powerbook G3 lombard og virtual PC?
Fra : Neumann, Thomas

Dato : 29-09-01 12:11

Hejsa.

Kan man afvikle virtual PC tilfredsstillende på en Powerbook G3 lombard ?

Kan en sådan fætter egentlig afvikle OSX ?

Tak

Thomas
konverteringsvillig pc-idiot

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 29-09-01 12:14

Ups..

glemte lige at sige til hvad.

Afvikle CD-rom opslagsværker som kun fåes til PC (windoze)

Måske afspille DivX da det er min fornemmelse at Mac måske er lidt bagud
her.

Kan man det? pleeaaasee.... bare man kan!

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 14:48

Neumann, Thomas <nospam@neumann.dk> wrote:

> Afvikle CD-rom opslagsværker som kun fåes til PC (windoze)

sagtens.

> Måske afspille DivX da det er min fornemmelse at Mac måske er lidt bagud
> her.

under ingen omstændigheder, jeg tror end ikke en 2x800 kan klare den
opgave, i PC regi hedder det sig at minimumskravet er 400MHz P2 - helst
det dobbelte.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-10-01 22:33

Neumann, Thomas <nospam@neumann.dk> wrote:

> Måske afspille DivX da det er min fornemmelse at Mac måske er lidt bagud
> her.

Til Mac OS 9.x findes ikke nogen rigtig god DivX løsning, men til Mac OS
X er man kommet noget længere og her kører det bedre.

--
René

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-09-01 14:53

In article <9p4a91$n67$1@sunsite.dk>, Neumann, Thomas wrote:

> Kan man afvikle virtual PC tilfredsstillende på en Powerbook G3
> lombard ?

Det er en temperamentssag. Jeg er temmelig hysterisk med stenede
responstider på maskiner og er derfor tilbøjelig til at sige "nej" -
men til husbehov og til at kigge lidt leksikon i ny og næ eller
afvikle netbank er det vel OK, især med en god portion ram.

> Kan en sådan fætter egentlig afvikle OSX ?

Afhænger igen af brugeren temperament og brugerens behov, samt mængden
af ram i din maskine. Har afviklet 10.1 på en iMac-266/160, og
hastigheden er nogenlunde acceptabel til verdensvæv, post m.v. - men
jeg tror det er rigtig uskægt at afvikle MS-Office, Adobe-sager og
lignende på en sådan maskie.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 14:59

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> hastigheden er nogenlunde acceptabel til verdensvæv, post m.v. - men
> jeg tror det er rigtig uskægt at afvikle MS-Office, Adobe-sager og

Ah - så slemt tror jeg nu ikke det er hvis det nu er en lombard 400. :)
Men vær opmærksom på at DVD dekodningen _ikke_ fungerer med "Mac OS X
version 10.1's" (trækker vejret dybt!) DVD software.

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-09-01 15:24

In article <1f0i6xs.5sgo0ysvb72oN%jmfink@mac.com>, Jesper Møller-Fink
wrote:

> Ah - så slemt tror jeg nu ikke det er hvis det nu er en lombard
> 400. :)

hov... jeg kom vist til at bytte om på nogle modeller; tænkte på
Lombard som en 266-maskine (men det er en Pismo uden FireWire,
right?). OK... lad os bare sige at jeg ser frem til at køre den
endelige 10.1 på min Pismo-400/192 gennem en almindelig arbejdsdag -
og at jeg forholder mig afventende til, hvordan den kører MS-Office,
Photoshop m.v. i praksis.

> Men vær opmærksom på at DVD dekodningen _ikke_ fungerer med "Mac OS X
> version 10.1's" (trækker vejret dybt!) DVD software.

øhh? Kan du uddybde den? Jeg har set fin DVD-afspilning på en Pismo
under 10.1. Forholder det sig anderledes med Lombard?

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 15:56

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> øhh? Kan du uddybde den? Jeg har set fin DVD-afspilning på en Pismo
> under 10.1. Forholder det sig anderledes med Lombard?

lombard har 66MHz bus, mangler AGP og har "kun" et 64bit RageLT pro
grafikchip - Apples DVD player til denne bruger en hardware decoder (kun
i 400MHz modellen), mens AGP modellerne udelukkende benytter sig af
software decodning.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 15:57

> [...]

