Dekorere styrthjelme
Fra : John Thomsen

Dato : 29-09-01 00:52

Jeg sad lige og talte om styrhjelme med en bekendt som netop nu er ved
at tage kørekort til MC.

Så kom vi ind på et eller andet med at kunne dekorere - eller rettere
neutralisere evt. dekoration - på sådanne.

Før i tiden husker jeg noget om at man ikke måtte hverken male dem
eller sætte "klistermærker" på dem.

Men hvordan er reglerne i dag, og hvorfor egentlig?

Venligst
John

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-09-01 01:41

> Før i tiden husker jeg noget om at man ikke måtte hverken male dem
> eller sætte "klistermærker" på dem.
> Men hvordan er reglerne i dag, og hvorfor egentlig?

Det må man stadig ikke, og det er af hensyn til overfladespændingen på
hjelmen. Den kan blive ødelagt ved brug af diverse kemikalier, f.eks. lim.

Når man får hjelme, hvor der i forvejen er monteret klistermærker har de nok
brugt en meget speciel lim, som de er sikker på, at den kan tåle.

Ligeledes ved rengøring af hjelmen anbefales det, at man kun bruger vand og
evt. mild håndsæbe (ikke opvaskemiddel) til rengøring.

Jeg ved ikke, om det er forbudt ved lov at man ikke må sætte mærker på
hjelmen, men hjelmen kan vel i bund og grund ikke betragtes som godkendt,
hvis der er 'uofficielle' mærker på.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-09-01 10:02

Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en
> Det må man stadig ikke, og det er af hensyn til overfladespændingen på
> hjelmen. Den kan blive ødelagt ved brug af diverse kemikalier, f.eks.
lim.

Forbudet er en god gammel forstokket 70'er-regel, som vistnok stadig
eksisterer.
Relevansen omkring materiale og opløsningsmidler (i såvel maling, som
klæbemiddel) er som sådan OK omkring ubehandlede plasthjelme hvis
materiale kan påvirkes kraftigt af diverse opløsningsmidler; men for
glasfiberhjelme og i forvejen lakerede plasthjelme, burde der ikke være
de store betænkninger.
DMU er meget opmærksomme på håndhævelsen af deres egen regel omkring
efterlakering og brug af klistermærker - Men for deres vedkommende
gælder skepsisen at man kan camouflere opståede skader med en
udspartling og efterfølgende lakering og/eller klistermærke - Nu er det
forhåbentlig ikke sådant at snakken drejede sig om`?!

Hvad opdagelse af "forbrydelsen" på gaden angår, så tror jeg at ingen
betjent vil kunne skille en veludført efterlakering ud fra den
originale. Så det er næsten utænkeligt at blive busted for at bruge en
omlakeret hjelm :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-09-01 11:22

> Forbudet er en god gammel forstokket 70'er-regel, som vistnok stadig
> eksisterer.

Nemmerlig!
Jeg har kørt med dekorerede hjelme i mange år, og ingen af dem har taget
skade af det (de har alle været lakerede hjelme). Jeg har iøvrigt aldrig
fået bemærkninger om det fra ordensmagten, og i "gamle dage" når der var
hjelmsyn i forb. med DMU godkendelse af hjelm har jeg heller aldrig fået
bemærkninger. Nu til dags er der ikke hjelmsyn mere, for det havde ingen
praktisk effekt. I dag skal hjelmen teoretisk set tjekkes ved teknisk
kontrol inden løbet, men det bliver den nu sjældent.

> [...]
> materiale kan påvirkes kraftigt af diverse opløsningsmidler; men for
> glasfiberhjelme og i forvejen lakerede plasthjelme, burde der ikke være

Og idag kører stort set ingen med ubehandlede plasthjelme.

> [...]
> udspartling og efterfølgende lakering og/eller klistermærke - Nu er det
> forhåbentlig ikke sådant at snakken drejede sig om`?!

Selv mine påklistrede badeænder og andre stofdyr er gået gennem teknisk
kontrol, og jeg er også blevet stoppet af en MC betjent med en rød and
ovenpå hjelmen, uden at de gav anledning til andet end smil.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-09-01 12:01

> Nemmerlig!
> Jeg har kørt med dekorerede hjelme i mange år, og ingen af dem har taget
> skade af det (de har alle været lakerede hjelme).

Det er nok heller ikke sikkert, at hjelmen tager synligt skade af det.
Advarslen står ihvertfald i min hjelm, så der må vel stadig være noget om
det, når de skriver det?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-09-01 19:50

"Martin Sørensen" <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok heller ikke sikkert, at hjelmen tager synligt skade af det.
> Advarslen står ihvertfald i min hjelm, så der må vel stadig være noget om
> det, når de skriver det?

Ansvarsfraskrivelse, tror jeg.
Er din hjelm lakeret? Hvis du bruger den korrekte type lak eller blot
dekorerer med klister, så kan det næppe gøre nogen skade. Brug almindelig
sund fornuft istedet for terpentin, og tænk over hvad den hjelmskal egentlig
er der for. Jeg har flere gange slagtestet mine gamle hjelme når jeg
kasserede dem (jeg bruger ca. en hjelm om året) og jeg har aldrig kunnet
detektere nogen forringelse pga. klistermærker, lakeringer eller påklistrede
tøjdyr. Men du risikerer naturligvis ikke noget ved at følge producentens
anbefalinger.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 29-09-01 15:47

Claus Rittig skrev ...

>Selv mine påklistrede badeænder og andre stofdyr er gået gennem
>teknisk kontrol, og jeg er også blevet stoppet af en MC betjent med
>en rød and ovenpå hjelmen, uden at de gav anledning til andet end smil.

http://www.pein.dk/offroad/19981011/pause.jpg

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-09-01 19:45

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
> Claus Rittig skrev ...

> http://www.pein.dk/offroad/19981011/pause.jpg

Jeps, det er fra min "lyserød kanin" periode.
Et eller andet skal man jo have på sin hjelm.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-09-01 21:54

> "Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps, det er fra min "lyserød kanin" periode.

*GRILL*

> Et eller andet skal man jo have på sin hjelm.

Æhh, jo

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 29-09-01 23:53

Pein <niels@pein.dk> skrev i en

> http://www.pein.dk/offroad/19981011/pause.jpg

Desværre alt for komprimeret til at kunne stille skarpt på selve den
berørte genstand; men jeg elsker bærerens labile kropsstilling

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-09-01 13:32

> Desværre alt for komprimeret til at kunne stille skarpt på selve den
> berørte genstand; men jeg elsker bærerens labile kropsstilling

Hwa? Er det min smukke ranke holdning du brokker dig over?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 30-09-01 21:30

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Hwa? Er det min smukke ranke holdning du brokker dig over?

)

Med en omskrivning, kan man næsten ligefrem sige: "Som hjelm, så ejer"

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 29-09-01 23:35

>......... jeg er også blevet stoppet af en MC betjent med en rød and
> ovenpå hjelmen, uden at de gav anledning til andet end smil.

En rød and på toppen?????

Kendemærke, for det tilfælde at både modellen og du skulle ende under
hav-overfladen en anden (=næste!?) gang hvor pynten ikke lige kan
omkøres??

))

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-09-01 13:40

> En rød and på toppen?????
> Kendemærke, for det tilfælde at både modellen og du skulle ende under
> hav-overfladen en anden (=næste!?) gang hvor pynten ikke lige kan
> omkøres??

Njah, det startede egentlig som en joke, fordi jeg jo er deneneste i klubben
der har mistet en hjelm ved at den drev til havs (selv havde jeg tralvt med
at prøve at undgå at motorcyklen også svømmede fra mig). Det startede med at
een eller anden sagde "jamen vi ku sgu da godt køre udenom skrænten da vi
kørte nordpå" ude ved Rubjerg Knude en sommerdag, og nogle minutter senere,
da en bølge skyllede hen over min tank, var jeg klar over at jeg var ude
hvor jeg ikke kunne bunde ... bogstavelig taget. Motorcyklen kom med hjem,
men det gjorde hjelmen ikke, og så var det vel meget passende at montere en
rød bade-and ovenpå bøtten, så hvis det skete igen, så kunne jeg bare kigge
efter en rød and der ligger på æg.

Men så gik der pop i det, og pludselig kørte alle rødderne rundt med
dinosaurer, pokaler, hanekam, vikingehorn og hvad ved jeg på hjelmene.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 30-09-01 22:15

> [...]
Knude..........
> og så var det vel meget passende at montere en rød bade-and ovenpå

Hæ!

Jeg ramte bedre end jeg troede muligt!

--
Armand.
(der bliver kedelig for oldebørnene, eftersom at han ikke har historier

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-10-01 20:40

> Jeg ramte bedre end jeg troede muligt!

Det er sguda osse for let?!?
Find på noget tåbeligt der involverer en motorcykel, så har jeg gjort det.

> (der bliver kedelig for oldebørnene, eftersom at han ikke har historier
> á "dengang oldefars hjelm drev til england" at byde på)

Ja! Samme historie kan fortælles i flere varianter, fx. "Dengang de sendte
en Falckbil for at hente oldefar, og de måtte sende en Falck-bil til at
trække den første Falck-bil fri" eller "dengang oldefar fyldte sin motor så
grundigt med saltvand, at den skulle trækkes igang efter en bil, og lagde
røgslør i hele kvarteret" eller "dengang oldefar brugte 20 olieskift på at
få alt vandet ud af motoren, som ALLIGEVEL døde få dage senere" eller min
favoritvariant: "Dengang oldefar gik ind i iskiosken for at låne telefonen
efter at have reddet sig i land ude fra kviksandet ved Rubjerg Knude, for at
ringe hjem og tjekke - vi var nemlig 3 motorcykler, men den ene så han kun
gå ned, ikke komme op igen." (Det viste sig dog at han havde reddet sig i
land på den anden side af "knuden").

Rittig
(Falck-regningen var på knap 2200,-)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 01-10-01 22:46

det er sgu en ganske underholdende tråd denne her
keep it going ......

Mvh

Claus Rolsted

Fra : Armand

Dato : 02-10-01 19:40

> [...]
> Det er sguda osse for let?!?
> Find på noget tåbeligt der involverer en motorcykel, så har jeg gjort

Jeg tror dig

--
Armand.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 01-10-01 08:24

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
> jeg er også blevet stoppet af en MC betjent med en rød and
> ovenpå hjelmen, uden at de gav anledning til andet end smil.

Er det BMW hjelme de bruger, måske kan de bedre tåle at have noget klistret
på. Men så han ikke underlig ud med den and på hjelmen?? Var det et forsøg
på camouflage?

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Neser

Dato : 01-10-01 10:38

> Er det BMW hjelme de bruger, måske kan de bedre tåle at have noget
> klistret på. Men så han ikke underlig ud med den and på hjelmen?? Var det
> et forsøg på camouflage?
Hmm... så skulle han vel ikke være camoufleret i forbindelse med
andesæsonen..??
BTW. Nu er jeg ikke sikker, men kører Politiet ikke med Schuberth hjelme??

- Neser

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-10-01 18:55

> BTW. Nu er jeg ikke sikker, men kører Politiet ikke med Schuberth hjelme??

= BMW hjelme

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 01-10-01 16:01

Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en
> [...]
> Er det BMW hjelme de bruger, måske kan de bedre tåle at have noget
> klistret på. Men så han ikke underlig ud med den and på hjelmen??

GRILL

--
Armand.

Fra : John Thomsen

Dato : 09-10-01 01:25

On Sat, 29 Sep 2001 12:21:36 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>kontrol, og jeg er også blevet stoppet af en MC betjent med en rød and
>ovenpå hjelmen, uden at de gav anledning til andet end smil.

Sæ'fø'li'.....

Det er sgutte hver dag man møder en rap æggeskal.... )

Venligst
John

Fra : Anders Vinther

Dato : 29-09-01 11:47

Betyder det så også at man roligt kan bruge 'skrappere' rengøringsmidler -
her tænker jeg ikke på organiske opløsningsmidler som det er forbudt at
sniffe, men om man roligt kan bruge diverse sæber/Ajax osv. man ellers måtte
have i hjemmet i forvejen?

Anders V.

Fra : RpR

Dato : 29-09-01 14:21

> [...]
> her tænker jeg ikke på organiske opløsningsmidler som det er forbudt at
> sniffe, men om man roligt kan bruge diverse sæber/Ajax osv. man ellers

Har stor success med at bruge brillerens =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Armand

Dato : 29-09-01 23:36

Anders Vinther <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
sæber/Ajax
> osv. man ellers måtte have i hjemmet i forvejen?

På en lakeret hjelm: Ja, absolut!

Forøvrigt er mit private universalmiddel imod fastgroet snavs, hvilket
også dækker insektlig o.lign., en iblødsætning "natten over" v.h.a.
barberskum

--
Armand.

Fra : John Thomsen

Dato : 01-10-01 23:19

On Sat, 29 Sep 2001 11:02:04 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>udspartling og efterfølgende lakering og/eller klistermærke - Nu er det
>forhåbentlig ikke sådant at snakken drejede sig om`?!

Delvis, for det drejede sig om at kunne bruge en hjelm, som så ud til
at have været udsat for nærmest sandpapir, og dens mulige
tilbagevenden med en ny gang hattelak.

Fsv. angår klistermærkerne, så har jeg fået et direkte svar som
antydede noget om risikoen for at skidtet sku' flagre af og/eller
udgøre en friktionsrisiko ved evt. rutscheture på asfalten

Venligst
John

Fra : Armand

Dato : 02-10-01 20:36

John Thomsen <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> antydede noget om risikoen for at skidtet sku' flagre af og/eller
> udgøre en friktionsrisiko ved evt. rutscheture på asfalten

Næppe særligt betydende :-/

--
Armand.