Himmerig, men bliver placeret i et jordisk helvede af dårlig
samvittighed. Ingen glæde og ingen plads til Helligånden.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 06-10-01 19:58

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7E4F814.3360F%brahbech@post8.tele.dk...
> d. 06/10/01 11:38 skrev Rengøringsassistenten på niels.stegWHO@get2net.dk
i> Farisæer: Egentlig "afsondret" tilhænger af et af de religiøse partier i
> [...]
> kommer i Himmerig, men bliver placeret i et jordisk helvede af dårlig
> samvittighed. Ingen glæde og ingen plads til Helligånden.

Jamen Børge - Undskyld jeg bryder ind
Hvad er glæden ved at leve et syndigt liv. Jeg er sikker på at Gud holder
meget af os alle og at enhver som ønsker det skal komme i paradis. Men
konsekvenserne af synd er ikke rare. Jeg synes heller ikke at det er godt
med et jordisk helvede af dårlig samvittighed, men derfra og så til at
henvise enhver til at leve med frugten af egne synd er der et langt stykke
vej. Det var da dejligt om Gud ville hjælpe os hver især til at leve et godt
liv. Jeg har mine ting at slås med, du har sikkert dine. I tid, ved andres
forbøn, ved modning gennem livet, ved pludselig erkendelse - der modnes vi.
Lige så naturligt som et hyldebær bliver til at hyldetræ - Gudsriget vokser
i os. (Det har du vist nævnt tidligere i tråden)
Farisæerne og de skriftkloges fejl er ikke at de ønsker denne vækst, men at
de gør sig klog på den og kun accepterer den troende som lever op til
kravene?

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 07-10-01 08:08

d. 06/10/01 20:57 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk i
artiklen 3bbf53e8$0$214$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Hvad er glæden ved at leve et syndigt liv.

Underligt spørgsmål. Hvorfor hænger langt de fleste mennesker fast ved livet
og frygter døden? Synden er priser, vi betaler for at leve som mennesker på
jorden.

> [...]
> med et jordisk helvede af dårlig samvittighed, men derfra og så til at
> henvise enhver til at leve med frugten af egne synd er der et langt stykke

Ja. Problemet er bare, at mange kristne åbenbart henviser enhver til at leve
med frugten af deres egen synd i form af den dårlige samvittighed og en
forestilling om, de (vi) ikke kan få del i Guds nåde uden omvendelse fra
vore synder. Det må jo nødvendigvis omfatte alle vore synder, da vi bliver
opmærksom på flere synder, jo bedre vi forstår Bibelens budskaber.

> Det var da dejligt om Gud ville hjælpe os hver især til at leve et godt
> liv. Jeg har mine ting at slås med, du har sikkert dine.

Det gør han jo netop gennem ufortjent nåde og syndsforladelse. Det giver os
friheden til at leve et forholdsvis godt liv trods alle vore synder og andre
mangler. Alternativet er, så beskrevet tidligere, at vi knuges af dårlig
samvittighed og angst for at begå nogen overtrædelser.

> Gudsriget vokser i os. (Det har du vist nævnt tidligere i tråden)

Det kræver dog, vi lader det ske, og ikke forkaster Guds rige med henvisning
til, vi er syndere og ikke har fortjent Guds rige.

> Farisæerne og de skriftkloges fejl er ikke at de ønsker denne vækst, men at
> de gør sig klog på den og kun accepterer den troende som lever op til
> kravene?

Det er også min opfattelse.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 04-10-01 15:33

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zYVu7.1488$uQ.219068@news010.worldonline.dk...
> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg tillader mig hermed en meget grov beskæring af dit indlæg:

Du har tidligere fortalt:
Jeg har det siden jeg blev kristen haft nemt at tilgive, for hvordan kan
jeg dog går og bære nag, mig der har fået så frygtelig meget tilgivet.

Kender du ikke også eksempler på det modsatte: Kristne som ikke opfatter at
Gud har tilgivet dem og at de har lov at leve livet. Kristne som lever i
konstant angst for at fejle. Det har de jo misforstået - men er det kun
deres eget problem?

> Hvad har det med os at gøre, hvis folk ikke har brug for reel tilgivelse
> er der vel ingen grund til at give den

Den voldsramte kvinde - hun har jo begået den synd, at lade sit begær råde,
da hun giftede sig - hun kunne jo have valgt en mere harmonisk mand. En god
kristen veninde kan hjælpe hende med at fri sig fra skyldkomplekserne.

Kan du huske spørgsmålet: Hvordan kommer jeg igang med at være kristen?
I denne newsgroup svarede de fleste, at det var en god ide at opsøge det
kristne fællesskab. Der kan man lave mange sjove ting (Kan du huske YMCA
sangen? Hov! - det var vist et sidespring)

I de kristne fællesskab kan man hjælpe hinanden, og man kan faktisk også
bede sammen. Og så må det altså være muligt at bede Gud om tilgivelse for
noget man er ked af, og som måske ikke har såret andre end en selv, sammen
med et andet menneske. Det må også være muligt at have en at drøfte tingene
med, og bede over forskellige måder at løse problemerne på.