> endelige 10.1 på min Pismo-400/192 gennem en almindelig arbejdsdag -
> og at jeg forholder mig afventende til, hvordan den kører MS-Office,

Jep - tjek evt. denne
<http://forums.macnn.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=17&t=003
299> (MacNN's forum er desværre ulideligt langsomt!).

I hvert fald er mange iBook/500 ejere imponeret over ydelsen (og det er
jeg meget glad for da jeg snart får én!). :)

> øhh? Kan du uddybde den? Jeg har set fin DVD-afspilning på en Pismo
> under 10.1. Forholder det sig anderledes med Lombard?

Så lad gå da ... :)

Well - Lombard'en benytter hardwaredekodning hvorimod Titanium, Pismo,
iBook og G4 (på nær Yikes!) benytter softwaredekodning. Og 10.1
understøtter åbenbart ikke 'hardwaredekodning'. That's it.

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-09-01 17:31

In article <1f0i97i.f6ipms1cgiexoN%jmfink@mac.com>, Jesper Møller-Fink
wrote:

> Så lad gå da ... :) Well - Lombard'en benytter hardwaredekodning
> hvorimod Titanium, Pismo, iBook og G4 (på nær Yikes!) benytter
> softwaredekodning.

ahhh.... noget begynder ar ringe en svag tone. Hvad er "Yikes"?

> Og 10.1 understøtter åbenbart ikke 'hardwaredekodning'. That's it.

Klamt.

-j

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 17:49

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> ahhh.... noget begynder ar ringe en svag tone. Hvad er "Yikes"?

G4 med G3 (B/W) mainboard.

> Klamt.

Jep - men jeg får en ny iBook som godt kan! Weehaa! :)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 20:29

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jep - men jeg får en ny iBook som godt kan! Weehaa! :)

og jeg regner med at have et 600kr's slimline DVD drev til min, i hænde
i løbet af en times tid (fra ebay)... min fortrydelse over jeg købte en
CD-rom model bliver mindre og mindre (indtil jeg skal skifte på hd og CD
i den... hva dmed at lave et lille "install-party" ?)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 20:41

> [...]
> CD-rom model bliver mindre og mindre (indtil jeg skal skifte på hd og CD
> i den... hva dmed at lave et lille "install-party" ?)

Hvad er det for et drev? Må jeg se et billede? :)

Er det egentligt ikke bedre at købe sådan en harddisk...

<http://www.azeto.dk/product.asp?product=54&page=3>

.... i stedet for at skille iBook'en ad?! Det ser herrens ud:

<http://homepage.mac.com/cybergreg/Personal.html>

Men under alle omstændigheder vil jeg da gerne høre om det ... :)

(PS: jeg har rørt rygter om at Stefan Haller har gang i en omgang
'carbon-suppe'. Mere info følger!)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 21:19

> Hvad er det for et drev? Må jeg se et billede? :)

<http://www.toshiba.com/taecdpd/products/features/SDC2502-Over.shtml>,
der skulle være plads til det, det har _præcist_ samme dimensioner som
combo drevet apple bruger (også toshiba). om deter bootbart ved jeg dog
ikke, den tid den sorg - jeg vil have DVD og helst internt.

> Er det egentligt ikke bedre at købe sådan en harddisk...
>
> <http://www.azeto.dk/product.asp?product=54&page=3>

hvis jeg skulle ville, jeg nok købe den det sted du i går anbefalede
mig, jeg har bestilt en formac 16/10/40 og får den sidst på ugen.

