Suzuki LS 650 SAVAGE - erfaringer ?
Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-09-01 08:35

Hej med jer !

Jeg hører gerne om erfaringer med Savage-modellen

Er det en fed chopper - eller ?

Er der plobemer, man skal være opmærksome på ?

Hvad må de koste ?

Alt har interesse.

Mvh. Jan

Fra : Ole Mastrup

Dato : 28-09-01 18:40

Hej med jer.
Har haft Savage LS650 i tre år nu. Købt fra ny og har ikke haft nogen som
helst problemer. God konstruktion som er ca 12 år gammel, så der er ingen
begynderproblemer på den.
Det er en langsom gående motor, som kan holde i rigtig mange år uden
service.
Motoren er meget sej, med et godt bundtræk.
Top fart er omkring 140 km, men skal over længere tid holdes nede på omkring
110-120 km.
Bensin forbrug omkring 18 km/l.
Altfor lydløs, folk kan ikke høre man kommer, min har fået en Loud pipe, så
kan de sku høre mig.
Den er meget rolig i motor, og føles blød. Grundet remtræk er der ingen
service på kæde, dejligt.
Den er steget en del i pris gennem årene, og sælges for ret høje priser, det
er ikke unormalt at en 3 år gammel maskine med lav kilometer koster
Kr.50.000.-
Hilsen
Ole
www.wolfstein-mc.dk

Fra : Tonny Eskesen

Dato : 28-09-01 19:36

"Ole Mastrup" <om@ifom.dk> skrev i en meddelelse
> Bensin forbrug omkring 18 km/l.
Arhhhhhh kender der har kørt 31 km/l og min egen har jeg haft opppe på 26
km/l.

> Altfor lydløs, folk kan ikke høre man kommer, min har fået en Loud pipe,

> kan de sku høre mig.
Hørt

> Den er steget en del i pris gennem årene, og sælges for ret høje priser,
det
> er ikke unormalt at en 3 år gammel maskine med lav kilometer koster
> Kr.50.000.-
Ærgeligt, ellers havde jeg sikkert råd til en igen
NÅ, hwa' skidt det kommer vel igen
Men ellers har jeg også kun ros til den cykel. Tjek min den gamle her og se
hvordan den også kan se ud: http://home7.inet.tele.dk/hamselv/savageside.jpg

> Hilsen
> Ole
> www.wolfstein-mc.dk
hamselv herfra

Fra : Anneli

Dato : 28-09-01 21:38

"Tonny Eskesen" <hamselv(@)privat.dk.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole Mastrup" <om@ifom.dk> skrev i en meddelelse
> Arhhhhhh kender der har kørt 31 km/l og min egen har jeg haft >opppe på 26
km/l.
Tjaa.....min kører mellem 20 og 23 km/l.

> Hørt
Jeg er nu godt tilfreds med lyden i min originalpotte! :0)

> Men ellers har jeg også kun ros til den cykel.
Jeg har ikke haft min så længe, men kan også varmt anbefale en Savage!

Stor hilsen Anneli - og Savage!
www.anneli.subnet.dk

Fra : Ole Mastrup

Dato : 29-09-01 14:09

Tja hvis jeg tænker mig om, kørte jeg en gang til Fjord træf i Klaundborg,
der var 90 km, tilbage igen og en del rundt næste uge, og havde brugt 8
liter.
Så det skal nok passe med over 20 km

HilsenOle

Fra : Pein

Dato : 28-09-01 21:39

Det lyder jo ret positivt.
Jeg har overvejet sådan een til konen, for hun er ikke ret stor, men vil
selvfølgelig også gerne låne den selv ind imellem.

Hvor stor kan man være, og stadig sidde godt på en LS650'er? Jeg er 184 cm
og +90 kg.

Forleden "gik jeg en tur henover" en Maruder 250'er. Den virkede ekstremt
lille, men jeg prøvede ikke at sætte mig på den. Jeg er vant til
sædehøjder langt over 80 cm.

/Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Anneli

Dato : 28-09-01 22:30

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder jo ret positivt.
> Jeg har overvejet sådan een til konen, for hun er ikke ret stor, >men vil
selvfølgelig også gerne låne den selv ind imellem.
Hvorfor det? Du har jo to cykler selv ;0) Lad din kone finde den MC, der
passer til hendes størrelse og behov. Hvis du er rigtig heldig, får du måske
lov til at prøve en tur på den!

> Hvor stor kan man være, og stadig sidde godt på en >LS650'er? Jeg er 184
cm og +90 kg.
Min kæreste har ca. samme størrelse som dig, han sidder rimelig godt på
Savagen - han har dog kun kørt korte ture på den.

> Forleden "gik jeg en tur henover" en Maruder 250'er. Den >virkede ekstremt
lille, men jeg prøvede ikke at sætte mig på >den.
Lad konen prøve den også. Jeg var enormt glad for min!! :0)

Fra : Pein

Dato : 30-09-01 12:27

Anneli skrev ...

[Pein]

>Hvorfor det? Du har jo to cykler selv ;0)

Tja. Jeg er langt bagud. Må have nogle flere

>Lad din kone finde den MC, der passer til hendes størrelse og behov.
>Hvis du er rigtig heldig, får du måske lov til at prøve en tur på den!

Det er jo rigtigt, men hun har ikke haft motorcykel før, og skal også lige
have kortet, så lidt råd og vejledning...
Hun vil gerne have en spritny Virago 535 i lilla, men det er en stor
udgift (som jeg skal betale).

Hvorfor skiftede du Maruderen ud med en Savage Anneli? Ok, den blev mast
af en madkasse, men du havde jo planer om det alligevel?

Mvh. Pein

Fra : Anneli

Dato : 30-09-01 21:18

> Anneli skrev ...
> >
> [Pein]

> Det er jo rigtigt, men hun har ikke haft motorcykel før, og skal >også
lige have kortet, så lidt råd og vejledning...
Jeps, men råd og vejledning er ikke det samme som, at du skal jolle rundt på
hendes MC - eller vælge een der passer til dig fremfor hende ;0)
Jeg havde heller ikke haft MC før den lille gule, selvfølgelig har jeg fået
råd og vejledning, men jeg har fået lov til selv at vælge (begge gange). Og
min kæreste har bestemt ikke noget at skulle have sagt, når det kommer til
mine MC'er.

> Hun vil gerne have en spritny Virago 535 i lilla,
Tjaaa....det er vel heller ingen dårlig begynder MC?!

>men det er en stor udgift (som jeg skal betale).
Ups, dén var værre! :0( Hvad med en brugt, der er tonsvis af dem? Eller lade
hende betale selv? ;0)

> Hvorfor skiftede du Maruderen ud med en Savage Anneli? Ok, >den blev mast
af en madkasse
Tramp bare rundt i det ;0)

>men du havde jo planer om det alligevel?
Ja, til næste år, når jeg havde fået mere rutine. Dels for at kunne sælge
den som relativt ny, dels for at få en lidt større motor, så jeg ikke skal
give fuld skrue på motorvej.

Og går vi ikke alle og drømmer om, hvilken MC vi ville vælge næste gang /
hvis vi kom til penge / hvis vi skulle have een til o.s.v.? ;0) _Selvom_ vi
er glade for den vi har?

Fra : Mogens Dammand

Dato : 29-09-01 21:26

Jeg prøvede en sidste år, og det var ikke lige sagen. Efter 5min. kørsel
havde jeg ondt i ryggen, (den er ikke for god i forvejen), men en sjov og
pæn maskine. Jeg er selv 184cm og +100 kg og sidder kanon godt på min
Transalp.

Mogens Dammand
Honda TA

Pein <niels@pein.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%85t7.1401$Ay.155149@news010.worldonline.dk...

Fra : Birger Poulsen

Dato : 01-10-01 17:30

Mogens Dammand wrote:

> [...]
> havde jeg ondt i ryggen, (den er ikke for god i forvejen), men en sjov og
> pæn maskine. Jeg er selv 184cm og +100 kg og sidder kanon godt på min

Glem du dine skumle planer ;-/
Det er konen og maskinen som skal passe sammen, i øvrigt fed cykel til
ikke alt for store kroppe.
Du skal passe til din egen maskine. Du er for stor til en Savage

Birger

Fra : Pein

Dato : 01-10-01 18:14

Birger Poulsen skrev ...
>Glem du dine skumle planer ;-/
>Det er konen og maskinen som skal passe sammen, i øvrigt fed cykel
>til ikke alt for store kroppe.
>Du skal passe til din egen maskine. Du er for stor til en Savage

Kan det præciseres? Er knæene i vejen for styrudslaget? Er sædet for
blødt? Andet?

