Othello lagkage
Fra : Denver

Dato : 27-09-01 16:59

Hej Gruppe ...

Under et haste indkøb i Føtex igår, erhvervede jeg mig en Othello lagkage.
Og under indtagelsen af denne, slog det mig hvor enkel den egentlig var. Så
mit spørgsmål lyder: Er der nogen som har en opskrift på denne kage, eller
ideer til fremstillingen af denne?? Har søgt på nettet, dog uden slående
resultat!

/Allan

Fra : Neta & Peter

Dato : 28-09-01 07:37

"Denver" <denver@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ideer til fremstillingen af denne?? Har søgt på nettet, dog uden slående

En Othellolagkage består principielt af to lagkagebunde (sukkerbrødsdej
eller en rørt kagedej) og en makronbund (eller knuste makroner) lagt sammen
med en kogt creme, smagt til med vanillie, hvori der er vendt flødeskum.
Overtrukket med mørk chokolade, og med et bånd af marcipan rundt i kanten.
Mørk udenpå, hvid indeni, deraf navnet. Der er nogle, der smører den
underste bund med jordbærsyltetøj, jeg synes det er synd. Derimod har jeg en
enkelt gang tilsat tørrede abrikoser, kogt til mos i appelsinsaft sammen med
vanillie og appelsinskal, det var fantastisk, men ikke en othellokage. Man
kan også fugte bundene med et eller andet sødt eller spirituøst, men det er
heller ikke originalt.

Det vigtigste er, at lave cremen selv:

40 gram maizenamel
1/2 liter sødmælk
125 gram sukker
6 æggeblommer
1 stang vanillie, flækket og kornene skrabet ud.

Det hele piskes sammen - nemmest hvis man først rører maizenaen ud i noget
af mælken - og varmes op over lav varme ved konstant piskning. Den må ikke
voldkoge, bare varme godt igennem til den tykner. Vær omhyggelig med at
vælge en tykbundet gryde der er helt ren. Aluminiumsgryder siges at
farve cremen grøn.

Hæld creme over i en ren skål og lad den køle af i køleskabet (eller fryser,
hvis du har travlt), rør den igennem indimellem så der ikke dannes
skind. Fisk vanilliestangen op og klem det sidste smag ud af den. Vend
flødeskum af en kvart piske, eller op til 4 dl.

Sukkerbrødsbunde er nemme at bage selv, men de smager ikke så forfærdeligt
meget anderledes end de købte:

Prøv med
3 æg
150 g sukker
100 g mel
50 g kartoffelmel/ Maizenamel
1 tsk bagepulver

Æg og sukker piskes luftigt, mel, kartoffelmel og bagepulver sigtes i, og
vendes forsigtigt rundt. Bages i en springform, der er smurt og drysset med
mel, ved 225 gr. i 5-10 min. Giver 2-3 bunde, alt efter hvor tykke du vil
have dem. Man kan også bage dem enkeltvis, ved at smøre dejen ud på
bagepapir i den ønskede størrelse. Tegn efter en tallerken.

Makronbunden, derimod, er lysår bedre, hvis den er hjemmelavet:

100 gram smuttede mandler (man kan også lade skallen blive på)
10 bittermandler (kan udelades, men købes f.eks. i Cityarkaden)
100 gram sukker
2 æggehvider

Mandlerne males til mel i køkkenmaskinen. Har man ikke en sådan, kan det
godt gøres på et fint rivejern, men det tager tid. Kom 2/3 af sukkeret ved
tilsidst, så det bliver et løst pulver. Pisk æggehviderne med den sidste
sukker. Vend mandelmelet i æggehviderne med let hånd. Smør dejen ud på
bagepapir i den ønskede størrelse. Bages ved 170 en halv times tid, til den
er gylden.

Put evt en klat ualtet smør i chokoladen til toppen, så er den ikke så hård.

MVH

Peter

Fra : Denver

Dato : 28-09-01 08:34

"Neta & Peter" <htsewp@hum.ku.dk> wrote in message
> "Denver" <denver@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

Mange tak. Nu vil jeg en tur ned og handle og så igang med at bage. Den ser
utrolig lækker ud, men mon man kan frembrine samme resultat som dem man
køber?

/Allan

Fra : Neta & Peter

Dato : 28-09-01 09:41

> [...]
ser
> utrolig lækker ud, men mon man kan frembrine samme resultat som dem man

Du kan utvivlsomt frembringe et resultat, der er langt bedre end dem, man
køber! held og lykke.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-09-01 10:11

"Denver" <denver@klarupnet.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen som har en opskrift på denne kage, eller ideer til
> fremstillingen af denne?? Har søgt på nettet, dog uden slående
> resultat!

Den originale Othello-Kage (Gateau Othello) som vi lavede den på Hotel
d'Angleterre for ca. 30 år siden...

3 biscuitbunde (lagkagebunde) sammenlægges med vanille-kagecreme og
glaseres med chocoladeglasur. Kanten dekoreres med flødeskum, som
drysses med høvlet chokolade. Ovenpå glasuren sprøjtes et tyndt gitter
af overtræksschokolade. -færdig arbejde!

Altså, ingen makroner el. marmelade i. Marcipan-kant hører heller ikke
til, - det er en billig/hurtig løsning som Kvickly-bageren har fundet
på.

Opskrifterne på biscuitbunde og vanille-kagecreme er ret omfattende. Jeg
kan sende dem til dig, hvis det skulle blive aktuelt.

Evt. se Mortens opskrifter.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Gå efter duften - følg næsen til din håndværksbager!

Fra : Kim Juul

Dato : 29-09-01 12:05

Hej Peter.

Den originale opskrift lyder meget interessant. Er der mulig for at få den
tilsendt ?
Jeg har søgt i Mortens opskrifter, men kunne ikke finde den.

Hilsen

Kim

bager-kim@mail.dk