C. S. Lewis ord til dem som fordømmer andr~
Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-09-01 15:04

It is not for us to say who, in the deepest sense, is or is not close to
the spirit of Christ. We do not see into men's hearts. We cannot judge,
and are indeed forbidden to judge. It would be wicked arrogance for us
to say that any man is, or is not, a Christian in this refined sense . .
.. When a man who accepts the Christian doctrine lives unworthily of it,
it is much clearer to say he is a bad Christian than to say he is not a
Christian.

C. S. Lewis, Mere Christianity (New York: Macmillan, 1952), 11.

Kenn L. Schjødt
Dansk side om SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : TommyGun

Dato : 30-09-01 15:04

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:3bb72540$0$51369$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Christian.
>
> C. S. Lewis, Mere Christianity (New York: Macmillan, 1952), 11.

Ok, så du er en dårlig kristen ;)

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-09-01 15:14

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> wrote in message

> Ok, så du er en dårlig kristen ;)

Der er ihvertfald altid plads til forbedringer

Fra : TommyGun

Dato : 30-09-01 16:05

> Der er ihvertfald altid plads til forbedringer

Ditto

Tommy

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-01 16:10

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> wrote in message news:3bb72657$0$80734

> Ok, så du er en dårlig kristen ;)

Er der nogen sammenhæng mellem det, Kenn skriver, og det,
du herefter dømmer ham til at være???
Jeg fatter det i hvert fald ikke.
Kunne du forklare det lidt nærmere?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-09-01 16:44

;) er et smil med glimt i øjet.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-01 20:26

"Stefan Bruhn" <news003@3x7.dk> wrote in message

> ;) er et smil med glimt i øjet.

Tak for hjælpen.

Mvh. Bodil.

Fra : TommyGun

Dato : 30-09-01 17:29

"> >

> Er der nogen sammenhæng mellem det, Kenn skriver, og det,
> du herefter dømmer ham til at være???
> Jeg fatter det i hvert fald ikke.
> Kunne du forklare det lidt nærmere?

Jeg har kun et at sige Bodil ;)

> Med venlig hilsen
> Bodil.

Tommy.

