Bare lige rn tænker...
Fra : Egon Wille

Dato : 29-09-01 00:22

hej alle I kolge hoveder..!!
hvordan kan det være, at hvis jeg lige har haft åbnet køleskabet lukker
det, og så prøver at åbne det igen,
så binder den ad h... til.
Det er som lågen blivet suget fast.
Er der en fysisk årsag til dette - det er også kendt fra frysere..??
mvh, egon

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-09-01 01:27

Egon Wille <ew@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9p30s8$duf$1@sunsite.dk...
> hej alle I kolge hoveder..!!

Tak for kmoplimenten

> [...]
> så binder den ad h... til.
> Det er som lågen blivet suget fast.
> Er der en fysisk årsag til dette - det er også kendt fra frysere..??

Jep.

Mvh.
--
Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Torbenth

Dato : 29-09-01 02:04

Egon Wille skrev i meddelelsen <9p30s8$duf$1@sunsite.dk>...
>hej alle I kolge hoveder..!!

Hej.

Når du åbner døren til køleskabet lukker du varm luft ind. Varm luft fylder
mere end kold luft. Når døren lukkes igen bliver den varmere luft afkøles og
fylder mindre. Dermed dannes et undertryk inde i køleskabet som suger døren
fast. Dette gælder i højere grad for en fryser som afkøler luften meget
hurtigere.

Mvh.
Torben

Fra : Egon Wille

Dato : 29-09-01 15:50

Hvordan f... kan det ske så hurtigt...????
Hvis du åbner-lukker og åbner umiddelbart efter igen, så har du allerede
effekten..??

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-01 16:06

Egon Wille <ew@image.dk> skrev i en news:9p4n7e$6la$1@sunsite.dk...
> Hvordan f... kan det ske så hurtigt...????
> Hvis du åbner-lukker og åbner umiddelbart efter igen, så har du allerede
> effekten..??

Hvis du har en låge på en halv kvadratmeter = 5 000 kvadratcentimeter, og du
f.eks. får en trykforskel på så lidt som f.eks. 1/1000 atmosfæres tryk, så
skal du hive 5 kg ekstra i lågen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Urth Jensen

Dato : 29-09-01 17:44

Hej

Problemet kan forværes hvis afløbet fra afløbsbakken er stoppet. Bakken er
placeret umiddelbart under kølefladen og afløbet løber normalt ned til
kompressoren. Så skulle der være en mulighed for at lokalisere det.

MVH

Klaus

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-09-01 16:10

Egon Wille wrote:

> [...]
> så binder den ad h... til.
> Det er som lågen blivet suget fast.
> Er der en fysisk årsag til dette - det er også kendt fra frysere..??

Det er fordi du har lavet undertryk i køleskabet.
Pga. gummilisten trykkes sammen når du lukker døren.
Hvis den får lov at stå lidt, udlignes trykket.

Det er bare et gæt. Men jeg tror at det er korrekt.!

Mvh. Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-01 21:30

> [...]
> Hvis den får lov at stå lidt, udlignes trykket.
>
> Det er bare et gæt. Men jeg tror at det er korrekt.!

Nej, der burde ikke være problemer med et køleskab, idet det har udgangshul
til kondensvand. Hvis det er noget der ikke har været der hele tiden, må det
være blevet tilstoppet der, og så kan det heller ikke komme af med
kondensvandet.
-
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-09-01 19:21

FUT til dk.videnskab

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> til kondensvand. Hvis det er noget der ikke har været der hele tiden, må det
> være blevet tilstoppet der, og så kan det heller ikke komme af med

Nej, jeg vil fastholde at jeg har ret.!

Der kommer ikke meget luft ud af røret. Uanset om det er stoppet eller ej.
Tænk på at det vel har et areal på 50 mm2, og døren et areal på 500.000 mm2.!
Hvis den luft der trykkes sammen - på f. eks. 2mm bevægelse af døren - skulle
blæses ud gennem røret, ville det være en sand orkan.!

