Prof redigering af lyd på Mac
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-09-01 17:56

Sad lige til fødselsdagsbrunch-sammenrend<tm> og snakkede med en
journalist-spire der laver radio - og følgende to spørgsmål (-sgrene)
meldte sig:

1. Hvordan overfører man lyd fra MiniDisc til Mac (og evt. tilbage
igen), hvis resultatet skal være i "broadcast kvalitet", og selve
MiniDisc-maskinen er nogenlunde gennemsnitlig (udstyret)? Er den
analoge indgang tilstrækkelig, eller skal man have gang i noget
"digitalt MiniDisc-output <-> USB"-agtigt udstyr? Og hvilket? Og
hvad er det i øvrigt for digitale udgange der kan sidde på en
MiniDisc? En art standard, eller varianter det mellem de enkelte
fabrikanter?

2. Hvad findes der af professionelt Mac-software (carbon) til
lydredigering? Noget som kan hitte ud af at arbejde med flere spor,
hvor man kan sætte bogmærker/noter, klippe/klistre i samples
etc. Findes der noget som en P1-journalist (eller lignende) kunne
finde på at bruge til en rigtig radiomontage med lydeffekter og
sager? (og jaja... jeg kan godt selv finde ud af at foretage en
søgning på versiontracker eller andetsteds på ord som "sound" og
"edit"...).

Nogen her der har "hænder på"-erfaringer med den slags?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 30-09-01 13:45

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> analoge indgang tilstrækkelig, eller skal man have gang i noget
> "digitalt MiniDisc-output <-> USB"-agtigt udstyr?

både og
se http://www.minidisco.com
Det kommer helt an på hvilke krav der stilles. Hvis det skal bruges til
radio er 16 bit stereo - dvs almindelig Mac lyd - nok og minidisc audio
out kan proppes i Mac lydindgang. Ellers kan man bruge minidisc's
digital eller optisk lyd out og et lydkort til mac, der kan det der med
digital hhv. optisk lyd ind.

> Og hvilket? Og
> hvad er det i øvrigt for digitale udgange der kan sidde på en
> MiniDisc? En art standard, eller varianter det mellem de enkelte
> fabrikanter?
analog lyd er på line niveau
optisk og digital lyd er standarter.

> [...]
> lydredigering? Noget som kan hitte ud af at arbejde med flere spor,
> hvor man kan sætte bogmærker/noter, klippe/klistre i samples
ProTools er i en lidt mindre version freeware
http://www.digidesign.com/

Steinbergs VST (http://www.steinberg.net/) og Emagic
(http://www.emagic.de/english/news/index.html) er andre producenter af
digitale studiomiljøer.

Jeg har også ambitionen at arbejde med sådan noget, men når man kigger
på programmerne viser det sig at indlæringskurven stejlt som Eiger
nordflanken.

> Findes der noget som en P1-journalist (eller lignende) kunne
> finde på at bruge til en rigtig radiomontage med lydeffekter og
> sager?
Jep.
http://www.apple.com/creative/music/

> (og jaja... jeg kan godt selv finde ud af at foretage en
> søgning på versiontracker eller andetsteds på ord som "sound" og
> "edit"...).
http://www.hitsquad.com/smm/
er nok den bedre søgemaskin til dit formål

Eller spørg dog bare i din lokal musikerbiks

> Nogen her der har "hænder på"-erfaringer med den slags?
desværre nej. Men hvis der findes nogen, der gerne vil vise sit
"Mac-hjemestudio" til gruppen vil jeg der gerne være med.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-10-01 23:57

Sebastian Løck wrote:

> Jeg har også ambitionen at arbejde med sådan noget, men når man
> kigger på programmerne viser det sig at indlæringskurven stejlt
> som Eiger nordflanken.

Nåda. Hvad har du haft fingrene i? Har du noge konkret formål? Hviket?

En af vores kunder er musiker, og fortalte forleden, at han som
"gæsteoptræder" på DR P1s "Lydmuren" fandt ud af at de bruger Pro
Tools, som du refererer til.

> desværre nej. Men hvis der findes nogen, der gerne vil vise sit
> "Mac-hjemestudio" til gruppen vil jeg der gerne være med.

Ja, det kunne være ganske interessant. Kender vi nogen der arbejder
professionelt med lyd på Mac, og som vil åbne sine døre for
interesserede? Tom Dissing? Der var også engang en mac
vs. PC-diskussion her i gruppen, hvor der var en der markerede at han
havde sollid erfaring med levende lyd og billeder.

-j

Fra : tom dissing

Dato : 19-10-01 01:01

Hvor tungt skal det være !
ProTools Light er en strålende måde at begynde at arbejde med lyd på.
Og så er det gratis..
Tag og optag 5-10 numre som du kender og godt kan lide. Klip dem i stykker i
PT, og begynd så ellers at sætte dem sammen igen..
Dette kan du gøre som almindelige klip, eller to - eller flere - stykker
"lyd" ind over hinanden..
Alternativt optag dig sig på klaver, og få det til at "svinge".
Også en morsom øvelse!
Tom

PS
Jeg er altså ikke proff med lyd, jeg arbejder blot med en masse proff
lydsoftware.

On 19/10/01 0:56, in article slrn9sunhe.55b.janus@mymlan.netcetera.dk,

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-10-01 10:43

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Ja, det kunne være ganske interessant. Kender vi nogen der arbejder
> professionelt med lyd på Mac,...

BarCode Brothers og Safri Duo og stort set alle professionele lydmagere.
Kilde: IT-tidsskriftet Com-On.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk