Forsikring og nummerplader ?!
Fra : Carsten

Dato : 01-10-01 09:25

Jeg er (måske) ved at købe en ny (brugt) MC her hvor priserne er nogenlunde
til det. Jeg forventer ikke at kunne sælge min egen før til foråret. Både
fordi markedet ikke er til det, men også fordi jeg ikke har fået den synet
mens tid var. Det betyder jo, at jeg vil have 2 MC's stående hele vinteren.
Den "nye" vil jeg straks stille langt væk på landet hos mine forældre. Der
står den både brand og tyverisikret, og jeg har derfor ikke brug for
forsikring på den - eller har jeg ? Den har jo plader på (overføres til mit
navn ved køb), og hvad er reglerne så ? SKAL jeg have ansvar selvom den ikke
rører sig ud af flækken hele vinteren ?
Min ide er selvsagt, at når jeg får solgt den gamle MC, så skal dens
forsikring overgå til den nye, og først da vil jeg begynde at køre på den
nye. Indtil da vil jeg gerne undgå at skulle lave 2 forsikringer. Hvad siger
reglerne ?
I givet fald at jeg hiver pladerne af den nye, hvad er så omkostningerne ved
at skulle have nogle nye igen om ca. 1/2 år ?

På forhånd tak,

Carsten
CBR 600 F2' 94 (+ måske en nyere)

Blot en tanke...
Man kan typisk køre MC fra 15/4 til 15/10, uden at det skal være at for
farligt, og samtidig en fornøjelse. Det giver 6 mdr. brug af en MC til
omkring 150-170 tkr. Hmmm, gad vide om nogen ville synes, at man har for
mange penge...

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-10-01 09:43

Nu ved jeg ikke hvad du har af opstaldningsmulighed, hvor den er brand og
tyveriforsikret, men står MC'en privat, er det normalt kun kasko'en der
dækker den slags. Og ja, du skal have ansvarsforsikring når du har plader
på.

En ny plade koster ca. 500,-

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Carsten

Dato : 01-10-01 09:56

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote
in message news:9p9abq$sg0$1@sunsite.dk...
> ja, du skal have ansvarsforsikring når du har plader på.
> En ny plade koster ca. 500,-

....og jeg mister ikke MC'ens "syns" status ved at tage pladerne af ?
Sagt på en anden måde. Skal MC'en synes når der igen skal plader
på eller følger det de normale "under 5 år" synsregler ?

Carsten

Fra : Janus

Dato : 01-10-01 10:13

Det du kan gøre er, at du snakker med dit forsikringsselskab, tit og ofte
kan
du sætte din forsikring i bero, dette kræver (som regel) at du afleverer
pladen til
forsikringsselskabet og får den tilbage når cyklen skal ud at køre igen,
dette er typisk forbundet med et administrationsgebyr på omk. 100 -200kr,
men så sparer du en ny plade.

Ellers holder Mc'en syn i et år, med mindre den er under 5 år, alt derudover
kræver syn ved ejerskifte. Og når du afleverer pladen til motorkontoret ,
kan
du rolig sætte en ny på uden omsyn, så længe der er gået under 1 år
siden sidste syn.

Indbo og lignende dækker IKKE din MC, medmindre andet er aftalt med
forsikringsselskabet.

Janus
Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb82f91$0$80726$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-10-01 10:36

Hvis MC'en er under 5 år skal den ikke synes igen.

Fra : Steffler

Dato : 01-10-01 12:54

Carsten wrote:

> Blot en tanke...
> Man kan typisk køre MC fra 15/4 til 15/10,

Man kan køre fra den 28/2 til 1/12

/Steffen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-10-01 14:30

Jeg mener nu det er fra 1/1-31/12 )

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-10-01 14:41

> Jeg mener nu det er fra 1/1-31/12 )

Dog med en advarsel mod at føre mc lige omkring skiftet 31/12 - 1/1 da
luften der godt kan være lidt fuld af "missiler". Husk ihvertfald at holde
visiret lukket ...

/A

Fra : Armand

Dato : 01-10-01 15:44

1) Vær helt sikker på at den vil være dækket af
(landbrugs?)forsikringen!!

2) Står den brand&tyveri-dækket er der ingen grund til at omregistrere
den nye førend at den gamle er solgt til foråret!
Selvom at den måtte være "lige op over " med synsperioden (de første fem
år skal den ikke ejerskiftesynes - De næste fem holder et syn i to år),
vinder du intet ved at omregistrere nu, hvis du senere vil
genomregistrere p.g.a. din forsikring. Derved at du så risikerer at
skulle til syn på det tidspunkt!

3) Der er ikke større omkostninger ved en senere indregistrering end at
en ny plade koster 500,- hvor en omregistrering (= brug af den gamle
plade) koster 350,-!

Alt i alt mener jeg at det er smartest/billigst at købe den og gemme den
væk hvor den er forsikret indtil den anden er solgt!

--
Armand

Fra : Foo Bar

Dato : 01-10-01 21:56

> [...]
> farligt, og samtidig en fornøjelse. Det giver 6 mdr. brug af en MC til
> omkring 150-170 tkr. Hmmm, gad vide om nogen ville synes, at man har for

Da andre har svaret udførligt på alle de andre spørgsmål, vil jeg blot
supplere med en note til dit sidste spørgsmål - "gad vide om nogen ville
synes, at man har for mange penge..."

Svaret er: Nej! - Men der er nogen der synes at man *bruger* for mange
penge - og det er kæresten med den indbyggede skræk for de tohjulede..!
*Suk!*

Claus - oss' med CBR600F2...