Men man kan jo bare lade hinanden gå i fred, og har man ikke noget godt at
give sin næste, er det da også at foretrække.

Måtte jeg lave min egen lille tilføjelse til bjergprædiken, ville jeg
skrive:
Du skal ligne den afrikanske elefant: Have store ører. Stærke ben som aldrig
træder nogen ned. En hjælpsom og kærlig snabel. En lille mund.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 04-10-01 19:56

d. 04/10/01 16:33 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk i
artiklen 3bbc74c7$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> Gud har tilgivet dem og at de har lov at leve livet. Kristne som lever i
> konstant angst for at fejle. Det har de jo misforstået - men er det kun

I princippet er det vel deres eget problem. Det forudsætter blot, at de ikke
videregiver deres vilfarelse til andre, og det er der desværre nogle, der
gør.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 04-10-01 17:28

> [...]
> Gud har tilgivet dem og at de har lov at leve livet. Kristne som lever
> konstant angst for at fejle. Det har de jo misforstået - men er det

Det kaldes i nogen tilfælde for lovtrældom.. i andre tilfælde har de
glemt at læse i Bibelen SAMMEN med Jesus.

For sandt er at uden at Helligånden åbenbarer Bibelens ord for os, er
den for det meste noget uforståelig snak.

> [...]
En god
> kristen veninde kan hjælpe hende med at fri sig fra skyldkomplekserne.

Hvis hun gifter sig med den hun elsker, har hun intet galt gjort . .
medmindre hun gik i seng med ham før ægteskabet, men også det er der
tilgivelse for.. At manden banker hende kan aldrig være hendes skyld..
det er HAM der er voldsmanden.. og at få bank, kan ikke være synd .. og
ingen hustru kan gøre noget som helst der gør at hun fortjener bank..

Jeg vil dog for hendes skyld tilråde at hun skyndsomt tager sine evt.
børn og løber efter hjælp, først til et hjælpested for voldsramte
kvinder og derefter til ordensmagten.

> [...]
YMCA
> sangen? Hov! - det var vist et sidespring)

Læs Claus indslag:

"Er du ikke det allerede? Igang?"

Og det er faktum, Når man begynder at lede efter Gud, har Gud allerede
grebet fat i vedkommende!

> [...]
tingene
> med, og bede over forskellige måder at løse problemerne på.

Jow, men hvis det er kommunikation der behøves er gruppeterapi lige så
godt.. Bøn er OK, men total overgivelse til Kristus er den forløsende
kraft der gør fri.

> Men man kan jo bare lade hinanden gå i fred, og har man ikke noget
godt at
> give sin næste, er det da også at foretrække.

Hmm, jeg er en enspænder, da jeg søgte Gud for at lære at tjene Ham,
gjorde han mig til rengøringsmand, næsten som om Han ville sige lige ud,
at "for at lære tjene mig (Gud), må du først lære at tjene andre!"

> [...]
aldrig
> træder nogen ned. En hjælpsom og kærlig snabel. En lille mund.

Elefanter kan blive så vrede at de tramper alting ned, og så er de kendt
for at kunne bære nag i årtier!

Fra : Live4Him

Dato : 04-10-01 20:37

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Elefanter kan blive så vrede at de tramper alting ned, og så er de kendt
> for at kunne bære nag i årtier!
~~~~~~~~~~
Der er rigtigt, men det er kun i fangenskab de går amok, hvilket ikke er så
underligt sådan som de behandles i eks. Cirkus. Og i Zoo var der for nylig
kritik af at de stod bundet i stegende sol dagen lang - ren dyrplageri.

jørgen.

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-10-01 06:20

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wr2v7.1734$uQ.250115@news010.worldonline.dk...
> [...]

> Jow, men hvis det er kommunikation der behøves er gruppeterapi lige så
> godt.. Bøn er OK, men total overgivelse til Kristus er den forløsende

Jeg arbejder jo med børn til daglig, og derfor tænker jeg meget konkret. Vil
du ikke fortælle mig hvad du mener forskellen på de to er? Er overgivelse
ikke også bøn i hjertet?

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 05-10-01 08:25

d. 05/10/01 07:20 skrev Marina Norling Jørgensen på marina-n@mail.tele.dk i
artiklen 3bbd42d8$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jeg arbejder jo med børn til daglig, og derfor tænker jeg meget konkret. Vil
> du ikke fortælle mig hvad du mener forskellen på de to er? Er overgivelse
> ikke også bøn i hjertet?

Jo, men det omvendte behøver ikke gøre sig gældende. Man kan sagtens bede om
noget, som er i modstrid med Jesu ønsker og vilje.

Overgivelse svarer til den linie i mønsterbønnen "Fader Vor", som starter
med: Ske din vilje.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-10-01 06:25

> [...]
> gjorde han mig til rengøringsmand, næsten som om Han ville sige lige ud,
> at "for at lære tjene mig (Gud), må du først lære at tjene andre!"

En god pointe - Vi har forskellige opgaver, forskellige behov og muligheder.

Fra : Live4Him

Dato : 04-10-01 20:35

> [...]
aldrig
> træder nogen ned. En hjælpsom og kærlig snabel. En lille mund.
Den var god. Et godt billede på en god karakter.

jørgen.