Anlæg af græsplæne
Fra : LBH

Dato : 29-09-01 19:18

Hej hus og have

Vi er en lille andelsforening på Nørrebro i København som gerne vil anligge
en græsplæne i vores gård.
Vi påtænker at ligge græs på ca. 150 m2 og beholde 1 meter bed hele vejen
rundt om. Der har ikke været gjort noget ved gården i flere år (undtagen det
1 meter bed som er beplantet). Der er ukrudt over alt (store ukrudtsplanter)
og mange mindre sten i jorden. Der har ikke tidligere været sået græs på
arealet. En gartner har givet tilbud på at fjerne større ukrudt, afrive
større sten, fræse arealet, planere, udlægge 0,5 cm muld og så græs.
Er det godt nok? Kommer der er en pæn græsplæne ud af det? Er tidspunktet ok
hvis det bliver gjort indenfor den næste uge? Kan græsset slå ordentlige
rødder i vores jord når der er mange sten i?
Vi har hørt at man bør fjerne de øverste 30 cm og få nyt jord lagt på inden
der såes græs! Er det rigtigt?
Til sidst. Findes der andre steder på nettet hvor vi kan henvende os med
vores dumme spørgsmål eller få information og gode tips til at anlægge en
græsplæne?

På forhånd tak
Andelsforeningen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-01 18:38

On Sat, 29 Sep 2001 20:18:29 +0200, "LBH" <labuha@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>hvis det bliver gjort indenfor den næste uge? Kan græsset slå ordentlige
>rødder i vores jord når der er mange sten i?

Arbejdsgangen lyder fin nok og så fremt gartneren ellers kan sit kram
(og selvfølgelig kan han det, så svært er det heller ikke) så skal det
nok blive en flot plæne. Tidspunktet er også fint, jorden er stadig
rimeligt varm og vand er der også nok af. Men over en uge skal der
helst ikke gå. Græsset skal nok slå rod selv om der gør mere end en
uge, men hvis efteråret bliver meget vådt er det ikke sikkert det
bliver helt så godt hvis det først bliver sået om 14 dage. Der er jo
også en grund til at landmændene kører som sindsyge lige nu for at få
deres frø i jorden...
Græsset kan sagtens slå rod selv om der er masser af sten i. Stenene
giver størst problemer når stykket skal planeres. På arbejde har vi en
speciel fræser til at lave græsplæne med - den fræser jorden og smider
den løse jord oven på sten og græstotter. Herefter er der omkring
20-30 cm løs jord ovenpå stenene og det hele er lige til at så i.
Jeres gartner bruger sikkert en maskine efter samme system, det er
helt fint.

>Vi har hørt at man bør fjerne de øverste 30 cm og få nyt jord lagt på inden
>der såes græs! Er det rigtigt?

Næh, det er der sjældent nogen grund til. Kun da hvis der ikke er jord
i forvejen.

>Til sidst. Findes der andre steder på nettet hvor vi kan henvende os med
>vores dumme spørgsmål eller få information og gode tips til at anlægge en
>græsplæne?

Spørgsmålene skal da være velkomne her.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 01-10-01 12:47

LBH> Hej hus og have
LBH> Vi er en lille andelsforening på Nørrebro i København som gerne vil anligge
LBH> en græsplæne i vores gård.

Vi gjorde noget lignende i det gårdlaug, jeg er formand for:
http://www.agol.dk/gl/

> [...]
LBH> større sten, fræse arealet, planere, udlægge 0,5 cm muld og så græs.

LBH> Er det godt nok? Kommer der er en pæn græsplæne ud af det?

Hvis der ikke er problemer med dræning. Evt kan I få den lavet højest på
midten, så vandet løber af.

LBH> Er tidspunktet ok
LBH> hvis det bliver gjort indenfor den næste uge?

Vores blev vist også lavet om efteråret.
Så har man en fin plæne om foråret.

LBH> Kan græsset slå ordentlige
LBH> rødder i vores jord når der er mange sten i?

Vores er fuld af sten og murbrokker.
Det tror jeg kun er godt.
Men det er ikke sjovt, hvis man skal plante fx. et træ.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>