Fra : Live4Him

Dato : 30-09-01 18:00

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kun et at sige Bodil ;)
~~~~~~~~~~~~~~
En smilie siger mere end tusind ord. (Eller er det et billede?)

jørgen.

Fra : Erik

Dato : 30-09-01 15:40

> [...]
> . When a man who accepts the Christian doctrine lives unworthily of it,
> it is much clearer to say he is a bad Christian than to say he is not a

Der er ingen der siger du (SDH) er en "BAD CHRISTIAN" for der er
ingen hos SDH der er kristne.

Erik

Der er ingen retfærdighed forbundet med frelsen,
kun absolut tilgivelse.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-09-01 16:46

On Sun, 30 Sep 2001 16:39:33 +0200, "Erik" <erik-larsen@get2net.dk>
wrote:

>Der er ingen der siger du (SDH) er en "BAD CHRISTIAN" for der er
>ingen hos SDH der er kristne.

Se nu fordømmer du igen. Du læste vist ikke hvad der stod.

Jeg kan f.x. godt mene at den katolske kirke har nogle fundamentale
fejl.
Jeg kunne endda gå så vidt (men gør det ikke i virkeligheden) som at
sige at det ikke er en kristen kirke. Det ville stadig ikke forhindre
nogen af medlemmerne i at være sande kristne.

Fra : Erik

Dato : 30-09-01 17:47

"Stefan Bruhn" <news003@3x7.dk> skrev i en meddelelse

> Se nu fordømmer du igen. Du læste vist ikke hvad der stod.

Sikke da noget blødsød sludder du lukker ud, Hvis du ikke kan se
forskellen mellem Genfødt Kristene og Mormoner, så følg da med.

> [...]
> sige at det ikke er en kristen kirke. Det ville stadig ikke forhindre
> nogen af medlemmerne i at være sande kristne.

Fundementele fejl; - er det Paven du hentyder til**

Undskyld, siger Jesus; jeg kan desværre ikke komme så jeg har
sendt jer min Mor, Skytsenglene og Paven???

Hvad for Økumenisk bevægelse kommer du fra???

Erik

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-09-01 19:46

On Sun, 30 Sep 2001 18:46:57 +0200, "Erik" <erik-larsen@get2net.dk>
wrote:

>Sikke da noget blødsød sludder du lukker ud, Hvis du ikke kan se
>forskellen mellem Genfødt Kristene og Mormoner, så følg da med.

Jeg er absolut ikke enig i mormonernes lære, men det giver mig ikke
retten til at dømme enkeltpersonerne.

>Fundementele fejl; - er det Paven du hentyder til**

Han er en af dem, ja.

>Undskyld, siger Jesus; jeg kan desværre ikke komme så jeg har
>sendt jer min Mor, Skytsenglene og Paven???

Nej, det er flere fejl. Du læste vist ikke hvad jeg skrev men angriber
bare med dine fordomme, har jeg ret?

>Hvad for Økumenisk bevægelse kommer du fra???

Jeg kommer ikke fra nogen økumenisk bevægelse (hvorfor skal det med
stort??).
Jeg følger bibelens budskab om at den der dømmer selv skal dømmes.

Jeg synes det er ok at påpege fejl i andre folks kristenliv men at sige
de ikke er kristne er at dømme dem og gå for vidt.

Om man er kristen "nok" er vel noget kun Gud kan afgøre?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-09-01 22:05

Stefan Bruhn <news003@3x7.dk> skrev:

> Jeg kan f.x. godt mene at den katolske kirke har nogle fundamentale
> fejl.

Oh ja.

> Jeg kunne endda gå så vidt (men gør det ikke i virkeligheden) som at
> sige at det ikke er en kristen kirke.

Ups, så er du nødt til at kalde dig selv noget andet... Det var jo trods alt
katolikkerne, som startede med at kalde sig kristne. Æh bæh, de fik navnet
først.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-01 08:02

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ups, så er du nødt til at kalde dig selv noget andet... Det
> var jo trods alt katolikkerne, som startede med at kalde sig
> kristne. Æh bæh, de fik navnet først.

På det tidspunkt hvor Jesu efterfølgere første gang fik blev kaldt
kristne fandtes der endnu ikke én eneste katolik! Den katolske retning
opstod først nogle århundreder senere, - de første kristne var meget
jødiske og havde deres primære menighedsliv i og omkring synagogerne.

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-10-01 10:46

On Mon, 1 Oct 2001 09:02:00 +0200, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

> [...]
>opstod først nogle århundreder senere, - de første kristne var meget
>jødiske og havde deres primære menighedsliv i og omkring synagogerne.

Men den jødekristne retning blev efterfølgende fuldstændigt integreret
i den hellenistisk kristne hovedstrøm som også endte med at lægge navn
til (Christos er jo et græsk ord). Katolsk er også et græsk ord, som
bare betyder almindelig. Så længe der har eksisteret "almindelige"
kristne har der eksisteret katolske kristne.

I og for sig er det jo mere betænkeligt, når "udbrydergrupperne" bare
tager varemærket med sig og endda kalder sig rigtigere end dem som
bliver tilbage.

Men hvis der er nogen som må siges at have den moralsk set største ret
til navnet kristne, så er det vel de græsk-ortodokse menigheder.
Østkirken brød jo netop ikke frivilligt ud fra hovedkirken men blev
korporligt smidt ud da den nægtede at underkaste sig pavens
overhøjhed.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-01 15:57