For ca. 10 år siden kørte jeg pænt lange ture på kryds og tværs af Jylland
på en Suzuki FZ50 uden problemer, og her i sommer kørte min kone fra
Ølstykke til Sønderborg og hjem igen på samme knallert, og havde også en
fornøjelig tur (men lidt langsom forstås).

Så den med bare kategorisk sige at en maskine er for lille, eller at folk
af vidt forskellig størrelse ikke kan sidde ordentligt på samme maskine,
tror jeg ikke på.

Jeg synes ikke det er skumle planer. Jeg synes det er praktisk, hvis flere
i huset kan bruge samme maskine. Vi kan fint hitte ud af det med bilen.

Mvh.
Niels Pein

Fra : Birger Poulsen

Dato : 01-10-01 19:00

> [...]
> i huset kan bruge samme maskine. Vi kan fint hitte ud af det med bilen.

Nej, knæene er ikke ivejen, men jeg synes at man sidder noget
sammenkrøbet når man er +180, men det er jo en smagssag; vi er jo heller
ikke bygget ens.
Måske har jeg misforstået, men min opfattelse var at du allerede havde
en MC selv, og det var til konen alene, så derfor min humoristiske
bemærkning.

Birger
SV650
LS650 (til salg)

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-10-01 20:47

"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Måske har jeg misforstået, men min opfattelse var at du allerede havde
> en MC selv, og det var til konen alene, så derfor min humoristiske
> bemærkning.

Det er da for dumt at købe en som ikke kan bruges af begge, hvis man nu har
andre muligheder?
Ann og jeg deles om en '82 DT125, den synes vi begge er meget sjov at køre,
men af vidt forskellige årsager, og vi kører også meget forskelligt på den.
Derudover kører vi også begge på vores GS500E, jeg ville gerne have den
skiftet ud med en GSX600F, men den vil være for stor for Ann, og vi har
allerede 2 cykler med plader på som er så store at hun ikke kan køre dem.

Rittig

Fra : Birger Poulsen

Dato : 01-10-01 22:54

> [...]
> skiftet ud med en GSX600F, men den vil være for stor for Ann, og vi har
> allerede 2 cykler med plader på som er så store at hun ikke kan køre dem.

Fint hvis man har fælles "interesser" (og bukselængde).
Ellers ikke helt enig;
man har mest køreglæde hvis man er "et med sin cykel" og køber efter ens
behov/lyst, og ikke mindst benlængde.
Især når man har adskillige i stalden må der kunne være lidt til hver.

Alt andet vil være Socialdemokratisk

Birger

Fra : Pein

Dato : 02-10-01 17:57

Birger Poulsen skrev ...

>Måske har jeg misforstået, men min opfattelse var at du allerede
>havde en MC selv, og det var til konen alene, så derfor min
>humoristiske bemærkning.

Joeh, jeg har to, der begge er for høje til konen.
Men selvom jeg har 2 mc'er (og en b*l), så kan jeg da sagtens bruge flere.
DT'eren på skovsporet, TransAlp'en til daglig transport og ferier, og så
kunne jeg godt se mig selv på sådan en Savage, hvis man bare lige skal til
bageren eller en hyggetur i nærmeste omegn.

Men den skal _primært_ være til konen, for hun kan jo ikke køre nogen af
de andre, og det tager sgi for lang tid at krydse landet på en knallert30

Og hvordan får man råd til flere mc'ere? Jo, det er vist det samme for
alle i "min" klub: De fleste mc'er er noget ældre skrammel, der _er_
betalt, og samlet set ikke er mere værd end en brugt Blackbird.

Mvh. Niels Pein

Fra : Anneli

Dato : 02-10-01 23:40

> [...]
> kunne jeg godt se mig selv på sådan en Savage, hvis man >bare lige skal
til bageren eller en hyggetur i nærmeste omegn.

