fjerne et drev
Fra : LC

Dato : 28-09-01 15:20

Hej
Jeg sidder her med en ny Lacie external brænder som skal installeres på en
Power Mac G3, OS 9 med et SCSI kabel, der har tidligere været et Zipdrev
tilsluttet kan jeg se i Appel System Profiler på ID 5. Toast kan ikke finde
brænderen og den er ikke i System Profiler.
hvordan fjerner jeg zipdrevet og installere Lacie brænderen. ?
Det må gerne forklares trin for trin jeg er pc bruger og ikke vant til de
'brugervenlige' Mac'er
Lars

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-09-01 15:59

LC wrote:

> [...]
> hvordan fjerner jeg zipdrevet og installere Lacie brænderen. ?
> Det må gerne forklares trin for trin jeg er pc bruger og ikke vant til de

Find en anden ID f. eks. 1 til din brænder.
Du har sikkert valgt en ID der er optaget af en anden enhed.
Du burde ikke kunne se en enhed der ikke er tilsluttet. Så er der ikke et
indbygget Zip drev der kører på ID 5?

--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker
http://www.hammel-nyt.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-01 16:05

Hej Lars

Åbn din systemmappe -> 'Indstillinger' og fjern filen 'Iomega Preferences',
luk mapperne og genstart, så er den neutraliseret.

Når du skal installere brænderen, skal du installere den medfølgende Toast
software. Husk først at vælge et ID nr. på brænderens bagside og sæt den lille
knap til 'terminator' (sidder ved siden af eller under ID-vælgeren) til ON, så
får du ingen termineringsproblemer.

Hvis det er en af de Beige G3'er eller B/W med undtagelse af et par stykker,
hvor der er SCSI harddiske, kan du vælge alle SCSI ID numre fra 0-6, men hvis
der er andre SCSI enheder tilsluttet, skal du checke deres ID numre og undgå
at sætte brænder til en af de allerede valgte numre. - Fx. hvis der er en
ekstern HD med ID 2, må brænderen ikke også have ID 2 osv..

Tænd for brænderen og genstart. Åbn Toast, så skulle der gerne nederst stå
navn og ID nr. på brænderen. Prøv så at åbne systemmappen -> 'Udvidelser' og
du vil finde en udv. der hedder 'Toast CD Reader'. Den skulle gerne være aktiv
og vise, at brænderen er installeret og kan bruges.

Hvis du stadig ikke kan se brænderen i Toast, skal du i Toast klikke på
knappen 'Search', og den vil selv lokalisere brænderen og aktivere den. Dette
gælder for Toast ver. 3.5 - 4.2. I Toast 5 (Roxio) klikker du på linien
nederst i vinduet, hvor der evt. står 'No CD burner...', og Toast vil igen
søge brænderen og mounte den.

Det er ikke nødvendig at brænderen altid er tændt, hvis du fx. ikke skal bruge
den i et stykke tid. Når du så vil bruge den, tænder du for den og åbner Toast
og klikker enten på 'Search' eller på den nederste linie som beskrevet
ovenfor, og Toast vil så aktivere og mounte brænderen.

Håber det er info nok, - ellers må du bare spørge igen.

mvh. Erik Richard

LC wrote:

> [...]
> hvordan fjerner jeg zipdrevet og installere Lacie brænderen. ?
> Det må gerne forklares trin for trin jeg er pc bruger og ikke vant til de

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : "

Dato : 29-09-01 00:20

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BB4918A.50C85089@mail1.stofanet.dk...
> [...]

ovenfor, og Toast vil så aktivere og mounte brænderen.

Håber det er info nok, - ellers må du bare spørge igen.

Tak for svaret, prøver når jeg kommer til Mac'en igen
Det kan meget vel være at jeg spørger igen - fatter ikke
Mac'er
Lars