Jeg har ikke regnet på det, men jeg mener stadig at jeg har ret.

Derfor: Årsagen til at døren er vanskelig at åbne er, at der er et undertryk i
køleskabet.!

Jeg har iøvrigt en gang set et køleskab med en lille pal som man trykkede på for
at trykke gummilisten væk fra rammen, så der kan slippe luft ind, når man vil
åbne det.

Mvh. Jørgen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 30-09-01 20:06

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-r@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse news:3BB7627E.31B5EC1F@aa.sa.dk...

> [...]
>
> Jeg har ikke regnet på det, men jeg mener stadig at jeg har ret.
>
> Derfor: Årsagen til at døren er vanskelig at åbne er, at der er et undertryk i

Årsagen til at døren er vanskelig at åbne, er ganske rigtigt at der er et lavere
tryk i køleskabet end udenfor. Men undertrykket opstår i væsentlig grad fordi
lufttemperaturen ved dørens åbning stiger, og at temperaturen atter falder
når døren er blevet lukket. Faktisk vil trykket i skabet stige når gummilisten
trykkes sammen, dersom luften ikke kan undvige gennem utætheder.

Man kan regne på det ved hjælp af tilstandsligningen pV=nRT.

Omgivelsestrykket kan regnes lig 101325 Pa og lufttemperaturen i det lukkede
køleskab lig 283 K (= 5 C).

Hvis vi regner med et trykfald pga. gummilistens sammentrykning alene:
Gummilisten kan regnes sammentrykket i gns. 2 mm, og skabsdybden kan
regnes lig 500 mm; herved fremkommer en volumenændring på 2/500 eller
0,4%. Regnes temperaturen før og efter ens, fås p1 = p0/1,004 = 100921 Pa
og trykdifferensen p0-p1 = 407 Pa.

Hvis vi regner med et trykfald pga. luftens temperaturfald alene:
Når døren er åben, forudsættes lufttemperaturen at stige 283 K til 288 K (=10 C).
Ved den efterfølgende afkøling til 283 K fås, idet de to volumener regnes ens,
p1 = p0*T1/T0 = 101325*283/288 = 99566 Pa, og trykdifferensen p0-p1 =
1759 Pa - altså en langt større virkning en gummilistens sammentrykning alene
kan forklare, og det blot ved en temperaturændring på 5 K!

Men trykforskellen vil i reglen udlignes i løbet af nogen tid pga. utætheder.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-10-01 18:53

Bjerg & Olsen <bjerg.olsen@get2net.dk> skrev i en
> "Jørgen Rasmussen" <jorgen-r@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

-klip-
> [...]
> trykkes sammen, dersom luften ikke kan undvige gennem utætheder.
>
> Man kan regne på det ved hjælp af tilstandsligningen pV=nRT.

Nogle rigtige betragtninger.
Dog vil den største effekt ske pga. fortætning.
Når varm, fugtig luft kommer ind i kølseskabet vil
det afkøles. herved fortættes nogle vanddampe, hvilket
skaber et ret pludseligt trykfald.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-09-01 21:47

> Jeg har ikke regnet på det, men jeg mener stadig at jeg har ret.
>
> Derfor: Årsagen til at døren er vanskelig at åbne er, at der er et
> [...]

Nu skriver jeg ikke for at have ret, men for at hjælpe vedkommende spørger.
Vi er helt enige, og kommer det ikke nærmere medmindre Egon præciserer om
det er noget der er opstået nu, eller har været der hele tiden.

Jeg er ejer af et køleskab, der er underlagt samme love, men åbner uden
problemer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Egon Wille

Dato : 12-10-01 17:49

Bare lige for at de der har ret får det...osv.
Kondensafløbet ER stoppet..!!!

Fra : Palle Jørgensen

Dato : 01-10-01 08:00

"Bjerg & Olsen" <bjerg.olsen@get2net.dk> writes: