Profeters profetier.
Fra : TommyGun

Dato : 27-09-01 15:51

Der er mænd der kalder sig selv profeter, men hvor er deres profetier?

Tommy.

Fra : Mr. D

Dato : 26-09-01 15:17

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb33d59$0$14197$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Der er mænd der kalder sig selv profeter, men hvor er deres profetier?

Hvem specielt tænker du på? Giv os nogle navne på nogen, som kalder sig
selv profeter, så må vi se, om vi kan finde deres profetier

Mr. D

Fra : TommyGun

Dato : 27-09-01 16:11

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvem specielt tænker du på? Giv os nogle navne på nogen, som kalder sig
> selv profeter, så må vi se, om vi kan finde deres profetier

Jeg tænker egentlig ikke på en speciel "profet".
Jeg ved at der er trossamfund der bygger på at der er nutidige profteter,
bla. Mormoner.
men der er sikker tonsvis af dem derude, men hvor er de, er profetier fra
Gud ikke for alle?

Tommy.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-09-01 10:47

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev

-klip-

>[...]er profetier fra Gud ikke for alle?

Jo, Guds rige er en hemmelighed, de er blevet åbenbaret.

Intet kan holdes hemmeligt mere. Vi ved, hvad der er værd at vide.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-09-01 16:18

> [...]
>
> Hvem specielt tænker du på? Giv os nogle navne på nogen, som kalder sig
> selv profeter, så må vi se, om vi kan finde deres profetier

Ja, efter Johannes' Åbenbaring, som omtaler en "løgneprofet", er det da
blevet virkelig "risky buisness" at kalde sig profet. Det KUNNE jo give
seriøst bagslag!

Jeg ved heller ikke, hvem du tænker på? Folk som f.eks. Nostradamus? Ellers
er jeg, lige pånær Muhammed og de gammeltestamentlige jødiske profeter, ikke
stødt på nogen, som omtaler sig selv som profeter. Det tror jeg ikke engang
Nostradamus kaldte sig selv. Ellers var han jo nok blevet brændt på bålet.