> ... i stedet for at skille iBook'en ad?! Det ser herrens ud:
>
> <http://homepage.mac.com/cybergreg/Personal.html>

i know, men jeg har en 20GB lige til at sætte i (skal pilles ud af en
gammel ibokk, men det går nok)

> Men under alle omstændigheder vil jeg da gerne høre om det ... :)
>
> (PS: jeg har rørt rygter om at Stefan Haller har gang i en omgang
> 'carbon-suppe'. Mere info følger!)

tak, nu - øh den næste times tid er jeg optaget af ebay, jeg missede en
Lacie 24/10/40 (plextor) med både usb og firewire tidligere i dag med
sølle 6 sekunder, æv, øv - havde IE været lidt hurtigere til at rendere
siden havde jeg fået den for 530dm... fjolset overbød mig som sagt med
6 sekunder tilbage... denne gang _skal_ jeg være tændt. i går kunne jeg
have købt DVD drevet (buy now) for 190dm hvis jeg dog bare havde hjort
det, der er tre til salg i løbet af en time og de to er allerede over
190dm - jeg er parat til at gå op omkring 220dm.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 21:43

> [...]
> combo drevet apple bruger (også toshiba). om deter bootbart ved jeg dog
> ikke, den tid den sorg - jeg vil have DVD og helst internt.

Forståeligt! :) Det er jo en bærbar!

> hvis jeg skulle ville, jeg nok købe den det sted du i går anbefalede
> mig, jeg har bestilt en formac 16/10/40 og får den sidst på ugen.

Klart nok - men det var ikke lige så let at henvise til den pågældende
side.

> i know, men jeg har en 20GB lige til at sætte i (skal pilles ud af en
> gammel ibokk, men det går nok)

Helt sikkert! Fortæl gerne om det når du kommer så langt :)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 22:01

> Klart nok - men det var ikke lige så let at henvise til den pågældende
> side.

ikke når nerverne sidder helt oppe i halsen (med min oplevelse tidliger
i dag in mente), jeg fik den første hjem, jubiiii!, der er to tilbage i
løbet af den næste halv time, hvis andre skulle være interesseret:

<http://listings.ebay.de/aw/plistings/list/category15372/index.html>

jeg måtte slippe 206dm + 3% i gebyr + hvad porto fra tyskland kommer til
at koste mig. det er ok, hvis kjeg kan få det til at virke, hvis ikke
kan det sælge til stort set samme pris (under halv pris)

> Helt sikkert! Fortæl gerne om det når du kommer så langt :)

meget gerne, det ender jo med at jeg har fået den ultimative blærbar til
betydeligt mindre end hvad du må gi' Hvis jeg bliver rigtig
overmodig skal den også overclockkes... tibook go home

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 22:35

> jeg måtte slippe 206dm + 3% i gebyr + hvad porto fra tyskland kommer til
> at koste mig. det er ok, hvis kjeg kan få det til at virke, hvis ikke
> kan det sælge til stort set samme pris (under halv pris)

for en gang skyld har jeg været heldig de to sidste gik for 225dm og
217dm, måske skulle jeg alligevel have krykket ned efter en lottokupon i
dag...

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 22:53

> for en gang skyld har jeg været heldig de to sidste gik for 225dm og
> 217dm, måske skulle jeg alligevel have krykket ned efter en lottokupon i
> dag...

Ja fint! - så kan vi købe denne:

<http://www.cyberport.de/DE/catalog.omeco?SID=5c1145332460ea026aec687b00
79e3cc&lang=DE&BESTNR=1B01-210&PRODGR=1612&PARENT=3609&DEPTH=&HOLDGROUP=
&ACT=displaysingleitem>

Det er den jeg er mest varm på lige nu :)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 22:53

> jeg måtte slippe 206dm + 3% i gebyr + hvad porto fra tyskland kommer til
> at koste mig. det er ok, hvis kjeg kan få det til at virke, hvis ikke
> kan det sælge til stort set samme pris (under halv pris)

Fedt! Håber ikke du brænder nallerne når du skal montere det! I øvrigt
er xlr8yormac-mike nok _meget_ interesseret i at høre om projektet :)

> meget gerne, det ender jo med at jeg har fået den ultimative blærbar til
> betydeligt mindre end hvad du må gi'

Blah! Jeg har da bare 2 års garanti så! Og engelsk tastatur! Og brænder!

Nå altså!

> Hvis jeg bliver rigtig overmodig skal den også overclockkes... tibook go
> home

Enig! Vi må stable et i(ce)Book Party på benene en gang! :)

(de næste bliver vel at lodde GeForce2Go chips på...)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 23:16

> Fedt! Håber ikke du brænder nallerne når du skal montere det! I øvrigt
> er xlr8yormac-mike nok _meget_ interesseret i at høre om projektet :)

det har jeg også tænkt mig... hvem har et digitalkamara de vil udlåne
til lejligheden?

> Blah! Jeg har da bare 2 års garanti så! Og engelsk tastatur! Og brænder!
>
> Nå altså!

hvor hurtig er det den brænder er? og hvor langsom er det nu søgetid,
spin-op og støjnivau på Toshibas 4x/4x/24/6x drev er sammenligned med
deres 24x/8x drev er? min brænder er med 16x/10x/40x purn-proof etc.,
buspowerd, og det er betydeligt lettere at kopier en musik cd når den
ikke skal over HD'en...

jeg gav 10500 for ibooken med 320MB og AV-kabel, 814kr for DVD drevet,
1893kr for brænderen = 13207kr, hovsa så har jeg købt airport og base
til 3620 = i alt 16827, dvs mindre end dine 17000kr; Nåh ja byttet til
20GB disken skal jeg ikke betale for drille, drille, drille....

jeg tror jeg kan styre mig...

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 23:37

> det har jeg også tænkt mig... hvem har et digitalkamara de vil udlåne
> til lejligheden?

Desværre ikke jeg

Jeg kunne ellers også fint bruge et - plejer man ikke at skulle tage
billeder når man pakker sit nyindkøbte legetøj ud? :)

> [...]
> deres 24x/8x drev er? min brænder er med 16x/10x/40x purn-proof etc.,
> buspowerd, og det er betydeligt lettere at kopier en musik cd når den

Burn Proof er kun for pattebørn! Og hvor praktisk er det nu lige at
slæbe en klodset (og buttet) brænder med på farten? Hva'? Det havde du
nok ikke lige tænkt på? Ta' dén! Og du har vist ikke prøvet toast
titanium på en mac med indbygget brænder, vel? Næ du - så skal du bare
se løjer!

.... nå altså!

> [...]
> til 3620 = i alt 16827, dvs mindre end dine 17000kr; Nåh ja byttet til
> 20GB disken skal jeg ikke betale for drille, drille, drille....

Nå ja - men så skvattede du også på cyklen! Skal jeg komme forbi og slå
dig hårdt på knæet! Hva'? (i øvrigt kan min bare opgraderes til 640 mb
Ram!)

> jeg tror jeg kan styre mig...

Gu' ka' du ej! :)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-01 23:48

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Burn Proof er kun for pattebørn! Og hvor praktisk er det nu lige at
> slæbe en klodset (og buttet) brænder med på farten? Hva'? Det havde du
> nok ikke lige tænkt på? Ta' dén!

jeg skal ikke bruge den på farten, jeg har airport. hvor lang tid tager
det at kopiere en 80min CD med kun ét drev og en skrivehastighed på 4x?
- hvor lang tid tager det med to drev og en skrivehastighed på 16x?

> Og du har vist ikke prøvet toast titanium på en mac med indbygget brænder,
> vel? Næ du - så skal du bare se løjer!

ja, det var besværligt at kopiere...

> ... nå altså!

> Nå ja - men så skvattede du også på cyklen! Skal jeg komme forbi og slå
> dig hårdt på knæet! Hva'?

det var et beskidt trick! kom bare an man kan slå hårt med krykke uden
fjenden kommer tæt nok på til at skade en...

> (i øvrigt kan min bare opgraderes til 640 mb Ram!)

øv :(

> Gu' ka' du ej! :)

Det er jeg nu temmelig sikker på... det er faktsik det eneste punkt i
denne deltråd, om hvilket jeg på forhånd kan sige: jeg får ret!

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-09-01 23:55

> jeg skal ikke bruge den på farten, jeg har airport.

Øh?! Nå ja.

> hvor lang tid tager det at kopiere en 80min CD med kun ét drev og en
> skrivehastighed på 4x? - hvor lang tid tager det med to drev og en
> skrivehastighed på 16x?

[ingen kommentarer]

> ja, det var besværligt at kopiere...

[absolut ingen kommentarer]

> øv :(

Ha!

> Det er jeg nu temmelig sikker på... det er faktsik det eneste punkt i
> denne deltråd, om hvilket jeg på forhånd kan sige: jeg får ret!

Got me right on time!

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice