SV650 og en Scorpion-potte
Fra : Thomas H

Dato : 29-09-01 09:27

Er der nogen her der har erfaring med at udkifte originalpotten på en SV650
med en der siger noget mere?
Jeg har fundet en lydfil med en SV650 der har fået en Scorpionpotte på og
det lyder meget sejt. Men er det en lydpotte som danske forhandlere ligger
inde med, eller er der en anden 'standard' lydpotte som mest bliver brugt
ved udskiftning af original lydpotte?
Hvor meget koster det (ca) at få udkiftet lydpotten hos en mekaniker?? Og
hvad koster en ny lydpotte??

På forhånd tak

Thomas H

Fra : Tommy

Dato : 29-09-01 10:48

På SV´eren koster det nok 2Hk, 1l benzin mere /100km og en 4k kr incl. potte
hvis det skal laves ordentligt.

Tommy

Fra : Thomas H

Dato : 29-09-01 11:29

Hvorfor koster det hk at påføre en anden lydpotte en den originale?

Thomas H

Fra : Steen Schmidt

Dato : 29-09-01 12:43

> Hvorfor koster det hk at påføre en anden lydpotte en den originale?

Hvis du er heldig at få den dysset ordentligt, så beholder du måske den
originale effekt. Den originale potte har motorcykelfabrikanten
sandsynligvis afstemt rigtigt godt, så den vil nok være bedst, når du ikke
ændrer på andre ting i fordøjelsessystemet.

Ekstra benzin koster det helt sikkert - jeg gik fra ca. 17,5 km/l til 15,5
km/l i gennemsnit, på min SV650S. Det var med en oplagt MIG potte på.

Mvh
Steen

Fra : Robert

Dato : 29-09-01 15:40

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ekstra benzin koster det helt sikkert - jeg gik fra ca. 17,5 km/l til 15,5
> km/l i gennemsnit, på min SV650S. Det var med en oplagt MIG potte på.

Jeg kan istemme 100% (!) efter utallige forsøg, omdysninger, potter
frem og tilbage ( heldigvis aldrig min egen maskine, venners )
testkørsler, rullefelter mm....
Den originale potte har producenten brugt megen tid på
designet og virkningen af, det er sikkert.
Alternative potter giver a l t i d øget benzinforbrug, mere larm..
( men ok, måske er larmen netop med til at forøge følelsen af
mere saft og kraft? )
og måske... hvis man er heldig.. et par heste.
- gøres det ikke korrekt kan sidegevinsten være; afbrændte ventiler :(

Mvh
Robert

Fra : mobworld

Dato : 29-09-01 13:55

Tommy <p1000377@post.uni2.dk> wrote:

>På SV´eren koster det nok 2Hk, 1l benzin mere /100km og en 4k kr incl. potte
>hvis det skal laves ordentligt.

sikke noget vrøvl...........

dog har du ret i at det nemt kan komme til at koste hk, hvis det
'bare smides på', uden en efterfølgende justering, men det gælder jo
for alle cykler, ikke bare SkraldeVognen.

Man får sjældent det store ud af en slip-on i topeffekt, men en
omhyggelig justering kan ofte give mere i mellemområdet(at man også
ofte kan opnå nær samme forbedring, ved at få justeret cyklen med
standard dåsen på, er jo en anden sag..)

IMHO... ikke sæt en anden dåse på cyklen, kun for effektens skyld, men
gør det hvis du går efter en anden lyd og håbet om bedre effekt.

/morten

Fra : Steen Schmidt

Dato : 29-09-01 17:52

> det gælder jo
> for alle cykler, ikke bare SkraldeVognen.

SkraldeVognen? Ømt.

Mvh
Steen

Fra : Tommy

Dato : 30-09-01 17:49

Vrøvl.....fra du af alle.... Du som selv siger at det ikke kan betale sig at
bruge penge på ekstra motortrim, at man bedst af alt lader det stå std. Morale
godt.... Dobbelt.........

Efter en gennemgang af slip-on test i SportsRider, MO & Motorrad som alle 3 har
lavet en 10stk slip-on test var konklusionen for dem: Det ene blad fandt en der
afgav mere end orig dæmperen, det andet 2 stk og det sidste ingen. Og alt dette
var efter total optimering til den nye potte.

Altså var resultatat 3stk af 30 som forøgede effekten = 10%

Risiko for at miste effekt er altså 90% hvis man bare køber en dæmper.

Dernæst er det ofte sådan at, rigtigt nok, kan gøres meget med trimning af
karburatorer, men oftest er det desværre sådan at henter man mellemområde ja så
mister man omdrejningsvillighed, altså tophastighed. Noget som de fleste slip-ons
desværre også problemet med.

Så er der jo den med benzinen. Større dyser (Som kræves med en mere åben potte)
og hævning af nålene jo altid vil kræve mere at leve af.

MEN NU TIL DET SJOVE.: De fleste føler den trækker som et vildt dyr efter
montering af en mere åben dæmper, hvilket 99% af gangene skyldes at den vilde
fornemmelse er der grundet lyden. Aha, altså, spekulatoren spiller dem altså et
puds..

Summa sumarium:
Skal der mere effekt til: Forvent at bruge en masse penge, da der ikke findes
nogle hurtige billige smutveje, så havde fabrikkerne nemlig selv brugt dem.
Skal der mere lyd til: Jag et stort bor tværs igennem orig. potten. Gratis og
giver samme effekt som slip-ons (Mere lyd, og næsten samme effekt)

Thomas H. Start du med at hæve nålene et hak på din bette SkraldeVogn, det plejer
at gøre tricket, og så er det gratis.

Tommy
(Som nok tror at når alt kommer til alt er ham og Morten alligevel enige)

mobworld skriver:

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-09-01 18:11

"Tommy" <p1000377@post.uni2.dk> wrote in message

> [...]
ja så
> mister man omdrejningsvillighed, altså tophastighed. Noget som de fleste

snip...

> [...]
og
> giver samme effekt som slip-ons (Mere lyd, og næsten samme effekt)

Et par gode poenger, og et par hvor jeg ikke deler din erfaring/påstand.

Fabrikkene benytter alle de tricks som finnes, men de lever også under visse
begrensninger man ved optimering ikke behøver ta hensyn til. Bl.a. skal
maskinen igjennom støy og utslipps tests, og for å klare dem ser man ofte at
motoren kjører magert omkring 5500 og 7500 rpm.

En optimering av bensitilførselen kan gjøre stor forskjell i mellomområdet.
På min R1'er fikk jeg 8HK mere ved 7800rpm, og min. 4HK i hele området
4.000-9500rpm. Dette etter montering av slipon og endring av nåler (ingen
endring av hoveddyse). På toppen gav det 2HK, men effektkurven falt litt
langsommere i området over 10500rpm.

Omdreiningsvilligheten ble markant forbedret, og jeg merket heller ingen
reduksjon i topphastighet, dog heller ikke den store forbedring.
Bensiforbruket ble høyere, men det kan jeg leve med, den markante forbedring
av motorkarakteristikk tatt i betraktning.

JS

Fra : Tommy

Dato : 30-09-01 18:17

Hvorfor jeg også siger til Thomas, at et hævning af nålene 1 hak plejer at gøre
tricket.

Tommy

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-09-01 18:29

> Hvorfor jeg også siger til Thomas, at et hævning af nålene 1 hak plejer at
gøre
> tricket.
Jeps, jeg bemerket det. Dog har jeg den erfaring fra mine MC'ere, at en god
slipon også er nødvendig for å få optimalt utbytte. Om det samme gjelder
SV'eren har jeg dog ingen kjennskap til.

JS

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-09-01 18:32

> [...]

dette
> var efter total optimering til den nye potte.
De tests som var i de tyske blade, er du sikker på at det ikke var med
potter som hadde såkalt "Strassenzulassung"? Husker du hvilke numre de var
testet i?

JS

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-09-01 12:58

Jeg har en test liggende fra Alt om Motorcykler, hvor de montere 3 forsk.
potter på netop en SV650. De opnåede bedste resultat med Devil potten, som
efter montering af Jet-kit havde flere kræfter og evnen til at samle kræfter
efter gearskift er væsentligt forbedret. Den største forbedring lå i
mellemområdet. Potten koster omkring 5kkr. Dertil indysning og Jet-kit.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 29-09-01 21:10

Af egen erfaring må jeg berette dette:

Min på på det tidspunkt 6000 km gamle SV blev monteret med et komplet
( forrør, mellemrør, dæmper ) TwoBrothers carbon-system ( og K&N
filter og JetKit ) og derefter justeret på rullefelt.

Det betød en STOR ændring for motorkarekteristikken. Før havde
maskinen et markant hul v. ca 4.500 omdr/min, samt en tøven ved
pludselig gas. På min første tur efter ændringen gik den på baghjulet
fra 1. gear ( power, ikke kobling! ) Det havde jeg ikke oplevet før.
Hullet i mellemregisteret var stort set forsvundet, afløst af stabilt
træk fra 3.500 op til 10.500 ( begrænser ). I bunden af registeret var
kraften også pludselig markant. Bykørsel, 3. gear 1800 omdr/min. Men
det var klart på bekostning af benzinøkonimien. Fra ca. 18-20 km pr.
liter, til ca 15.

Jeg må altså konstatere:
Efter denne modifikation kørte min SV650S markant bedre; renere
motorgang og bedre træk. Samme tophastighed. Dyrere i benzin.

Senere måtte jeg mod min vilje have orig. systemet remonteret. Dette
blev gjort uden at tilbage-modificere karburatorerne. Det blev et
pludselig gensyn m. hullet ved 4.500 omdr/min, og tøvende gastagning.
Samme forbrug.

Med nyt Akrapovic titanium system, går moteren næsten bedre end med
TwoBrothers.

Jeg vil ikke tøve med at anbefale en tilsvarende investering i en
SV'er: Det frigør de kræfter som maskinen fortjener at levere, og øger
køreglæden.

................. og så lyder det pissegodt >-)

Jakob Viggo
SV650SY

Fra : Steen Schmidt

Dato : 29-09-01 21:20

> Det betød en STOR ændring for motorkarekteristikken. Før havde
> maskinen et markant hul v. ca 4.500 omdr/min, samt en tøven ved
> pludselig gas.

Dette resultat fik jeg blot ved en hævning af gasspjældene, samt en
justering af karburatorerne. 2 timers arbejde resulterede altså i meget
bedre motorkarakteristik, men 2 km kortere pr. liter. Endnu 2 liter blev
nappet da jeg fik en MIG slip-on på, men ingen ændring af
motorkarakteristikken.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 30-09-01 00:27

Jakob Viggo Hansen <jaha@post4.tele.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg vil ikke tøve med at anbefale en tilsvarende investering i en
> SV'er: Det frigør de kræfter som maskinen fortjener at levere, og øger

Og så var der lige det med: - - - - Prisen!?
Hvad kan (brugs-) HK'erne vs. prisen, gøres op i??

--
Armand.

Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 30-09-01 20:35

On Sun, 30 Sep 2001 01:27:25 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jakob Viggo Hansen <jaha@post4.tele.dk> skrev i en

>Og så var der lige det med: - - - - Prisen!?
>Hvad kan (brugs-) HK'erne vs. prisen, gøres op i??
>
>--
>Armand.

Hvis du ønsker et kr/hk tal, kan jeg desværre ikke hjælpe. Jeg fik
konstateret 68hk på baghjulet efter udskiftningen af systemet, men
denne måling blev desværre lavet før den endelige justering af
karburatoren. Jeg tør ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror
sluteffekten kom til at ligge på ca. 70 HK på baghjulet ( som er
fabrikkens tal for krumtap effekt! )

Der var ingen måling FØR udskiftningen.
Derfor intet sikkert mål for HK/Kr.

Men et TwoBrothers system koster vel ca. 8000 fra nyt, K&N filter ca.
700 og Jetkit ca. 600, ialt ca. 9.300 kr. Dette svarer jo til 10% af
nyprisen!

Der er slet ingen tvivl om at modifikationen er møgdyr, og giver ALT
for lidt effekt pr. kr.

På den anden side, så kunne man også vælge at se sådan på det: Suzuki
kan/vil ikke lade de sidste kræfter slippe ud af maskinen Ab Fabrik.
Derimod kan køberen vælge at gøre det, og dermed bliver modifikationen
til en slags essentielt ekstraudstyr; en art skygge-udgift.
Sådan havde jeg det. Jeg var indstillet på udgiften, og blev meget
glad for ekstraudstyret, som snildt lagde 10% fornøjelse til min
iforvejen store glæde v. Motorcyklen.

Jeg vil gentage: jeg vil ikke tøve med at anbefale modifikationen til
en SV650-ejer, hvis vedkommende har de penge til overs. I sidste ende
må det være det afgørende.

Til sidste må jeg henlede opmærksomheden på:

http://www.sv650.org
http://www.svrider.com
http://vclub.dk

hvor emnet bliver vendt og drejet.

med løftet venstre
Jakob Viggo , SV650SY ( som ikke vil acceptere at der i dette øjeblik
er 5 md. til 1, marts )

Fra : Armand

Dato : 30-09-01 22:04

> [...]
> nyprisen!
> Der er slet ingen tvivl om at modifikationen er møgdyr, og giver ALT

- - - Men ødsles alligevel meget ofte, og tit af samme typer som gerne
brokker sig over skattetrykket og at motorcykler er alt for dyre
herhjemme :-/

> .....................Jeg var indstillet på udgiften, og blev meget
> glad for ekstraudstyret, som snildt lagde 10% fornøjelse til min
> iforvejen store glæde v. Motorcyklen.

Trods at jeg er den store anti-tunings revser her på gruppen, er jeg
ikke blind for at en SV'er der skiller sig ud (fra kammeratens?) kan
være mere tilfredsstillende at eje end en Tl 1000 der matcher andre
tilsvarende!

> Jeg vil gentage: jeg vil ikke tøve med at anbefale modifikationen til
> en SV650-ejer, hvis vedkommende har de penge til overs. I sidste ende
> må det være det afgørende.

Jup!
Og ifølge Finn Villadsen, er netop SV'eren let at få til at gå
pissegodt!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-09-01 22:53

> - - - Men ødsles alligevel meget ofte, og tit af samme typer som gerne
> brokker sig over skattetrykket og at motorcykler er alt for dyre
> herhjemme :-/

Men - det er vi vel alle enige om at det er, eller hva?

JS

Fra : Armand

Dato : 01-10-01 15:59

<origo@earthling.net> skrev i en news:9p8493$pro$1@sunsite.dk...

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Men - det er vi vel alle enige om at det er, eller hva?

Nej!
Jeg er uenig i en høj grad (faktum omkring højere brugtpriser => mindre
afskrivning)!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-10-01 16:38

> Nej!
> Jeg er uenig i en høj grad (faktum omkring højere brugtpriser => mindre
> afskrivning)!
Mindre avskrivning får du ikke - dog med unntak av visse modeller som
SV'eren. Jeg er enig i at den høye nypris er medvirkende til at
bruktmarkedet er attraktivt (for selger), hvilket medfører at kostnaden ved
å eie en MC ikke er så voldsomt som det umiddelbart kan virke som. Men - man
får en pent stor kapitalbinding i bil/mc, hvilket reduseres ens
forbruksmuligheter på andre områder. Hertil kommer det generelle
skattetrykk, som medfører at man skal ha en pen innkomst for blot å kunne
vurdere kjøp av en ny MC.

JS

Fra : Michael K.S.

Dato : 01-10-01 17:09

On Mon, 1 Oct 2001 16:58:46 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jeg er uenig i en høj grad (faktum omkring højere brugtpriser => mindre
>afskrivning)!

Kan du komme med lidt eksempler ?? Umiddelbart tror jeg ikke det
holder.Omend afskrivningen procentuelt utvivlsomt er mindre i DK end
f.eks D,er det jo fra et faktor 2-3 gange højere niveau,så i kr. og
øre holder det næppe som generel påstand.

Desuden vil det høje udgangsniveau jo bevirke at cyklerne i gennemsnit
har et længere liv før de skrottes,hvilket medfører at det bliver
noget gammelt skrammel som mange af os kører rundt på herhjemme.

Dertil kommer så afledede faktorer som værksteds og øvrige
forhandlerpriser,såvel som kapitalbinding m.v.

På en eller anden måde virker det også som om smertegrænsen for hvad
cyklerne må koste er nået,når man ser på den afmatning af markedet som
aktuelt er indtrådt....Denne har dog givetvis også andre årsager.

-M

Fra : Armand

Dato : 01-10-01 21:59

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> f.eks D,er det jo fra et faktor 2-3 gange højere niveau,så i kr. og
> øre holder det næppe som generel påstand.

Det eneste jeg giver mig i denne sag er:
"Det koster mindre end de fleste klynkere regner det for"!

Og så er der ligesom en generel forventning om at alle danskere burde
have en 170 hk's Kawasuki GBL 1300 i dåbsgave - Kun få ser ud til at
kunne stille sig tilfreds med noget mindre og økonomisk mere realistisk.
Selv ikke med ganske vådt kørekort.
Øse-knægtene fra Them kører sågu' da heller ikke rundt i Porscher og
Ferrari'er - De nøjes med nogle pumpede og karosseritunede GTi'er og
Manta'er. Hvorfor er motorcyklister dog så fordringsfulde???

--
Armand.

Fra : Michael K.S.

Dato : 01-10-01 23:01

On Mon, 1 Oct 2001 22:58:44 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Det eneste jeg giver mig i denne sag er:
>"Det koster mindre end de fleste klynkere regner det for"!

Okay men det er jo unægteligt også mere diffust end "faktum omkring.."
),vel mere en holdning så - som jeg forøvrigt til en vis grad er
enig i.

Men okay egentlig ser jeg faktisk heller ikke nyprisen som det største
problem,måske snarere følgevirkningerne,hvoraf jeg nævnte et par
stykker.Det er næppe så entydigt voldsomt dyrere (totaløkonomi) i DK
som dem som du kalder "klynkere" vil have det,men vil nok være mere
individuelt afhængig af en række faktorer som forsikringsforhold,cykel
, hvor mange reservedele man får brug for og lign.

-M

Fra : origo@earthling.net

Dato : 02-10-01 07:15

> Øse-knægtene fra Them kører sågu' da heller ikke rundt i Porscher og
> Ferrari'er - De nøjes med nogle pumpede og karosseritunede GTi'er og
> Manta'er.

ROTFLMAO

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 02-10-01 09:47

> Øse-knægtene fra Them kører sågu' da heller ikke rundt i Porscher og
> Ferrari'er - De nøjes med nogle pumpede og karosseritunede GTi'er og
> Manta'er. Hvorfor er motorcyklister dog så fordringsfulde???

Men selvsamme Armand er fortaler for at købe nyt og størree istedet for at
tune ??

Mads Lund
Ninja9RT, Pumpet og Karosseri tunet til uigenkendelighed

Fra : Morten Dahl

Dato : 02-10-01 10:55

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> Mads Lund
> Ninja9RT, Pumpet og Karosseri tunet til uigenkendelighed

nej nej, din støttefod ligner da stadig en ZX9 del

Hvordan går det egentlig med armen?

-
Morten Dahl

Fra : Mads Lund

Dato : 02-10-01 11:55

> nej nej, din støttefod ligner da stadig en ZX9 del

Ja men ikke længe, da jeg er ved at konstruere en letvægts alu støttefod
(orginal støbejernsdimsen vejer 1,5 kg!!)

> Hvordan går det egentlig med armen?
Bedre, nu kan jeg da bruge tastaturet med begge hænder igen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-10-01 15:45

> Ja men ikke længe, da jeg er ved at konstruere en letvægts alu støttefod
> (orginal støbejernsdimsen vejer 1,5 kg!!)

Min svoger er ved at bygge sig en mountain-bike - stellet vejer 1100 gram.
Måske skulle i to snakke sammen?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 02-10-01 19:53

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
> Men selvsamme Armand er fortaler for at købe nyt og størree istedet
for at
> tune ??

Ud fra at totaløkonomien (TM by J.S.) er bedre derved!
Uanset, er det surt at opleve at folk snyder sig selv p.g.a. et ofte
tilbageværende knallert-forhold til tuning.

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 03-10-01 07:27

> Ud fra at totaløkonomien (TM by J.S.) er bedre derved!
> Uanset, er det surt at opleve at folk snyder sig selv p.g.a. et ofte
> tilbageværende knallert-forhold til tuning.

Er vi ikke ude i nogle modsigelser her ?
Først er motorcykliser nogle snobber fordi de vil køre på "ferrarier"
hvortil du så fremhæver pumpede mantaer som alternativ, hvilket så
modstrider med holdningen til at det er bedre at købe en ferrari end at
pupme mantaen, pga total økonomien

Men jeg kan da så småt løfte sløret for at os manta pupmere netop har fået
fingerene i en 185 baghjulshk ZX12 motor, som skal i en karosseritunet
zx10'er.

Mads Lund
Manta klanen

Fra : Armand

Dato : 03-10-01 16:38

> [...]
> hvortil du så fremhæver pumpede mantaer som alternativ, hvilket så
> modstrider med holdningen til at det er bedre at købe en ferrari end

Mnjaeh :-/
Jeg ved at DU har gennemskuet argumenterne; men for ikke at efterlade
indtrykket at disse argumenter sætter mig til vægs, bliver jeg lige nødt
til at kommentere:

Jeg taler jo ikke om: "at købe en Ferrari istedet for at pumpe en
Manta" - Snakken går på at ødsle strengens eks. á ca. 10.000,- på en
SV'er, og hvilken brugt motorcykel (modsvarende til den brugte tunede!)
kan man anskaffe til SV+10.000,- !?
Budgettet i den handel er 100% neutral; men eftersom at man kan regne
tuningsudgiften for stort set tabt ved senere handel, kunne man godt
tillade sig at lægge næsten 10.000,- yderligere i den alternative model
uden at man derved har pådraget sig en mer-udgift
På dk.køb&salg var der for nyligt en TL 1000'er til under 100.000,-
(96.000,-?) og det er lige ved at den kan drages ind i nærværende
regnestykke - Var den ikke bedre at få under røven end en 2-3-hk's
pumpning af 6½'eren ?????
Herved endte jeg næsten i Ferrari-klassen alligevel

> Men jeg kan da så småt løfte sløret for at os manta pupmere netop har
> fået fingerene i en 185 baghjulshk ZX12 motor, som skal i en
karosseritunet
> zx10'er.

En ting er en grundig dyr, samt tidskrævende, men velovervejet
tunings-hobby,
en anden er at "komme til" at bruge helt op imod 20.000,- på en
skraldebang'er med jetkit, samt en portning!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 03-10-01 17:44

GRILL

Ålen snor sig

Men jeg er nu enig, det var bare for at drille lidt.

Hjælper det hvis jeg fortæller at jeg seriøst overvejer at bruge 20.000 på
et motorstyringsanlæg til 9'eren, bare fordi jeg er godt og grundig træt af
karburatorer.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 04-10-01 00:48

> Ålen snor sig

Jup!

> Men jeg er nu enig, det var bare for at drille lidt.

Anede mig!

> Hjælper det hvis jeg fortæller at jeg seriøst overvejer at bruge
> 20.000 på et motorstyringsanlæg til 9'eren, bare fordi jeg er godt og
grundig
> træt af karburatorer.

Det overrasker mig ikke!
Men netop den stigende brug af indsprøjtningsanlæg på std. maskiner, gør
at jeg finder det halsløst at bruge penge dertil på en ældre jern :-/

Minder mig lidt om min IT-lærer på sidste efterårs Autocad-kursus:
han var PC-mand om en hals og havde lige brændt 3 processorer af for at
konstantere at 1,3 Ghz var grænsen for overclocking af hans up to date
processor, uanset kølemetode.
Allerede i dag kan man købe en 1,3'er til 10.000 i Bilka, så hvad skal
galematias'en til for - med mindre det er ens hobby at prøve, prøve,
prøve !?

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 04-10-01 06:17

> grundig
>
> Det overrasker mig ikke!
> Men netop den stigende brug af indsprøjtningsanlæg på std. maskiner, gør
> at jeg finder det halsløst at bruge penge dertil på en ældre jern :-/

Nu skal det jo også siges at for mads´s vedkomne er det jo IKKE bare at
knalde sprøjt på et gammelt hjern, for at kunne prale over bardisken hos
chaufførerne. Men et 100% nødvendigt onde hvis mads vil have fuld kontrol
over trykladningen. Desuden vil et velafstemt indsprøjt på gøre Mads´s cykel
meget mere alsidig da der vil kunne justeres på ladetrykket mens cyklen
kører.

> [...]
> han var PC-mand om en hals og havde lige brændt 3 processorer af for at
> konstantere at 1,3 Ghz var grænsen for overclocking af hans up to date

Det lugter lidt af brændte stempler ik mads ?

> Allerede i dag kan man købe en 1,3'er til 10.000 i Bilka, så hvad skal
> galematias'en til for - med mindre det er ens hobby at prøve, prøve,
> prøve !?

Damn hvis du vil give 10Kkr . for en 1300Mhz så har jeg sku en til salg
Nej forstår din pointe

Men man bliver nok aldrig enige om det med tuning/styling. Nogle er for
andre imod. Men pengene er under ingen omstændigheder tabt, man for
(forhåbentlig) nogle oplevelser ud af dem på den ene eller anden måde. At de
så ikke kommer hjem igen ved salgg, har bare gjort det til en endnu dyrer
fornøjelse at ha MC som legetøj. (men jeg brokker mig nu heller ikke over
MC/BIL omkostninger, det koster at ha det sjovt)

-
Morten Dahl
- hvis kæreste var ved at få hjertestop da hun hørte hvad jeg brændte af på
mc...

Fra : moller

Dato : 04-10-01 09:16

> [...]
> han var PC-mand om en hals og havde lige brændt 3 processorer af for at
> konstantere at 1,3 Ghz var grænsen for overclocking af hans up to date

hmmm, og han ku vel få den højere op via Vandkøling :)

> Allerede i dag kan man købe en 1,3'er til 10.000 i Bilka, så hvad skal

hmmm... jeg sælger 1,4G systemer til langt under den pris incl. slærm
*GGGG*

> galematias'en til for - med mindre det er ens hobby at prøve, prøve,
> prøve !?

tjaaa.... nu er der også kommet en ny race overclockere... dem som kan
få den mest stille maskine, og der brændes der også en del af pga. de
slækker på kølingen :)

VH
Lars Molnit
Molnit Office
http://office.molnit.com

Fra : sunsite

Dato : 05-10-01 16:03

> [...]
på et motorstyringsanlæg til 9'eren, >bare fordi jeg er godt og grundig træt

at køre med dem eller at rode med dem ?
hvis jeg må blande mig lidt
bo thomsen, der lige har fået kabelmodem - så han kan
læse dfm 24 timer i træk uden at betale xtra
www.vfr.dk
sletbbt@ishoejby.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 08-10-01 09:48

> på et motorstyringsanlæg til 9'eren, >bare fordi jeg er godt og grundig
træt
> af
>
> at køre med dem eller at rode med dem ?

Begge dele. Det startede sidste år, med mine FCR (tvangsstyrede) som
egentlig kørte nogenlunde, men kombinationer af problemer heriblandt forkert
dysning medførte at jeg solgte karburatorerne. Da jeg så ikke fik lavet
indsprøjtning måtte jeg køre med orginal karburatorerne. Og dem havde jeg af
ca 20 gange uden at de kom til at køre ordentlig. Så måtte jeg af nød købe
et sæt FCR igen og køre med dem i år.

Et af problemerne med karburatorer er at de skal dysses om når man ændre
ladetrykket, og det gør jeg rimeligt ofte. Desuden giver motorstyring helt
nye muligheder for at udglatte momentkurven.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-09-01 23:16

> [...]
> karburatoren. Jeg tør ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror
> sluteffekten kom til at ligge på ca. 70 HK på baghjulet ( som er

Da min anden SV'er var 3 kkm gammel, fik den lavet "karburatortricket",
akkurat som min første gjorde ved 2 kkm. Dette består kort og godt i at man
hæver nålene i karburatoren én tand, og justerer ind efter dette. Den
originale dyse kan sagtens bruges, og manøvren glatter SV'erens hul i
mellemområdet totalt ud. Det føles som om den pludselig har fået 20 hk
flere, og det er netop hvad den har i store dele af mellemområdet (5000-7500
rpm). Opsamlingen bliver også kraftigt forbedret, hvilket er meget tydeligt
at mærke ved overhalinger. Jeg gik fra 19 til 17,5 km/l.

Senere fik jeg en MIG slip-on på, og vi målte baghjulseffekten både før (70
hk) og efter (70 hk). Dette var i foråret. Desværre var det meste af hullet
i mellemområdet tilbage, og kunne kun tildels justeres væk. Endnu værre stod
det til med opsamlingen i topgear - fra 6500 rpm i 6. gear manglede der
pludselig omkring 20 hk ved ned- og oplukning af gassen. Dette var endnu
ringere end standard inden karburatorjustering. Nu gik jeg fra de 17,5 til
15,5 km/l. Senere på sommeren målte vi den igen, og nu var effekten omtrent
68 hk på baghjulet.

På en SV'er ville jeg, hvis tuningen ellers kun bestod i udstødning, beholde
den orginale potte på, og så koncentrere mig om karbureringen. Du sætter
minimalt til i benzin, men får en helt anden motorcykel - samtidig får du
ikke ballade med naboerne, og sparer en masse penge.

Det er for mig også tydeligt at se, at de 2-3 hk man måske taler om kan
vindes (eller endda tabes!) med en slip-on, er i størrelsesorden med den
effekt du vinder/taber i forhold til årstiden.

> Men et TwoBrothers system koster vel ca. 8000 fra nyt, K&N filter ca.
> 700 og Jetkit ca. 600, ialt ca. 9.300 kr. Dette svarer jo til 10% af
> nyprisen!

HVIS man vil tune på SV'eren, så kunne man overveje det Tigcraft 750 ccm sæt
der er lavet til den - incl. komplet M4 system koster det kun lige godt
10.000,- hvis jeg husker ret. Dette skulle give SV'eren omkring 95 hk og i
omegnen af 80 Nm.

Mvh
Steen

Fra : Jacob

Dato : 01-10-01 10:16

Hej Thomas

Jeg har lidt erfaringer med en SV'er selvom jeg dog ikke er den lykkelige
ejer af en (da jeg er 190 cm og synes den er for lille til mig).

En af mine venner købte en SV'er i foråret 1999. Han fik monteret en komplet
Arrows carbon udstødning, incl. KN-filter og jetkit (Det hele købt og
monteret hos SPH Motor i Næstved). Hullet i mellemområdet forsvandt og
effekten ved gearskift blev forøget med op til 16-17 HK. Den kørte markant
bedre og gik (som der står andetsteds) på baghjul for et godt ord ! Altså :
den kom til at køre fantastisk (i følge min kammerat).

Min kæreste købte en SV'er i foråret 2000 og fik i foråret 2001 monteret
jetkit - hverken KN filter eller potte. Baghjulseffekt : 70-71 HK og en
voldsom forøgelse af effekten i både mellemområdet og ved gearskift. Ved
montering af en potte kunne hun højest sandsynligt have hentet yderligere
nogle heste, men hun ville altså ikke ofre pengene (det kommer jo an på hvad
man vil med sin mc). I denne forbindelse spurgte jeg Ove hos SPH hvilken
potte han ville anbefale og han skyndte sig at sige en Acrapovic (tidligere
Scorpion). Det skulle være det bedste man kan bruge sine penge på (hvad
udstødning til en SV'er angår). Alternativet kunne være en Arrows. Under
alle omstændigheder vil jeg ikke anbefale en carbon potte. Popnitterne
falder simpelthen ud på grund af vibrationerne i en V2'er.

Hvad angår benzinøkonomien, så er det desværre ikke noget jeg kan fortælle
om, da jeg ikke selv kører på nogen af de ovennævnte SV'ere. På den anden
side, er 15-17 km/l ikke under alle omstændigheder til at leve med, når bare
det er sjovere at køre MC ?

Grunden til at motorcykler ikke kører optimalt når de kommer til landet (for
mager blanding) er ganske enkelt de danske miljøkrav om udslip af CO2. For
at motorcyklerne skal kunne klare de krav er det simpelthen nødvendig for
fabrikkerne at skrue ned for benzin forbruget. Når man så vælger at få det
optimale ud af sin MC vil det nok komme til at koste lidt på
"benzinkontoen", men hva' ?! Det skal jo være sjovt !

Hvis du vil have gode råd, kan du kontakte Ove Pedersen hos SPH på 55701011.
Han ved en hel del om det dér med potter og jetkit. Så vidt jeg ved arbejder
han sammen med KN og DynoJet på et internationalt plan og har stor erfaring.
Prøv at tage en snak med ham og forklar ham hvad dit problem er og hvad du
havde tænkt dig.

MVH Jacob

Fra : Thomas H

Dato : 01-10-01 15:56

Mange tak for alle svar/oplysninger.
Jeg er i øjeblikket ved at tage MC-kørekort, og vil (hvis alt går godt) få
det i november.
Jeg er 100% at jeg skal have en SV'er, og da jeg ikke har forstand på selv
at pille ved den, ser ud til at det bedst kan betale sig at købe en brugt
der er opgraderet, både lydmæssigt og momentmæssigt.
Jeg var ikke klar over alle de ting der skulle stilles/tages hensyn til. Jeg
troede bare man knaldede en ny lydpotte på og så var det det!
Så hvis der er nogen derude der kender en der vil af med sin SV'er, må i
meget gerne kontakte mig.
Jeg vil selvføgelig prøve på dk.marked.privat.motorcykel .
Men først når jeg har pappet.

Mvh Thomas H

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-10-01 21:12

> [...]
Jeg
> troede bare man knaldede en ny lydpotte på og så var det det!

Jeg har haft 2 stk. SV650S. Hvis jeg var dig (!), så ville jeg droppe alt
det der slip-on fis, og blot sørge for at få hævet nålene én tand i
karburatorerne - that's it. Det koster ca. 15 minutter ekstra ved ét af de
første service (der skal jo alligevel justeres alt muligt). Dette indgreb
giver dig 110% af hvad du overhovedet opnår på en SV'er for menneskepenge,
lige pånær lyden (og den er billigere at ordne med et tyndt bor som Tommy
anbefaler .

Mvh
Steen

Fra : Thomas H

Dato : 01-10-01 21:26

> [...]
> karburatorerne - that's it. Det koster ca. 15 minutter ekstra ved ét af de
> første service (der skal jo alligevel justeres alt muligt).

Det lyder ret enkelt og mindre dyrt. Det tror jeg jeg vil få gjort. Og så
kommer det håbløse amatør spørgsmål: hvad vil det egentlig sige at 'hæve
nålene'?

> lige pånær lyden (og den er billigere at ordne med et tyndt bor som Tommy
> anbefaler .

Jeg må sige at det med lyden selvfølgelig er vigtigt. Og det med at bore
huller i en lydpotte lyder som om det er noget selv jeg kan klare uden
ellers at have en klap forstand på mc-mekanik. Men hvor og hvordan og med
hvilken diameter skal jeg bore i lydpotten? Jeg vil nødigt komme til at
fucke det fuldstændigt op.

Mvh Thomas H

Fra : Tommy

Dato : 02-10-01 09:27

Hæve nålene.: Du skruer toppen af begge dine karburatorer. Så løfter du nålen
op, flytter clipsen et klik ned, samler igen og vupti, kørende.

Bore i potten: Tag et langt 10-12mm bor (Langt=40-50cm) og bor så fra
udgangshullet og direkte ned mod forrøret. Standard potter ligner nemlig en
labyrint indvendig, eftermonterede har udgang direkte fra forrør til afgangshul.
(Billigt, nemt og absolut lige så godt som mange billige eftermonterede råberør.

Tommy

Thomas H skriver:

Fra : Thomas H

Dato : 02-10-01 14:20

> [...]
afgangshul.
> (Billigt, nemt og absolut lige så godt som mange billige eftermonterede

Jeg går ud fra at forrøret er en indsnævring i udstødsrøret. Hvor langt inde
(fra åbningen ligger den indsnæring) Hvor langt skal jeg bore ind i forrøret
eller skal jeg bare nøjes med at 'prikke' et hul?, og skal jeg kun bore et
hul?

Mvh Thomas H

Fra : Thomas H

Dato : 01-10-01 21:26

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-10-01 23:00

> Det lyder ret enkelt og mindre dyrt. Det tror jeg jeg vil få gjort. Og så
> kommer det håbløse amatør spørgsmål: hvad vil det egentlig sige at 'hæve
> nålene'?

Kort fortalt så giver det generelt lidt mere benzin igennem karburatoren -
du kan se en lille forklaring på nogle ting i karburatorer her
http://www.ducati.dk/teknik/lidt_om_karburatoren.html

> [...]
> ellers at have en klap forstand på mc-mekanik. Men hvor og hvordan og med
> hvilken diameter skal jeg bore i lydpotten? Jeg vil nødigt komme til at

Det var nu ment i sjov, men hvis du hvirkelig gerne vil have mere lyd, så
overvej dette; Hvis det er for blærens skyld, så husk på at de fleste i din
målgruppe godt kan gennemskue at det er den originale potte der sidder på,
hvorved en del af fornøjelsen vel ryger sig en tur. Det er til gengæld meget
billigt, men hvordan du gør aner jeg ikke. Du skal i hvert fald sørge for at
bore et sted hvor det ikke kan ses - måske andre har erfaring her?

Der er sikkert nogle knallertfolk der har øvet sig - da jeg havde knallert
borede jeg ikke huller i udstødningen

Mvh
Steen

Fra : Tommy

Dato : 02-10-01 09:28

Rydberg har udført boretricket på de første 50 2cyl. Altid med et resultat det
er nøjagtigt lige så godt som billige slip-ons.

Tommy

Steen Schmidt skriver:

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-10-01 15:52

> Rydberg har udført boretricket på de første 50 2cyl. Altid med et resultat
det
> er nøjagtigt lige så godt som billige slip-ons.

Og jeg har gjort det på en 1-cyl.
Ret simpelt, men det er smart at rådføre sig med en som kender pottens
konstruktion. Typisk borer man nogle 3-4 mm huller omkring det "originale
hul". På min cikel var der en "ekstra" lyddæmpende indsats (fløjte, hed det
i mine knallertdage) inden i den opringelige, men den var svejset i og ikke
til at fjerne - så jeg borede en masse 3 mm huller rundt om den, og gav den
et gok med en hammer. Resultat: Nydelig lyd, ikke for voldsom og ganske
tilforladelig. Jeg havde en lyddæmper fra en gammel udrangeret cykel at øve
mig på, ellers havde jeg næppe opdaget den ekstra dæmperindsats.
Lyden du kan opnå er som regel den samme som du kunne opnå med en slipon til
5-6 K. Bor et hul ad gange, kør med det en uges tid, og bor så et mere hvis
det er nødvendigt, men husk: For meget lyd, så kommer den ikke gennem syn
med den potte igen.

Rittig

Fra : origo@earthling.net

Dato : 02-10-01 07:11

"Thomas H" <cfp14361@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> ellers at have en klap forstand på mc-mekanik. Men hvor og hvordan og med
> hvilken diameter skal jeg bore i lydpotten? Jeg vil nødigt komme til at

ROTFLMAO

Tommy, du fanget en fisk.

JS

Fra : Adam Christensen

Dato : 08-10-01 08:26

"Thomas H" <cfp14361@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det lyder ret enkelt og mindre dyrt. Det tror jeg jeg vil få gjort.

Jeg kan kun slutte op om Steens råd; få hævet nålene, spar de 10.000,- og
sæt dem ind på MC reparations/tabs/forbrugs-kontoen - du skal nok få brug
for dem før eller siden :-/

--
Adam
SV650S (dyrt legetøj)

Fra : Niels S.

Dato : 08-10-01 15:44

Adam Christensen skrev

> [...]
> sæt dem ind på MC reparations/tabs/forbrugs-kontoen - du skal nok få brug

Hva' har du nu lavet?! Er det blevet efterår så rundkørslerne igen er blevet
glatte?
De der SV'ere vil jo helst ligge med benene i vejret ikk' ))

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Adam Christensen

Dato : 09-10-01 21:12

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> wrote in message
> Adam Christensen skrev

> Hva' har du nu lavet?! Er det blevet efterår så rundkørslerne igen er
blevet
> glatte?

Jeg har skam ikke lavet noget, men når jeg ser tilbage på regnestykket må
jeg indtil videre konkludere at der er tale om dyrt legetøj
Lige pt. er den ikke så dyr - faktisk står den, jf. Armand, og stiger i
værdi

Jeg er i øvrigt sikker på at Dennis er enig i det med at det er dyrt...

> De der SV'ere vil jo helst ligge med benene i vejret ikk' ))

Jojo, men kun én gang

--
Adam
SV650S

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 10-10-01 02:00

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er i øvrigt sikker på at Dennis er enig i det med at det er dyrt...

Jahhj, johhh lidt , men nu har jeg ikke tid til at læse post , jeg skal
på arbejde, der ska' jo lidt gang i den hvis jeg skal have en ny model til
foråret )))

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Niels S.

Dato : 10-10-01 08:21

Adam Christensen skrev

> Jeg har skam ikke lavet noget,

Nåh, det var godt

> men når jeg ser tilbage på regnestykket må
> jeg indtil videre konkludere at der er tale om dyrt legetøj

Legetøj!? Det er da et transportmiddel ik'!? Ellers havde jeg da aldrig fået
lov at købe en!! )

> Lige pt. er den ikke så dyr - faktisk står den, jf. Armand, og stiger i
> værdi

????????
Har du allerede stallet op eller hva'? Der er ellers knap 2 måneder endnu
til den alm. forsikring udløber.

Min stiger ikke ligefrem i værdi, men for hver dag den kører sparer jeg
penge til at holde den kørende!

Fra : Adam Christensen

Dato : 11-10-01 09:40

> Legetøj!? Det er da et transportmiddel ik'!? Ellers havde jeg da aldrig
fået
> lov at købe en!! )

Der er altid to sider af samme sag: den "officielle", og den sandfærdige

> Har du allerede stallet op eller hva'? Der er ellers knap 2 måneder endnu
> til den alm. forsikring udløber.

Næh, men den står og blomstrer under halvtaget i cykelskuret - kører
sjældent på den for tiden... Og når jeg endelig gør, går der ikke 30
nanosekunder før jeg savner Ring Knutstorp og Mantorp Park's udfordrende
kurver :-|

Efter årets 5 track days bliver landevejskørsel aldrig det samme igen!

> Min stiger ikke ligefrem i værdi, men for hver dag den kører sparer jeg
> penge til at holde den kørende!

Er det _så_ hårdt at være blevet far? )))

--
Adam
SV650S

Fra : Niels S.

Dato : 11-10-01 11:11

Adam Christensen skrev

> Der er altid to sider af samme sag: den "officielle", og den sandfærdige

Schyy

> [...]
> kurver :-|
>
> Efter årets 5 track days bliver landevejskørsel aldrig det samme igen!

Næhh, man kan godt mærke at du er ved at være lidt tung at få med ud at
køre. Men husk at kørsel udenfor bane også drejer sig om at nyde det
landskab man befinder sig i - noget der ikke kan udnyttes ved banekørsel.

> Er det _så_ hårdt at være blevet far? )))

Nej det er nærmere moderens ønskede forældreorlov og dermed manglende
lønindtægt der sætter dagsordenen. Men benzinpengene bliver der _ikke_ rørt
ved Og et nyt bagdæk fik jeg da også på i går, sååhhhhh det skal nok gå.

Fra : Adam Christensen

Dato : 14-10-01 19:10

> Næhh, man kan godt mærke at du er ved at være lidt tung at få med ud at
> køre.

Sludder... du kan da bare invitere i stedet for at køre rundt med den der
VFR-klub hele tiden )))

> Men husk at kørsel udenfor bane også drejer sig om at nyde det
> landskab man befinder sig i - noget der ikke kan udnyttes ved banekørsel.

Sludder igen - man kan da kigge på landskabet i pauserne mellem heatene

--
Adam

Fra : Niels S.

Dato : 15-10-01 08:40

Adam Christensen skrev

> Sludder... du kan da bare invitere i stedet for at køre rundt med den der
> VFR-klub hele tiden )))

Eller også kunne du jo købe en VFR ))))))) Men du skal nok få en
personlig invitation næste gang hvis det bare er det der skal til

> Sludder igen - man kan da kigge på landskabet i pauserne mellem heatene

*GG*
Næste år når du igen skal op til S og køre, så vil jeg gerne med på en
kigger, men det skal være på den bane der ligger længst oppe så jeg også får
en køretur ud af det!

Fra : Adam Christensen

Dato : 15-10-01 20:56

> Adam Christensen skrev

> Eller også kunne du jo købe en VFR )))))))

Du må være gal...

> Men du skal nok få en
> personlig invitation næste gang hvis det bare er det der skal til

Deal

> [...]
> Næste år når du igen skal op til S og køre, så vil jeg gerne med på en
> kigger, men det skal være på den bane der ligger længst oppe så jeg også

Tro mig; næste tur til Mantorp Park kommer til at foregå i en kassevogn. 900
km motorvej på mc i samme weekend som 400 km på bane er _ikke_ sjovt :-/

Men du skal nok få et praj

--
Adam
SV650S

Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 01-10-01 23:25

On Mon, 01 Oct 2001 09:16:02 GMT, "Jacob" <jacob.nielsen@nokia.com>
wrote:

> [...]

>Hvis du vil have gode råd, kan du kontakte Ove Pedersen hos SPH på 55701011.
>Han ved en hel del om det dér med potter og jetkit.

ADVARSEL! LANGT BROKINDLÆG!

Når nu talen falder på Ove hos SPH ( tidl. Mogens MC ) , føler jeg mig
kaldet til at bidrage med en beretning om hvordan det kan opleves at
handle med Ove.

Sidste år købte jeg et brugt TwoBrothers system af Ove. Det fremstod
som nyt, og jeg betalte en rimelig pris ( 5000 kr ).
Efter 2 måneder faldt dæmperen af!! Nitterne i den ende der møder
afslutningsrøret havde løsnet sig, og skidtet faldt af. Det uheldige
var at dette skete på motorvejen, og jeg kørte nok lidt stærkt.
Ihvertfald HØRTE jeg ikke hvad der var sket, før jeg drejede af
motorvejen. Solen var ved at gå ned, min MC larmede så jorden rystede,
og jeg var pissesur. Tilkalde fejeblad, og hjem!!!! MC på værksted,
ned til Ove.

Nå, det var jo noget lort. Potten var jo væk ( lå et eller andet sted
langs 20 km motorvej ) og det blev forklaret at uden denne kunne jeg
vanskeligt kræve en ny ( den logik har jeg stadig ikke fattet )

Nå!!! hva så?

Imellemtiden var sæsonen slut, MC'en var røget til vinteropbevaring
hos Mogens MC ( nu SPH motor ), og Ove tyggede på sagen.
Februar næste år ( så vidt jeg husker .. ) ringede Ove og gav mig et
tilbud: Han kunne skaffe et nyt Akrapovic system til en latterligt lav
pris ( ½ af ny pris ). Ville jeg ha' det?

Ja tak. Det vil jeg gerne.

Så ved afhentning 1. marts stod min SV650S og strålede med sit nye
Akrapovic system m. carbon-potte.
Fryd og gammen. Nu havde det kostet ialt 5000+3400=8400,- i bukket
stål og carbon, og jeg var sgu klar til en fed sæson.

ca. 1 måned senere er dæmperen ved at falde fra hinanden. Carbonen
flager op, og er blevet blød som smør.

Øhhhhh, Ove, hva nu...?

Jammen, jeg skulle da ha en ny. Vi aftaler at carbonen skal byttes til
Titanuim ( som koster det samme, men holder bedre! )

Han var bare lige nødt til at sende den til fabrikken i
ex-jugoslavien, fordi hans importør ikke ville tage den retur uden
deres udsagn ( Oves importør viste sig IKKE at være Holtug MC, som
ellers er dansk agent for Akrapovic ).
Der ville nok gå en måned. ( "3 - 4 uger" )
I mellemtiden kunne jeg så køre med mit orig. system.

Efter 3 måneder er der ikke rigtigt kommet noget afgørende nyt fra
Ove. Jeg rykker og rykker, og bliver hvergang manet til besindighed.

Tilsidst lover han at han nu HAR fået en endelig bekræftelse fra sin
importør, og han LOVER at potten er fremme inden 1 uge.
Jeg stoler stadig på Oves ord, og melder min SV til service og
forventer som aftalt at afhente den igen med min dyrt betalte
udstødning på.

Jeg møder op på SPH: synet af min SV med original systemet stadigt
monteret. Intet titanium i sigte.

Hvor er Ove? Han er taget på ferie ...........!

Den tygger jeg lige lidt på.

Men åbenbart er sagen nu blevet for meget for Værkstedchefen. Han
griber knoglen, bestiller et stk Titaniumsdæmper hos Holtug. Den
kommer 2 dage senere. Systemet monteres. Sådan. ( Ove er iøvrigt
stadig på ferie )

Det var så beretningen. Så kan I jo selv bedømme om jeg er urimelig,
altfor tålmodig eller bare naiv, hvis jeg er LIDT TRÆT AF DEN
BEHANDLING =(

Tak til SPH Motors Værkstedchef. Troels er en helt.

Jakob Viggo

Fra : Morten Dahl

Dato : 02-10-01 08:07

"Jakob Viggo Hansen" <jaha@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ADVARSEL! LANGT BROKINDLÆG!

Ja det må du nok sige

> [...]
> handle med Ove.
>
>snippet en træls historie< (det hedder det altså i jylland)

Dette er nok det bedste eksempel på at selvom parralelimport i første omgang
sparer penge er det sjøldent holdbart i længden..

Men det lyder da til at værkstedschefen har fornemmelse for ret/uret og er
serviceminded

-
Morten Dahl

Fra : Jakob Barfod

Dato : 02-10-01 08:24

> [...]
>
> Når nu talen falder på Ove hos SPH ( tidl. Mogens MC ) , føler jeg mig
> kaldet til at bidrage med en beretning om hvordan det kan opleves at

Fluks! Send den til dmcn.dk.

--
Jakob

Fra : Jacob

Dato : 02-10-01 09:46

Hej Jakob....

Det lader til at vi alle har forskellige erfaringer med diverse værksteder.
Jeg kan kun sige at den behandling jeg har fået hos SPH OG Ove, altid har
været tip top ! - i den grad en subjektiv vurdering !

Med hensyn til det med potten.... Du burde måske have fået bedre råd med
valg af potten. Jeg har nu hørt fra flere at carbon potter på en V2'er bare
er noget lort ! P.g.a. vibrationerne i en V2'er bliver carbon'en ødelagt og
nitterne falder ud. Det er der efterhånden flere eksempler på. Så der vil
jeg give dig ret !

Nu kan man sige det måske ikke er det smarteste at købe udstødninger brugt,
for det er svært at vurdere standen af udstødningen (inderrørene
ruster/irrer). Man kan jo ikke få lov til at splitte den ad for at se om
inderrøret er intakt og man har heller ikke en chance for at se hvordan
nitterne har det på indersiden og hvor udvidede hullerne er.

En anden ting er, at hvis man spørger hvad der er den bedste udstødning til
en SV'er, vil man heller ikke (på nuværende tidspunkt) få at vide at
TwoBrothers er det bedste og jeg mener... halv pris eller ej ! Vil man ikke
have det bedste til sin MC ? Selv om du har fået den til halv pris, bliver
det "en dyr oplevelse", når man senere finder ud af det ikke var det man
ville have.

Det jeg egentlig vil sige er : Køb altid den bedste udstødning til lige
netop DIN MC (spørg en fagmand og få ham til at montere den !) og køb den
ny.....og køb aldrig en carbon potte til en V2'er ! .....heller ikke til en
række-4'er ! Problemet er det samme. Jeg måtte smide den carbon potte jeg
havde på min "gamle" motorcykel ud - inderrøret knækkede (ingen støtte til
carbonen) og carbonen blev revet fuldstændig i stykker. Jeg er sikker på du
får en mere holdbar potte hvis du køber en af metal - aluminium eller
titanium.

Med hensyn til al den snak om selv at fumle med karbureringen af sin MC -
GLEM DET !!! Det kan godt være man synes man henter en masse og det gør man
måske også - i det lille område man normalt kører i. Hvis en fagmand fikser
det i en bænk, har han mulighed for at sikre at man får det optimale ud af
sin MC i HELE området ! Fra 2500 rpm til det røde felt. Man kan også være
"heldig" at man får hældt unødigt meget benz ind og så ryger benzinøkonomien
ad h...... til.

Det er jo sjovere at være en supermand på en optimal MC end at tro man er
supermand på en MC, der mangler en del i det sjove område !

MVH Jacob

Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 02-10-01 17:32

On Tue, 02 Oct 2001 08:46:18 GMT, "Jacob" <jacob.nielsen@nokia.com>
wrote:

> [...]
>Jeg kan kun sige at den behandling jeg har fået hos SPH OG Ove, altid har
>været tip top ! - i den grad en subjektiv vurdering !

Der er ingen tvivl om at Selve værkstedet som sådan er 10-4. Det er
vel også derfor jeg bliver ved med at køre fra Vesterbro ( Kbh. ) til
Næstved.

> [...]
>nitterne falder ud. Det er der efterhånden flere eksempler på. Så der vil

Nøjagtig de samme "rygter" er siden tilflydt mig. De taler Sandt!

> [...]
>inderrøret er intakt og man har heller ikke en chance for at se hvordan
>nitterne har det på indersiden og hvor udvidede hullerne er.

Uanset om produktet er brugt, har sælger pligt til at erstatte det,
hvis det går i stykker. Potten havde siddet på i 2 md.

> [...]
>det "en dyr oplevelse", når man senere finder ud af det ikke var det man

Jeg forstår ikke helt argumentet?! Andre mener jo at Renegade er DET
FEDESTE system til SV'eren.
Indtil TwoBrothers'en døde var jeg faktisk super tilfreds.

> [...]
>carbonen) og carbonen blev revet fuldstændig i stykker. Jeg er sikker på du
>får en mere holdbar potte hvis du køber en af metal - aluminium eller

Og nu sidder der netop en titanium dims på!

> [...]
>
>Det er jo sjovere at være en supermand på en optimal MC end at tro man er
>supermand på en MC, der mangler en del i det sjove område !

Så vidt jeg ved kan man i værste fald smadre moteren hvis blandingen
bliver for mager!??!

Med venlig Hilsen
Jakob Viggo