Hvad skal en CB 500 Four gå i tomgang
Fra : Thunderbird

Dato : 30-09-01 19:23

Hej NG

Min Honda CB 500 Four fra 73 går meget skidt i tomgang ... dvs. den
går ud ... den ligger kun på 600-650 omdr/m når den er kold ( der
tikker den også rimeligt meget. men når den kommer op på 1000-1100
omdr/m er dette væk), er det , det niveau tomgangs hastigheden skal
ligge i ? eller hvor meget ville i sige ?
Skal det justeres på blokken eller via kablet på gashåndtaget ?
Er det normalt at der er 2 gaskabler på sådan en fyr ?
Skal lige siges at mit batteri er istykker ... men det burde ikke gøre
nogen foreskel.

Svar Udbedes , På forhånd tak

Mv.H

Thomas Krap

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-09-01 19:53

> [...]
> omdr/m er dette væk), er det , det niveau tomgangs hastigheden skal
> ligge i ? eller hvor meget ville i sige ?

Det er for lidt.. Min XS400 skal ligge på 1200rpm iflg. manualen, og det er
nok ikke meget anderledes på din.

> Skal det justeres på blokken eller via kablet på gashåndtaget ?

Det skal justeres på karburatoren. Træk lidt i gashåndtaget og se, hvad der
sker nede ved karburatoren, så burde det være
hurtigt at se, hvor der skal skrues for at øge tomgangen.

> Er det normalt at der er 2 gaskabler på sådan en fyr ?

Ja, det er vist normalt for (ældre?) Honda'er. Så kan man trække gassen
tilbage med håndtaget, hvis der skulle ske et eller andet. Ellers ville man
kun være afhængig af fjerderen.

> Skal lige siges at mit batteri er istykker ... men det burde ikke gøre
> nogen foreskel.

Nej.
Jeg ved ikke, om det ændrer betydeligt på tomgangshastigheden, når der
kommer batteri på og den begynder at lade? - I så fald er det hurtigt at
justere tomgangen igen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Sune Bille Jepsen

Dato : 30-09-01 20:00

Hej Thomas

Jeg har selv haft fornøjelsen af den type, og mener at kunne huske, at
tomgangen ligger på omkring 1000 o/min ifølge instrutionsbogen.

Den vil naturligt være lidt lavere når den er kold, men når den har
stået lidt, skulle den gerne komme derop. Så det lyder som om den går
OK.

Om nødvendigt kan du justere på den skrue der sidder på karburatoren,
den er rimeligt tilgængelig, lige under tanken. Men vent med at justere
til den er varm, og du ikke længere bruger chokeren.

De to gaskabler er helt normalt, de sørger for at gashåndtaget følger
med tilbage når du slipper håndtaget.

Batteriet har ingen indflydelse på din tomgang, men kan give et h.......
besvær med at få startet. Så jeg ville da få det skiftet hvis jeg var
dig.

Under alle omstændigheder ville et godt råd være at skaffe en Haynes
manual til din MC. Jeg havde meget stor glæde af en, da jeg kørte 500
Four

God vind
Mvh

Sune

In article <keoertcv0u2e7d7lhns7cenbm0dfhbfkuq@4ax.com>,
thomas@thunderbird.dk says...

Fra : Armand

Dato : 30-09-01 22:08

Sune Bille Jepsen <sjepsen@_slettes_bigfoot.com> skrev i en
> [...]
justere
> til den er varm, og du ikke længere bruger chokeren.

Og justeringen på kablerne er KUN til at kunne trimme (=løsne) kablerne
så meget at de akkurat ikke strammes for meget (=giver gas) når man
drejer med styret!!!

--
Armand.

Fra : Thunderbird

Dato : 30-09-01 22:45

On Sun, 30 Sep 2001 23:07:42 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>
>Og justeringen på kablerne er KUN til at kunne trimme (=løsne) kablerne
>så meget at de akkurat ikke strammes for meget (=giver gas) når man

dvs. jeg kan trimme urolighederne væk eller ?
den skrue ... sidder den på hver af kaburatorne eller hvordan ? elller
er det en over all skrue ?

Lidt nysgering ...

Fra : Armand

Dato : 01-10-01 15:58

Thunderbird <thomas@thunderbird.dk> skrev i en
news4frtcptvspji5tcorih01mpmp7lhie0d@4ax.com...

> dvs. jeg kan trimme urolighederne væk eller ?

Med stor sandsynlighed: Ja!
Tomgangshastigheden er sat ud fra det lavest mulige omdrejningstal hvor
motoren løber pænt rundt, imens at der kommer noget med forbrug og
manglende motorbremse ind, hvis den bliver den for høj!

> den skrue ... sidder den på hver af kaburatorne eller hvordan ? elller
> er det en over all skrue ?

Ud fra Sunes udtryk: "den skrue" ér det en "over-all" skrue!

--
Armand.

Fra : Sune Bille Jepsen

Dato : 01-10-01 21:01

In article <9pa0im$1k8q$2@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...

<snip>

> Ud fra Sunes udtryk: "den skrue" ér det en "over-all" skrue!
>
> --
> Armand.

<snip>

Ja, jeg kan godt se jeg nok var lidt vel vag i formuleringen.

Det er kun én skrue det drejer sig om, og den sidder - så vidt jeg
husker - lodret, og midt i karburatoren. Den regulerer sådan set bare
vandringen af spjældene, ved at man justerer et stop med denne her
skrue.

Håber det opklarede lidt mere

Mvh

Sune

Fra : Armand

Dato : 02-10-01 20:36

> In article <9pa0im$1k8q$2@news.cybercity.dk>,
> armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...

> Ja, jeg kan godt se jeg nok var lidt vel vag i formuleringen.

Næh nej, jeg fattede det da
Det var nu også mere for at gøre T-bird'en opmærksom på hvor vag han var
i opfattelsen!

> Det er kun én skrue det drejer sig om, og den sidder - så vidt jeg
> husker - lodret, og midt i karburatoren.

Karburator-batteriet(!), formodentlig!

> Den regulerer sådan set bare vandringen af spjældene, ved at man
> justerer et stop med denne her skrue.

Og når nu snakken går på ujævn tomgang, så bør de enkelte karburatorer
også trimmes individuelt med vacuum-metre, således at de trækker lige
meget på den fælles "gasspjælds-aksel".
Men kommer tomgangen blot op på de ca. 1000 RPM vil det gavne godt på
motorens rundløb!

--
Armand.