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også et græsk ord, som bare betyder almindelig. Så længe der
> har eksisteret "almindelige" kristne har der eksisteret katolske

Hvad mener du egentlig med udtrykket "den jødekristne retning" og "den
hellenistiske kristne hovedstrøm"? - At der fr starten var to kristne
retninger?

> I og for sig er det jo mere betænkeligt, når "udbrydergrupperne"
> bare tager varemærket med sig og endda kalder sig rigtigere end
> dem som bliver tilbage.

Udbrydergruppen er det der senere kaldte sig Den Katolske Kirke, idet
den (især fra 4. årh og fremvoer) fjernede sig mere og mere fra det
oprindelige trosgrundlag. Dette frafald skyldes ikke mindst hedningen
Augustin, der er skyld i at så megen rendyrket hedenskab og
afgudsdyrkelse fik plads i kirken

> Men hvis der er nogen som må siges at have den moralsk set
> største ret til navnet kristne, så er det vel de græsk-ortodokse
> menigheder.

Dem der må siges at have den moralsk set største ret til navnet
kristne, så er det dem der gør alt hvad de kan for at bevare og
genetablere den oprindelige kristendom, således som den er forkyndt i
Bibelen og uden al den hellenistiske afgudsdyrkende hedenskab der op
gennem tiden er indført på bekostning af den rene tro og lære.

NYT - NYT - Se denne side http://www.syndflod.dk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-10-01 11:06

On Tue, 2 Oct 2001 16:56:44 +0200, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>Hvad mener du egentlig med udtrykket "den jødekristne retning" og "den
>hellenistiske kristne hovedstrøm"? - At der fr starten var to kristne
>retninger?

Næsten - de menigheder Paulus indstiftede i Grækenland var som jeg
forstår det fundamentalt anderledes end menigheden i Jerusalem i og
med at det jødiske islet ikke var en indgroet del i deres egen kultur.

> [...]
>oprindelige trosgrundlag. Dette frafald skyldes ikke mindst hedningen
>Augustin, der er skyld i at så megen rendyrket hedenskab og

Udbryderne er ikke dem som ud fra det ene eller andet synspunkt har
mindst ret men dem som vælger at bryde med det kirkelige fællesskab.
Hvad kirken i fællesskab og enighed holder helligt kan da aldrigv
blive en fjernelse fra det oprindelige trosgrundlag. Hvem kan så
bestemme hvad det i det hele taget var?

> [...]
>Bibelen og uden al den hellenistiske afgudsdyrkende hedenskab der op
>gennem tiden er indført på bekostning af den rene tro og lære.

Jeg kender ingen menigheder som i egen selvforståelse ikke mener de
opfylder netop det formål

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-10-01 13:59

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en

[ ... ]
> Udbryderne er ikke dem som ud fra det ene eller andet synspunkt har
> mindst ret men dem som vælger at bryde med det kirkelige fællesskab.

Udbryderne er altså dem, der bryder ud fra det oprindelige
trosgrundlag og fastsætter et nyt og anderledes trosgrundlag. Sådan
som det skete i 300-årende e.v.t.

> Hvad kirken i fællesskab og enighed holder helligt kan da aldrigv
> blive en fjernelse fra det oprindelige trosgrundlag. Hvem kan så
> bestemme hvad det i det hele taget var?

At "kirken" bliver enige om at indføre en tro og lære, der ikke har
sine rødder blandt de første apostle og i Bibelen, men i decideret
hedenskab, kan da aldrig gøre en sådan hedensk lære til bibelsk
sandhed.

NYT - NYT - Om skabelsen og syndfloden <http://www.syndflod.dk>

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-10-01 14:06

On Fri, 12 Oct 2001 14:59:28 +0200, "Andreas Falck"

>Udbryderne er altså dem, der bryder ud fra det oprindelige
>trosgrundlag og fastsætter et nyt og anderledes trosgrundlag. Sådan
>som det skete i 300-årende e.v.t.

Jeg har lidt svært med det lighedstegn mellem det oprindelige
trosgrundlag og det kirkelige fællesskab. Og at et nyt og anderledes
trosgrundlag blev dannet er en højst subjektiv vurdering. Vi taler
trods alt om flertalsafgørelser omend de i nogle tilfælde var
manipulerede.

> [...]
>sine rødder blandt de første apostle og i Bibelen, men i decideret
>hedenskab, kan da aldrig gøre en sådan hedensk lære til bibelsk

Nu var der ingen som talte om bibelsk sandhed, men om hvad som
definerer kristendom. Husk på at ikke alle bruger Biblen som den
eneste definition på deres tro. Det er blandt andet derfor vi har alle
de trosbekendelser ved siden af.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-09-01 16:44

On Sun, 30 Sep 2001 16:04:04 +0200, "Kenn L. Schjødt"
<kenn_s.fjern_for_email@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>Christian.
>
>C. S. Lewis, Mere Christianity (New York: Macmillan, 1952), 11.

Jamen tak fordi du postede det, det kan jeg da kun give ham ret i.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-09-01 22:53

"Stefan Bruhn" <news003@3x7.dk> wrote in message

> Jamen tak fordi du postede det, det kan jeg da kun give ham ret i.

Selv tak

Ja, C. S. Lewis har lavet nogle fremragende bøger, jeg er ved at få den
danske udgave af "Mere Christianity". Så kan jeg poste fra den på dansk