Pein! Jeg har gennem flere år læst dine indlæg her i gruppen med glæde og
betragtet dig som hørende til blandt de mere seriøse :0) Men hvis du var min
kæreste, var du altså blevet fyret nu! ;0) Savagen vil sikkert være en
glimrende MC til din kone, og det er da dejligt, at du også kan se dig selv
på en Savage, men her følger mine argumenter for, hvorfor jeg mener, at din
kone bør få sin egen MC og bør have lov til at vælge selv. Og læs det nu
ikke som et surt opstød, men som hjælp til en medsøster og skrevet med
udgangspunkt i mine egne erfaringer som ny MC'ist og med en mand der har
kørt i årevis :0)

Jeg kunne forstå din indblanding, hvis konen havde drømt om en raket med 170
hk eller en tung Goldwing, men hun ønsker sig en Virago, det er da et fromt
ønske og en fornuftig begyndercykel! Og når I nu ikke er henvist på at
dele - du har jo allerede to cykler selv - så lad hende da gøre egne
erfaringer på egen cykel! :0) Hvordan I så arrangerer det rent økonomisk,
skal jeg ikke blande mig i, men Viragoer fåes da også brugt til fornuftige
priser.....og den kan jo altid omlakeres til den eftertragtede lilla farve
;0)
Kan du huske, da du selv skulle have kortet? Hvordan du bladrede
MC-kataloger og diskuterede drømmecykler med kammeraterne? (Ja, jeg kan jo
kun gætte på, hvad du gjorde....men tror mit gæt er rimelig typisk for en
kommende eller nybagt MC'ist). Kan du huske følelsen, da du stod med kortet?
Og første gang du kørte på din egen allerførste MC? Det var store øjeblikke,
var det ikke?! Det var det for mig, og det bliver det sikkert også for din
kone, men jeg tror på at lykken bliver større, hvis hun selv får lov at
vælge :0)

Jeg er min kæreste evigt taknemmelig for, at han lod mig vælge udfra mine
behov og ønsker, og at jeg har fået lov til at gøre mine egne erfaringer
uden al for megen indblanding.

Her i huset har vi hver vores cykler, som vi hver især bestemmer suverænt
over, og selv betaler til. Jeg måtte gerne låne hans, hvis jeg ellers kunne
nå ned og overhovedet kunne rokke den en cm ;0) Han må gerne låne min, hvis
han spørger pænt - han gør det nu sjældent, og det er ikke kun fordi der er
dødsstraf og akut skilsmisse, hvis der sker den noget ;0)

For mig er min MC forbundet med følelser, for min kæreste er det en bunke
jern (i mit tilfælde bøttejern ;0), men vi betragter begge MC'en som en
personlig ting, man sætter sit eget personlige præg på. Vi kan da sagtens
give hinanden råd og ideer, men følger dem ikke nødvendigvis.....kæresten
ville f.eks. mægtig gerne sætte en ordentlig rabalderpotte på Savagen,
hvorimod jeg er godt tilfreds med min standartpotte. Det kan vi så diskutere
i timevis og have vældig meget sjov med, men i den sidste ende er det min
Savage og mig der bestemmer, hvor meget den må sige. Ligesom min kæreste
selv bestemmer, om hans cykel nu skal omlakeres i den ene eller den anden
farve, uanset hvor hæslig jeg så end måtte finde den ;0)

Hvis jeg havde haft kort til bil, ville jeg sikkert gerne dele sådan en med
hvem som helst, det er jo bare et transportmiddel, MC'er er (for os) mere
end ren transport, selvom vi begge har den som eneste transportmiddel. Vi
har hver vores krav og ønsker til den ideelle MC. Det har du og din kone
helt sikkert også, så jeg håber virkelig for hende, at hun får den Virago
hun ønsker sig ;0)

Og endelig ville jeg personligt heller lave begynderfejl / vælte / lave
skrammer på min egen (ikke at jeg har gjort det) end min kærestes MC eller
en fælles ditto - og det giver faktisk en "tryghed" i begyndelsen, hvor man
ofte er mere usikker på det hele.

Det var mine ord - håber du (eller konen) kan bruge noget af det! :0)

Stor hilsen Anneli med Savage (og Jawa/velorex) og kæreste med Moto Guzzi
(og BSA).
www.anneli.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-10-01 21:07

"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> ...men her følger mine argumenter for, hvorfor jeg mener, at din
> kone bør få sin egen MC og bør have lov til at vælge selv.
[Snip - grundig argumentation]

Okay, den køber jeg ihvertfald (og mon ikke Niels også gør).
Mens jeg havde Harley'en prøvede jeg tit at få Ann til at køre på den, men
DET ville hun ikke.
Jeg syntes det var fjollet, den var jo lav, og enormt let at køre. Jeg
tænkte ikke lige over at det måske var fordi hun var bange for at lave buler
i mit livs lys. Ahem. Misforstå mig nu ret.

Rittig

Fra : Anneli

Dato : 04-10-01 23:33

> Okay, den køber jeg ihvertfald (og mon ikke Niels også gør).
Man har da lov at håbe ;0)

> Mens jeg havde Harley'en prøvede jeg tit at få Ann til at køre >på den,
men DET ville hun ikke. Jeg syntes det var fjollet, den >var jo lav, og
enormt let at køre.
Hehe, min kæreste har også en idé om, at jeg skal køre Harley (han har dog
ikke stillet nogen til rådighed for mig.....). Min umiddelbare tanke er da
også, at nok er den lav, men den vejer da godt til! Den lille Sporster vejer
220 kg tør, min Savage vejer 170 kg fuldtanket. Vægten er selvfølgelig ikke
noget problem under kørsel ligeud, men der kommer jo tidspunkter, hvor man
f.eks. skal stoppe, rundt om hjørner, køre langsomt og tumle rundt på
parkeringspladser......

>Jeg tænkte ikke lige over at det måske var fordi hun var bange >for at lave
buler i mit livs lys. Ahem. Misforstå mig nu ret.
Det er hermed gjort ;0)

Stor hilsen Anneli
www.anneli.subnet.dk

Fra : Pein

Dato : 03-10-01 23:09

Fornuftige ord. I hear you (hvad h*lv*d* kan det oversættes til på usenet?
Læst og forstået?).

Dog lige een ting: Vi kan jo ikke helt bare vælge frit. Bortset fra jeg
ikke har prøvet den, ville jeg gerne have en BMW R 1100 RS, men kører
alligevel videre på min slidte TransAlp af økonomiske årsager.
Og DT'eren skal overleve en Enduro-sæson mere, selvom jeg ved jeg sætter
hurtigere tider på en 4-takter.

Og konen vil gerne have en XV535. Det skulle nok kunne lade sig gøre, men
det er et lidt voldsomt udlæg for en nybegynder (sagde manden der startede
på en sprit-ny Honda CX650E).

Vi får se.

Mvh. Pein

Fra : Anneli

Dato : 04-10-01 23:44

> Fornuftige ord. I hear you (hvad h*lv*d* kan det oversættes til >på
usenet?
> Læst og forstået?).
Takker, det glæder mig, at du ikke tog det ilde op :0)

> Dog lige een ting: Vi kan jo ikke helt bare vælge frit. Bortset fra >jeg
ikke har prøvet den, ville jeg gerne have en BMW R 1100 >RS,
Nej, det er klart at økonomien sætter grænser, men man skal da også have
lidt at drømme om ;0) Og faktisk tror jeg ikke det er helt så sjovt, hvis
man bare kan købe ind uden at skulle overveje i 100 år først. Forventningens
glæde er størst :0)

> Og konen vil gerne have en XV535. Det skulle nok kunne lade >sig gøre,
Jup, de fåes jo også brugte.

>men det er et lidt voldsomt udlæg for en nybegynder (sagde >manden der
startede på en sprit-ny Honda CX650E).
Haha, godt du selv kan se komikken ;0))))) Jeg kommer forbi og drikker kaffe
med din kone, når hun har fået sin Virago - så kan du få lov til at sidde
lidt på min Savage imens ;0)))))

Stor hilsen Anneli
www.anneli.subnet.dk