træ-skelet til garage !
Fra : bok

Dato : 28-09-01 23:54

Hej,

Jeg går og planlægger at bygge en garage (ca. 9x5,5) med taget som høj
rejsning. Der skal selvfølgelig støbes fundament osv., men i stedet for at
støbe anker i til X antal stolper på hver side, havde jeg tænkt mig at støbe
gevindstænger/bolte i og derefter spænde en under-rem (50x100) på alle 4
sider (selvfølgelig ikke der hvor der skal være port). På under-remmen
sætter jeg 50x100 stolper fast med vinkelbeslag (vinkelbeslag monteres på to
sider). Stolper bliver sat med ca. 60cm afstand. Som top-rem ligger jeg en
50x100 som også bliver sat fast med vinkelbeslag på de lodrette stolper.

Hvad mener i, vil det kunne holde spær til højt tage og holde som skelet ?

Andre gode idéer modtages gerne.

Mvh
Bok

Fra : S B

Dato : 03-10-01 18:22

"bok" <bok@addnet.dk> wrote in

> [...]
> vinkelbeslag på de lodrette stolper.
>
> Hvad mener i, vil det kunne holde spær til højt tage og holde som

Det burde i teorien kunne holde.
Men du behøver nu ikke at støbe boltene ned, det gør det lidt besværligt at
bor hullerne så de passe bagefter. Du kan købe nogle bolte sammen med en
limampul, bor et hul gennem træet, fortsæt ned i betonen, smid lim-ampullen
ned og bolten i bagefter. Så drejer du bolten runt nogel gange så limen
bliver fordelt. efter en ½ time kan du ikke trække den ud af stedet.
Meget nemmere på den måde.

Søren