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 27-09-01 17:08

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, efter Johannes' Åbenbaring, som omtaler en "løgneprofet", er det da
> blevet virkelig "risky buisness" at kalde sig profet. Det KUNNE jo give
> seriøst bagslag!
~~~~~~~~~~
Jamen er en profet ikke bare en person der har den profetiske nådegave som
Paulus taler om i 1 Kor 14,3 : "Men den, der taler profetisk, taler til
mennesker, til opbyggelse, formaning og trøst."

Jeg tror at den profetiske nådegave ikke så meget handler om at forudsige
fremtiden, selvom det også hænder, men handler om at tale opbyggende til
menigheden. Det kan være meget enkle og praktiske ting der bliver sagt, men
alle fornemmer at det er fra Gud og Ånden maner til omvendelse. Sådan har
jeg ihvertfald selv oplevet den profetiske tjeneste.

I en alm. karismatisk forsamling er det normalt at der er mindst en`som har
den profetiske nådegave, der sammen med de andre nådegaver, opbygger
menigheden.

jørgen.

Fra : TommyGun

Dato : 28-09-01 09:34

Ok, jeg var vist ikke for tydelig i mit spørgsmål, undskyld :)

Der er trossamfund der bygger på at kun en person, er deres profet.
Og det er dem jeg mener, jeg kender godt G.B. Hinckley, Mormonernes
nuværende profet.
Der findes sikkert flere der ude, men mit spørgsmål er : Hvor er deres
profetier?

Tommy.

Fra : TommyGun

Dato : 28-09-01 09:35

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 28-09-01 10:03

d. 28/09/01 10:34 skrev TommyGun på tommy@tommygun.dk i artiklen
3bb43611$0$7265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> nuværende profet.
> Der findes sikkert flere der ude, men mit spørgsmål er : Hvor er deres

Jeg tror egentlig, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige benytter en
spciel definition af titlen "profet". I det trossamfund er det blot en
betegnelse for den øverste åndelige leder, som antages at referere direkte
til Jesus.

Situationen er egentlig modsat hos Jehovas Vidner, hvor det styrende råd
ikke formelt betragtes som profeter, men alligevel til tider fremkommer med
forudsigelser som resultat af deres bibelstudie, hvorved de kommer til at
fremstå som profeter - omend falske profeter.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-09-01 19:03

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> spciel definition af titlen "profet". I det trossamfund er det blot en
> betegnelse for den øverste åndelige leder, som antages at referere direkte

Der tager du godt nok fejl, Børge.
Vi tror virkelig på, at vores leder, Gordon B. Hinckley, er såvel
åndelig leder som profet. Han er, såvel som de tolv apostle, opretholdt
af kirkens medlemmer som "Profeter, seere og åbenbarere". Og som
sådan lytter vi naturligvis til dem.

Nu kan man så spørge sig selv, hvor er vores profetier?
Jo, vi kan jo starte med Joseph Smith, den første profet,
som profeterede om en borgerkrig, der ville komme i USA,
som følge af slavespørgsmålet. Den kom.

Og vores nuværende profet hørte og så jeg udtale sig om
et kommende problem for ca. 1 år siden. Jeg har forsøgt
som en gal at finde det på skrift hele eftermiddagen, men kan
ikke helt huske datoen. Men hans ord lød nogenlunde således:
"Forbered jer på økonomisk nedgang. Der kommer snart dage,
hvor verdens økonomiske situation kommer til at forandre sig
til det negative, så forbered jer."
Hvordan tror I, jeg følte det, da jeg tirsdag d. 11.september
sad og så direkte, hvordan flyene stødte ind i WTC i New York,
og jeg havde profetens ord i mit hovede? Jeg kunne da ret hurtigt
konstatere, at dette angreb kunne få ufattelige konsekvenser for
verdens økonomi.
Jeg tror ikke, at profeten har set angrebet før tiden, men jeg er
helt overbevist om, at han har fået at vide, at han skulle gøre
sit folk forberedt på den økonomiske nedtur, som vi alle kan se
dagligt på TV. Allerede dagen efter WTC-angrebet blev mange
folk i USA fyrede!

Noget af det mest væsentlige, en profet kan gøre, er at være leder
for sit folk, at være Guds talerør. Noget af det, som vi bliver belært
om lige nu, det handler om familiens vigtighed. Kirkens øverste ledelse
har derfor udsendt en "familieproklamation", som kan læses på:
www.lds.org/ eller man kan få et eksemplar fra mig - som scannet
fil.
Når vi læser i dagens avis, kan ingen vel være i tvivl om, at familien
er under angreb, og at Modstanderen ønsker at tilintetgøre den, hvis
han kan. Derfor er der for mig stor tryghed i at kunne tro på, at profeten
hjælper os med det, som Gud anviser ham til, for at kunne styrke netop
min familie. Det arbejder vi meget seriøst med, naturligvis.

Andre ting, som profeterne også har udtalt: At Berlinmuren ville falde,
det hørte jeg ca. 2 år før, den virkelig gjorde det. Jeg husker stadig, at
jeg umiddelbart tænkte: Ja, ja, og grise kan flyve! Jeg forventede ikke,
at det ville ske i min levetid. Og derfor blev oplevelsen så meget større,
da jeg først i nov. 1989 sad og så det ske, direkte på TV!
På samme vis er det blevet forudsagt, at kommunismen ville falde i det
tidligere Sovjetunionen, og at Kina vil blive åbnet for evangeliets
forkyndelse!
Faktisk er det allerede sket, for Hong Kong er nu en del af Kina, og vi har
både kirker og temple i Hong Kong.
Tilbage er så denne profeti: at evangeliet skal kunne forkyndes overalt på
Jorden,
altså også i de arabiske lande -----------sætter det ikke de daglige
begivenheder
i et andet perspektiv? Umiddelbart tænker jeg på, om det er Guds måde at få
Talebanstyret fjernet? Og på denne måde få mulighed for at kristne kan
forkynde
i Afghanistan? Det var helt sikkert ikke terroristernes oprindelige mål, men
det kunne da ende med det.

Tak for jeres tålmodighed, hvis I har fået læst denne smøre.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 28-09-01 20:02

d. 28/09/01 20:03 skrev Bodil Grove Christensen på grovebgc@post8.tele.dk i
artiklen 3bb4ba50$0$51404$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Forbered jer på økonomisk nedgang. Der kommer snart dage,
> hvor verdens økonomiske situation kommer til at forandre sig
> til det negative, så forbered jer."

Det kan enhver sige. Der er et begreb, der kaldes økonomiske konjunkturer,
og som netop dækker det faktum, at verdens økonomiske situation svinger
mellem perioder med økonomisk vækst og økonomisk stagnation.

> [...]
> og jeg havde profetens ord i mit hovede? Jeg kunne da ret hurtigt
> konstatere, at dette angreb kunne få ufattelige konsekvenser for

Lad os nu se, hvad det får. Det er ikke de økonomiske konsekvenser, der har
størst betydning. Det har de psykologiske og politiske virkninger af en ny
bevidsthed om sårbarhed hos USA.

Der var en økonomisk nedtur på vej i USA længe før angrebene, som kun blev
udskudt af rentenedsættelser fra den amerikanske centralbank. Hvor længe de
økonomiske konsekvenser af angrebene den 11. september vil være negative, er
svært at sige, men der er vel ingen tvivl om, at alene genopbygningen af
World Trade Center kan føre til en vis økonomisk vækst.

> Noget af det mest væsentlige, en profet kan gøre, er at være leder
> for sit folk, at være Guds talerør.

Er det en profets vigtigste funktion? Det tror jeg ikke. Det er en lærers
funktion.

> [...]
> hjælper os med det, som Gud anviser ham til, for at kunne styrke netop
> min familie. Det arbejder vi meget seriøst med, naturligvis.

Det er vist godt, jeg har forladt kirken.

For det første er ovenstående citat ikke særlig profetisk, men mere en
hensigtserklæring fra en åndelig leder eller lærer. For det andet passer det
ikke særlig godt sammen med det økonomiske fokus i det profeti, der omtales
ovenfor. Faktisk mener jeg, den store fokus på økonomi og materialisme er
den største trussel mod familielivet, og terrorangrebene den 11. september
netop kan flytte fokus tilbage til familien og de åndelige værdier. I hvert
fald var det tydeligt, at angrebene fik amerikanerne til at opsøge deres
kirker, hvilket bl.a. præsident Bush opfordrede dem til.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : TommyGun

Dato : 28-09-01 20:55

> Det er vist godt, jeg har forladt kirken.

Ditto!

Tommy.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 29-09-01 08:51

Jeg kom lige til at tænke på, hvorfor vi jævne mennesker intet (eller næsten
intet) hører om profeters profetier.

En mulighed er selvfølgelig, at der ikke findes profeter i dag. Der er dog
mange troende, som fastholder, der findes profeter også nu. Derfor tænkte
jeg lidt videre og forsøgte at forestille mig andre årsager.

Desværre har jeg nok læst for lidt i Bibelen til at danne mig et sandt
billede af især profeterne i det gamle testamente. Foreløbig er det min
opfattelse, at de mest arbejdede som rådgivere for kongerne, som var både
åndelige og verdslige overhoveder på det gamle testamentes tid.

Når jeg overfører denne opfattelse til moderne tid, bemærker jeg hvor lidt,
vi almindelige mennesker egentlig hører om baggrunden for de beslutninger,
verdens regeringer træffer hele tiden. Vi hører ofte om nogle rådgivere, men
vi hører meget lidt om deres arbejde. Vi hører kun om de beslutninger,
regeringerne træffer evt. på baggrund af rådgivernes arbejde. Det samme
gælder vel i religiøse trossamfund.

Personligt kan jeg nemt forestille mig, at helligånden har overtaget meget
af den funktion, de tidligere profeter havde, og nu virker som inspirator
for økonomiske og politiske rådgivere og beslutningstagere verden over.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : TommyGun

Dato : 29-09-01 09:03

> [...]
> af den funktion, de tidligere profeter havde, og nu virker som inspirator
> for økonomiske og politiske rådgivere og beslutningstagere verden over.

Jeg tror skisme du har fat i noget der :)

> Med venlig hilsen
>
> Børge Rahbech Jensen

Tommy.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-09-01 13:35

> Jeg kom lige til at tænke på, hvorfor vi jævne mennesker intet (eller
næsten
> intet) hører om profeters profetier.

Det er nok fordi, I ikke lytter efter deres røster.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 29-09-01 19:43

d. 29/09/01 14:35 skrev Bodil Grove Christensen på grovebgc@post8.tele.dk i
artiklen 3bb5befc$0$51386$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
>
> Det er nok fordi, I ikke lytter efter deres røster.

I så fald må vi jo nok erkende, vi ikke tilhører målgruppen for profeterne.
Alternativt må profeterne være for dårlige til at kommunikere.

Endelig kan det være et problem, at vi husker Jesu advarsler mod falske
profeter, som f.eks. kan læses i Matt. 7, 15-23 og Matt. 24, 23-27.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-09-01 20:49

> I så fald må vi jo nok erkende, vi ikke tilhører målgruppen for
profeterne.
> Alternativt må profeterne være for dårlige til at kommunikere.

Det må I heldigvis selv om.
Her gælder handlefrihedens princip,
og vær så lige så voksne at I også selv
bærer konsekvenserne.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : TommyGun

Dato : 29-09-01 22:10

> Det må I heldigvis selv om.
> Her gælder handlefrihedens princip,
> og vær så lige så voksne at I også selv
> bærer konsekvenserne.

I lige måde.

> Med venlig hilsen
> Bodil.

Tommy.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 30-09-01 08:07

d. 29/09/01 21:48 skrev Bodil Grove Christensen på grovebgc@post8.tele.dk i
artiklen 3bb6249a$0$51412$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det må I heldigvis selv om.
> Her gælder handlefrihedens princip,
> og vær så lige så voksne at I også selv
> bærer konsekvenserne.

Det gælder vel i alle religiøse forhold, at vi kristne kun skal stå til
regnskab for Jesus. Personligt tror jeg ikke, hans advarsler var ment som
gode råd snarere end for sjov, og jeg mener heller ikke, der er nogen tvivl
om, at Jesu profetier om falske profetier og henvisninger til Jesus er
opfyldt.

Dette gælder naturligvis også profeterne, der må have et stort ansvar for at
sikre, de budskaber, vedkommende skal videregive, bliver modtaget og
forstået af dem, der skal modtage budskaberne.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Lars Andersen

Dato : 30-09-01 11:16

> Det må I heldigvis selv om.
> [...]

En dag sov en kvinde ved navn Louise i sin seng og drømte en drøm.
Hun drømte at nogen i helvede skrev et brev til hende, der skulle
leveres til hende af en budbringer. Budbringeren passerede mellem
ild og svovelsøen i helvede, og fandt vejen som ledte ham ud til verden.

Louise drømte at budbringeren gik til hendes hus og kom ind og
vækkede hende mildt, men bestemt. Han gav hende budskabet
og sagde bare at en ven havde skrevet det til hende fra helvede.

Med skælvende hænder tog Louise (i drømmen) mod brevet og
læste det: (Dansk oversættelse(undertegnede)) og det lød således:

Min ven
Jeg står foran dommeren nu
og føler at du på en måde er medskyldig.
På jorden vandrede jeg dag for dag med dig
og du pegede aldrig på vejen.
Du kendte Herren i sandhed og herlighed,
men du fortalte aldrig om Ham
Min kundskab da, var meget svag,
men du kunne have ledet mig trygt til Ham.
Selv om vi levede sammen på jorden,
fortalte du mig aldrig om at "blive født på ny"
og nu står jeg på denne dag fordømt,
fordi du ikke omtalte Ham
Du lærte mig mange ting; det er sandt.
Jeg kaldte dig ven og stolede på dig.
Men jeg har erfaret at det er for sent
Du kunne have sparet mig for denne skæbne.
Vi gik sammen om dagen og snakkede om aftenen,
og alligevel viste du mig ikke lyset.
Du lod mig leve, elske og dø
Du vidste, at jeg aldrig ville leve - der oppe.
Ja, jeg kaldte dig en ven i mit liv
og stolede på dig i glæde og strid.
Og når jeg nu er ved vejs ende
kan jeg ikke længere kalde dig "min ven".

- Marsha

Efter at have læst brevet vågnede Louise.
Drømmen var så virkelig i hendes sind, at hun svedte fra hele kroppen.
Hun sværgede på, at hun fremdeles kunne føle den skarpe lugten af røg
og svovl i sit rum. Mens hun gransket meningen med drømmen, erkendte
hun at hun som kristen havde svigtet sin pligt om at gå ud til hele verden
og forkynde evangeliet.
Mens hun tænkte på det, lovede hun sig selv at næste dag, ville hun ringe
til Marsha og invitere hende med sig til kirken. Næste morgen ringe hun
til Marsha og samtalen lød således:
" Bill, er Marsha der?" "Louise, viste du ikke det?" "Nej, Bill hvad da?"
"Marsha blev dræbt i går aftes i en bilulykke. Jeg troede du vidste det?" .

Forfatter ukendt

(Ez 3,18)
Når jeg siger til den uretfærdige: Du skal dø! og du ikke advarer den
uretfærdige og ikke taler til ham og advarer ham mod hans uretfærdige
færd for at holde ham i live, så skal den uretfærdige dø på grund af sin
skyld; men hans blod vil jeg kræve af din hånd.

--
Inspirationen her hentet fra denne interessante norske web:
http://www.bokta.com/dpr/index.htm

Brevet taler for sig selv. Ingen kristne kan stiltiende se til, at mennesker
går i fortabelsen, hvis man på nogen måde kan forhindre det. Nok kan
mennesker træffe deres ejet valg, men hvis kristne ikke advarer, vil
Gud kræve deres blod af vores hånd!

Kærligst Lars H Andersen
lha@mail.dk

Fra : Live4Him

Dato : 30-09-01 12:21

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> [...]
> går i fortabelsen, hvis man på nogen måde kan forhindre det. Nok kan
> mennesker træffe deres ejet valg, men hvis kristne ikke advarer, vil
~~~~~~~~~~~~
Det er vranglære. Kommer du i KBC ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-01 16:39

> "Lars Andersen" <lha@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [SNIP]

> ~~~~~~~~~~~~
> Det er vranglære. Kommer du i KBC ?

Hvis du påstår det er vranglære hvad der klart og tydeligt står i
Bibelen, da må du ud fra Bibelen klart og tydeligt vise hvori denne
vranglære består!!

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Erik

Dato : 30-09-01 18:17

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du påstår det er vranglære hvad der klart og tydeligt står i
> Bibelen, da må du ud fra Bibelen klart og tydeligt vise hvori denne

Under Moseloven blev man retfærdiggjort ifølge Moseloven, i dag
bliver vi retfærdigtgjort af nåde, (Rom 3 v 24)

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-01 19:54

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Under Moseloven blev man retfærdiggjort ifølge Moseloven,

Hvilken dokumentation har du for at at man blev retfærdiggjort ved
loven - og hvilken relevans har det iøvrigt med det Lars Andersen og
Jørgen skrev?

> i dag bliver vi retfærdigtgjort af nåde, (Rom 3 v 24)

Sådan har det jo altid været, intet nyt i det!

Fra : Erik

Dato : 01-10-01 14:47

> Hvilken dokumentation har du for at at man blev retfærdiggjort ved
> loven - og hvilken relevans har det iøvrigt med det Lars Andersen og
> Jørgen skrev?

you are not my brother, to day.

> Sådan har det jo altid været, intet nyt i det!

Havde du ikke skildt mit indlæg i to lige store dele, ville
du kunne se forskellen på dengang og nu.

Erik

Hvorfor er du forviret af menneskernes lærer.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-01 17:25

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> you are not my brother, to day.

Thank you very much - jeg skal nok gøre dig en tjeneste en anden dag

> Havde du ikke skildt mit indlæg i to lige store dele, ville
> du kunne se forskellen på dengang og nu.

Men du svarede jo slet ikke overhovedet på noget som helst af det jeg
fremlagde.

Skyldes det mon at du har indset din vranglære og langt om længe er
begyndt at lytte til og lære af sandheden?

NYT - NYT - Se denne side http://www.syndflod.dk

Fra : Erik

Dato : 01-10-01 18:11

> Men du svarede jo slet ikke overhovedet på noget som helst af det jeg
> fremlagde.

Brother; du spørger om de forkerte spørgsmål, prøv at spørge om det du VIL
forstå.

> Skyldes det mon at du har indset din vranglære og langt om længe er
> begyndt at lytte til og lære af sandheden?

Sandheden, når du kan tale i nye tunger, er du på vej til sandheden

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-01 19:08

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Sandheden, når du kan tale i nye tunger, er du på vej til
> sandheden

Tja, fyldt med vranglære er du, og svare seriøst gider du ikke

For ikke at spilde mere tid, derfor

PLONK

Fra : Erik

Dato : 01-10-01 23:08

> [...]
>
> [ ... ]

> Tja, fyldt med vranglære er du, og svare seriøst gider du ikke

Det var alvorligt ment. Ez 36 v 26-27

Erik

Åben dit hjerte og ikke din forstand.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-10-01 14:47

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Det var alvorligt ment. Ez 36 v 26-27

Hvor der, som du udmaerket ved, intet staar om at tale i nye tunger.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Erik

Dato : 02-10-01 15:50

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor der, som du udmaerket ved, intet staar om at tale i nye tunger.

Hører Tungetale og den indboende Guds Ånd ikke sammen ???

(Jeg troede ikke du ville tale med mig)

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-01 11:46

> Hører Tungetale og den indboende Guds Ånd ikke sammen ???

En enkeltimplikation er ikke det samme som en dobbeltimplikation: At
nye tunger kraever Guds Aand betyder ikke noedvendigvis at Guds Aand
medfoerer nye tunger.

> (Jeg troede ikke du ville tale med mig)

Du bliver ved, hva?

Jeg har sagt det igen og igen: Jeg vil konstant paapege det, naar du
udbreder din vranglaere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Erik

Dato : 03-10-01 14:30

> [...]
> medfoerer nye tunger.

> Du bliver ved, hva?
>
> Jeg har sagt det igen og igen: Jeg vil konstant paapege det, naar du

Er Helligåndens dåb og de Åndelige Nåde Gaver nu vranglærer ??
1 Kor 14 v 14-15

Erik

1 Kor 1 v 13.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-10-01 14:48

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Er Helligåndens dåb og de Åndelige Nåde Gaver nu vranglærer ??

Hold op med at snakke udenom de egentlige kritikpunkter, og drop dine
taabelige straamaend. Jeg bider ikke paa dem.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Erik

Dato : 03-10-01 15:58

> Hold op med at snakke udenom de egentlige kritikpunkter, og drop dine
> taabelige straamaend. Jeg bider ikke paa dem.

"og drop dine taabelige straamaend" Den er for svær for mig at gætte???

Erik
http://hjem.get2net.dk/bibel/Erik.jpg

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-01 09:57

> "og drop dine taabelige straamaend" Den er for svær for mig at gætte???

En straamand er, naar man paadutter modparten et (oftest latterligt)
synspunkt og derefter argumenterer mod det (eller bare latterliggoer
det.)

Et godt eksempel paa en straamand har vi i det Sovjetiske rumprogram,
hvor en af de tidligste kosmonauter (maaske endda Gagarin selv?) kom
tilbage og kunne informere om, at nu havde han vaeret oppe og kigge
efter, og der sad ingen gammel hvidskaegget gud oppe i himlen.

Straamanden er, at han paadutter de kristne et gudsbillede som de ikke
har og derefter afviser det som latterligt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Erik

Dato : 04-10-01 15:58

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
..

> Straamanden er, at han paadutter de kristne et gudsbillede som de ikke
> har og derefter afviser det som latterligt.

Citat fra Re: Skabelsesside af Peter B. Jull
Hvis der virkelig findes ordentlig naturvidenskabelig argumentation og
egentlige teorier og forsoegsforslag, der stemmer overens med en
saadan bogstavelig laesning, saa vil jeg tage imod dem med kyshaand,
for det betyder at mit verdenssyn endelige kan forenes med det
verdenssyn som mange mennesker forventer af mig. Og jeg er saa
ufatteligt traet af at skulle forsvare og forklare naturvidenskab for
folk, der pr. default siger "jamen, det er forkert, for i Bibelen
staar der at."

Kære Peter; - ingen kan omstøde Guds visdom,

Havde udviklingen startet fra et atom som fundament for
tilblivelsen, så skulle alt arvemasse al verdens visdom
kunskab, filosofi, religioner og mekanismen til at starte
verden være indholdet af den første atom der var
begyndelsen til verden start.

Hvor kommer så det første atom der indeholder al verdens
visdom fra??

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-10-01 14:24

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Hvor kommer så det første atom der indeholder al verdens
> visdom fra??

Så længe har du læst mine ord og så lidt har du fattet. Jeg har sagt
det igen og igen, og nu siger jeg det en gang til: Jeg er overbevist
om, at Gud har skabt Universet og alt hvad der er i det.

Jeg har en klar formodning om at den gældende naturvidenskabelige
forklaring af hvordan han gjorde det er mere korrekt end
ungjordscreationisternes.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 15:54

> [...]
>
> Jeg har en klar formodning om at den gældende naturvidenskabelige
> forklaring af hvordan han gjorde det er mere korrekt end

Det er vist ikke en Kristen Guds forståelse??

Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-01 16:16

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> wrote in message

> [...]
> går i fortabelsen, hvis man på nogen måde kan forhindre det. Nok kan
> mennesker træffe deres ejet valg, men hvis kristne ikke advarer, vil

Mange tak for et dejligt indlæg,
det er bl.a. af denne grund, at vi
ikke nødvendigvis opgiver overfor
Tommy og Børge, hvor uenige vi end
kan være.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 30-09-01 16:30

d. 30/09/01 17:15 skrev Bodil Grove Christensen på grovebgc@post8.tele.dk i
artiklen 3bb73726$0$80764$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Mange tak for et dejligt indlæg,
> det er bl.a. af denne grund, at vi
> ikke nødvendigvis opgiver overfor
> Tommy og Børge, hvor uenige vi end
> kan være.

Underlig grund til forbeholde sig ret til fortsat at fremføre det, vi
betragter som falsk lære. Det må vi tage til efterretning.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : TommyGun

Dato : 30-09-01 17:31

> Mange tak for et dejligt indlæg,
> det er bl.a. af denne grund, at vi
> ikke nødvendigvis opgiver overfor
> Tommy og Børge, hvor uenige vi end
> kan være.

Jeg er da glad for du ikke opgiver mig, Bodil :)
Og jeg kan jo kun sige hvad jeg har sagt før, ditto ;)

Tommy.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-01 20:32

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> wrote in message news:3bb748c4$0$80748
> Jeg er da glad for du ikke opgiver mig, Bodil :)
> Og jeg kan jo kun sige hvad jeg har sagt før, ditto ;)

Nu har jeg lært den!

;)
;)

Også selv om jeg plejer at skrive:

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Live4Him

Dato : 30-09-01 18:03

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mange tak for et dejligt indlæg,
~~~~~~~~~~
Hvordan kan vranglære der kaster fordømmelse, skyld, og angst over kristne,
betegnes som et dejligt indlæg. Hvori ligger det dejlige i at pervertere
sandheden ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-01 19:54

> [...]

> Hvordan kan vranglære der kaster fordømmelse, skyld, og angst
> over kristne, betegnes som et dejligt indlæg. Hvori ligger det

Hvad i det oprindelige indlæg "kaster fordømmelse, skyld, og angst
over kristne" og hvori ligger det perveterende? Forklaring udbedes!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-09-01 20:31

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message news:3bb75049$0$226>
Hvordan kan vranglære der kaster fordømmelse, skyld, og angst over kristne,
> betegnes som et dejligt indlæg. Hvori ligger det dejlige i at pervertere
> sandheden ?

Er vi ikke hinanden skyldige at advare hinanden?

Er vi ikke vore brødres(søstres) vogtere?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Live4Him

Dato : 30-09-01 21:11

> Hvordan kan vranglære der kaster fordømmelse, skyld, og angst over
kristne,

> Er vi ikke hinanden skyldige at advare hinanden?
>
> Er vi ikke vore brødres(søstres) vogtere?
~~~~~~~~~~~~~~
Jo, og hvis det bare var det som Lars skrev, ville jeg da give ham ret, men
det er jo noget andet og mere han siger. Prøv at læs hans indlæg grundigt,
og læs mine argumenter imod det, grundigt.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-01 08:02

> [...]

> ret, men det er jo noget andet og mere han siger. Prøv at læs hans
> indlæg grundigt, og læs mine argumenter imod det, grundigt.

Du er ikke kommet med nogen argumenter imod det, overhovedet ikke.

Fra : Lars Andersen

Dato : 01-10-01 20:43

> [...]
> det er jo noget andet og mere han siger. Prøv at læs hans indlæg grundigt,
> og læs mine argumenter imod det, grundigt.

Det var egentlig Bodils ord om...:
Citat;
> "Det må I heldigvis selv om.
> Her gælder handlefrihedens princip,
> og vær så lige så voksne at I også selv
> bærer konsekvenserne.
Citat slut.
....jeg reflekterede over, fordi jeg netop havde været inde på siden
http://www.bokta.com/dpr/index.htm og fandt dette interessante brev.

Brevet / vidnesbyrdet er af ukendt forfatter og vi har derfor ingen mulighed for
at efterprøve dets rigtighed / baggrund. Alligevel syntes jeg brevet talte til mig i
forbindelse med ovenstående fire linier omhandlende "handlefrihed" og "selv at
skulle bære konsekvenserne af ens egne handlinger"

I disse for verden så begivenhedsrige tider, kan ord som "blod" afstedkomme
furore, ikke mindst i skriftsteder fra bibelen. Uden at beskylde nogen for nihilisme,
er jeg enig i, at man skal træde varsomt, når man anvender skriftsteder som
argumentation. Men overfortolk nu ikke (Ez 3,18). Det er korrekt, at der er
forskel på gammel og ny testamente, - ikke detomindre har Guds ord altid været
evigt gyldigt. For eksempel:

(Matt 5,18) Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste
bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.
(Luk 16,17) Men himmel og jord skal snarere forgå end en eneste tøddel af loven
falde væk

Disse apostle anser jeg trods alt for tættere på kilden, end alle os..

Ligeledes siger moseloven siger jo:
(2 Mos 20,14) Du må ikke bryde et ægteskab...
Men Jesus siger:
(Matt 5,28) Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede
begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte

....der er er altså ingen formildende omstændigheder fra Loven til det Ny testamente
- snare en skærpelse ...MEN...sådan som jeg læser bibelen er Loven afløst af
nåden. Det kan lyde selvmodsigende men, Gud gjorde os, der var døde i vore
overtrædelser, levende med Kristus - af nåde er vi frelst -(Ef 2,5) - og af den
nåde er vi frelst ved tro. Og det skyldes ikke os selv, gaven er Guds(Ef 2,8).

Før skulle man frelses ved opfyldelse af en lov - som ingen formår at opfylde - nu
bliver man frelst gennem tro.

Så Ez 3,18 skal ikke fortolkes eksplicit. Jeg anser ikke mig selv for velbevandret
i biblen, men det er min faste overbevisning, at Gud på den yderste dag vil holde
dom over alle mennesker. Hvem anklageren er ved vi - jeg er blot lykkelig over at
have den bedste forsvarer i verden, nemlig Jesus, som jeg trygt overlade at
vurderer om jeg er fundet værdig til himmeriget. Kan jeg så medvirke til at andre
også vil føle sig trygge, er det jo ingen skade til.

Kærligst Lars H Andersen
lha@mail.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-01 07:40

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Før skulle man frelses ved opfyldelse af en lov - som ingen
> formår at opfylde - nu bliver man frelst gennem tro.

Hvordan er du dog kommet frem til den antagelse, at man i GT skulle
frelses ved opfyldelse af loven? Dette er ikke hvad der står i den
Bibel jeg læser!

Fra : Lars Andersen

Dato : 02-10-01 09:33

> [...]
>
> Hvordan er du dog kommet frem til den antagelse, at man i GT skulle
> frelses ved opfyldelse af loven? Dette er ikke hvad der står i den

(Sl 119,174) Jeg længes efter din frelse, Herre, og din lov er min opmuntring.

Jeg har den opfattelse at GT er et billede på frelse gennem gerning(Loven).
I NT er frelse gennem tro(Jesus). Det er selvfølgelig meget firkantet sagt,
for Abraham blev jo også frelst gennem tro:
(Rom 4,3) "Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed."

Men der står jo:
(Rom 2,13) For det er ikke dem, som hører loven, der er retfærdige for Gud,
men de, som gør loven, vil blive gjort retfærdige. Det må vel betegnes som
gerning rettet ind efter Loven?

Forresten Andreas Falck, - har du Bornholmske rødder?

Kærligst Lars.
lha@mail.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-01 15:57

> (Sl 119,174) Jeg længes efter din frelse, Herre, og din lov er min
> opmuntring.

Af denne tekst fremgår det da tydeligt at frelsen kommer fra Gud, og
ikke fra loven eller ens egne gode gerninger.

> [...]
> firkantet sagt, for Abraham blev jo også frelst gennem tro:
> (Rom 4,3) "Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til

Ja, netop, Abraham troede, og det blev ham regnet til retfærdighed. Vi
har altså retfærdiggørelse ved tro som forkyndelse i GT.

> Men der står jo:
> (Rom 2,13) For det er ikke dem, som hører loven, der er retfærdige
> for Gud, men de, som gør loven, vil blive gjort retfærdige. Det må
> vel betegnes som gerning rettet ind efter Loven?

Måske var det nok mere rigtigt at sige at frelse ved gerninger, til en
vis grad har støtte i NT og ikke i GT - altså der modsatte synspunkt!

- - - - -
Son du kan se af bl.a. disse tekster, som du selv drog frem, er der
ingen forskel på frelse i GT og i NT.

Loven er givet os som et "spejl" hvori vi kan "spejle" vor karakter og
vort liv, og ud fra det spejlbillede vi får, kan vi se at vi ligger
langt væk fra den karakter mennesket havde før syndefaldet. Lovet er
således kun givet os for at vise hvad der er Guds vilje. Loven frelser
ingen, det gør kun troen ved nåden - sådan har det altid været, og
sådan vil det altid forblive at være.

I GT er nådes-frelsen vist os gennem det symbolske stedfortrædende
offer i tempeltjenesten, - NT er nådes-frelsen vist os gennem det
sande offerlam, Jesus Kristus, der gav sit liv som offerydelse.

Nåden, frelsen og troen er således til alle tider den sammen, men
"indpakningen" (præsentationen) af den er forskellig i GT og NT.

Og alt dette fremgår jo bl.a. af at der om Abraham både står at han
blev retfærdiggjort på grund af sine gerninger og af sin tro.

Desværre er der alt for mange kristne i dag der ikke læser det
evangeliske skrift vi er blevet givet i form af GT, idet de er af den
formening at den kun er til jøderne og ikke de kristne. Men vi må jo
ikke glemme, som jeg tidligere har skrevet i denne gruppe, at den
eneste Bibel Jesus og NT's skribenter havde, var GT, og på dette
skrift baserede de hele deres kristne tro, lære og forkyndelse,
hvorfor der ikke vil være noget i NT som ikke allerede er kendt i GT.

> Forresten Andreas Falck, - har du Bornholmske rødder?

Nej, og de eneste fra Bornholm jeg kender med et lignende efternavn,
kan ikke stave, de mangler nemlig et "c" )

Fra : Lars Andersen

Dato : 02-10-01 17:48

> Af denne tekst fremgår det da tydeligt at frelsen kommer fra Gud, og
> ikke fra loven eller ens egne gode gerninger.

Ja, frelsen kommer altid fra Gud - både i GT og NT. Men i GT var der
vel kun retfærdiggørelse ved de offringer, som Loven foreskrev?

> Ja, netop, Abraham troede, og det blev ham regnet til retfærdighed. Vi
> har altså retfærdiggørelse ved tro som forkyndelse i GT.

Yes.

> Måske var det nok mere rigtigt at sige at frelse ved gerninger, til en
> vis grad har støtte i NT og ikke i GT - altså der modsatte synspunkt!

Man kan jo vende og dreje det som man vil. Det kan også være jeg
ikke er så god til at udtrykke mig klart. I (Matt 27,52) står der:
....og gravene sprang op, og mange af de hensovede helliges legemer stod op,
og de gik ud af deres grave og kom efter hans opstandelse ind i den
hellige by og viste sig for mange.
Hvorfor skete det ikke, når blot man overholdt Loven, men først efter
Jesus opstandelse. Jeg mener stadig der er forskel på før og efter Jesus
død og opstandelse.

> [...]

> offer i tempeltjenesten, - NT er nådes-frelsen vist os gennem det
> sande offerlam, Jesus Kristus, der gav sit liv som offerydelse.

Enig.

> [...]
>
> Og alt dette fremgår jo bl.a. af at der om Abraham både står at han
> blev retfærdiggjort på grund af sine gerninger og af sin tro.

Ja man kan vel sige Abraham med held lancerede et nyt begreb dengang
blandt jøderne, der brugte Loven som vejen til himelen, nemlig troen.
Ok, det er måske for overfladisk...

Kærligst Lars
lha@mail.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-01 19:01

> Ja, frelsen kommer altid fra Gud - både i GT og NT. Men i GT var
> der vel kun retfærdiggørelse ved de offringer, som Loven foreskrev?

Næh det var nu ikke sådan at der var retfærdiggørelse ved ved de
ofringer Loven foreskrev. Men ofringerne var en
anskuelsesundervisning, en profetisk forudsigelse, på det Jesus
gjorde. Meningen med ofringerne var således alene at vise at man havde
tro på den kommende Frelser og Forløser, - læs især kap. 8 og 9 i
Hebræerbrevet.

[ ... ]

> Man kan jo vende og dreje det som man vil.

Det kan man jo altid med alt, men hvis man virkelig vil vide hvad
Bibelen lærer om dette emne, da er det nødvendigt at studere emnet som
det bliver præsenteret op gennem hele Bibelen, - og så er der egentlig
slet ikke så meget at tage fejl af (men nok til dels lidt vanskeligt
at forstå og overskue helheden).

> Det kan også være jeg
> ikke er så god til at udtrykke mig klart.

Jeg synes nu det går ganske godt med det!

> [...]
> ind i den hellige by og viste sig for mange.
> Hvorfor skete det ikke, når blot man overholdt Loven, men først

Fordi der ikke er nogen frelse i Lovens overholdelse. Lovens formål
er, som Paulus udtrykker det, "en tugtemester til Kristus".

> Jeg mener stadig der er forskel på før og efter Jesus
> død og opstandelse.

Jamen det må du da gerne mene, men jeg ser bare ikke at denne mening
har nogen støtte i Bibelen. Derfor vil jeg da gerne at du uddyber og
underbygger dit synspunkt noget mere, og gerne begrunder det ud fra
nogle bibelske tekster.

Jeg finder iøvrigt denne debat seriøs og spændende, og betydningsfuld,
for den berører noget meget fundamentalt i frelsesforståelsen.

[ ... ]

> Ja man kan vel sige Abraham med held lancerede et nyt begreb
> dengang blandt jøderne, der brugte Loven som vejen til himelen,
> nemlig troen. Ok, det er måske for overfladisk...

På Abrahams tid fandtes der endnu ingen jøder. Og det var nu altså
heller ikke Abraham der indførte noget sådant i hans levetid, men
dette er en lære der har været tilstede helt tilbage fra syndefaldet
fandt sted!

Og iøvrigt synes jeg du har nogle ganske fornuftige synspunkter og
argumenterer fortrinligt for din opfattelse, selv om du endnu ikke har
fået mig endeligt overbevist )

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-10-01 10:46

On Mon, 1 Oct 2001 21:42:51 +0200, "Lars Andersen" <lha@mail.dk>
wrote:

> [...]
>jeg brevet talte til mig i forbindelse med ovenstående fire linier
>omhandlende "handlefrihed" og "selv at skulle bære konsekvenserne

Det er nu stadig en angribelig morale den historie har. At antage at
uoplyste hedninge automatisk dømmes til svovlsøen er en tand for
uforeneligt med den tilgivende Gud som Kristus vidner om. Guds rige er
kun lukket for den som *selv* nægter at tage imod det.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-10-01 12:10

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> ... [ ... ] ...Guds rige er
> kun lukket for den som *selv* nægter at tage imod det.

Hvor har du læst det henne?

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-10-01 11:06

On Tue, 2 Oct 2001 13:10:08 +0200, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>Hvor har du læst det henne?

Flere steder end jeg kan huske. Det var en af indledningspointerne i
John Bunyans "Pilgrimsvandringen" (omend betoningen er min), det var
et kernestridspunkt imellem grundtvigianismen og indre mission (det
var det grundtvigianske synspunkt). Den katolske kirke har senest i
deklarationen "Dominus Iesus" anført ikke-kristne religioner som en
farlig og utilrådelig men ikke desto mindre principielt mulig vej til
frelsen. Personligt synes jeg det (næsten) ubetingede frelseløfte
fremgår af alle evangelierne, men måske specielt tydeligt i
Matt 19 v 25-26.

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-10-01 14:00

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en

[ ... ]
> Personligt synes jeg det (næsten) ubetingede frelseløfte
> fremgår af alle evangelierne, men måske specielt tydeligt i
> Matt 19 v 25-26.

Jeg har svært ved at se at dette tekststed (sammen med de øvrige der
taler om frelse og fortabelse) giver støtte for den holdning, at
uanset hvad du tror og bekender dig til, kan du som en naturlig
selvfølge blive frelst på et sådant trosgrundlag!

Kan du prøve at uddybe dette nærmere, og underbygge det med
tekststeder fra Bibelen?

NYT - NYT - Om skabelsen og syndfloden <http://www.syndflod.dk>

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-10-01 14:06

On Fri, 12 Oct 2001 14:59:34 +0200, "Andreas Falck"

> [...]
>uanset hvad du tror og bekender dig til, kan du som en naturlig
>selvfølge blive frelst på et sådant trosgrundlag!

Nu drejer du altså også mit oprindelige udsagn til en rent ud sagt
absurd konklusion. Jeg sagde ikke uanset hvad man troede, men jeg
antydede muligheden af at man efter døden måske kunne blive stillet
overfor det valg man ikke fik mens man levede.

>Kan du prøve at uddybe dette nærmere, og underbygge det med
>tekststeder fra Bibelen?

Ideen om alles frelse (apokatastasis) tager udgangspunkt i 1 Kor 15
v23-28. Origen, som også tager æren for at have formuleret
treenighedslæren, mente at alle (Satan og hans tjenere inklusive)
ville blive frelst i sidste ende. Ideen i sin radikale form blev
imidlertid fordømt ved det 2. Konstantinopelkoncil i 553 efter pres
fra blandt andet Augustin, som vel hellere kunne lide sin egen
prædestinationstori om at visse folk var prædestineret til at komme i
Helvede uanset hvad.

Men personligt talte jeg ikke selv om *alles* frelse men om alles
*mulighed* for frelse (det semi-pelagianske kætteri - ingen er vel
fuldkommen) som blandt andet Grundtvig har gendigtet i "Kommer sjæle
dyrekøbte"

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 30-09-01 22:24

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er vi ikke hinanden skyldige at advare hinanden?

Jow..

> Er vi ikke vore brødres(søstres) vogtere?

Det kommer nok an på hvordan du/vi vogter..

Hvis vi vogter for at finde fejl i vore søskende, har vi en bjælke i
øjet..

Lever vores broder i åbenlys synd, bør vi advare og derefter lade
ham/hende være, ellers er det jagt og ikke en advarsel..

Formaninger er mange ting, og en ting ved de formaninger vi læser om i
skriften virker disse:

styrkede / holde fast i troen / at folk enes / ect.

også fælles for de fleste af disse formaninger gives de til
forsamlinger, og ikke til den enkelte..

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Erik

Dato : 01-10-01 02:46

> Hvordan kan vranglære der kaster fordømmelse, skyld, og angst over
kristne,

> Er vi ikke hinanden skyldige at advare hinanden?
>
> Er vi ikke vore brødres(søstres) vogtere?

Det er Gud der vogter og bevarer os..Salme 121,

Erik

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 29-09-01 14:07

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tænkte
> jeg lidt videre og forsøgte at forestille mig andre årsager.

Hvis du kommer i de troendes forsamlinger (af hvad navn det måtte være)
vil du høre meget mere om det!

Fra : Erik

Dato : 28-09-01 19:43

> [...]
> forudsigelser som resultat af deres bibelstudie, hvorved de kommer til at
> fremstå som profeter - omend falske profeter.

5 Mos 18 v 20, Under Moseloven ville de være selvudryddende. Men i dag
er der ingen ting til hindrer for, at fremsige al sød snak der er godt for
ørene, man skulle nødigt træde folk over tæerne.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-09-01 10:26

"TommyGun" <tommy@tommygun.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, jeg var vist ikke for tydelig i mit spørgsmål, undskyld :)

Men her er der noget meget tydeligt der er værd at læse
og gøre brug af:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : TommyGun

Dato : 28-09-01 10:47

<klip>
> Men her er der noget meget tydeligt der er værd at læse
> og gøre brug af:
> http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

<klip>

Sådan

Tommy.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-09-01 11:05

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev

> <klip>

> <klip>

> Sådan

Nej, sådan (hellere):

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-09-01 11:20

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
> TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev

[ ... ]

> Nej, sådan (hellere):

> Sådan

Just præcis - og i dette tilfælde valgte jeg ikke at klippe ret meget
fra for at bevare helheden

Fra : Mr. D

Dato : 27-09-01 09:56

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb43611$0$7265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> nuværende profet.
> Der findes sikkert flere der ude, men mit spørgsmål er : Hvor er deres

Men før dette spørgmål kan besvares, må du stadigfortælle os, hvem disse
profeter er. Dit spørgsmål oser langt væk af fordom.

Mr. D

Fra : TommyGun

Dato : 28-09-01 11:46

> Men før dette spørgmål kan besvares, må du stadigfortælle os, hvem disse
> profeter er. Dit spørgsmål oser langt væk af fordom.
>
> Mr. D

Og hvilke skulle disse fordomme så være??

Tommy.

Fra : Live4Him

Dato : 28-09-01 12:53

> Og hvilke skulle disse fordomme så være??
~~~~~~~~~~~~~~~~
Her er en site som dækker emnet falske profeter :

http://www.users.qwest.net/~lorield/endtime_prophets/

bla. er der en hel del information der skulle godtgøre at Benny Hinn er en
vranglærer.

jørgen.

Fra : TommyGun

Dato : 28-09-01 13:01

> [...]
>
> http://www.users.qwest.net/~lorield/endtime_prophets/
>
> bla. er der en hel del information der skulle godtgøre at Benny Hinn er en

Tak, i stil med hvad jeg ledte efter :)

Tommy.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-09-01 13:02

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Her er en site som dækker emnet falske profeter :

Apropos:

Jeg så lige at Udfordringen blankt havde ædt nogle af David
Wilkerson's udgydelser (David Wilkerson blev for et halvt århundredes
tid siden kendt for sit fantastiske evangelisationsarbejde i de New
York'ske bandemiljøer). Han har åbenbart kastet en "profeti" af sig i
1992 om at hele Times Square skal stå i lysende lue, når Gud hævner
sig på Amerika.

Reaktionen fra visse har åbenbart været: "Close enough!".

Jeg bliver arrig, når den slags folk kaster smuds på virkelige
profeter med den slags Nostradamus-lignende fnidder.

Øv.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-09-01 13:32

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Øv.

Det bør lige indskydes, at jeg netop har opdaget, at Wilkerson ikke
selv har kædet 11. september 2001 til sin 1992-profeti. Tværtimod.

Til gengæld sagde han i 1992 en masse spændende ting om hvad der ville
ske i 1993, som ikke havde noget med noget at gøre.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Mr. D

Dato : 05-10-01 23:58

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3snd78qxv.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> [...]
> ...Jeg bliver arrig, når den slags folk kaster smuds på virkelige
> profeter med den slags Nostradamus-lignende fnidder.

Kan vi ikke få at vide, hvem disse "virkelige profeter" er, som DW
kaster smuds på? Bare et par navne eller tre

Mr. D

Simon Griis

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-01 10:54

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Kan vi ikke få at vide, hvem disse "virkelige profeter" er, som DW
> kaster smuds på? Bare et par navne eller tre

Enhver, som har profetisk nådegave og bruger den som Paulus anbefaler.

En profet _er_ nu engang ikke bare synonym for "spåmand".

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Mr. D

Dato : 06-10-01 09:38

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3u1xdytzz.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Enhver, som har profetisk nådegave og bruger den som Paulus anbefaler.

Det var ikke noget svar

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-01 11:42

> Det var ikke noget svar

Det er det svar du får.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 06-10-01 12:01

d. 06/10/01 12:42 skrev Peter B. Juul på pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk i artiklen
m3r8shyrr5.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk:

> Det er det svar du får.

Hvis det skulle være svar nok, må det være synonymt med det svar, at der
ikke findes virkelige profeter i dag.

Hvis der var virkelige profeter, som nogen i denne gruppe har kendskab til,
bør det ikke være noget problem at fremkomme med nogle navne på dem. Det
kunne oven i købet illustrere, hvad der tales om.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-01 12:42

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> writes:

> Hvis det skulle være svar nok, må det være synonymt med det svar, at der
> ikke findes virkelige profeter i dag.

Jeg tror, at profeter af Esajas' og Elias' kaliber er uhyre sjældne.

Og profetier, der fortæller et eller andet specifikt om noget, der
sker i fremtiden er meget sjældne.

En profet er en, der overbringer et specifikt budskab fra Gud til
menigheden eller til enkeltpersoner.

> Hvis der var virkelige profeter, som nogen i denne gruppe har kendskab til,
> bør det ikke være noget problem at fremkomme med nogle navne på dem. Det
> kunne oven i købet illustrere, hvad der tales om.

Jeg har mødt flere, men hvad skulle navne hjælpe? Det er ikke folk som
I kender. Det kunne heller ikke falde mig ind at redegøre med navne
for hvem jeg har mødt, der har alle mulige andre nådegaver.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 15:52

> [...]
> I kender. Det kunne heller ikke falde mig ind at redegøre med navne
> for hvem jeg har mødt, der har alle mulige andre nådegaver.

Du har sikkert ingen mødt.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-01 16:51

> Du har sikkert ingen mødt.

Det står dig frit for at betvivle mine ord. Jeg betvivler jo ofte
dine.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 06-10-01 17:11

d. 06/10/01 13:42 skrev Peter B. Juul på pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk i artiklen
m3ofnlyoz6.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk:

> Jeg har mødt flere, men hvad skulle navne hjælpe? Det er ikke folk som
> I kender.

Dermed er det altså heller ikke såkaldte profeter, som vil fortælle os
noget. Nogle navne kan måske antyde, de findes, og måske er der alligevel
nogen, der kender dem eller i det mindste har hørt eller læst om dem.

Efter din definition kan jeg såmænd også kalde mig "profet", vel vidende det
vil være falsk varebetegnelse.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-01 19:15

> Dermed er det altså heller ikke såkaldte profeter, som vil fortælle os
> noget.

"Os"?

Nej da. De har på givne tidspunkter fortalt en lokal menighed noget
eller en enkeltperson noget. De her globale profetier om dette eller
hint er der sjældent noget i.

> Nogle navne kan måske antyde, de findes, og måske er der alligevel
> nogen, der kender dem eller i det mindste har hørt eller læst om dem.

Enhver er velkommen til at henvende sig til mig i email, så skal jeg
gerne uddybe, men ganske som jeg ikke render rundt og redegør for alle
mulige andre folks åndelige tilstand i offentlige fora vil jeg heller
ikke skrive navne her.

> Efter din definition kan jeg såmænd også kalde mig "profet", vel vidende det
> vil være falsk varebetegnelse.

Ja, det kan du såmænd nok. Du ville ikke være den eneste.

Fra : Erik

Dato : 06-10-01 15:50

> [...]
> bør det ikke være noget problem at fremkomme med nogle navne på dem. Det
> kunne oven i købet illustrere, hvad der tales om.

Moses Hansen, siger han er Profet og at Profeternes Ånd er ham lydig.

Arne Kristiansen, Holstebro frimenighed Profeter meget.

Desuden er der en lang række profetier fra forskellige Kristne som Gud
har brugt i Pinsevækkelsen, Apstolsk kirke, KBC og hos Trosvækkelsen.

Profeter er der nok af.

Erik

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-10-01 19:11

> Hvis der var virkelige profeter, som nogen i denne gruppe har kendskab til,
> bør det ikke være noget problem at fremkomme med nogle navne på dem.
> Med venlig hilsen
> Børge Rahbech Jensen

Jeg er overbevist om at der findes mange profeter iblandt os. Problemet er
bare, at vi ikke vil lytte til dem, fordi der findes så mange falske profeter
og ukulte medier, som giver lidt for meget næring til den skepsis, der naturligt
bør være i denne tjeneste. Ligeledes har mange menigheder lænet sig så
tilpas meget opad herlighedsteorien, at bedømmelse af profetiske budskaber
har været en mangelvare. Vægten bliver lagt på manifestationer, (profeti,
helbredelse og andre mirakler) end bedømmelsen af dem, og for mange
tjenester falder derved til jorden.

Det afføder naturligvis en dels skepsis, i lighed med Jehovas vidner, som gang
på gang proklamerer jordens undergang. En af mine venner oplevede engang
på et møde, at en dame bad i "tunger" ved siden af ham. Han spurgte hende
om hun bekendte "Jesus som herre, kommen i kødet" hvor efter hendes tungetale
helt forstummede. Hvor mange har ikke rejst sig i kirkeforsamlinger og sagt:
"Så siger herren..." uden andre har bedømt det "...herren har sagt"

Det er naturligvis heller ikke let at begrænse sig, hvis man er en brændende
og ivrig kristen, og begejstringen løber af med én og der er lidt for meget
budbringer end budskab. Så er det jo, at bedømmelsens nådegave træde i kraft,
og venligt men bestemt vejleder eller irettesætter søsteren eller broderen.

I 1968 fik en 90-årig dame fra Valdres i Norge, et syn på en af evangelisten
Emanuel Minos møder i sin hjemstavn, omhandlende ende tiden. Hun så tiden
lige før Jesus kommer - og den tredje verdenskrig bryde ud. Hun nævner fire
bølger, ( som bliver for lange at refererer her, men jeg vil da godt afskrive dem
og lægge et link til dem på nettet, hvis det har interesse. Kilde: Bladet; "Blæs
alarm", men jeg kan desværre ikke se datoen på mit papir) som indeholdt:
Afspænding, lunken holdning blandt kristne, surrogat kristendom som hedder
lykkekristendom, TV-udsendelser med vold og sex som vi aldrig tidligere har
oplevet, flygtningestrømme til Skandinavien osv...En sådan profeti hører man
desværre ikke så meget om, selvom de fleste af hendes udsagn er gået i
opfyldelse i dag.

Ligeledes var en Martin Andersen fra pinsemenigheden i Moss, Norge i 1937
vidne til følgende profeti:
"Når der kommer olie op fra Nordsøen og langs den norske kyst, vil ting begynde
at ske, og Jesu genkomst nærmer sig!" Herefter havde folk rejst sig og bedt ham
tie stille, for i 1937 var det vrøvl at tale om olie i Nordsøen. I dag er Norge en
af verdens næststørste olieeksportører.

Som sagt, der er mange profeter, men vil vi tro dem? - eller forkaster vi dem som
værende falske.
--

Kærligst Lars
lha@mail.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-01 19:22

"Lars Andersen" <lha@mail.dk> writes:

> [...]
> har været en mangelvare. Vægten bliver lagt på manifestationer, (profeti,
> helbredelse og andre mirakler) end bedømmelsen af dem, og for mange

Endelig en der forstår hvad jeg siger og kan formulere det bedre

> [...]
> helt forstummede. Hvor mange har ikke rejst sig i kirkeforsamlinger og sagt:
> "Så siger herren..." uden andre har bedømt det "...herren har sagt"

En af de udtalelser vi engang imellem har moret os over i min
vennekreds er en som en eller anden har hørt fra en eller anden som
sikkert er fuld af løgn: "Så siger Herren: Jeg ved ikke lige hvordan
jeg skal få det sagt... siger Herren."

Uanset om den er ægte er den en god beskrivelse af problemet.

Fra : Mr. D

Dato : 10-10-01 14:02

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3r8shyrr5.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

DW

> Det er det svar du får.

Det er jeg ikke tilfreds med

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu (Under konstruktion - Men vent bare!)

Fra : Mr. D

Dato : 27-09-01 12:24

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb454dc$0$7235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Og hvilke skulle disse fordomme så være??

Et forestilt billede af en kristenhed med mange selvudnævnte profeter,
der ingen profetier har? Du slynger en ytring ud om, at sådan er det
helt sikkert, men du kender åbenbart ikke så meget til om det virkelig
er som du tror og i din generalisering kan du heller ikke nævne de
profeter, du hentyder til

Giv os nogle navne på de profeter, du søger, og vi skal se, om vi kan
finde deres profetier

Mr. D

Fra : TommyGun

Dato : 28-09-01 13:50

> [...]
> helt sikkert, men du kender åbenbart ikke så meget til om det virkelig
> er som du tror og i din generalisering kan du heller ikke nævne de

Du har ret.

> Giv os nogle navne på de profeter, du søger, og vi skal se, om vi kan
> finde deres profetier

Ok, G.B. Hinckley.

Fra : Mr. D

Dato : 27-09-01 22:20

TommyGun <tommy@tommygun.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb471df$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ok, G.B. Hinckley.

Hm, SDH? Her må jeg nok melde pas. jeg kender ikke så meget til deres
profeter og disses profetier

Mr. D